Aankondiging

Sluiten
No announcement yet.

Kerkelijke beeldhouwers: atelier J.W. Ramakers.

Sluiten
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
nieuwe berichten

  • #16
    basiliek Meerssen

    Oorspronkelijk geplaatst door J.W. Ramakers en Zonen Bekijk bericht
    Het hoofdaltaar is de Basiliek van Meerssen is vervaardigd in 1897 door atelier J.W. Ramakers uit Geleen, ook onder leiding van Architect Kaiser.
    Atelier Ramakers heeft in de basiliek zowel gerestaureerd als nieuwe projecten uitgevoerd. Het is de vraag of de gebroeders Ramakers hier eigen werk hebben geleverd, dat wil zeggen: volgens eigen ontwerp. De beschrijving op deze site suggereert eerder dat de ontwerpen voor altaar en preekstoel afkomstig waren van de respectievelijke architecten Cuijpers en Kaiser.

    Opmerking


    • #17
      Oorspronkelijk geplaatst door Ingrid M.H. Evers Bekijk bericht
      Atelier Ramakers heeft in de basiliek zowel gerestaureerd als nieuwe projecten uitgevoerd. Het is de vraag of de gebroeders Ramakers hier eigen werk hebben geleverd, dat wil zeggen: volgens eigen ontwerp. De beschrijving op deze site suggereert eerder dat de ontwerpen voor altaar en preekstoel afkomstig waren van de respectievelijke architecten Cuijpers en Kaiser.
      Klein vooraf: Het pand (Huis Maes 1623) van atelier Ramakers in Geleen werd aangekocht in 1851 tevens oprichtingsjaar van het atelier. Het vak echter, werd door de familie beoefend sinds waarschijnlijk 1814. Reeds de vader van J.W. was kerkelijk beelhouwer. Het bedrijf sloot de deuren in 1941. De laatste telg van het beeldhouwersgeslacht Ramakers bleef in het pand wonen tot aan de verkoop ervan in 1961 Bij het ontruimen van het pand hebben ze het volledige archief vernietigd. Er zijn zo´n twee honderd tekeningen gered die ongeveer 5% van het totaal aantal tekeningen uitmaakten. Ik bezit zelf ook twee originele tekeningen van altaren.

      Antwoord: het atelier ontwierp maar voerde ook ontwerpen uit. Maar wat door hen ontworpen en uitgevoerd is of de ontwerpen door derden zijn gedaan is daardoor, zie "klein vooraf", moeilijk te achterhalen. Maar meestal ontwierpen ze zelf en werd het ontwerp voorgelegd aan de architect.

      Opmerking


      • #18
        Ossendrecht

        Oorspronkelijk geplaatst door xinram Bekijk bericht
        Mocht het u interesseren er staat een groot kalkstenen Heilig Hart beeld in Ossendrecht wat "gesigneerd" is door Ramakers. Ik heb er foto's van
        Beste xinram,

        Excuses voor de late reactie. Ik zat met een emigratie! Ik bezit reeds een serie foto´s over de beeldengroep in Ossendrecht.

        Dank voor uw aanbod!

        Met vriendelijke groeten
        Joep Janssen.

        Opmerking


        • #19
          Oorspronkelijk geplaatst door J.W. Ramakers en Zonen Bekijk bericht
          mijn grootste bewondering voor de diepgang en informatief artikel. Joep Janssen, Goiânia-Go, Brazilië
          Joep Janssen verwijst hier naar de postings van onder meer Sjef en El Loco in het draadje Klooster zusters Onder de Bogen.

          Opmerking


          • #20
            Wolder, Petrus en Pauluskerk, ingewijd 1898

            De hoog gelegen, neogothische parochiekerk in de dorpskern van Wolder werd gebouwd van maart 1897 tot juli 1898. Op dinsdag 12 juli 1898 werd de kerk plechtig ingewijd. Het ontwerp was van architect Louis H.J. Keuller (1854-1838 ), civiel ingenieur (Delft) en leraar mechanica, wis-, natuur- en scheikunde aan de gemeentelijke HBS te Maastricht.

            'Een speciale collecte onder de parochianen leverde de som van veertienhonderd gulden op, genoeg om bij de firma J. Ramakers en Zonen in Geleen een nieuwe preekstoel te bestellen. Het voetstuk bestond uit zwart en wit marmer, de kuip, de kap en het klankbord waren vervaardigd uit eikehout, met gepolychromeerde beelden van lindehout, onder meer voorstellende Sint Salvator [Christus] als leraar en de vier evangelisten.'

            Dit citaat komt uit bovenstaand boekje:
            Serge Langeweg, Wolder, geschiedenis van een dorp en zijn kerk, (Maastrichts Silhouet, 40), Maastricht 1996, 27. Met enige foto's van het interieur.


            Ik heb niet kunnen vinden of (een deel van) het overige meubilair eveneens van dit atelier afkomstig is. Er schijnt een 'minutieus bijgehouden financieel overzicht van de bouw van de kerk' bewaard te zijn gebleven. Het moet mogelijk zijn hieruit nadere gegevens te verkrijgen.


            De preekstoel is nog altijd aanwezig. De kuip staat op een centrale, verticaal gelede zuil; de polychromie schijnt in 1994 'opgehaald' te zijn. Een goede foto heb ik op internet niet kunnen vinden.
            Last edited by Toller; 16 december 2014, 18:12.

            Opmerking


            • #21
              Wolder, Petrus en Pauluskerk, ingewijd 1898

              Beste Ingrid,

              Ik ben 2007 in de Petrus en Pauluskerk in Wolder geweest. De kerk is grotendeels bemeubeld door atelier Ramakers.

              In 1897 werken door atelier Ramakers vervaardigd en geplaatst:
              Hoofdaltaar
              Zijaltaren
              Preekstoel
              Biechtstoelen
              Beeld H. Gerardus Majella
              Communiebank
              Lijsten van kruiswegstaties
              Bestanden bijvoegen

              Opmerking


              • #22
                Petrus en Pauluskerk Wolder Hoofdaltaar

                Hoofdaltaar

                Hoogte 5.00 meter
                breedte 3,50 meter
                Bestanden bijvoegen
                Last edited by J.W. Ramakers en Zonen; 17 augustus 2013, 17:49.

                Opmerking


                • #23
                  Petrus en Pauluskerk Wolder Gerardus Majella

                  Gerardus Majella met Piedestal
                  Vervaardigd en geplaatst in 1897
                  Hoogte 1,50 meter
                  Hout
                  Gekocht voor Fl 215,=
                  Geschonken door Gerard Vrancken Castermans
                  Bestanden bijvoegen
                  Last edited by J.W. Ramakers en Zonen; 17 augustus 2013, 17:49. Reden: foto vergeten in te voegen

                  Opmerking


                  • #24
                    Petrus en Pauluskerk Wolder Communiebank 1897

                    Communiebank in caensteen, gepolychromeerd in diverse kleuren met roodmarmeren zuiltjes en in het midden een relief van herten bij de bron vervaardigd en geplaatst in 1897.
                    Bestanden bijvoegen
                    Last edited by J.W. Ramakers en Zonen; 20 augustus 2013, 21:40.

                    Opmerking


                    • #25
                      Petrus en Pauluskerk Wolder Preekstoel

                      Preekstoel van eikenhout, sommige delen gepolychromeerd, vervaardigd en geplaatst in 1897 door atelier J.W. Ramakers en Zonen Beeldhouwers, Geleen

                      Hoogte 8,00 meter
                      Bestanden bijvoegen
                      Last edited by J.W. Ramakers en Zonen; 17 augustus 2013, 17:50.

                      Opmerking


                      • #26
                        Caensteen

                        Oorspronkelijk geplaatst door J.W. Ramakers en Zonen Bekijk bericht
                        Communiebank in ceansteen.
                        ceansteen = Caensteen, een kalksteensoort afkomstig uit de regio van het Franse Caen?

                        Opmerking


                        • #27
                          All in the family?

                          Ik kreeg een brainwave en heb even gezocht in de tijdschriftenbank van de KB:

                          De Maasgouw van 1922 over enkele kerken in Sittard; onder meer werk van atelier Ramakers: restauratie 1890-1896 en twee altaren (1877-78 ).

                          Idem 1904 (Sittard).

                          Idem 1918

                          Idem 1927

                          Idem 1937
                          Last edited by Ingrid M.H.Evers; 16 augustus 2013, 19:56.

                          Opmerking


                          • #28
                            Maasgouw 1884

                            Ongelovelijk! De Maasgouw. Ik heb ooit een kopie gemaakt van een blad van de Maasgouw uit 1884, waarin vermeld staat dat "Rameackers" uit schinnen, daar woonde mijn familie voor ze naar Geleen verhuisden, oxaal in Louis XVI stijl geleverd hebben in Gulpen in 1850.

                            Is KB openbaar? Ik weet dat de krantenarchieven dat wel zijn. Maar waar jij in zit ken ik helemaal niet!! Geniaal ben je!! Mag ik nog een keertje zeggen "GEWELDIG!!" Ik kan hier alleen maar in superlatieven spreken...
                            Last edited by J.W. Ramakers en Zonen; 21 augustus 2013, 02:03.

                            Opmerking


                            • #29
                              KB: meld je aan voor de gratis nieuwsbrief

                              Oorspronkelijk geplaatst door J.W. Ramakers en Zonen Bekijk bericht
                              Geniaal ben je!! Mag ik nog een keertje zeggen "GEWELDIG!!" Ik kan hier alleen maar in superlatieven spreken...
                              Nou nou, ieder zijn vak. Ik ben historicus en vind het leuk te zoeken. Onze Sjef spande ooit de kroon. Voor genealogie moet je bij Breur zijn, voor gegevens uit (inter)nationale archieven bij Hermanw, voor de plaatselijke politiek bij Pier en voor Flikken Maastricht en fotowerk bij Toller (dat is overigens een man ). En zo ken ik er hier nog wel een paar waar ons regelmatig de schoenen van uitvallen. Als de vraag maar duidelijk gesteld is, zit er heel wat kennis en enthousiasme achter deze site.

                              Wat betreft de Koninklijke Bibliotheek: deze heeft kortgeleden haar krantenbank weer uitgebreid met vele miljoenen pagina's. Wie daarin dus al een tijd niet meer heeft gezocht, doet er goed aan oude zoektermen nog weer eens in te typen.

                              Daarnaast bestaat er al langer de mogelijkheid te zoeken in een tijdschriftenbank, eveneens full text. Daarin zit ook De Maasgouw, tot 1940. (Jammer genoeg nog geen Publications).

                              Men is ook begonnen met een boekenbank, waarin boekuitgaven zijn opgenomen, vooreerst tot 1800. Voor onderzoek in de laatste twee eeuwen heeft daarin zoeken nog weinig zin.

                              Wat krantenbanken betreft zijn er verschillende in Limburg, maar voor Maastricht is het digitaal nog weinig belangrijk. Een handige en regelmatig bijgehouden lijst van kranten- en beeldbanken in Nederland is te vinden op de website www.zoekplaatjes.nl. Zeer aan te raden!

                              Wat De Maasgouw betreft: ik heb gezocht met de termen 'atelier Ramakers' en 'Ramakers Geleen'. Aan Schinnen simpelweg niet gedacht.
                              Last edited by Ingrid M.H.Evers; 18 augustus 2013, 12:54. Reden: aanvulling

                              Opmerking


                              • #30
                                Oorspronkelijk geplaatst door Ingrid M.H. Evers Bekijk bericht
                                Nou nou, ieder zijn vak. Ik vind het leuk te zoeken. Onze Sjef spande ooit de kroon. Voor genealogie moet je bij Breur zijn, voor gegevens uit (inter)nationale archieven bij Hermanw, voor de plaatselijke politiek bij Pier en voor Flikken Maastricht bij Toller (dat is overigens een man ). En zo ken ik er hier nog wel een paar waar ons regelmatig de schoenen van uitvallen. Als de vraag maar duidelijk gesteld is, zit er heel wat kennis en enthousiasme achter deze site.

                                Wat betreft de Koninklijke Bibliotheek: deze heeft kortgeleden haar krantenbank weer uitgebreid met ettelijke miljoenen pagina's. Wie daarin dus al een tijd niet meer heeft gezocht, doet er goed aan oude zoektermen nog weer eens in te typen.

                                Daarnaast bestaat er al langer de mogelijkheid te zoeken in een tijdschriftenbank, eveneens full text. Daarin zit ook De Maasgouw, tot 1940. (Jammer genoeg nog geen Publications).

                                Men is ook begonnen met een boekenbank, waarin boekuitgaven zijn opgenomen, vooreerst tot 1800. Voor onderzoek in de laatste twee eeuwen heeft daarin zoeken nog weinig zin.

                                Wat krantenbanken betreft zijn er verschillende in Limburg, maar voor Maastricht is het digitaal nog weinig belangrijk. Een handige en regelmatig bijgehouden lijst van kranten- en beeldbanken in Nederland is te vinden op de website www.zoekplaatjes.nl. Zeer aan te raden!

                                Wat De Maasgouw betreft: ik heb gezocht met de termen 'atelier Ramakers' en 'Ramakers Geleen'. Aan Schinnen simpelweg niet gedacht.
                                Je hebt het gehad over "onze sjef" die de kroon spande.. en ik zie een "kruis" achter zijn naam... hetgeen betekend dat hij zijn ziel te ruste heeft gelegd? Met alle respect...

                                Opmerking

                                Bezig...
                                X