Aankondiging

Sluiten
No announcement yet.

Waterschap Roer en Overmaas

Sluiten
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
nieuwe berichten

  • Pier
    replied
    Is het CDA Maastricht zo slim?

    Het feit dat op de kandidatenlijst van de waterschapsverkiezingen van 18 maart 2015 het (Maastrichtse) CDA zo prominent vertegenwoordigd is en de andere Maastrichtse fracties niet of nauwelijks, uitgezonderd dhr. Limpens op plaats 2 van de VVD-lijst, intrigeert mij wel.
    Is het CDA nu zo slim, zijn de andere partijen zo laks of is het allemaal toch niet wat het lijkt???

    PvdA
    Een zéér oplettende lezer heeft mij, via mail, erop gewezen dat lijst 3, Water Natuurlijk, een redelijk groot PvdA gehalte heeft.
    De nummer 2, Jacqueline Aelen, is PvdA fractievoorzitster in Roerdalen en de nummers 4 en 7, respectievelijk Marianne de Broeder en Liesbeth van Binnebeke, zijn prominente PvdA'ers in Maastricht.
    Marianne den Broeder stond bij de laatste gemeenteraadsverkiezingen op plaats 8 van de Maastrichtse PvdA-lijst (57 stemmen) en Liesbeth van Binnebeke is secretaris van de Maastrichtse PvdA.

    Seniorenpartij
    Ik vind ik het wel interessant om er achter te komen waarom bijvoorbeeld de huidige fractievoorzitter van de Seniorenpartij te Maastricht (SPM), dhr. Sabel, zich niet herkiesbaar stelt voor een nieuwe periode in het algemeen bestuur van het Waterschap Roer en Overmaas.

    GroenLinks en Partij Veilig Maastricht
    Wat mij ook verbaast is dat bijvoorbeeld DE partij voor het milieu, GroenLinks, ogenschijnlijk geen gooi doet naar een zetel in het algemeen bestuur van het Waterschap.
    Dat is toch raar, niet?
    En de lokale partij PVM?
    Deze partij heeft zich in mei/juni 2012 bijvoorbeeld ook heel sterk gemaakt voor de problemen met de kerncentrale Tihange, samen met de LPM en de huidige Maastrichtse Volkspartij en o.a. gesteund door GroenLinks.
    Waarom dan geen kandidaat voor het Waterschap leveren?

    Komende dinsdag 3 maart 2015, tijdens de raadsavond in Maastricht, zal ik daar eens naar vragen en het jullie laten weten.
    Last edited by Pier; 1 maart 2015, 15:33.

    Leave a comment:


  • Pier
    replied
    MO uitje?

    Oorspronkelijk geplaatst door Clio Bekijk bericht
    Het Waterschap Maas en Roer heeft een 'dependance' in Limmel, namelijk de waterzuiveringsinstallatie in de Beatrixhaven, even voorbij de rotonde naar Borgharen, aan de rechterkant van de weg. Die locatie is voor groepen gratis te bezichtigen (inclusief een kopje koffie).
    (...)
    Het Waterschap organiseert ook zogenaamde waterwandelingen, langs rivieren of beken. Ik liep twee uur mee langs de Maas vanaf Borgharen en het was geweldig interessant, een echte aanrader, ook voor de jeugd. Maar het kan ook op andere locaties, zie de website van het waterschap.
    Clio,

    Bedankt voor deze bijdrage

    Wellicht een aanrader voor een georganiseerd MO-uitje?
    Wordt hoogtijd dat we dit nog eens organiseren.

    Leave a comment:


  • Clio
    replied
    Het Waterschap Maas en Roer heeft een 'dependance' in Limmel, namelijk de waterzuiveringsinstallatie in de Beatrixhaven, even voorbij de rotonde naar Borgharen, aan de rechterkant van de weg. Die locatie is voor groepen gratis te bezichtigen (inclusief een kopje koffie). Het is even wat gehannes om dat te organiseren, want van Limmel loopt het over het kantoor in Roermond. Daar regelt men dan een datum en een of meer (gratis) gidsen. Die komen dan naar ik meen van de Milieufederatie Limburg, zodat er wel eens miscommunicatie is. Met die gidsen is overigens niks mis: zeer kundige vrijwilligers, waarvan sommigen professionele biologen zijn. Het Waterschap organiseert ook zogenaamde waterwandelingen, langs rivieren of beken. Ik liep twee uur mee langs de Maas vanaf Borgharen en het was geweldig interessant, een echte aanrader, ook voor de jeugd. Maar het kan ook op andere locaties, zie de website van het waterschap.

    Leave a comment:


  • Pier
    started a topic Waterschap Roer en Overmaas

    Waterschap Roer en Overmaas

    Het CDA Maastricht waakt kennelijk goed over ons water


    Op 18 maart 2015 zijn de verkiezingen “voor de leden van het algemeen bestuur van het Waterschap Roer en Overmaas”.
    Deze verkiezingen vallen, volgens mij voor het eerst, maar eerlijk gezegd heb ik er geen idee van, samen met de verkiezingen van de Provinciale Staten.

    Voordat überhaupt iemand verder leest wil ik nu al verklappen dat ik tot vanochtend helemaal niets, maar dan ook echt niets wist van het Waterschap (Roer en Overmaas), buiten hetgeen mij was bijgebleven van mijn vroegere lessen staatsinrichting.
    Hoewel staatsinrichting altijd een van mijn favoriete vakken was, kan ik mij nog maar bar weinig herinneren van de les “Waterschappen”.
    Om die reden had ik ook geen enkele behoefte om ook maar enige aandacht te besteden aan de verkiezingen voor het Waterschap.

    Vanochtend kreeg ik, zoals waarschijnlijk alle gezinnen in Maastricht al hebben of nog zullen krijgen, de kandidatenlijsten van de Waterschaps- en Provinciale Verkiezingen, in de bus.
    Zo’n lijstje van namen trekt altijd mijn aandacht, want ik vraag mij, meestal vanaf plaats 10 van de onderscheidenlijke kandidatenlijsten, af wie ze dit jaar hebben weten te strikken om zijn naam te verbinden aan een lijst.
    Altijd zie je weer verrassende namen opduiken.
    Aanvankelijk zag ik de kandidatenlijst van het Waterschap Roer en Overmaas zelfs over het hoofd, maar toen ik de 8 partijlijsten eindelijk had gevonden werd ik gefascineerd door de namen van zowel de lijsten als de kandidaten.

    Als natuurlijk iemand gekozen dient te worden, dan is dat Jo Maes, kandidaat no. 10 van de lijst “Water Natuurlijk”.
    Ik ken de goede man niet, maar alleen al vanwege het feit dat hij uit Maastricht komt, Maes heet en Water Natuurlijk vindt, verdient deze man al een stem.

    Als we dan toch zouden besluiten om niet op “uzze” Jo Maes te stellen, wordt het even zoeken.
    Als Mestreechteneer zie ik mij namelijk niet zo gauw stemmen op “Waterbelang Parkstad”, “Waterbelang Westelijke Mijnstreek”, “Waterbelang Heuvelland” of “Waterbelang Midden-Limburg”.
    Niet gehinderd door enige kennis van zaken zou dan de lijst “Waterbelang Maastricht” uitkomst kunnen bieden.

    Maar let op!
    Niet dat ik jullie wil ontraden om op “Waterbelang Maastricht” te stemmen, maar feitelijk is de naam Waterbelang Maastricht misleidend. Op alle (waarschijnlijk) verkiesbare plaatsen van die lijst staan CDA-(burger)raadsleden van onze Maastrichtse CDA-fractie en oud CDA-wethouder Jim Janssen
    Een stem op Waterbelang Maastricht is dus een stem op het CDA-Maastricht.
    Nogmaals, niet dat dit een verkeerde keuze zou zijn, maar weet dat!

    Ogenschijnlijk is het CDA Maastricht de enige politieke partij in Maastricht die enige aandacht heeft voor het Waterschap.
    Ons Maastrichts water(schap) is of komt dus volledig in handen van het CDA.
    Weliswaar stelt de VVD respectievelijk de partij 50Plus daar nog het Maastrichts gemeenteraadslid Paul Limpens, die overigens nu al lid van het Waterschap blijkt te zijn, en de mijn onbekende Willy Bonckers tegenover, maar voor de rest zie ik geen Maastrichtse politicus op de kandidatenlijst staan.
    Kennelijk hebben alle Maastrichtse partijen vrede met het (CDA-)beleid.

    De enige inwoners van Maastricht die, buiten de al genoemde namen, nog op de kandidatenlijsten zijn te vinden, staan allen op de lijst “Water Natuurlijk” en zijn
    - Marianne den Broeder, plaats 4
    - Theo Wilken, plaats 6
    - Liesbeth van Binnebeke, plaats 7 en
    - Arie Boersma, plaats 22.

    Kennelijk worden er 25 leden gekozen.
    Eerlijk gezegd wist ik dat ook niet.
    Mocht het zo zijn dat ik iemand geïnteresseerd heb, dan is HIER meer te vinden over het Waterschap Roer en Overmaas en kan men zelfs een kieskompas Roer en Overmaas invullen.

    Ik heb deze kieskompas ingevuld, maar eerlijk gezegd was het puur gokwerk want ik weet feitelijk niets over hetgeen mij werd gevraagd.
    Last edited by Breur; 28 februari 2015, 18:16. Reden: redactie.
Bezig...
X