Aankondiging

Sluiten
No announcement yet.

Roode Haan of Roode Hen?

Sluiten
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
nieuwe berichten

  • Roode Haan of Roode Hen?

    De Momus (gepubliceerd in 1982) staat dat het idee werd geboren in (p. 7). Ik steunde met die vermelding op de in 1938 verschenen, laatste herdenkingsbrochure van de Momus: Matthias Kemp, Momus-Jubilei 1839-1938, 9 x 11 (+ 11/11), Maastricht (Veldeke), pag. 6. Met dat 11/11 in de titel werd 'elf elfde' bedoeld. De telling sinds de oprichting in 1839 was dus negen keer elf jaar plus elf elfde, en dat moet dan 1938 zijn.

    Kemp heeft het echter over van 'de heer Schreinemaekers'
    Last edited by Ingrid M.H.Evers; 25 januari 2017, 12:22. Reden: wegwerken ingeslopen diakritische tekens

  • #2
    De Roode haan was de oprichtingsplaats van de Momus. Iets verderop gelegen lag het café de roode Hen. Dit café stond bekent om zijn Lindeboom.

    Wandelaars liepen vaak tot café de Roode Haan. warna de mannen nog even een ommetje maakten. Richting De Roode Hen want daar zaten de dames van lichte zeden.

    Ik moet er afbeeldingen van hebben maar zit nu op mijn werk

    p.s. ben ook al de naam het Roode Hoen tegengekomen

    Opmerking


    • #3
      gevonden op het internet deze afbeelding van beide café's. Dit is een bekende afbeelding van Van Gulpen

      links de roode hen, rechts de roode haan. dit betekent dat dit café ten tijde van Van Gulpen al bestond.
      Bestanden bijvoegen

      Opmerking


      • #4
        Oorspronkelijk geplaatst door Robboxxx Bekijk bericht
        De Roode haan was de oprichtingsplaats van de Momus.
        Ik zou voor die oprichtingsplaats toch wel graag een schriftelijke vindplaats hebben, Robboxxx. Ik heb zelf al beweerd dat het de Rode Haan was.

        Wat betreft het ommetje van de heren: beide gelegenheden hebben door de tijd heen ongetwijfeld meerdere eigenaren/uitbaters gehad, die ieder op eigen wijze hun brood verdienden. Zo'n verhaal over prostitutie vraagt toch wel om een globale tijdsbepaling: in de jaren 1860-1890? In 1910-1918?

        Opmerking


        • #5
          De familie Claessens en Hamelers waren altijd eigenaar van de Roode Haan tijdens de periode van "oprichting" Momus. Dat wil natuurlijk niet zeggen dat zij de uitbater waren. Maar in diverse aangiften en andere akten worden de kinderen "uit de Roode Haan" genoemd.

          Opmerking


          • #6
            Waar is onze burgemeester als je hem nodig hebt? Hij schijnt de enige te zijn die zich senang voelt op die Kadaster-site...

            Opmerking


            • #7
              Scans Momus-Jubilei 1839/1938

              Van Tiny Feij ontving ik de volgenden scans:





              Opmerking


              • #8
                Stichtingslocatie van de Momus

                Mijn conclusie: De Roode Hen (van Schrijnemakers) en niet De Roode Haan als stichtingslocatie van de Momus dus. De locatie zal voor september 1839 (bij de voorbereidende bijeenkomsten) wel gekozen zijn door de gunstige ligging aan de Belgische grens.
                Last edited by Breur; 11 mei 2012, 15:21.

                Opmerking


                • #9
                  Last edited by Ingrid M.H.Evers; 25 januari 2017, 12:23. Reden: wegwerken ingeslopen diakritische tekens

                  Opmerking


                  • #10
                    Willem Schrijnemakers

                    Is dit 'm?

                    Willem Schrijnemakers, herbergier, had als adres Groote Weert 86.
                    Kadaster Sint Pieter sectie C, blad 02

                    Opmerking


                    • #11
                      Oorspronkelijk geplaatst door hermanw Bekijk bericht
                      Is dit 'm?

                      Willem Schrijnemakers, herbergier, had als adres Groote Weert 86.
                      Kadaster Sint Pieter sectie C, blad 02
                      Bedoel je deze Herman?

                      1. Wilhelmus SCHRIJNEMAKERS

                      De ouders van Wilhelmus SCHRIJNEMAKERS zijn:

                      2. Lambertus SCHRIJNEMAKERS Hubert werd gedoopt 9 april 1752 te St. Pieter. Hubert huwde Maria Helena SERVAAS (SERVAES) 25 april 1784 te St. Pieter. Hubert overleed 23 mei 1814 62 jaar oud te St. Pieter. Hubert werd begraven 25 mei 1814 te St. Pieter.
                      3. Maria Helena SERVAAS (SERVAES) werd gedoopt 28 april 1753 te St. Pieter. Marie Helene huwde Lambertus SCHRIJNEMAKERS 25 april 1784 te St. Pieter. Marie Helene overleed 15 januari 1814 61 jaar oud te St. Pieter. Marie Helene werd begraven 17 januari 1814 te St. Pieter.
                      Wilhelmus werd gedoopt 2 februari 1785 te St. Pieter.
                      Wilhelmus overleed 9 april 1865 80 jaar oud te St. Pieter.
                      Wilhelmus werd begraven 12 april 1865 te St. Pieter.
                      DG: Thomas ISERMANS en Sijbilla JANSSEN. Ongehuwd. Bij overlijden Langs de Knaal (Rosier).

                      Opmerking


                      • #12
                        Dat lijkt de juiste Willem te zijn die herbergier was. Ik weet alleen niet of dit die van het Rode Gevogelte is. Heb ik met de 'Groote Weert' de juiste buurt te pakken?

                        Opmerking


                        • #13
                          Oorspronkelijk geplaatst door hermanw Bekijk bericht
                          Dat lijkt de juiste Willem te zijn die herbergier was. Ik weet alleen niet of dit die van het Rode Gevogelte is. Heb ik met de 'Groote Weert' de juiste buurt te pakken?
                          De Groote Weert lag tegenover Maesenburg.

                          "Op deze kaart en de kadastertekeningen van omstreeks 1840 is tevens te zien dat het gebied direct ten noorden van het complex, de Groote Weert werd genoemd en tot de op de linker Maasoever gelegen gemeente Sint Pieter behoorde. De stroom van de Maas zal dus vroeger vermoedelijk veel oostelijker hebben gelopen". Zie verder: http://www.breurhenket.com/Omdekerk/Hoogenweerth.doc


                          Opmerking


                          • #14
                            Op een kaart van 1847 worden de namen Rooden Haan en Roode Hoen gebruikt !

                            Mestreechter Geis mage beleve
                            en dat door te kinne geve.
                            God, wat is dat sjiek ! © Wigo

                            Opmerking


                            • #15
                              Maar geen Rooden Musj

                              Opmerking

                              Bezig...
                              X