Aankondiging

Sluiten
No announcement yet.

Info gezocht over R.H.G. Nitsch in combi met verzet in Zuid-Limburg

Sluiten
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
nieuwe berichten

  • Info gezocht over R.H.G. Nitsch in combi met verzet in Zuid-Limburg

    Beste mensen,

    Nieuw op dit forum en op zoek naar zeer specifieke informatie, hoop ik dat iemand mij kan helpen.

    Aan het begin van de oorlog was mijn opa, H. Baeten uit Voerendaal, deel van een verzetsgroepje uit Zuid-Limburg, de Groep Smit. Begin 1942 is deze groep mede door de gevreesde man R.H.G. Nitsch opgerold en de meeste betrokkenen zijn toen richting concentratiekampen verdwenen. De meesten kwamen niet terug. Mijn opa wel. Hij ging van het gevang in Maastricht naar het gerecht in Amsterdam. Ging via de kampen Vught en Amersfoort naar kamp Buchenwald, Dora en is uiteindelijk in Bergen-Belsen bevrijd. Graag zouden wij meer weten over zijn tijd in de kampen en zijn veroordeling daartoe, in de hoop iets meer te begrijpen waarom hij de man was die hij was: een hard en gebroken man.

    R.H.G. Nitsch is na de oorlog veroordeeld tot levenslang en is in 1960 het land uitgezet. Tijdens zijn strafzaak heeft mijn opa een verklaring/getuigenis afgelegd. Deze ligt in het Nationaal Archief (CABR) maar is dus onderdeel van de strafzaak van Nitsch. Om inzage te krijgen in dit dossier (en dus zo ook in de verklaring van mijn opa) heb ik de geboortedatum nodig van Nitsch en indien hij geboren is na 1909 ook een bewijs van overlijden, dit omdat ik geen familie ben van Nitsch. Kan iemand mij hiermee helpen? Weet iemand iets over deze man? Waar vind ik zoiets?

    Alle andere info over de groep Smit is natuurlijk ook van harte welkom, om zo de puzzel compleet te maken.

  • #2
    Een eerste zoektocht bij het NIOD (Nederlands Instituut voor Oorlogsdocumentatie, leverde nog niet het gewenste resultaat op.

    Wel heeft A.P.M. Cammaert in 1994 een dik, tweedelig boekwerk geschreven, met als titel:
    Het verborgen front.
    Geschiedenis van de georganiseerde illegaliteit in de provincie Limburg tijdens de Tweede Wereldoorlog.
    Dat boekwerk is compleet als een PDF bestand te downloaden in 15 afzonderlijke delen.
    Meer informatie via:

    http://irs.ub.rug.nl/ppn/123909783 .

    Scroll tot onderaan de pagina om de afzonderlijke delen te downloaden en op te slaan op je computer.

    Maar het zoeken naar de informatie over de Sipo-beambte Nitsch gaat ook nog verder.
    Historie is niet alleen het weergeven van de as, maar ook het doorgeven van het vuur.
    Thomas More

    Opmerking


    • #3
      Dank Sjef voor je reactie. Het boek Het Verborgen Front heb ik en staat hier in de boekenkast. Het deel in het boek dat over de groep Smit gaat bevat verwijzingen naar verklaringen van oa mijn opa welke uit het CABR komen (aldus de schrijver van het boek). Mogelijk heeft mijn opa in die verklaring nog meer info gegeven die voor ons interessant zouden zijn om te weten, maar die niet informatief genoeg waren om in het boek te worden opgenomen. Vandaar dat ik graag zelf de verklaring zou willen inzien.

      Opmerking


      • #4
        In het boek: "Vier jaar zwijgen" van Bronzwaer (uit de reeks Vierkant Maastricht) tref ik nog een foto van Nitsch aan aan op pagina 66. Ik heb vanavond geen fut om het boek door te nemen op verdere verwijzigingen. Wil je even melden of je het boek bezit? Zonee, dan plaats ik hier later de foto en doorzoek ik het boek.

        Overigens een zeer interessante vraag (wat een geschiedenis!) waar de forumleden hier zeker verder mee aan de slag gaan!

        Opmerking


        • #5
          Ik had het gelezen ja. Nooit hebben wij iets geweten over het hoe en waarom mijn opa, mijn vaders vader, was opgepakt. We wisten alleen dat het iets met wapens te maken had die mijn opa gestolen/verstopt zou hebben, maar die ze bij huiszoeking nooit hebben gevonden.
          Hij heeft er nooit iets over verteld. Ook over de kampen bijna niets. Pas op zijn sterfbed beseften wij opeens de omvang van dit trauma. In het verpleegtehuis dacht hij weer in het kamp te zijn, was als de dood voor de verpleging en sprak hen aan in het Duits.

          Via het Rode Kruis zijn we al het een en ander te weten gekomen. Zo ook in welke kampen hij nu precies gezeten heeft en van wanneer tot wanneer.
          Ik hoop toch uiteindelijk de geboortedatum en overlijden van Sipo Nitsch te vinden zodat we in het Archief kunnen gaan spitten.

          Opmerking


          • #6
            Burgemeester, ik ken het boek niet.
            Ook Het Verborgen Front ontdekten we bij toeval. Ik had contact met iemand die zich bezighoudt met kamp Amersfoort. deze man vroeg mij of ik wist wat de schuilnaam van mijn opa was. Ik snapte echt niet wat hij bedoelde, 'schuilnaam'?
            'Ja, uw opa was toch student gymnasium? Hij zat in een verzetsgroepje in Zuid-Limburg'
            In eerste instantie moest ik heel hard lachen. Mijn opa in het verzet? Dat zal wel een of andere knullige studenten-actie zijn geweest. Jong en vol idealen. Dat kon toch niet veel betekend hebben? Toch?

            Zo kwamen we erachter dat hij toch meer moet hebben meegemaakt dan wij tot nu toe hadden vermoed. Studenten-actie of niet, hij ging in ieder geval wel voor datgene waar hij in geloofde.

            Opmerking


            • #7
              Wat je naar mijn smaak goed zou kunnen doen is contact opnemen met Paul Bronzwaer, weinig idee hoe je dan man zou kunnen bereiken. Hij houdt zich volgens mij al heel lang bezig met Maastricht tijdens WOII.

              Een andere optie is om eens contact op te nemen met Herman en Annelies van Rens. Zij hebben een stuk geschreven in het jaarboek van LGOG van 2008 'Limburg is Judenfrei (...)'. Ik ben ook eens naar een lezing van de man geweest. Leek me een heel aardig koppel die je zeker zullen willen helpen. Natuurlijk kun je die bereiken via LGOG.

              Tenslotte zou ik deze site nogmaals raadplegen als Mevr. Ingrid Evers de site bezocht heeft, zij is hier een regelmatig bezoeker en stadshistorica. Wellicht dat zij meer informatie kan verstrekken.

              In de gaten houden dus.
              Last edited by burgemeester; 30 augustus 2010, 22:06.

              Opmerking


              • #8
                Oorspronkelijk geplaatst door merah Bekijk bericht
                Burgemeester, ik ken het boek niet.
                Dan plaats ik alles morgen.

                Opmerking


                • #9
                  NITSCH, Richard Heinrich, (47 Jaar). Levenslang "Hauptscharführer" bij de SD te Maastricht. Van 24 moorden werden hem er tien ten laste gelegd en bewezen verklaard. Onder zijn leiding groeide de marteling van arrestanten uit tot een wetenschappelijke methode. Collega's noemden hem de "koppensneller" van Maastricht.

                  Bron: Het Vrije Volk woensdag 30 november 1955

                  Suggereert dat Nitsch geboren zou moeten zijn in 1908/9

                  Opmerking


                  • #10
                    SD./SS-Hauptscharführer Richard Heinrich Georg Nitsch.*01-11-08 Todtglusingen, uit Bentheim Dld. Kriminal-Ober-assistent Maastricht: "Kopfjäger" ( Hannibalspiel)
                    Tot levenslang veroordeeld in 1960 het land uitgewezen. (zijn baas was Ströbel *15-07-13 Chemnitz

                    Staat in dit artikel.

                    http://www.gedenkplaats-haaren.nl/ge...is.php?taal=nl

                    en in dit artikel op blz 553 wordt dezelfde geboortedatum genoemd.

                    http://dissertations.ub.rug.nl/FILES...maert/h6-1.pdf

                    In onderstaande link wordt de Groep Smit uitgebreid beschreven. Ook jouw grootvader wordt genoemd op blz 109, 110 en bijlage 5

                    "...Tegen het einde van 1940 hadden de middelbare scholieren A.J.A. Rameckers, P.L.W.A. Leclou en H.H. Baeten een illegaal groepje gevormd"..
                    Zij noemden zich Oranje Phalanx volgens dit artikel. (blz 109)

                    http://dissertations.ub.rug.nl/FILES...ammaert/h2.pdf
                    Last edited by rikth; 31 augustus 2010, 01:47. Reden: Aanvulling

                    Opmerking


                    • #11
                      Leuk!
                      Geboortedatum van Nitsch is inmiddels doorgegeven aan het nationaal archief. Omdat hij net 2 maanden voor het begin van 1909 is geboren hoef ik geen overlijdensbewijs te overhandigen.
                      Dat is dan weer een geluk...

                      Opmerking


                      • #12
                        Over Nitsch heb ik geen verdere verwijzingen gevonden. Ik heb boek echter niet minitieus doorgenomen, waardoor het zeker mogelijk is dat er wel verwijzingen instaan. Als je het boek zelf wilt kopen, ga dan even naar http://www.boekwinkeltjes.nl/. Daar staat ie voor een zacht prijsje (overigens is het sowieso een aanrader).

                        Ik heb een foto van de foto genomen en die is bijna net zo goed als het origineel.

                        Bijschrift: Groepsfoto van de Sicherheids-Dienst Maastricht. Midden zittend de chef M. Strobel, links van hem zijn adjudant W. Elsholz, staande, derde van links, de beruchte R. Nitsch.

                        Bron: Bronzwaer, P.M.M.A. Vier jaar zwijgen. Maastricht, 1994.
                        Bestanden bijvoegen
                        Last edited by burgemeester; 31 augustus 2010, 17:50.

                        Opmerking


                        • #13
                          Een foto in hoge resolutie is tijdelijk te downloaden van http://www.breurhenket.com/Sdmaastricht.tif

                          Opmerking


                          • #14
                            Geweldig, Breur!

                            Opmerking


                            • #15
                              Oorspronkelijk geplaatst door burgemeester Bekijk bericht
                              Wat je naar mijn smaak goed zou kunnen doen is contact opnemen met Paul Bronzwaer, weinig idee hoe je dan man zou kunnen bereiken. Hij houdt zich volgens mij al heel lang bezig met Maastricht tijdens WOII.

                              Een andere optie is om eens contact op te nemen met Herman en Annelies van Rens. Zij hebben een stuk geschreven in het jaarboek van LGOG van 2008 'Limburg is Judenfrei (...)'. Ik ben ook eens naar een lezing van de man geweest. Leek me een heel aardig koppel die je zeker zullen willen helpen. Natuurlijk kun je die bereiken via LGOG.

                              Tenslotte zou ik deze site nogmaals raadplegen als Mevr. Ingrid Evers de site bezocht heeft, zij is hier een regelmatig bezoeker en stadshistorica. Wellicht dat zij meer informatie kan verstrekken.

                              In de gaten houden dus.
                              Paul kun je via mij bereiken.

                              Opmerking

                              Bezig...
                              X