Muziek en Maastricht gaan goed samen. Voor mij als zangeres is het daarom ook zo aangenaam om in deze muzikale stad te wonen. Muziek en leven zijn voor mij synoniemen. Mijn hele leven staat in het teken van de zangkunst en Maastricht heeft daarin een bepalende rol gespeeld. Niet alleen als aangenaam decor om in te vertoeven, maar ook als leerschool voor mijn verdere muzikale ontwikkeling. Ik studeerde er aan het conservatorium en zette vanuit daar mijn eerste schreden in het professionele zangcircuit in binnen -en buitenland. Mestreech is altijd goed voor mij geweest.

Maastricht is van oudsher internationaal georiënteerd. Vanuit Maastricht is het een kleine stap naar het buitenland. Die fysieke nabijheid van verschillende culturen maakt deze stad voor mij juist zo boeiend. Op straat hoor je de hele wereld in uiteenlopende talen aan je voorbijtrekken. Hier ontmoet je de wereld. Voor een kunstenaar is dat een aangenaam gegeven. Je hoeft niet ver te gaan om er veel inspiratie te vinden. Toch ben ik in producties ook vaak de landsgrenzen over geweest. Ik zong bijvoorbeeld jarenlang in Stuttgart de rol van Christine in The Phantom of the Opera in een productie van Joop van den Ende. Buiten musical heb ik me ook toegelegd op opera, klassieke liedkunst en operette. Ik blijf bezig en geloof in een voortdurende ontwikkeling.

Het was al jaren mijn droom om een volledig eigen programma op de planken te brengen. Afgelopen maart was het eindelijk zover. Mijn programma heette toepasselijk 'Il Mio Sogno'- mijn droom. Het was opera-theater waarin alle elementen van mijn muzikale palet als het ware samenvloeiden. De Maastrichtse La Bonbonnière zat tjokvol. Dat was een fantastische ervaring. Ook was er een rol weggelegd voor een van mijn zangleerlingen. Want buiten zelf zingen, geef ik ook zangles. Het doorgeven van kennis en kunde vind ik zeer belangrijk in het levend houden van de zangtraditie die onze streek zo mooi kenmerkt. 'Il Mio Sogno' overtrof mijn verwachtingen en de reactie van het publiek was ronduit hartverwarmend en heeft me aangezet om door te gaan met het maken van mijn eigen opera-theater. Deze muzikale reis krijgt zeker een vervolg.

De droom werd dus werkelijkheid in de stad waar mijn zangcarrière op professioneel niveau een aanvang nam. In een stad ook waar de lat op artistiek gebied hoog ligt. Men is in Maastricht immers kwaliteit gewend.
Ik geloof in de kracht van dromen. Want alleen wie oprecht met zijn hart in iets gelooft, kan een ander bereiken en verder komen in het leven. Dromen zijn dus beslist geen bedrog, maar juist de levensader van mijn bestaan. Geloof, hoop en liefde, dáár komt het uiteindelijk toch op aan. In de muziek maak je niemand iets wijs. Muziek spreekt een taal die we allemaal begrijpen; de taal van het hart. In muziek komt het hele leven samen. Alle sentimenten kennen hun eigen repertoire. Dat universele aspect van de muziek spreekt tot mijn verbeelding.

In La Bonbonnière passeerde in muzikaal opzicht mijn hele leven de revue. Alle puzzelstukken van mijn leven, loopbaan en passies vielen op hun plaats in één wervelend programma. Ik keerde terug naar mijn jeugd in Kerkrade, je zag me als kind op het podium in het kinderkoor van André Rieu en ook mijn eerste muzikale successen vieren in de musical en opera. Muziek en leven liepen als een rode draad door het programma. Het voelde heel natuurlijk daar in die bijzondere theaterzaal. Maastricht voelt voor mij heel natuurlijk. Natuurlijk muzikaal. Een stad om van te houden. Als een droom zo mooi.



Janine Kitzen
www.janine-kitzen.com