Aankondiging

Sluiten
No announcement yet.

Groeven te Maastricht en omstreken.

Sluiten
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
nieuwe berichten

  • Breur
    replied
    De grotten van de Roosburg, Zichen-Zussen-Bolder.

    23 december 1958: 18 champignonplukkers vinden de dood wanneer de groeve instort.

    Margot Vanderstraeten: Mise en Place.

    Last edited by Breur; 21 december 2014, 17:31.

    Leave a comment:


  • Tedje
    replied
    Oorspronkelijk geplaatst door Roserije Bekijk bericht
    (....)
    Wat ik nog het meest opmerkelijk vind, bijzonder opmerkelijk zelfs, is dat ik nog nooit iets heb gehoord of vernomen over handhaving van het betredingsverbod.
    (...)
    Dan ben je absoluut fout voorgelicht, al moet ik de aantekening plaatsen dat ik niet weet hoe het de laatste pakweg 10 jaar precies is geregeld.
    In de jaren tachtig van de vorige eeuw heb ikzelf vrij actief dit betredingsverbod gehandhaafd.
    Probleem was echter dat je in de grotten geen verbinding hebt.
    Op zich niet erg, sterker nog dat was wel heel relaxed, maar bij calamiteiten was je ook niet bereikbaar.
    Bovendien moest je afspreken dat je bijvoorbeeld 1-2 uur wegbleef, maar dat je je daarna weer moest melden.

    In de jaren negentig werd hoofdzakelijk gehandhaafd door combinatieteams van de politie en controleurs van de provincie.

    Maar, zoals al terecht is opgemerkt, zijn de meeste grotten in Nederland, dwz Maastricht, goed afgesloten en is illegaal betreden waarschijnlijk nog wel mogelijk, maar heb ik daar geen zicht meer op.

    Wat ik wel zeker weet is dat de politie in Riemst fel zit op illegale feesten in de grotten.
    Daarbij is ook van aanmerkelijk belang dat de grotten in België (Riemst) veel gevaarlijker zijn dan in Maastricht.
    In Maastricht is vrijwel nooit sprake van meerdere verdiepingen, terwijl dat aan de Belgische zijde van de grens wel zeer regelmatig voorkomt.
    Daardoor is ook het gevaar voor het naar beneden vallen in die grotten veel groter.

    Mijn advies!
    Illegale party's altijd melden!

    Leave a comment:


  • Roserije
    replied
    Handhaven van regelgeving wordt ook beschouwd als vergeefse moeite?

    In principe is het maar zo eenvoudig als het traceren van een illegaal feest en vervolgens posten bij de uitgang van een groeve en verbaliseren van al wat naar buiten komt.

    Leave a comment:


  • Breur
    replied
    "Groevefeesten" zijn er altijd geweest. Het afsluiten is vergeefse moeite.
    Mensen weten niet wat voor een risico's ze lopen. Het lijkt mij beter om zoiets te organiseren legaal, maar dan stuit je op ontzettend veel problemen en is het spannende/het onderscheidende/het onder ons zijn er vanaf.

    Blijkbaar bestaat er behoefte aan dit soort bijeenkomsten. Een gat in de markt? Probleem is: waar?

    Leave a comment:


  • Roserije
    replied
    Wat de mergelgrotten betreft, dat zijn toch wel erg fascinerende objecten. Zo'n 300 zijn er toch wel in de regio rondom Maastricht. Ik ken ze niet echt uit mijn jeugd, aangezien ik pas tien jaar in de regio van Maastricht woon.

    Wat je ziet is dat de mergelgrotten aan de Nederlandse kant over het algemeen afgesloten zijn, tenzij het erg kleine, ondiepe grotten zijn. Aan de Belgische kant zijn ook veel ondergrondse mergelgroeves afgesloten. Maar daar liggen enige uitgebreide gangenstelsel die men nog gewoon binnen kan, hoewel er wel "verboden toegang" bij de ingangen staat.

    De grotten zijn niet altijd afgesloten geweest. Ik meen dat de afsluiting in Nederland vooral in de jaren 1990-1995 is gerealiseerd. Daar kan ik wat naast zitten. De Belgische gangenstelsels die nu open zijn, heeft men in 1994 willen sluiten. Toen zijn betonnen muren geplaatst, zodat het ongewenste en onwettige bezoek aan banden kon worden gelegd. Het duurde maar een paar weken voor er weer mensen in die stelsels binnen drongen. De opgetrokken muren werden doorbroken of er werden nieuwe ingangen uitgegraven in de zachte mergelsteen. De drang van mensen uit de nabije en verdere omgeving om binnen te gaan bleek het te winnen van de inspanningen om deze bezoeken te weren.

    Helaas, het zijn niet alleen maar mensen die "een beetje rond willen wandelen" in de gangenstelsels. Er worden al jaren housefeesten georganiseerd in de grotten. Deze feesten zijn in wezen net zo verboden als rondwandelen onder de grond. Maar die feesten zorgen voor meer overlast. En, veel bezoekers laten erg veel afval achter in de grotten.

    Wat ik nog het meest opmerkelijk vind, bijzonder opmerkelijk zelfs, is dat ik nog nooit iets heb gehoord of vernomen over handhaving van het betredingsverbod.

    Via via vernam ik dat er afgelopen vrijdag weer een "rave" was in een (Belgische) grot "op 25 minuten fietsen van Maastricht".

    Het roept bij mij de vraag op of ik daarover de politie had moeten inlichten.

    Tegelijk roept het een gevoel op, dat het vechten is tegen de bierkaai. Alleen door afsluiten van grotten is dit te voorkomen. Het praktische probleem daarbij is dat een aantal grotingangen zodanig verscholen liggen, dat het mogelijk lijkt om dan altijd weer een nieuwe toegang te forceren.

    [ame]http://www.youtube.com/watch?v=M_KKCsMAZZg[/ame]

    Over dit filmpje: Een compilatievideo van Till Daybreak Meets 10 mei 2013 @ the caves in Kanne (Belgie) geweest, ten zuide van de St. Pietersberg in Maastricht. Goede sfeer, leuke mensen, top rave!

    Leave a comment:


  • Breur
    replied
    Rondleiding in de grotten met VVV gids Martha van de Ven-Kuijpers

    Rondleiding in de "grotten" met VVV gids Martha van de Ven-Kuijpers:

    Leave a comment:


  • Breur
    replied
    Henk vertelt over de middeleeuwse tekeningen in Caestert

    Last edited by Breur; 21 december 2014, 17:31.

    Leave a comment:


  • Breur
    replied
    Dagblad De Limburger:

    Leave a comment:


  • Breur
    replied
    Mergelgroeve de Schark geopend

    MAASTRICHT – Gouverneur Theo Bovens heeft vanmiddag (28 september 2012) de historische mergelgroeve de Schark geopend. De inmiddels grondig gerestaureerde groeve in het onderaards gangenstelsel van de Sint Pietersberg is vooral bekend vanwege het feit dat in de kerstnacht 1944, veel Amerikaanse soldaten hun laatste mis bijwoonden voordat ze naar het Ardennen-offensief vertrokken.



    Les meer op: http://maastricht.dichtbij.nl/cultuu...-groeve-schark

    Leave a comment:


  • Breur
    replied
    Het onderaards en bovengronds landschap van Caestert

    Woensdag 26 september 2012 hield Kevin Amendt een lezing over 'Het onderaards en bovengronds landschap van Caestert'. Enkele foto's gemaakt door Jan Dauphin tijdens de lezing:

    Leave a comment:


  • Breur
    replied
    Lezing: Het onderaards en bovengronds landschap van Caestert

    Op woensdag 26 september om 20.15 uur geeft Kevin Amendt een lezing over ‘Het onderaards en bovengronds landschap van Caestert‘. De lezing maakt onderdeel uit van de lezingenreeks georganiseerd door Stichting Oud Sint Pieter en Stichting Buurtplatform Sint Pieter, Villapark & Jekerdal.


    Locatie: Stay Okay, Maasboulevard 101 te Maastricht.


    Een bijzonder gedeelte van de Sint Pietersberg ligt net over de grens in België en is bekend onder de naam ‘het plateau van Caestert’. Tussen de steile Maasdal- en glooiende Jekerdalhelling treffen we een prachtig gebied aan. Waardevol en bijzonder is de natuur, de historie, het onderaards en bovengronds landschap.
    Het is mede door toedoen van de mens dat het landschap van Caestert zo bijzonder is. Een van de bijzonderheden is de eeuwenlange ontginning van mergelsteen, dat hier al zeker sinds de 13de eeuw plaatsvond. In de steile Maasdalhelling treffen we de sprookjesachtige ingangspartijen en kleinschalige dagbouwgroeven aan, waarmee de mens als het ware het landschap heeft gevormd. Spectaculair zijn de kleine tot zeer uitgestrekte onderaardse gangenstelsels, bekend als de mergelgroeven of grotten. Door instortingen van deze onderaardse gangen ontstonden grote kuilen oftewel verzakkingen op het plateau, ook dit is een verandering in het landschap door menselijke (onderaardse) activiteit. De mens vond zijn voordeel in het landschap dat de natuur aanbood en de natuur op zijn buurt vond haar balans in het door de mens aangepaste landschap. Resultaat is een gebied dat in veel opzichten hoogst interessant is en voor de bezoeker een lust voor het oog.
    Ook de van nature steile Maasdalhelling, de mergelrotswand, in Klein-Ternaaien heeft door de tijd heen veranderingen ondergaan. Gedurende de periode van actieve mergelontginningen (middeleeuwen tot jaren 1930) zijn er allerlei gleuven, plateaus en bouwsels aangebracht in en nabij de helling om de mergel de steile helling af richting de Maas te vervoeren. Een deel van de helling is teruggezet of afgegraven om onbekende redenen.
    Een nog steeds actueel onderwerp is helaas ook de bedreiging van Caestert. De vrees voor afgraving is momenteel gelukkig verdwenen. Nu is het vandalisme en verloedering wat dit gebied schaadt. Het onderwerp dat de meeste media aandacht trekt is het verval van de boerderij van Caestert. Daarnaast verdwijnt de authenticiteit van de onderaardse mergelgroeven steeds meer door vernielingen of ‘goedbedoelde’ aanpassingen.
    In het voorjaar van 2009 werd een gangenstelsel toegevoegd aan het arsenaal van mergelgroeven te Caestert. Er werd een tot dan toe afgesloten en onbekend gangenstelsel ontdekt. Het vormde vroeger één geheel met Ternaaien Boven en kreeg de naam Ternaaien Midden. Onderaardse mergelgroeven zoals Ternaaien Midden kunnen in de vergetelheid raken door instorting of dichtvallen van de ingang. Momenteel vinden nog karteringswerkzaamheden plaats om een juiste plattegrond te verkrijgen van Ternaaien Midden en Ternaaien Boven.
    De lezing door Kevin Amendt neemt het publiek mee naar de bijzondere plaatsen op en in het plateau van Caestert. Bewust is gekozen om niet een totaal beeld te geven van de historie en bijzonderheden. De opzet is om een aantal bijzonderheden uit te lichten. De lezing in zijn geheel geeft vooral een beeld van de invloed die de mens had op de vorming van het landschap te Caestert.
    www.buurtplatform.nl
    www.oudsintpieter.com

    Leave a comment:


  • Breur
    replied
    De Saurussen van Garcet

    Eén van de negen mini-expo’s Maastricht. Het honderdste geboortejaar van Robert Garcet wordt gevierd met een negental mini-exposities, op plaatsen of bij instellingen die op de een of andere manier met het leven en werk van Garcet te maken hebben. Het Natuurhistorisch Museum Maastricht verwelkomt in deze kleine (!!) presentatie een paar highlights uit de bijzondere collectie fossiele “sauriërs” van Garcet.
    Robert Garcet (1912-2001) was een buitengewoon creatief persoon, met zeer, zéér brede interesses. In ...het dagelijks leven was hij groeve-exploitant, maar hij werd hier in de regio en ver daarbuiten vooral bekend als amateur-wetenschapper, als schrijver, schilder, filosoof én fossielenverzamelaar.
    Een belangrijk deel van Garcet’s werk kristalliseerde tot een soort Gesamtkunstwerk, de toren van zeven verdiepingen bij Eben Ezer die hij eigenhandig bouwde. Deze toren, geheel opgetrokken uit vuursteen, was bedoeld als een anarchistisch monument voor wereldvrede. Het bouwwerk verwijst in talloze details naar de apocalyps, naar de kerk, politiek, oorlog, vrede en mensenrechten — onderwerpen die Garcet vanuit vele invalshoeken bezighielden.
    Omdat Garcet de vuursteen in zijn groeve handmatig exploiteerde, ontsnapte geen enkel fossiel aan zijn aandacht. De bijzondere collectie die hij op deze wijze in ruim een halve eeuw opbouwde, speelde een belangrijke rol in de ontwikkeling van Garcet’s unieke kijk op de aardgeschiedenis.

    Meer informatie over de andere acht exposities, die ingaan op Garcet als schrijver, beeldend kunstenaar en groeve-exploitant: http://www.musee-du-silex.be/

    Leave a comment:


  • Robboxxx
    Gast antwoordde
    Ik ben één keer er door geweest om effe te kijken. Toen vond ik het welletjes. Misschien dat ik er nog eens doorheen kruip om er wat foto's te maken.

    Leave a comment:


  • Rubke
    replied
    Oorspronkelijk geplaatst door Robboxxx Bekijk bericht
    Nou.... aangezien de ingang gewoon open en vlak naast het wandelpad lag moest je wel heel erg blind zijn om de ingang niet te vinden.

    Ik denk dat je op een andere locatie bent geweest want deze was 10-tallen jaren dicht. De stoflagen bewezen dat.
    heb de foto's ervan gezien tijdens de lezing..
    hebben nog voor het nieuwe kruipgat gestaan maar uitgesteld vanwege tijdgebrek.

    Leave a comment:


  • Robboxxx
    Gast antwoordde
    Nou.... aangezien de ingang gewoon open en vlak naast het wandelpad lag moest je wel heel erg blind zijn om de ingang niet te vinden.

    Ik denk dat je op een andere locatie bent geweest want deze was 10-tallen jaren dicht. De stoflagen bewezen dat.

    Leave a comment:

Bezig...
X