Aankondiging

Sluiten
No announcement yet.

Broeders van liefde.

Sluiten
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
nieuwe berichten

  • Ingrid M.H.Evers
    replied
    Orde of congregatie?

    Oorspronkelijk geplaatst door Breur Bekijk bericht
    Op Sint-Pieter worden eind 19de eeuw regelmatig "broeders van liefde" uit Maastricht begraven. Weet iemand tot welke orde zij behoorden en waar zij in Maastricht gevestigd waren?
    Het was geen orde Breur, maar een congregatie.

    Alle negentiende-eeuwse kloosterstichtingen zijn congregaties. In feite is alles wat gesticht is na het concilie van Trente (1545-1563) een congregatie. Alleen de oudere kloosterstichtingen zijn orden, zoals de augustijnen, benedictijnen, dominicanen, franciscanen (minderbroeders), kapucijnen, etc.; bij de vrouwelijke religieuzen kun je denken aan de clarissen, franciscanessen, penitenten, enz. De jezuïeten hebben nog weer een eigen status; zij vormen een sociëteit.

    Het verschil tussen voor en na Trente is dat deze oude kloosterorden onafhankelijk zijn van de wereldlijke clerus. De verschillende huizen zijn slechts verantwoording verschuldigd aan de generale overste van de orde, die meestal in Rome is gevestigd. Aan die autonomie maakte het concilie van Trente een einde. Nieuwe kloosterstichtingen, nu congregaties genoemd, vielen voortaan onder het gezag van de deken, vervolgens de bisschop en uiteindelijk dat van de paus. Al waren er uitzonderingen. De broeders van Maastricht wisten door goede connecties de bisschop buiten spel te plaatsen. Zij vielen / vallen rechtstreeks onder Rome.

    Herman gaf al een link naar 'Cuijk', maar hier vind je de alternatieve namen voor de Broeders van Liefde.
    Last edited by Ingrid M.H.Evers; 15 maart 2012, 13:01.

    Leave a comment:


  • hermanw
    replied
    Ik ben er ook niet helemaal zeker van, maar ik vind het opvallend dat, waar je ook zoekt, de Broeders van Maastricht en de Broeders van Liefde samen genoemd worden. Bijvoorbeeld ook hier weer.
    Bij het Erfgoedcentrum Kloosterleven vind ik geen Broeders van liefde in Maastricht. Daar vind je overigens wel een archief van de Broeders van Maastricht.
    Bij het RHCL in een artikel over het openbaar onderwijs worden de Broeders van Liefde wel apart genoemd.

    Leave a comment:


  • Breur
    replied
    Oorspronkelijk geplaatst door hermanw Bekijk bericht
    Breur, wil je eens kijken vanaf bladzijde 77 onderaan van dit document (pdf, 411 pagina's)? Volgens mij zijn dit de broeders die je zoekt.
    Herman, ik moest natuurlijk ook denken aan Rutten, maar zelf noemt hij, voor zover ik nu weet, nooit zijn broeders, broeders van liefde. Kan ook het spraakgebruik van de koster zijn geweest natuurlijk. Ik denk dat we er van uit kunnen gaan, dat de Broeders van de Onbevlekte Ontvangenis de broeder van liefde zijn.

    Leave a comment:


  • hermanw
    replied
    Broeders van Maastricht

    Breur, wil je eens kijken vanaf bladzijde 77 onderaan van dit document (pdf, 411 pagina's)? Volgens mij zijn dit de broeders die je zoekt.

    Leave a comment:


  • Breur
    started a topic Broeders van liefde.

    Broeders van liefde.

    Op Sint-Pieter worden eind 19de eeuw regelmatig "broeders van liefde" uit Maastricht begraven. Weet iemand tot welke orde zij behoorden en waar zij in Maastricht gevestigd waren?
Bezig...
X