Aankondiging

Sluiten
No announcement yet.

rapid houdt op te bestaan

Sluiten
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
nieuwe berichten

  • rapid houdt op te bestaan

    Veer huurde naor dien aw histories

    Op 29 mei 1920 werd de congregatie-voetbalclub RAPID opgericht.
    De eerste Vz. was Alph. Bellefroid met Jan Snakkers als penningmeester
    In de archieven van de paters Jezuieten in Nijmegen zijn de eerst Jaarboeken nog bewaard gebleven. Vele studenten hebben de Rapid kleuren gedragen.Zelf heb ik er tot mijn studie gespeeld en de oudere lezers zullen zich zeker de namen Hustinx en Scholberg herinneren.
    De advertenties in de jaarboeken zijn voor de echtoude rasechte mestreechteneren om nog eens de aw historie in te duiken . Namen Felix , A.Claereboets(Vrijthof 14) Verhaegh sigaren handel hoek grote Staat en Vrijthof.C. Henfling ,Fa. E.Hollman(Witmakersstraat25) enzenz.
    Zeer veel zaken droegen Rapid een warm hart toe.
    Dat stuk historie houdt op te bestaan. Rapid gaat fuseren met WVV onder de nieuwe naam Geusselt Sport. Rapid in de glorietijd tweede klasser staat nu onderaan vierde klasse knvb.Enkele jaren geleden werd vanuit de derde klasse nog een poging gedaan tegen Limburgia om tweede klasse te halen . Het mocht niet zo zijn en nu is na 92 jaren Rapid het einde van een bekende voor velen daar. Jammer !

  • #2
    Rapid

    Weinigen zullen zich realiseren dat Voetbalclub Rapid niet die naam droeg, omdat de jonge voetballers zo snel en vlug over het veld renden. (Het Engelse woord 'rapid' betekent immers 'snel'). Nee, 'rapid' was in dit geval eigenlijk een letterwoord: R.A.P.I.D., en dat betekende: 'Roomsche Adel Prijkt In Daden'. In 1920 wist iedereen wat dat betekende. Nu zou het een halve pagina vergen om uit te leggen dat (bijvoorbeeld) 'Roomsche Adel' niets te maken had met kinderen van adellijke afkomst, maar met karakter.

    Opmerking


    • #3
      Dit mag m.i. zijn geheel naar het draadje.. buurtvoetbal....

      Opmerking


      • #4
        Ik denk dat het hier best goed staat, want het subthema is nu eenmaal 'Sport in Maastricht'. RAPID kwam voort uit de veel oudere Jongeheerenvereeniging (niet te verwarren met de Heerenvereeniging) en was bij de oprichting vooral bedoeld voor jongens uit 'de betere kringen'. Die woonden door de gehele stad, niet specifiek in een bepaalde buurt.

        Opmerking


        • #5
          Het draadje buurtvoetbal omhelst min of meer bestaande, gefuseerde en opgeheven amateurclubs, niet noodzakelijk gekoppeld aan de term 'buurt', het eerst lezen van dat topic schept helderheid.

          Wellicht is de titel 'buurtvoetbal' dan een onjuiste maar goed, dat de moderatoren het maar zeggen. Denk wel dat we ervoor moeten waken straks geen clubforum te krijgen

          Opmerking


          • #6
            Oorspronkelijk geplaatst door Equinox Bekijk bericht
            Het draadje buurtvoetbal omhelst min of meer bestaande, gefuseerde en opgeheven amateurclubs, niet noodzakelijk gekoppeld aan de term 'buurt', het eerst lezen van dat topic schept helderheid.

            Wellicht is de titel 'buurtvoetbal' dan een onjuiste maar goed, dat de moderatoren het maar zeggen. Denk wel dat we ervoor moeten waken straks geen clubforum te krijgen
            Rapid werd in onze tijd de sorry boys genoemd.
            Sorry.

            Opmerking


            • #7
              Wanneer was dat ongeveer, 'onze tijd'?

              Opmerking


              • #8
                Oorspronkelijk geplaatst door Ingrid M.H. Evers Bekijk bericht
                Wanneer was dat ongeveer, 'onze tijd'?
                Dan spreek ik over de tijd rond de jaren begin 1960 tot 1970.
                Daarna heb zelf niet meer gespeeld tegen Rapid.
                Maar de naam sorryboys was toen algemeen bekend bij andere clubs.

                Enkele namen die mij nog bijstaan welke met Rapid verbonden waren zijn
                Hendrix (rooie) en Eikenboom .
                Bij Rapid voetbalden toen ook best velen die afkomstig waren uit Limmel.

                Opmerking


                • #9
                  Rapid trainde toch op de grote griend midden 60~70 nabij de luchthaven voor helicopters destijd?
                  En die zijn toen als club naar de Geusselt verhuisd met de broeders en vele scholieren (lid van die club) van de Lage barakken Jongensschool?
                  Denk dat je daar eens moet speuren.
                  mvg
                  ik ben verguisd

                  Opmerking

                  Bezig...
                  X