Aankondiging

Sluiten
No announcement yet.

Gym. Vereniging "Kracht door Volharding"

Sluiten
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
nieuwe berichten

  • Gym. Vereniging "Kracht door Volharding"

    Gymnastiekvereniging "Kracht door Volharding" te Maastricht vierde in 1934 haar 25-jarig bestaan.

    Bron: Limburgsch Dagblad van 19 juni 1934.
    Bestanden bijvoegen

  • #2
    Oorspronkelijk geplaatst door Breur Bekijk bericht
    Gymnastiekvereniging "Kracht door Volharding" te Maastricht vierde in 1934 haar 25-jarig bestaan.

    Bron: Limburgsch Dagblad van 19 juni 1934.
    Voor te gaan feliciteren komt dit berichtje wel wat laat Bestaan ze nog?
    Iedereen neemt mij zoals ik ben,.....nu ik nog

    Opmerking


    • #3
      Oorspronkelijk geplaatst door parel Bekijk bericht
      Voor te gaan feliciteren komt dit berichtje wel wat laat Bestaan ze nog?
      Dat zou je eens haarfijn kunnen uitzoeken via http://kranten.kb.nl/

      Opmerking


      • #4
        In juni 1939 vierde men nog het dertigjarig bestaan en de vereniging was toen bloeiende. Op 19 oktober 1940 is de laatste vermelding. Men neemt dan deel aan turnwedstrijden in Terwinselen. Daarna wordt het stil.

        Het lijkt erop dat de vereniging in de Tweede Wereldoorlog is opgeheven, waarschijnlijk door het verplichte toetreden tot de Kultuurkamer. De invoering daarvan is voor de verschillende beroepsgroepen en (amateur)verenigingen gefaseerd verlopen in de jaren 1941-1942.

        Het lijkt waarschijnlijk dat men zich niet heeft willen aansluiten en als consequentie de vereniging heeft moeten opheffen. Na de oorlog lijkt zij niet meer heropgericht te zijn. In elk geval is er in de KB-krantenbank niets meer over Kracht door Volharding te vinden in de periode 1941-1950.

        Opmerking


        • #5
          Lijkt mij interessant om eens te bekijken wat onder de bezetting door de Duitse bezetter in Maastricht werd georganiseerd tot eer en glorie van het menselijk lichaam. De zgn. arbeitsinzet zal wel belemmerd hebben gewerkt.

          Opmerking


          • #6
            Sportverenigingen schijnen niet onder de regels van de Kultuurkamer te zijn gevallen. Ik heb mij hierin dus mogelijk vergist. Waarom uitvoerende (amateur)kunstenaars zoals toneelspelers, zangers en muzikanten - en hun verenigingen - wél, en sporters niet werden beknot, kan ik momenteel niet beantwoorden.

            Informatie is onder meer hier te vinden.

            Opmerking

            Bezig...
            X