Aankondiging

Sluiten
No announcement yet.

Verliest Maastricht haar Maastrichtse Identiteit?

Sluiten
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
nieuwe berichten

  • Verliest Maastricht haar Maastrichtse Identiteit?

    Verliezen WIJ onze Maastrichtse Identiteit ?

    Yep, ik heb "Identiteit" bewust tweemaal in deze vraagstelling met hoofdletter "I" geschreven !

    Waarom vragen jullie...?

    Eenvoudig, omdat ik de "Mestreechse identiteit" bedreigd zie of deze zo langzamerhand (gebukt door de commerciele uitbuiting van een of ander UPS) in het gedrang zie komen ! (UPS = Unique Point of Sale))

    Ik stoor me aan het langzame "uitgummen" en vervagen van het "Maastrichtse" element door een vlak, nietszeggend en vernederlandsd element dat misschien tot doel heeft de "domme(re)" toerist niet uit te dagen, of als een schaap z.s.m. naar dit plekkie te leiden of alles tot een "eenheidskaas" te laten verworden.
    Net zoals ik dat "in het gedrang komen" helaas ook bij Amsterdam heb zien gebeuren vanaf de jaren 60 tot nu . Bovedien is een "eenheidskaas" letterlijk een bedreiging en verarming van onze traditionele eet- en ambachtscultuur, zo staat het duidelijk op diverse professionele internetpagina's over kaas na te lezen...
    En waarom, wat is je winst hierbij ? vraag ik me af...

    Boe heet dee gooje mins 't noe euver... ? denken jullie weer

    Iech sjageneer miech tot het "Spaans Gouvernement " noe "Museum aan het Vrijthof " mot heite...
    Ederein wet toch boe dat dink lik, mot dat noe umtot 't mesjiens kommersjeel interessant is opins zoe (met towvoegink "aan het Vrijthof ") hete...?
    "Spaans Gouvernement " heet tradissie en historie, laot dat daan ezzebleef zoe in de naom laote doorgoon ! Veural es 't dink u museumke geit weure !
    Zjus zoe get wie dee vreiseleke naom "Theater aan het Vrijthof"....
    Vreuger hete zoe get gewoen de sjouwbörg, veurwat hat dat neet weer gekind ofmesjiens neet "de kemedie" kinne zien?
    Daan hadde veer toch u "UPS"-ke gehad en us Indentiteit met ier en gruutsheid wijer laote veurtleve...

    Het unieke en prachtige karakter (door juist die eigen naamsgeving en verbinding met en uit onze cultuur en verleden) verdwijnt namelijk door dit soort wanstaltige on-Maastrichtse naamgeving!
    Nu behoor ik niet tot de conservatievelingen die je in het Duits zo mooi omschreven "die ewig Gestrigen" kunt noemen, en ook niet tot de groep die zich minder prettig voelt omdat wij "geboren en getogen" Maastrichtenaren reeds in de minderheid zijn ( heb al vaak genoeg gezegd dat vers bloed ook een zeer positieve en aanvullende werking heeft), maar toch...

    Juist nu Maastricht de laatste decenia weer (en beter) op de NL kaart staat, het interesse in de Maastrichtse cultuur en Geschiedenis al zo'n 5 tot 10 jaar een opleving doormaakt, ja zelfs een kleine renaissance doormaakt (zie het succes van de winkels met Maastrichtse producten of promotie artikelen, de toename in druk en uitgave van lectuur en literatuur, zelfs bij de supporters van us MVVke is dit niet alleen aanwezig maar wordt dit mooi uitgedragen), zou ik dus de echte Maastrichtenaren willen oproepen deze gedrochtachtige naamsgevingen een halt toe te roepen en zich weer te bezinnen en het liefst te hernoemen met juist de oorspronkelijke namen of Maastrichts georienteerde namen. Consulteer desnoods iemand met kennis van zaken (beveurbeeld Jan Jansen, neet de sjeunmeker en aoch neet de fietser mer dee ex Toeker) die zich als een senaat hierover uitspreekt, voordat het onheil (lees de on- Maastrichtse nietszeggende naam) gegeven wordt.


    Wat dink Geer, Volk vaan Mestreech, dao vaan...?
    Of bin iech noe 't peerd van Beite..?
    Of is nook Harie knatsj....?

  • #2
    Noonk Harie is neet knatsj. Het Breursteegske zou een goede start kunnen zijn wat betreft Identiteit in naamgeving te Maastricht.

    Opmerking


    • #3
      Of Elletjesstraat!
      Zonder flauwekul Harrie, je hebt gelijk!
      Ik ben bij vlagen geniaal, alleen is het nu windstil!

      Opmerking


      • #4
        Op zien Mestreechs daan mer de Ekwienoksgats

        Vin tot Harrie wel e punt heet heij.

        Opmerking


        • #5
          Oorspronkelijk geplaatst door Equinox Bekijk bericht
          Op zien Mestreechs daan mer de Ekwienoksgats

          Vin tot Harrie wel e punt heet heij.
          Ekwienoksgats ?
          daan liever "ut Wittegetske" nao unne bekinde MVV speuler ...
          oet dien favoriete stad....:035:

          hahaha

          Opmerking


          • #6
            In Chevremont geboren en vertoevend te Kanne. Jao, unne echte Mestreechteneer.

            Opmerking


            • #7
              Oorspronkelijk geplaatst door Breur Bekijk bericht
              Noonk Harie is neet knatsj. Het Breursteegske zou een goede start kunnen zijn wat betreft Identiteit in naamgeving te Maastricht.
              Niks mis met, mer daan zow iech tog geer de femilienaom daoraon towgevoogd wille höbbe !

              Veer höbbe 't noe euver Mestreechs verleie, daan motte veer tog met sjerp sjeete en de link met dien veurawwers herstelle;neet die met Luik heulende St Pietersgebroed verraojers mer die waopemekers !

              Opmerking


              • #8
                Oorspronkelijk geplaatst door elletje Bekijk bericht
                Of Elletjesstraat!
                Zonder flauwekul Harrie, je hebt gelijk!
                daan.. es iech maag, liever "Mademoiselle Elle Avenue"

                flaneere doen veer neet in u sträötsje mer op nivo

                Opmerking


                • #9
                  Maag 't daan Medam zien, ezzebleef?
                  Ik ben bij vlagen geniaal, alleen is het nu windstil!

                  Opmerking


                  • #10
                    Oorspronkelijk geplaatst door Harrie Bekijk bericht
                    Niks mis met, mer daan zow iech tog geer de femilienaom daoraon towgevoogd wille höbbe !

                    Veer höbbe 't noe euver Mestreechs verleie, daan motte veer tog met sjerp sjeete en de link met dien veurawwers herstelle;neet die met Luik heulende St Pietersgebroed verraojers mer die waopemekers !
                    En toch hebben de Maastrichtenaren er een plein naar genoemd!

                    Opmerking


                    • #11
                      Niet naar mij in ieder geval, alhoewel er wél een plein naar mijn achternaam is vernoemd, maar helaas niet in Mestreech!
                      Ik ben bij vlagen geniaal, alleen is het nu windstil!

                      Opmerking


                      • #12
                        Oorspronkelijk geplaatst door elletje Bekijk bericht
                        Maag 't daan Medam zien, ezzebleef?
                        Me zeker,Medam Elle !

                        allein... dach iech mier aon Euer jäögdige oetstraoling en slaankheid
                        ( dat letste zuus de neet zoe gow be u medammeke...),
                        mer wee bin iech um Uuch um dao tege te zien....

                        Opmerking


                        • #13
                          Oorspronkelijk geplaatst door Breur Bekijk bericht
                          En toch hebben de Maastrichtenaren er een plein naar genoemd!
                          Ja en zelfs voor een vijand hebben we een standbeeld opgericht,
                          nog een tweede...veel groter dan het eerste !
                          en wat met die is gebeurd, weten we allemaal: hij kreeg de kogel ...


                          Sjaarel de Bats waor ziene naom
                          vaan Kastelmoor

                          't waor in 1673.....

                          zoe zuut men wat veur 'n groet hert Mestreechteneere höbbe !

                          't is tot die gaste oet Saint Pierre ziech bedach höbbe en Luik links höbbe laote ligge ( of zien die soms de bedinkers vaan u strant vastelaovendsleedsje dat euver zoepe en Luik geit....) en ziech in deens vaan us manjefieke stad höbbe gesteld met hun waopens
                          alhoewel iech mien twiefels bleif howwe ....hahaha

                          Opmerking


                          • #14
                            Oorspronkelijk geplaatst door Harrie Bekijk bericht
                            Ja en zelfs voor een vijand hebben we een standbeeld opgericht,
                            nog een tweede...veel groter dan het eerste !
                            en wat met die is gebeurd, weten we allemaal: hij kreeg de kogel ...


                            Sjaarel de Bats waor ziene naom
                            vaan Kastelmoor

                            't waor in 1673.....

                            zoe zuut men wat veur 'n groet hert Mestreechteneere höbbe !

                            't is tot die gaste oet Saint Pierre ziech bedach höbbe en Luik links höbbe laote ligge ( of zien die soms de bedinkers vaan u strant vastelaovendsleedsje dat euver zoepe en Luik geit....) en ziech in deens vaan us manjefieke stad höbbe gesteld met hun waopens
                            alhoewel iech mien twiefels bleif howwe ....hahaha
                            Dat standbeeld heeft hij gekregen
                            Omdat die maastrichtenaren heeft opgeruimd
                            (humor)

                            Opmerking


                            • #15
                              Er bestaat zelfs op dit moment het snode plan van een zekere ... om een (verzamel)beeldje van deze musketier te laten maken waarvan de opbrengst bestemd is voor een MO-doel.

                              Opmerking

                              Bezig...
                              X