Aankondiging

Sluiten
No announcement yet.

Hulpactie voor Pepinster en omstreken

Sluiten
X

• Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
nieuwe berichten

• Hulpactie voor Pepinster en omstreken

Ik ben de laatste dagen druk geweest met het in mijn eigen huis verzamelen van goederen ter leniging van de nood in Pepinster en elders. Door de watersnood zitten de bewoners daar nog steeds zonder elektriciteit, telefoon, zendmasten en vooral een groot gebrek aan goederen. Ook alle supermarkten zijn verloren gegaan en men moet kilometers rijden om aan schoonmaakmiddelen, bezems en voedsel te komen. Er dreigt daar, mede door weggespoelde wegen en auto’s werkelijk ook hongersnood. De landelijke en Waalse regeringen schieten te kort, en het Vlaamse Rode Kruis mag niet gaan helpen als het Waalse Croix Rouge geen verzoek om hulp indient (en dat heeft het voor zover mij bekend niet gedaan). Duizenden Vlaamse RK-vrijwilligers zijn nu op eigen titel naar het gebied getrokken (dat mag wel ) en rijden dagelijks op en neer of overleven in tentjes.

Er zijn natuurlijk overal initiatieven, maar hier op Mestreech Online is het nog niet aan de orde geweest. Via via hoorde ik, dat op Facebook een grote inzamelingsactie gaande is van onze plaatselijke politica Kitty Nuyts en andere vrijwilligers. Ik zit zelf niet op Facebook, maar ik denk dat wie dat wil, het snel daar zal vinden. En voor de overige lezers: er is een loods gehuurd aan de Parallelweg, de vroegere loods van Van Gendt en Loos. Om de paar dagen rijdt men heen en weer met hulpgoederen, maar ook met een paar honderd door vrijwilligers vers gesmeerde broodjes, die ter plekke worden uitgedeeld. Tenminste een persoon heeft zich aangemeld om als tolk mee te gaan. Ook zijn er chauffeurs nodig. Wat mijzelf betreft: ik heb nu acht grote tassen met beddengoed, handdoeken, drogisterijartikelen, voedsel, schoonmaakmiddelen etc. klaar staan die morgen weg gaan. Ik hoop dat meer MO-leden zich bij deze actie kunnen en willen aansluiten.

Onderstaand een screenprint van het affiche van de actie. (Ik kreeg het niet op andere wijze 'hanteerbaar').

Click image for larger version  Name:	2021-08-11.png Views:	0 Size:	227,0 KB ID:	103942
    Last edited by Clio; 11 augustus 2021, 18:31.

Prima initiatief.
    De leefs mer eine kier .

Opmerking

Oorspronkelijk geplaatst door Breur Bekijk bericht
      Prima initiatief.
      Absoluut. Valkenburg en de andere getroffen gebieden in Limburg mogen blij zijn dat ze niet aan de Waalse overheid zijn overgeleverd...

Behalve Cycles Henket is er nog minstens één andere link tussen Pepinster en Maastricht. Aan het riviertje de Vesdre, dat een paar weken geleden zo woest te keer ging, ligt het fabriekscomplex van de Textile de Pepinster. Daar stonden aan het begin van de 20e eeuw twee Regouts aan het roer, zonen van Jules Regout, die allebei getrouwd waren met dochters van de toenmalige eigenaar. Onder de Regouts werd de fabriek vernieuwd en uitgebreid, waarbij met name het impossante art deco gedeelte in het oog sprong. Toen ik er in 2018 was, lag de fabriek er compleet vervallen bij. Een deel was al gesloopt. Van het art deco-gebouw stond alleen de gestutte gevel overeind.

Je mag het eigenlijk niet zeggen, met alle ellende waar de bewoners daar mee te kampen hebben, maar ik maak me óók zorgen over die gevel.

Bron: https://commons.wikimedia.org/wiki/F...nster_(01).jpg

Opmerking

Campinggas

Wie heeft er nog een ongebruikt campinggastoestelletje staan? Daar is in Pepinster grote behoefte aan. Op veel plekken zijn de gasbuizen in de straten nog niet hersteld en elektriciteit is heel beperkt beschikbaar. Sommigen nemen de gok en sluiten aan op uit de muur hangende, 'verdronken' contacten. Je moet maar durven. Maar ja, een mens wil af en toe wel eens iets warms hebben. Doneer zo'n gasstelletje (met gascontainer, graag)!

Opmerking

Oorspronkelijk geplaatst door El Loco Bekijk bericht
          Absoluut. Valkenburg en de andere getroffen gebieden in Limburg mogen blij zijn dat ze niet aan de Waalse overheid zijn overgeleverd...

Behalve Cycles Henket is er nog minstens één andere link tussen Pepinster en Maastricht. Aan het riviertje de Vesdre, dat een paar weken geleden zo woest te keer ging, ligt het fabriekscomplex van de Textile de Pepinster. Daar stonden aan het begin van de 20e eeuw twee Regouts aan het roer, zonen van Jules Regout, die allebei getrouwd waren met dochters van de toenmalige eigenaar. Onder de Regouts werd de fabriek vernieuwd en uitgebreid, waarbij met name het impossante art deco gedeelte in het oog sprong. Toen ik er in 2018 was, lag de fabriek er compleet vervallen bij. Een deel was al gesloopt. Van het art deco-gebouw stond alleen de gestutte gevel overeind.

Je mag het eigenlijk niet zeggen, met alle ellende waar de bewoners daar mee te kampen hebben, maar ik maak me óók zorgen over die gevel.

Bron: https://commons.wikimedia.org/wiki/F...nster_(01).jpg
          De oprichting van de Textile de Pepinster dateert van 1813. De familie Ternaux kocht de molen van Verdin (een bedrijf waar stof werd geperst om het steviger en strakker te maken). Zij moderniseerden de installatie en richtten een platenfabriek op. De firma Luitenant-Pletzer uit Verviers kocht het bedrijf in 1828. De molen werd vervolgens een verfmolen en tien jaar later werd een spinnerij geïnstalleerd, die vervolgens door brand werd verwoest en in 1850 weer werd opgebouwd.

In 1862 was de architectuur van de nieuwe fabriek verrassend: metalen frames, sheddaken (vandaag echte industriële symbolen) en bakstenen muren werden geïnstalleerd. Na vele verbeteringen werd de fabriek in 1902 geëlektrificeerd. In 1939 verwoestte een nieuwe brand het grootste deel van de fabriek, die het jaar daarop werd herbouwd. De oorlog beschadigde het opnieuw van 1940 tot 1944. In 1946 was de wederopbouw eindelijk voltooid. Een Duitse industrieel kocht het complex in 1961, maar de crisis van het begin van de jaren 1970 deed de markt krimpen en leidde tot het faillissement van het bedrijf. De fabriek sloot in 1975. Een vastgoedonderneming verhuurt het pand nu aan verschillende kleine bedrijven.

Vertaald met www.DeepL.com/Translator (gratis versie)
          Sources : CLADIC – Bruno Guidolin
          Sous la coordination de Pierre Paquet, Anne-Françoise Cannella et Warzée-Larmmertyn. "Le patrimoine industriel de Wallonie". Liège : 1994.

Ik heb er vaker gestaan in de 80~90 jaren en m'n fotografie kunsten gepoogd te vervolmaken maar mijn zwartwit negatieven zaten in een verhuisdoos die mij ontvreemd werd.
          Pepinster is een bouwval na de overstromingen en was al een bouwval met karakter voor de recente overstromingen.

Ik hoop dat men de mensen een veilig onderkomen kan geven op een heel andere veilige locatie, want dat is Pepinster ook voor de toekomst niet.
          iets te oud voor re-educatie
          iets te jong voor afschrijving
          m.a.w. stoere Maastrichtenaar in buitendienst

Opmerking

Een maand na de ramp...

Het duurt in België kennelijk altijd een beetje langer. In Valkenburg was het Nederlandse leger binnen 24-48 uur aanwezig. Een maand na de ramp gaat het Belgische leger nu een handje helpen in Pepinster en omgeving. Men is begonnen met de voedselvoorziening, al gaat het nog niet allemaal naar wens. Het is de bedoeling dat de manschappen op termijn ook het werk van de vele vrijwilligers gaan overnemen.

Dat wil echter niet zeggen, dat er nu geen hulpgoederen meer nodig zijn. Integendeel, zolang de infrastructuur van wegen, gas-, elektriciteit-, waterleiding-, (vaste) telefoon- en GSM-voorzieningen niet is hersteld, blijft het allemaal heel moeilijk. Om van een gebrek aan schoonmaak- en drogisterijartikelen en huisraad maar niet te spreken. Dit gaat nog lang duren.
            Last edited by Clio; 12 augustus 2021, 09:45.

Opmerking

Huidige behoeften in Pepinster

We zijn weer een kleine twee weken verder en Kitty Nuijts heeft even een stop gezet op het innemen van kleding en meubels. Er is geweldig veel binnen gekomen en verdeeld, maar nu is vooral nog steeds behoefte aan houdbaar voedsel (dus geen diepvries!) en campinggas- of tweepits elektrische kooktoestelletjes, oude of nieuwe (ca. € 52). Ook aan schoonmaakmiddelen (schoppen, bezems, veger en blik, vuilniszakken, maar ook alle vloeibare schoonmaakmiddelen, poetslappen en dweilen is gebrek. De huizen die nog bewoonbaar zijn moeten eerst gekuist worden en drogen en de muren worden afgebikt tegen de rioollucht. Dat duurt een paar maanden. Misschien dat de actie voor meubilair, gordijnen, lampen etc. later dan weer wordt voortgezet.

Daar waar het water niet hoger heeft gestaan dan vijftig centimeter kan men nu weer de elektriciteit gebruiken, vandaar die kookplaten, want gas is nog lang niet aan de orde. Ook elektrische kacheltjes zijn welkom. Er is een soort gaarkeuken, waar enkele honderden mensen per dag een warme maaltijd krijgen. Maar voedsel blijft een probleem. Het leger heeft een centrale opslag waar mensen terecht kunnen, maar hoe kom je daar met een stok of rollator, over kapotte trottoirs en wegen, weggeslagen bruggen en zonder bus of auto? Er zijn er meer dan 16.000 (!) meegesleurd door het water. Kitty Nuyts heeft inmiddels veel contacten daar en ze gaat gewoon langs de deuren om te vragen wat iemand nodig heeft. Dat coördinerende Belgische leger bereikt heel velen (nog) niet.

Opmerking

Bezig...
              X