Aankondiging

Sluiten
No announcement yet.

Foto Villapark

Sluiten
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
nieuwe berichten

  • #31
    Sint Lambertuslaan naar het noorden

    Clio, de foto is genomen naar het noorden en is de tegenhanger van de eerdere waarop ook die kinderen en hondenkar op de Rode Brug te zien zijn, en die naar het zuiden werd genomen.

    Op de luchtfoto van Equinox is de zichtlijn mooi aangegeven. De huizen zijn dus gelegen in de bocht die de Sint Pieterstraat maakt naar de brug. Van de bebouwing die op de kaart zichtbaar is, is tegenwoordig niets meer over. In Maastricht in oude ansichten dl 1 (Koreman) staat een foto die gemaakt is bij gelegenheid van de overstroming van de Jeker in 1880. Daarop zijn meerdere panden met toegangspoorten te zien. De gevelwand links van de postkoets (?) correspondeert naadloos met die op de prentbriefkaart. De schoorsteenpijp was volgens Koreman van de dekenfabriek van Regout in de Kleine Looierstraat. Als je weet dat hij er staat, is zelfs de lantaarnpaal van de foto te herkennen op de pbk.

    Zien we links naast de villa niet de volière van het hertenpark?

    Wat je niet kunt zien op de kaart is de brug, maar als je de bomenrij volgt wordt duidelijk dat die ophoudt ruim voordat je bij de huizen komt. Het perspectief is enorm ingekort. De foto uit 1880 suggereert eveneens dat de gevelwand in de Pieterstraat een beetje lager lag dan de brug en de bebouwing in het villapark.

    Even terzijde: gezien die overstromingen lijkt mij dat men de Kommen daar bij de aanleg van het Villapark behoorlijk heeft opgehoogd. En dan nog hebben de huizen langs de Van Heylerhofflaan allemaal een iets verhoogde parterre en enkele treden naar de voordeur.
    Oorspronkelijk geplaatst door Wigo Bekijk bericht
    Gezien vanuit de Sint Lambertuslaan staat/ligt de Sint Servaas (rechts) achter de Sint Jan. De Sint Servaas of een gedeelte ervan zou dus zichtbaar moeten zijn.
    Ik denk net als Equinox dat de hoogste torens van de St.-Servaaskerk zijn weggevallen achter de bomen. Ik heb de prentbriefkaarten van Crolla nog niet eerder kunnen betrappen op gemanipuleerde beelden (ik heb het even niet over bijgetekende contouren en zo), maar het blijft natuurlijk wel mogelijk. Van de fotograaf Theodor Weijnen is bekend dat hij beelden retoucheerde. Van zijn opname van de veldzijde van de Sint Pieterspoort zijn bijvoorbeeld meerdere versies bekend.
    Last edited by Ingrid M.H.Evers; 18 juni 2013, 09:08. Reden: aanvulling hertenpark

    Opmerking


    • #32
      Een blik op de plattegrond die Breur plaatste maakt duidelijk, hoezeer de foto op deze prentbriefkaart in elkaar is gedrukt. De fotograaf stond aan de zuidzijde van het ronde plantsoen dat aan de aanleg van de oprit naar de Kennedybrug ten offer is gevallen. De Singelweg die dat punt kruist, is nu de oprit c.q. de Prins Bisschopsingel.

      Meer in het algemeen: we hebben inmiddels een mooi beeld van dit stuk van het Villapark in noordelijke en zuidelijke richting. Nu nog oost en west.
      Last edited by Ingrid M.H.Evers; 11 augustus 2013, 12:38.

      Opmerking


      • #33
        hoog water Pieterstraat 1881

        Oorspronkelijk geplaatst door Clio Bekijk bericht
        Misschien die van de overstromingen in 1926?
        Ik denk dat Clio deze foto bedoelde, uit 1881.

        (En waar, dames en heren, is hier het Huis met de Klok? Inderdaad, het huis het meest rechts. Het kastje voor de sleutel van de nachtwacht is duidelijk zichtbaar. De poort is inmiddels al afgebroken en op deze foto uit 1881 is de bovenbouw en verbreding nog niet aanwezig.)
        Bestanden bijvoegen
        Last edited by Ingrid M.H.Evers; 17 november 2013, 08:14.

        Opmerking


        • #34
          Oorspronkelijk geplaatst door Clio Bekijk bericht
          Bijgaand een prentbriefkaart van het Villapark. Kan iemand precies aangeven wat



          we zien? Wat is dat voor huizenrij op de achtergrond?
          Op facebook - Historia Traiectum ad Mosam - trof ik deze foto aan:




          Sint Pieterstraat, wateroverlast van de Jeker (1905). Volgens mij zien we hier de gebouwen op de achtergrond beter in beeld.

          Opmerking


          • #35
            Helemaal goed, Breur, prachtige foto!

            Opmerking

            Bezig...
            X