Aankondiging

Sluiten
No announcement yet.

Plastic beker wel of niet?

Sluiten
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
nieuwe berichten

  • rikth
    replied
    Dit stond vandaag in " De Limburger "

    Leave a comment:


  • Roserije
    replied
    Deze zaak mag toch wel een of twee ludieke leedsjes op gaan leveren. Als het niet nu is, dan is het toch ook een aardig thema voor het volgende seizoen. De tekst van Wigo mag als inspiratie dienen, of gewoon meteen worden ingestudeerd.

    En wat de glaazer betreft, daarvan zal ik er meer dan ooit mee naar huis nemen met nu zelfs het excuus dat de burgemeester dat wilde. Dan noemt men mij maar een Hollander. (ik kom uit Brabant, kende gij da zien)

    Het citaat uit Maastrichtactueel van El Loco is schitterend...

    Ergens voel ik dat het zogenaamd hoogwaardig plastieken glaas veel gevaarlijker is dan het goedkoper flinkterdunne plastieken glaas en ook veel slechter voor het milieu.

    Leave a comment:


  • El Loco
    replied
    Oorspronkelijk geplaatst door Wigo Bekijk bericht
    Draank in plestik mèt Vastelaovend.

    Zjus good pas èllef weke, in us sjoen Mestreech de baas.
    En daan al medein keke: ”Vastelaovend zónder glaas !”

    Gein ervaring in us tradisie, of geveul veur Mestreechter Geis.
    Maak daorum gein allegasie, en snijj neet geliek in d’n eige vleis.

    Want in kaffee, zaol of op straot, wèlle veer Vastelaovend viere.
    Mèt meziek en leedsjes op maot, dat zalle v’r häöm nog wel liere.

    Mèt ’n dröpke of ’n glaas beer, ’n gleeske wien of klaor water.
    Klinke veer same altied geer, op us gezóndheid veur noe en later.

    Laot us dees ammezasie en sjariteit, aon Maos, Kaanjel en Neker.
    Dink aon mieljeu en kwaliteit: ”Geine draank in ’ne plestik beker !”

    Propele Vastelaovend same !

    Mestreech, 17-01-2011 © Wigo
    Hoewel ik het inhoudelijk niet helemaal met Wigo eens ben (ik was één van de twee maak-me-niks-uit stemmers), vind ik het wel een uitstekend geschreven spotdicht en een zeer geslaagd loflied op de Mestreechter Vastelaovend! Koompliminte Wigo

    Deze column van Laurens Bouvrie vind ik ook leuk (maar vanwege de copyrights en dergelijke zal ik hem niet helemaal citeren):
    Overigens goed om u te vertellen dat een gemeentearchivaris stukken heeft gevonden over een oproer in de stad halverwege de 19e eeuw. In die periode gaat Europa massaal over van bier drinken uit een kruik of pull naar glas. Overal in Europa wint glas het van het eeuwenoude drinken uit die zware kleibekers. Héél Europa? Nee, een kleine nederzetting blijft moedig weerstand bieden en maakt het leven van de glasproducenten bepaald niet gemakkelijk….. Uit die bescheiden blijkt dat de toenmalige burgemeester van Maastricht, nadat hij een decreet uitschreef dat het drinken uit glas verplicht stelde, tijdens een Volksoproer de stad is uitgejaagd. Diezelfde avond nog, zo valt uit het document op te maken, vindt op alle pleinen een groot volksfeest plaats. Een passage: "Den helen avond lang Bier om niks geschoncken in de gruuts van onzen stadt, den stenen bierkruyck."

    www.maastrichtaktueel.nl, 30-01-2011

    Leave a comment:


  • parel
    replied
    Persoonlik denk ik dat het woord 'plastic bekers' in het verkeerde keelgat is geschoten.
    Je ziet dan op je netvlies de vieze goedkope plastic om uit te drinken, máár ik heb het plastic glas gezien, dit was niet te onderscheiden van echt glas, een smakelijk pijpje.
    En voor de kasteleins beslist niet goedkoper.
    Als de presentatie van Onno Hoes vergezeld was geweest van dit namaak glas, was er minder commotie ontstaan

    Leave a comment:


  • El Loco
    replied
    Oorspronkelijk geplaatst door Pieke Potloed Bekijk bericht
    Dee wat bovestaond gesjreve heet mote ze verbanne naor bove de riole.
    Mensen toch, maak er niet zo'n drama van. Die burgemeester bedoelde het vast goed en aanvankelijk waren alle mensen om hem heen het ermee eens. Zo'n maatregel zal in andere steden ook wel eens tot protesten geleid hebben. Geen reden om er zo'n wij-zij tegenstelling van te maken.

    Leave a comment:


  • Breur
    replied
    Oorspronkelijk geplaatst door Pieke Potloed Bekijk bericht
    Dee wat bovestaond gesjreve heet mote ze verbanne naor bove de riole.
    Pieke, ik schrijf dit niet in mijn moojertaol omdat anders de buitenpoorters dit niet begrijpen.

    Wegsturen helpt niet en wij zijn van nature gastvrij, alhoewel ook wel vaker gedwongen gastvrij, zoals de historie ons leert. Je moet deze mensen hier houden, dan kun je ze nog beïnvloeden en na een paar jaar krijg je ze niet meer weg, omdat ze Maastricht dan pas echt ontdekt hebben.

    Die plastic komt er toch op termijn. Enkele leveranciers zien gouden bergen en de kasteleins hoeven minder personeel in te huren. Onze milieurakkers lijken wel uitgestorven. Uit die hoek komt alleen nog maar wat gemurmel. Ik kan mij nog herinneren dat wij in een grote instelling in Maastricht alle bestek, borden en bekers van plastic onder druk van de milieubeweging moesten vervangen door duurzaam materiaal (roestvrijstaal en porselein). Je ziet, het kan verkeren.

    Leave a comment:


  • Wigo
    replied
    Draank oet plestik

    Draank in plestik mèt Vastelaovend.

    Zjus good pas èllef weke, in us sjoen Mestreech de baas.
    En daan al medein keke: ”Vastelaovend zónder glaas !”

    Gein ervaring in us tradisie, of geveul veur Mestreechter Geis.
    Maak daorum gein allegasie, en snijj neet geliek in d’n eige vleis.

    Want in kaffee, zaol of op straot, wèlle veer Vastelaovend viere.
    Mèt meziek en leedsjes op maot, dat zalle v’r häöm nog wel liere.

    Mèt ’n dröpke of ’n glaas beer, ’n gleeske wien of klaor water.
    Klinke veer same altied geer, op us gezóndheid veur noe en later.

    Laot us dees ammezasie en sjariteit, aon Maos, Kaanjel en Neker.
    Dink aon mieljeu en kwaliteit: ”Geine draank in ’ne plestik beker !”

    Propele Vastelaovend same !

    Mestreech, 17-01-2011 © Wigo

    Leave a comment:


  • Pieke Potloed
    replied
    Dee wat bovestaond gesjreve heet mote ze verbanne naor bove de riole.

    Leave a comment:


  • rikth
    replied
    Vandaag in "De Limburger"

    Leave a comment:


  • Breur
    replied
    En als jullie je afvragen wat zo schokkend is:
    Bestanden bijvoegen

    Leave a comment:


  • Breur
    replied
    En dit filmpje wordt wellicht volgend jaar verboden vanwege schokkende beelden:

    [ame]http://www.youtube.com/watch?v=1ZgeVm6HkVU&feature=related[/ame]

    Leave a comment:


  • Monika
    replied
    Plastic beker of niet

    Bij 't Pothuiske of de Karkol aofgeeve

    Leave a comment:


  • elletje
    replied
    Er komt wel iemand voorbij die hem meeneemt, Breur!

    Leave a comment:


  • Breur
    replied
    Beer gesmaak? Glaas trök in de zaak!

    Dat is mijn slogan voor een propele vastelaovend. Maar ik weet niet waar ik dit moet indienen

    Leave a comment:


  • rikth
    replied
    Vandaag in "De Limburger".


    Leave a comment:

Bezig...
X