Aankondiging

Sluiten
No announcement yet.

Belastingboekje Maastricht

Sluiten
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
nieuwe berichten

  • Belastingboekje Maastricht

    Ik heb zojuist bij het antiquariaat een boekje gekocht (voor 15 euro). In dat boekje (overigens in niet al te beste staat en incompleet) staat een overzicht van inwoners van Maastricht met daarbij hun adres en inkomen. Grappig is dat hierbij zowel de inkomensopgave naar eigen zeggen en het inkomen volgens de gemeente staat aangegeven. Nergens staat een jaartal vermeld. Ik ben benieuwd uit welk jaar dit boekje komt. Het moet in ieder geval van voor 1920 zijn: Pastoor Menten woont dan op het St. Matthiaskerkhof. Die is volgens de HEM overleden in 1920. Veel ouder kan het volgens mij niet zijn (gelet op het papier en de letterzetting).

    Nog enkele (bekende) personen:

    Hustinx, E. Witmakersstraat 5 (12.500 gulden, koopman)
    Bauduin, J.J.F. Witmakersstraat 2 (630 gulden, vermicellifabriek)
    Regout, P. Boschstraat 45 (25.000 gulden (!) Fabrikant) (zou dit Petrus himself zijn?)
    Olterdissen, G. (broer van...) Tafelstraat (muziekleraar, 900 gulden)

    Je merkt: een heerlijk boekje! Kent iemand dit? Weet iemand hier meer van?

    Ik probeer binnenkort een pagina te scannen. Is misschien wel handig.

  • #2
    Dit is wel interèssant, iech hoop gow miejjer te zien vaan dit beukske op dit forum.
    Kompleminte, Pieke

    Opmerking


    • #3
      Ik probeer nog een paar interessante vermeldingen vandaag of morgen te plaatsen!

      Opmerking


      • #4
        Liekend miech zier wetenswierdig, kinne veer ins goon spitte in de aw historie op internet.
        Kompleminte, Pieke

        Opmerking


        • #5
          Oorspronkelijk geplaatst door burgemeester Bekijk bericht
          Regout, P. Boschstraat 45 (25.000 gulden (!) Fabrikant) (zou dit Petrus himself zijn?)



          Boschstraat 45: Het pand werd in 1863 gebouwd door Petrus Regout.
          Het huis heeft een gepleisterde gevel, mogelijk ontworpen door Wilhelm Wickop.
          Deze rijk geornamenteerde gepleisterde gevels komen slechts sporadisch voor; elementen van verschillende bouwstijlen worden gecombineerd; dat wordt aangeduid als 'eclecticisme'.

          Het lijkt me aardig om de persoons- en adresgegevens uit het "belastingboekje" te vergelijken met de persoons- en adresgegevens uit het telefoonboek uit 1915.

          http://de-wit.net/bronnen/tel1915/pag/487.htm .
          Last edited by SJEF †; 13 augustus 2009, 15:13.
          Historie is niet alleen het weergeven van de as, maar ook het doorgeven van het vuur.
          Thomas More

          Opmerking


          • #6
            Ik ben wat datering betreft al wat verder. Bauduin wordt genoemd als burgemeester (met een gage van 8000 gulden). Hij staat dan op de Witmakersstraat 2 geregistreerd (net als eerder genoemde Bauduin). Hij was burgemeester tussen 1900 - 1910. Moet nog precieser kunnen.... Ik zoek verder...

            Overigens staat in die telefoonlijst ook een Bauduin (notaris) op de Witmakersstraat 2.

            Sjef, wat wil je vergelijken?

            Opmerking


            • #7
              Oorspronkelijk geplaatst door burgemeester Bekijk bericht
              Sjef, wat wil je vergelijken?
              Een vergelijking van persoons- en adresgegevens.
              Historie is niet alleen het weergeven van de as, maar ook het doorgeven van het vuur.
              Thomas More

              Opmerking


              • #8
                Oei... dat wordt een werk van jewelste!

                Opmerking


                • #9
                  Ik heb nog een aanvulling:


                  O.lijfje, Lambertuslaan, magere lat, 4500 gulden.


                  P.Potlood, Overmaze, gemeentelijk medewerker, 7000 guldens


                  J. Haas, Maastricht West, postbesteller, 12000 gulden


                  S. Jefsen, Markt, onderwijzer, 8000 gulden


                  M. Inckeleers, Markt, gemeentelijk gasbedrijf, 7500 gulden



                  De andere namen kon ik niet lezen.



                  Herhaalt de geschiedenis zich niet? Ze zitten net te waarschuwen dat je voorzichtig moet zijn met prive-gegevens op Internet.



                  Kon een burgemeester destijds toevallig ook notaris zijn? Dubbele petten.........
                  I am not a complete idiot. Some parts are missing

                  Opmerking


                  • #10
                    Na een heerlijke avond en wat verder gezoek ben ik tot de conclusie gekomen dat het boekje gemaakt moet zijn tussen 1903 en 1906. Ik vraag me nog steeds af wat dit boekje nu precies is.

                    Hier volgen nog een paar interessante vermeldingen.

                    Gilissen, N.H.J. Groote Staat 52. Bierbrouwer. 12000 gulden.
                    Souren, L. Vijfharingstraat 14. Broodbakker. 1000 gulden.
                    Doppler, P.M.H. Achter het Vleeschhuis 17. Commies. R. Archief. 2200 gulden
                    Frissen, Wed.M. Wolfstraat 18. Bloemisterij. 1800 gulden.
                    Regout, L.H.W. Breedestraat 17. Industrieel. 26000 gulden.
                    Goffin, G.J.L. O.L. Vrouwe Wal 1. Brugwachter. 600 gulden.
                    Hustinx, N.C.J. Kapoenstraat 2. Koopman. 10000 gulden (naar eigen aangifte 1200!)
                    Mausen, J.M.H. Nieuwstraat 22. Koopman en winkel. 3000 gulden.
                    Simonon, H.N. Kleine gracht 26. Reiziger (!?). 1000 gulden.
                    van Nispen, E.C. Boschstraat 76. Hotelhouder. 4000 gulden.
                    Pijls, J.A.M.M. Markt 18. Oud-rechter. 25000 gulden
                    Olterdissen, A.V. Markt 24. Teekenleraar. 700 gulden. (Minder dan zijn broer!)
                    Goovaerts, L.A. Lage Barakken 27. Huis en decoratiesch. 600 gulden.
                    Ruijs de Beerenbrouck, Jhr. Mr. G.L.M.H. Bouillonstraat 1. 14700 gulden
                    Juanez, V. Maaspuntweg 38. Direct. Societe Ceram. 18000 gulden

                    En tenslotte, speciaal voor Haas:

                    Valke, J.H. Rechtstraat 65. Brievenbesteller. 711,84 gulden.

                    Ook een straat die ik helemaal niet kende: de Boulevard St. Martin. De St. Maartenslaan wordt apart vermeld.

                    Toch vreemd dat dit in een boekje is verschenen. Privacy lag dus in laten we zeggen 1905 ook al onder druk!

                    Opmerking


                    • #11
                      Oorspronkelijk geplaatst door burgemeester Bekijk bericht
                      Juanez, V. Maaspuntweg 38. Direct. Societe Ceram. 18000 gulden

                      Ook een straat die ik helemaal niet kende: de Boulevard St. Martin. De St. Maartenslaan wordt apart vermeld.

                      Toch vreemd dat dit in een boekje is verschenen.
                      Privacy lag dus in laten we zeggen 1905 ook al onder druk!

                      Ik neem aan dat Juanez zal moeten zijn:

                      Jaunez, V. Maaspuntweg 38. Direct. Societe Ceram. 18000 gulden

                      Een tijd lang waren de straatnamen in Maastricht (Maestricht) tweetalig: Frans en Nederlands.
                      Maar de officiële benaming van de straten via de plattegronden en via de straatnaambordjes was in de Franse taal.

                      Is ook iets bekend over de titel van het boekje?
                      Staat ook ergens vermeld door wie het is samengesteld en/of uitgegeven?
                      Hoe meer informatie, des te eerder kunnen we misschien het 'mysterie' oplossen.
                      Historie is niet alleen het weergeven van de as, maar ook het doorgeven van het vuur.
                      Thomas More

                      Opmerking


                      • #12
                        Oorspronkelijk geplaatst door SJEF Bekijk bericht
                        Ik neem aan dat Juanez zal moeten zijn:

                        Jaunez, V. Maaspuntweg 38. Direct. Societe Ceram. 18000 gulden

                        Een tijd lang waren de straatnamen in Maastricht (Maestricht) tweetalig: Frans en Nederlands.
                        Maar de officiële benaming van de straten via de plattegronden en via de straatnaambordjes was in de Franse taal.

                        Is ook iets bekend over de titel van het boekje?
                        Staat ook ergens vermeld door wie het is samengesteld en/of uitgegeven?
                        Hoe meer informatie, des te eerder kunnen we misschien het 'mysterie' oplossen.
                        Inderdaad, moet zijn Jaunez (typefout mijner zijde).

                        Over de laatste vragen: helemaal niets. Het boekje heeft 82 pagina`s, maar ik vermoed dat een deel ontbreekt (de laatste vermelding is de Alex. Battalaan en die stopt op p. 82 bij nummer 1b).

                        Verder zit er niets bij: geen kaft, geen schutblad. Ik heb alleen het boekblok. Ook geen verdere informatie over uitgever etc.

                        Opmerking


                        • #13
                          Oorspronkelijk geplaatst door burgemeester Bekijk bericht
                          Over de laatste vragen: helemaal niets.
                          Het boekje heeft 82 pagina`s, maar ik vermoed dat een deel ontbreekt (de laatste vermelding is de Alex. Battalaan en die stopt op p. 82 bij nummer 1b).

                          Verder zit er niets bij: geen kaft, geen schutblad.
                          Ik heb alleen het boekblok.
                          Ook geen verdere informatie over uitgever etc.
                          Wat dan nog resteert is:

                          1. Kijken in de dikke HEM van Pierre Ubachs / Ingrid Evers in de lijst van geraadpleegde literatuur en hopen dat het er vermeld staat.

                          2. De vraag stellen aan het RHCL of het SHCL; beide in de Pieterstraat 7 gehuisvest.

                          3. De vraag stellen aan een medewerker van de bibliotheek in het Centre Céramique.
                          Historie is niet alleen het weergeven van de as, maar ook het doorgeven van het vuur.
                          Thomas More

                          Opmerking


                          • #14
                            Wee vaan uuch kin Toon Jenniskens, d'n aajd stadsarchivaris, missjiens tot dee daor ouch mèt kin hèllepe.
                            Kompleminte, Pieke

                            Opmerking


                            • #15
                              de vraog is neet zoezier: wee kint Toon, meh wee kint Toon NEET?

                              Hij woont bij mij in de wijk, en kan geanimeerd vertellen over zijn voormalige werk.
                              I am not a complete idiot. Some parts are missing

                              Opmerking

                              Bezig...
                              X