Aankondiging

Sluiten
No announcement yet.

ligt in de St. Jan nog het graf van...

Sluiten
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
nieuwe berichten

  • ligt in de St. Jan nog het graf van...

    Goedendag,

    ik vroeg me af of iemand hier na kan gaan of weet of ik de Sint Janskerk nog het graf ligt van:

    Catherina Stravius/Strouven/Straven (wapen met diagonaal drie coquilles st. Jacques erop)
    in die kerk begraven: 20.06.1673, en twee dagen eerder overleden
    dochter van Hubertus Strouven en Antonetta van Haestrecht
    getrouwd met Augustin Quarré/Carré (wapen met drie vierkanten erin)

    met vriendelijke groet,
    Rémy

  • #2
    Graf St.-Janskerk

    Uit uw vraag maak ik op, dat u weet dat dit graf in de kerk moet liggen. Voor zover mij bekend is de vloer van de kerk nooit opgenomen geweest, dus het is waarschijnlijk dat de steen er nog is. Of men hem ook nog weet te vinden, is een tweede. Misschien kunt u zich het beste in verbinding stellen met de secretaris van de zeer actieve Vrienden van de Sint-Jan, volgens Google:J.J. Schuit, Slakweg 6, 6325 BH Berg en Terblijt
    Tel. 043-6042425. E-mail: vriendensintjan@hccnet.nl

    Opmerking


    • #3
      Goedendag,

      bedankt voor uw reactie, ik heb deze meneer gebeld. Hij was er zelf niet van op de hoogte dat de st. Janskerk in 1673 (tijdelijk) is teruggegeven aan de katholieken, noch van de exacte graven in de kerk.
      Nu schijnt er in de st. Jans een boekje openlijk in te zien zijn met een overzicht van grafstenen die in de kerk liggen. Nu heb ik maar weinig tijd de komende tijd zelf naar Maastricht af te reizen om dit boekje in te kijken om te kijken naar deze catherina strouven/strauven/stravius.

      Is er hier toevallig iemand uit Maastricht die misschien de moeite zou willen ondernemen dit boekje in te kijken?

      mijn dank zou in ieder geval dan groot zijn!

      met vriendelijke groet,
      Rémy

      Opmerking


      • #4
        St.-Janskerk katholiek (1673-167

        Tijdens de Franse bezetting door de katholieke Franse zonnekoning Lodewijk XIV is de St.-Janskerk inderdaad tijdelijk teruggegeven aan de St.-Jacobsparochie (= St.-Servaasparochie). Het wordt onder meer vermeld in het boekje van L.L. (Leon) Minis, St.-Janskerk (Maastrichts Silhouet, nr. 31), Maastricht 1990.

        Wat betreft uw vraag: ik wil een dezer dagen er wel even binnenlopen en vragen naar uw grafsteen. Ik zal u tzt berichten via een persoonlijke e-mail (een functie die elders op deze site zit ingebouwd).
        Last edited by Ingrid M.H.Evers; 13 oktober 2009, 00:33.

        Opmerking


        • #5
          Een grapje tussendoor mag hopelijk wel?


          We hadden bij de Universiteit eens een personeels-uitstapje, en 1 van de bezochte lokaties was de St.-Janskerk.

          Degene die ons de rondleiding gaf, kon het niet nalaten met een knipoog naar 1 van de graven te wijzen. Hij zegt: en hier ligt begraven: de eerste eigenaar ooit van een pizzeria in Maastricht.

          En wij ongelovig kijken, zegt ie zo: kijk maar, zijn naam staat erop: ''Memento Mori''..........
          I am not a complete idiot. Some parts are missing

          Opmerking


          • #6
            Oorspronkelijk geplaatst door Ingrid M.H. Evers Bekijk bericht
            Wat betreft uw vraag: ik wil een dezer dagen er wel even binnenlopen en vragen naar uw grafsteen. Ik zal u tzt berichten via een persoonlijke e-mail (een functie die elders op deze site zit ingebouwd).
            Laat ons ook even weten of ie aangetroffen is.

            Ik weet wel dat er een hele reeks over grafstenen in Maastricht is in de publications (voor de jaren '40). Door Van Nispen van Sevenaer. Ik weet zeker dat daar de OLV kerk in behandeld wordt, maar de St. Jan weet ik niet.

            @ Haas. Grappen mogen altijd .

            Opmerking


            • #7
              Goedendag,

              Allereerst wil ik u bij voorbaat danken mevrouw Evers!
              Ik wacht vol spanning af of het iets zal opleveren.
              Betreffende de publicatie van de Jonkheer Van Nispen van Sevenaer. Ofschoon ik vermoed deze al eens te hebben nagespeurd, is deze publicatie toevallig in uw bezit burgemeester? Zoja is mijn vraag aan u of u misschien voor mij zou kunnen kijken of er ergens vermelding wordt gemaakt van de familienaam Carré,Quarré,Quarrez of zelfs Karré.
              Zaak is namelijk dat deze familie bijna allen gedoopt/getrouwd en overleden/begraven zijn in de st. Jacobskerk aan de vrijthof die helaas in de 19e eeuw is gesloopt.
              Heeft iemand er toevallig weet van of er überhaupt ergens een documentatie is opgesteld over de graven die er in deze kerk lagen?
              Betreffende deze familie, is het zo dat ze onder andere in bezit zijn geweest van het hotel 'de Helm' aan de vrijthof, en enkele malen terug komen in 'de Limburgse Leeuw' (= tijdschrift voor de heraldiek).
              Helaas is er bij mijn weten verder geen tastbaar bewijs dan papierwerk waarin ze voorkomen.
              Hopelijk vraag ik niet te veel, maar wanneer iemand hier een verhelderende mening over heeft hoor ik het als vanzelfsprekend graag!

              met vriendelijke groet,
              Rémy

              Opmerking


              • #8
                Goedendag Olijfje,

                Wat een geluk heb ik daar dan mee, mijn dank voor hen is dan ook bij voorbaat groot

                Opmerking


                • #9
                  Oorspronkelijk geplaatst door reca Bekijk bericht
                  Goedendag,

                  Ik wacht vol spanning af of het iets zal opleveren.
                  Betreffende de publicatie van de Jonkheer Van Nispen van Sevenaer. Ofschoon ik vermoed deze al eens te hebben nagespeurd, is deze publicatie toevallig in uw bezit burgemeester? Zoja is mijn vraag aan u of u misschien voor mij zou kunnen kijken of er ergens vermelding wordt gemaakt van de familienaam Carré,Quarré,Quarrez of zelfs Karré.
                  Zaak is namelijk dat deze familie bijna allen gedoopt/getrouwd en overleden/begraven zijn in de st. Jacobskerk aan de vrijthof die helaas in de 19e eeuw is gesloopt.
                  Eerst even mezelf corrigeren: ik meldde Van Nispen van Sevenaer. Dit moet zijn van Nispen tot Sevenaer.

                  Hij publiceerde in de 'Publications de la societe historique et archeologique dans le limbourg', kortweg de publications. Vanaf 1929 verschijnen artikelen betreffende Maastrichtse grafstenen van zijn hand. Ik bezit alleen de exemplaren vanaf 1936, exclusief 1939. Zoeken in de registers van 1936, 1937, 1938, 1940 en 1941 levert geen enkele hit op met de voorgestelde namen. Helaas.....
                  Last edited by burgemeester; 21 oktober 2009, 05:41.

                  Opmerking


                  • #10
                    Oorspronkelijk geplaatst door burgemeester Bekijk bericht
                    Eerst even mezelf corrigeren: ik meldde Van Nispen van Sevenaer. Dit moet zijn van Nispen tot Sevenaer.

                    Hij publiceerde in de 'Publications de la societe historique et archeologique dans le limburg', kortweg de publications. Vanaf 1929 verschijnen artikelen betreffende Maastrichtse grafstenen van zijn hand. Ik bezit alleen de exemplaren vanaf 1936, exclusief 1939. Zoeken in de registers van 1936, 1937, 1938, 1940 en 1941 levert geen enkele hit op met de voorgestelde namen. Helaas.....
                    en weet u toevallig ook of er ooit ook een overzicht is opgesteld van grafstenen van de st. Jacobskerk?

                    met vriendelijke groet,
                    Rémy

                    Opmerking


                    • #11
                      De St.Jacobskapel (niet : kerk) is gesloopt in 1803. Belangstelling voor geschiedenis en oudheidkunde bestond er toen nog nauwelijks. Er is heel weinig over de kapel gepubliceerd, mede omdat er weinig archief van bewaard is. Een overzicht van grafstenen is niet bekend. Misschien dat de doop-, trouw-, en begraafregisters nog iets opleveren. Ik heb even gekeken op de website van het Historisch Centrum Limburg (www.rhcl.nl), maar niet meteen kunnen ontdekken of er zoiets van de St.-Jacobskapel bewaard is gebleven. Overigens kunt u op die site bij 'zoeken' ook gewoon een eigennaam invullen. Wie weet, zit er ergens een verpanding of verkoop met betrekking tot een van uw families in een ander archief.

                      Opmerking


                      • #12
                        De grafsteen ligt er nog!

                        Ik had een heel stuk ingetypt, drukte op de verkeerde knop en weg waren de website én mijn uitgebreide tekst! Wel geluisterd naar eerder advies van SJEF, maar nog even niet toegepast! U houdt het te goed, maar waarschijnlijk niet meer vanavond!

                        Opmerking


                        • #13
                          Het onderwerp is al zeer veel belovend!

                          Opmerking


                          • #14
                            De steen van Catharina Stravius

                            Ik heb het register van grafstenen ingezien dat ter inzage ligt in de St.-Janskerk en daaruit het volgende overgenomen:
                            • de zerk heeft in het register en op het bijbehorende vloerplan het nummer 63;
                            • de tekst op de grafsteen luidt: ‘Hier ligt begraven d’eerbare Catharin[a] Stravius, naer gelaetene [weduwe van] wylen Mr. Augustyn Carre [.] Starf de 18 yuly 1673 [.] En hare dochter Elisabeth Caecilia [moet zijn : Cecilia] Carre starf den 1 octobris 1675.’
                            • de verdere beschrijving van de steen vermeldt het volgende: ‘lengte 2,30m., breedte 1,25m., met helm en helmteken, een mannelijk wapen (gedeeld) [met] links drie vierkanten (twee en één), rechts drie diagonaalsgewijs geplaatste [St.-Jacobs]schelpen.
                            Nota Bene: de tekst en interpunctie tussen [ ] is door mij (IMHE) aangevuld ter correctie of voor een betere leesbaarheid.

                            Bijzonder is dat het graf het derde (middelste) is in een rij van vijf vlak voor de lage treden naar het vroegere priesterkoor. Daarmee ligt het ‘in het midden van de kerk’, op de kruising van de oostwest- en noordzuid-assen, de kruising van schip en transept, onder de vieringstoren.
                            Ook indien dergelijke bouwelementen niet aanwezig zijn, is deze specifieke positie zeer belangrijk. Traditioneel is deze plaats in laat-middeleeuwse kerken gereserveerd voor de invloedrijkste en vrijgevigste begunstigers uit de beginperiode van de kerk. Dat deze positie zou worden ingenomen door een vrouwelijk graf uit de zeventiende eeuw, is weinig waarschijnlijk.
                            Bijzonder is ook, dat de zerk met het voeteneind naar het koor ligt en niet, zoals men zou verwachten, met het hoofdeinde. Alleen het meest rechtse, het vijfde graf, van een pastoor uit de zestiende eeuw, is georiënteerd.
                            Bij navraag bleek dat te eniger tijd de vloer van het middenschip was opgenomen en vernieuwd. Momenteel ligt hier iets boven het niveau van de rest van de kerk een houten vloer. Het werd niet helemaal duidelijk of met de ‘nieuwe vloer’ dit houten plankier wordt bedoeld, of dat daaronder een tweede, vernieuwde stenen vloer is aangebracht.
                            Duidelijk is wel, dat onder geen van de vele zerken het oorspronkelijke graf nog aanwezig is. Resterende stoffelijke overblijfselen werden bijeen gevoegd en elders begraven.


                            Op basis van deze gegevens kom ik tot de volgende conclusies:
                            • De graf van Catharina Stravius heeft waarschijnlijk ergens in het midden van het middenschip gelegen.
                            • Bij het vernieuwen van de vloer van het middenschip is de zeer goed bewaarde zerk verplaatst naar de huidige positie voor het priesterkoor.
                            • De protestanten hebben vroeg de oriëntering van graven (de gerichtheid op het oosten) losgelaten. De steen van Catharina Stravius en haar dochter en van anderen is met het hoofdeinde gericht op het midden van de kerk, waar in de St.-Jan de kansel staat, het middelpunt van de protestantse eredienst.
                            • Dit is waarschijnlijk gebeurd omdat men de overledenen niet als katholieken herkende; hetgeen vanwege de priesterlijke symboliek op zijn steen wel het geval was met de vroegere pastoor.
                            • Van opzet lijkt mij, mede gezien de oriëntering van het graf van de priester, geen sprake te zijn geweest. Eerder onbekendheid met de geschiedenis van de kerk. Deze is gedurende het vijf jaar durende bewind van de katholieke Franse koning Lodewijk XIV, de ‘zonnekoning’, van 1673 tot 1678 tijdelijk terug gegeven aan de katholieken. Dat was precies de periode waarin moeder en dochter overleden.
                            De tekst op de steen doet verder vermoeden, dat de dochter ongehuwd is gebleven.

                            De grote zwarte steen (marmer?) maakt een sterk gepolijste indruk, maar is nog helemaal intact. Dit ondanks het feit dat hij nu al weer vele jaren ‘in de loop’ ligt. Het is zeker de moeite waard hem bij daglicht te fotograferen (not my cup of tea), al zal het tijdstip in verband met de lichtinval en de reflecties goed gekozen moeten worden. Tot 30 oktober is de kerk door de week nog open voor het publiek (zie de website).

                            Rest mij voor de verzamelaar van Maastrichtensia nog te vermelden dat het Silhouetboekje over de St.-Janskerk bij de balie te koop ligt voor twee (2!) euro.
                            Last edited by Ingrid M.H.Evers; 23 oktober 2009, 10:38. Reden: door de foto's gebleken onjuistheden in de tekst van het register

                            Opmerking


                            • #15
                              website Historisch Centrum Limburg

                              Ik heb even gezocht in het archievenoverzicht en vermeldingen in inventarissen gevonden voor Stravius (3x), Straven (3x) en Strouven (ca. 12x). De variaties op Carré leverden niets op. Let wel, het gaat hier om archiefinventarissen, niet om DTB-boeken, Bevolkingsregisters of de Burgerlijke Stand.
                              De 'hits' onder Strouven hadden natuurlijk merendeels betrekking op Elisabeth Strouven, maar er was ook een andere vermelding. Conclusie: niet direct iets over Catharina Stravius gevonden, maar wel over een zoon?, broer?, neef? en latere geslachten.
                              Last edited by Ingrid M.H.Evers; 21 oktober 2009, 13:21.

                              Opmerking

                              Bezig...
                              X