Aankondiging

Sluiten
No announcement yet.

De Maastrichtse stadsster.

Sluiten
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
nieuwe berichten

  • De Maastrichtse stadsster.

    Het geheim van de vijfpuntige ster ontsluierd?

    Parel gaf mij huiswerk op: van een defecte Powerpoint presentatie naar film omzetten; het moet niet gekker worden . Aanwijzing eindejaarsquiz 2011 wellicht of dwaalspoor

    [ame]http://www.youtube.com/watch?v=5KnbOS22nM0[/ame]

  • #2
    Merci Breur !!!!!!

    2012 kin neet beter beginne...wat dao aoch gebäört

    Opmerking


    • #3
      P.s. De tip is van Parel en de muziek van:
      <LI class=full-link>Artiest: Astral Projection'1,000,000 Years from Today'

      Maar alles zal in het niets vallen al SP aan de beurt is.

      Opmerking


      • #4
        Sjiek en interessant!

        Opmerking


        • #5
          Oorspronkelijk geplaatst door Breur Bekijk bericht
          Het geheim van de vijfpuntige ster ontsluierd?
          Prachtig gedaan Breur. Maar voor mij is er een groot geheim bij gekomen.
          Nog nooit zag ik deze stervorm.
          Interessant is ook te zien dat de Maastrichtse engel van de maagd afstamt.
          Bestanden bijvoegen
          Last edited by marres; 7 januari 2012, 20:29.
          Boed

          Opmerking


          • #6
            stadsster

            Heel mooi, Ik heb met plezier gelezen en met verbazing gekeken naar de prachtige presentatie waar ik denk vele uren werk in zijn gaan zitten.

            Chapeau mèt 'n vinkse !!

            Opmerking


            • #7
              Halve stadsster

              Oorspronkelijk geplaatst door Breur Bekijk bericht
              Het geheim van de vijfpuntige ster ontsluierd?
              Volgens mij zeker niet. Het geheim is groter geworden.

              Hadden we oorspronkelijk slechts een halve stadsster ?

              Hieronder een rijtje sterren: achtereenvolgens een vlakke ster, een ster met contouren en de Maastrichtse stadsster met gehalveerde punten.

              Is dit ooit eerder beschreven ?
              .
              Bestanden bijvoegen
              Boed

              Opmerking


              • #8
                Ik vraag mij af of deze ster soms een verwijzing is naar de tempeliers of vrijmetselaars? Of gewoon een perspectivisch trucje om de ster "diepte" te geven als je van beneden naar boven kijkt?

                Opmerking


                • #9
                  Oorspronkelijk geplaatst door Breur Bekijk bericht
                  Ik vraag mij af of deze ster soms een verwijzing is naar de tempeliers of vrijmetselaars? Of gewoon een perspectivisch trucje om de ster "diepte" te geven als je van beneden naar boven kijkt?
                  Volgens mij heeft het niet te maken met de Vrijmetselaars. Deze gebruikten als symbool een pentagram. De Maastrichtse stadsster is dit niet en hij is hier ook niet van afgeleid.
                  De Tempeliers hadden een vierarmig kruis.

                  Mogelijk heeft het te maken met onze tweeherigheid. Werd het dinghuis niet gebruikt door zowel de Brabantse als de Luikse schepenbank ?
                  Is hier mogelijk de zaal van één van deze twee banken weeergegeven en om dit aan te duiden een halve ster als symbool genomen ?
                  Boed

                  Opmerking


                  • #10
                    Pentagram

                    Volgens mij gebruiken de Vrijmetselaars geen pentagram, maar een passer en winkelhaak als symbool, zie ook:
                    http://nl.wikipedia.org/wiki/Vrijmetselarij

                    De ster op de vlag van Maastricht is afgeleid van het pantagram, zie ook:
                    http://nl.wikipedia.org/wiki/Pentagram

                    Opmerking


                    • #11
                      [ame]http://www.youtube.com/watch?v=gtKkkG6pYO8[/ame]

                      Opmerking


                      • #12
                        Oorspronkelijk geplaatst door hermanw Bekijk bericht
                        De ster op de vlag van Maastricht is afgeleid van het pantagram
                        Kijk goed naar de Maastrichtse ster zoals afgebeeld in het wapenschild op het paneel.
                        Deze mijns inziens halve ster is afgeleid van de ster met contouren, waarvan de helft wordt weggelaten. Niet bepaald getekend in één lijn zoals bij het pentagram het geval is.
                        Het pentagram, dat al sinds onheuglijke tijden geassocieerd wordt met mysterie en magie is de eenvoudigste vorm van een getekende ster en kan met een enkele ononderbroken lijn getekend worden.
                        De Vrijmetselaars vormen een oude, respectabele en ideële organisatie die beweren seculier te zijn maar desondanks erg van magie en symboliek houden, waaronder het pentagram. Dit mag men wel een contradictio in terminis noemen.

                        Het Maastrichtse stadswapen heeft echter geen enkele relatie met vrijmetselaars en omgekeerd is dit evenmin het geval.
                        Laten we in deze discussie deze twee daarom uit elkaar houden.
                        Boed

                        Opmerking


                        • #13
                          Interessant onderwerp! Zou iemand zich al eerder in dit onderwerp verdiept hebben? Moet toch eigenlijk wel haast!
                          Oorspronkelijk geplaatst door hermanw Bekijk bericht
                          De ster op de vlag van Maastricht is afgeleid van het pantagram, zie ook:
                          http://nl.wikipedia.org/wiki/Pentagram
                          De engelstalige Wikipedia is, zoals wel vaker, een stuk specifieker over dit onderwerp:

                          (bron: http://en.wikipedia.org/wiki/Pentagram#Classification)

                          Ik heb de vijfpuntige Maastrichtse ster nooit met de pentagram-binnenlijnen zien afgebeeld, dus ik denk dat we moeten concluderen dat er geen relatie is tussen de stadsster en het pentagram. Misschien is er een relatie met de Sterre-der-Zee? Vanouds was de sleutel van Sint-Servaas het symbool van het Sint-Servaaskapittel èn van Maastricht. Wellicht was de 'Sterre', in de 15e eeuw nog in het bezit van de Franciscanen, een neutraler symbool (want niet gelieerd aan één der kapittels)?
                          Oorspronkelijk geplaatst door marres Bekijk bericht
                          Hieronder een rijtje sterren: achtereenvolgens een vlakke ster, een ster met contouren en de Maastrichtse stadsster met gehalveerde punten.
                          Boed, ik denk dat die 'gehalveerde' ster op het Gerechtigheidstafereel een driedimensionaal weergegeven stadsster voorstelt, waarvan de schaduwzijden zijn weggevallen (wellicht door slijtage van de verf; misschien dat op een gedetailleerde foto wel de hele ster te zien is).

                          De vijfpuntige ster op het Gerechtigheidstafereel (uit 1499) in het stadhuis is niet de oudste afbeelding van de 'Mestreechter Staar'. De ster is ook vanouds het stadskeurmerk op Maastrichts zilver (en soms ook op tin). Het oudste voorwerp met het stadskeur is de zogenaamde Thomasarm (vóór 1450) in de schatkamer van de Sint-Servaaskerk. Deze zilveren reliekhouder in de vorm van een arm bestaat uit een vijftal afzonderlijk gekeurde onderdelen en bevat 5 vijfpuntige sterren! In een raadsresolutie uit 1449 wordt nog een zilveren schaal vermeld "mitter stad teyken te wetenen eynen sterre" (I.L. Szénássy e.a., Maastrichts Zilver. Maastricht, 1978, pp.14,15).

                          In de HEM lees ik nog dat de Vijfharingenstraat ooit werd aangeduid als de Sterrestraat of Sterruwe, maar geen idee of dat iets met de stadsster te maken heeft.

                          Opmerking


                          • #14
                            Oorspronkelijk geplaatst door marres Bekijk bericht
                            Mogelijk heeft het te maken met onze tweeherigheid. Werd het dinghuis niet gebruikt door zowel de Brabantse als de Luikse schepenbank? Is hier mogelijk de zaal van één van deze twee banken weergegeven (...)?
                            De schepenbanken gebruikten om de beurt dezelfde ruimte. Elk had zijn eigen vergaderdagen.
                            Last edited by Ingrid M.H.Evers; 10 januari 2012, 10:16. Reden: aanvulling

                            Opmerking


                            • #15
                              Oorspronkelijk geplaatst door El Loco Bekijk bericht
                              ..ik denk dat die 'gehalveerde' ster op het Gerechtigheidstafereel een driedimensionaal weergegeven stadsster voorstelt, waarvan de schaduwzijden zijn weggevallen (wellicht door slijtage van de verf; misschien dat op een gedetailleerde foto wel de hele ster te zien is.
                              Dit lijkt op wat Breur schreef : ... Of gewoon een perspectivisch trucje om de ster "diepte" te geven als je van beneden naar boven kijkt?

                              Maar, wanneer de schaduwzijden zijn weggevallen, en ook wanneer er perspectief in het spel is, verwacht je dat de rechte (de afgesneden) zijden van de driehoeken vanuit het perspectivische waarnemingspunt óf allen of naar dat punt wijzen óf er vanaf (De punt naar boven kan een van de twee richtingen kiezen).
                              Maar de driehoeken wijzen met hun platte zijden, kloksgewijze meedraaiend, allen één kant op.

                              Dat de verf van de punten aan de rechterkant van de ster aan de benedenzijde en aan de linkerkant aan de bovenzijde ontbreekt pleit volgens mij voor een doelbewuste keuze van de kunstenaar.

                              Wat ons kan helpen is een afbeelding van de andere pilaar. Zou daar ook het stadswapen staan. Zo ja is het daar op de zelfde wijze afgebeeld ?

                              Het blijft intrigerend te weten waarom de figuur in het stadswapen, de ster, hier op deze wijze gezien wordt.
                              Boed

                              Opmerking

                              Bezig...
                              X