Aankondiging

Sluiten
No announcement yet.

Buurtbudgetten anno 2012/2014: hoe nu verder?

Sluiten
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
nieuwe berichten

  • Pluspunt is dat de rekenkamer het onderzoek mag afmaken inclusief de eindafrekeningen van de buurtbudgetten. Vraag daarbij wat gaat dit nog opleveren.
    Daarnaast moet het college een voorstel formuleren over drie punten uit het verslag van de rekenkamer omdat hiervoor een meerderheid is in de raad.
    De verantwoordingsplicht (2: zie rapport rekenkamer), de nadere aanduiding van de legitieme gesprekspartner(3) en de deelname van burgerraadsleden en raadsleden, zgn dubbele petten(6).
    De verantwoordingsplicht ligt alleen moeilijk bij D'66 en het college. De punten 3 en 6 liggen moeilijk bij het college en de drie linkse fracties die ook deel uitmaken van het college.
    Begrijpt u het nog? Tot in april.

    Opmerking


    • Voor een overzicht over welke aanbevelingen overgenomen worden per partij, na de commissievergadering van maandag 28 januari, kunt u kijken op: http://maastricht.notudoc.nl/cgi-bin...tbudgetten.pdf

      Opmerking


      • Welkom Niels bij MO en Merci voor jouw bijdrage.

        De aanbevelingen / beslispunten aan- en het besluit van de Gemeenteraad zijn duidelijk.
        Zo ook de afzonderlijke Fractiestandpunten.
        Hier kan eenieder zijn/haar eigen conclusies uit trekken
        Mestreechter Geis mage beleve
        en dat door te kinne geve.
        God, wat is dat sjiek ! © Wigo

        Opmerking


        • Wat is toch mis met aanbevelingen 4 en 7? Kan iemand mij dat uitleggen? Is men bang voor een derde controlerende partij?
          De leefs mer eine kier .

          Opmerking


          • "ogen en oren"

            citaten:
            "In de wijkteams zijn de vertegenwoordigers van de buurtkaders de ogen en oren van de stad. De leden van het wijkteam weten wat er in de buurten speelt, signaleren dit en rapporteren hierover in de wijkteams." - website gemeente maastricht over wijkteams en buurtplatforms

            "Verder wil ik nog kwijt dat wij als politieke partij niet zonder buurtplatforms kunnen. Zij zijn de ogen en oren van de buurt. Dat het niet altijd overal niet optimaal loopt, kunnen we ons zeker voorstellen.".
            - gemeenteraadslid te maastricht

            "Hierbij denken wij dan ook aan de mensen van het gemeentelijke Bureau Buurtgericht werken. Voor ons zijn dit de oren en ogen van deze stad.". - voorzitter buurtplatform kommelkwartier

            "Hoe je dat fundamentele wantrouwen bij burgers kantelt? Tja. Dat kan alleen maar als u en uw institutie zich goed gedragen. Als uw beloften kloppen met uw handelingen, als ik op uw rol kan vertrouwen, als ik weet dat u echt namens mij spreekt en niet over mij".
            Vierde Verwey-Jonker/SER-lezing - Stine Jensen
            Namens wie spreek jij eigenlijk? Over representatie in de netwerkmaatschappij
            Gast
            Gast
            Last edited by Gast; 4 februari 2013, 11:30.

            Opmerking


            • Oorspronkelijk geplaatst door Kermit Bekijk bericht
              citaten:
              "In de wijkteams zijn de vertegenwoordigers van de buurtkaders de ogen en oren van de stad. De leden van het wijkteam weten wat er in de buurten speelt, signaleren dit en rapporteren hierover in de wijkteams." - website gemeente maastricht over wijkteams en buurtplatforms

              "Verder wil ik nog kwijt dat wij als politieke partij niet zonder buurtplatforms kunnen. Zij zijn de ogen en oren van de buurt. Dat het niet altijd overal niet optimaal loopt, kunnen we ons zeker voorstellen.".
              - gemeenteraadslid te maastricht

              "Hierbij denken wij dan ook aan de mensen van het gemeentelijke Bureau Buurtgericht werken. Voor ons zijn dit de oren en ogen van deze stad.". - voorzitter buurtplatform kommelkwartier

              "Hoe je dat fundamentele wantrouwen bij burgers kantelt? Tja. Dat kan alleen maar als u en uw institutie zich goed gedragen. Als uw beloften kloppen met uw handelingen, als ik op uw rol kan vertrouwen, als ik weet dat u echt namens mij spreekt en niet over mij".
              Vierde Verwey-Jonker/SER-lezing - Stine Jensen
              Namens wie spreek jij eigenlijk? Over representatie in de netwerkmaatschappij
              Laat aub de ogen en oren (en de stem) over aan het volk, u en ik.
              Democratie, weet je wel.

              Opmerking


              • Ombudscommissie haalt in haar jaarverslag 'flink' uit naar Maastricht, zo staat het in de Limburger van vandaag. "De stad geeft in toenemende mate, te laat of beperkt informatie over klachten". Het verweer van de gemeente is dat er sprake is van een hogere werkdruk, omdat de klachten toenemen - lagere drempels mondigere burgers -, en er vertraging kan optreden door ziekte en verlof, maar dat men tijdig aangeeft dat er vertraging kan optreden.

                Citaat uit de krant: De ombudsman constateert in 2012 dat de stad buurtplatforms te vrij laat. Als een inwoner uit het Kommelkwartier vraagt wat het platform in zijn buurt met Vogelaargelden doet en meer wil weten over het bestuur wordt hij niet geholpen. De gemeente moet platforms beter controleren en de gevraagde informatie geven, vindt de commissie.
                Commentaar: Typisch dat men weer externe factoren erbij haalt, de toenemende klachten. De gemeente zal dus niet zeggen, de regels zijn onwerkbaar, ambtenaren werken te bureaucratisch, of men is bevreesd voor de consequenties.
                Gast
                Gast
                Last edited by Gast; 7 februari 2013, 10:34.

                Opmerking


                • eindelijk gevonden:

                  uit het jaarverslag ombudscommissie zuidlimburg 2011-2012
                  Dossier 2012.007, gemeente Maastricht
                  Juiste en volledige informatie van/over Buurtplatform blijft uit
                  Wijze van afdoening: Klacht in beroep/meervoudige behandeling door ombudscommissie
                  Oordeel: gegrond/met aanbeveling
                  Behoorlijkheidsnorm: Actieve en adequate informatieverstrekking

                  Aanbeveling
                  De taken en verantwoordelijkheden van de buurtplatforms en de relatie tot het college zijn vastgelegd in een convenant, waarin een grote mate van autonomie voor de buurtplatforms is bepaald. Desalniettemin is en blijft het welzijn van de burger primair een verantwoordelijkheid van de gemeente. Het college kan bij disfunctioneren van een buurtplatform de zaak niet op z’n beloop laten, zeker niet in geval een of meer buurtbewoners bij de gemeente ‘aan de bel’ trekken. De gemeente zou zich in zo’n geval meer bewust moeten zijn van haar verantwoordelijkheid naar de burgers toe en zich actiever en klantvriendelijker moeten opstellen. Wij gaven het college in overweging passende maatregelen daartoe te nemen.

                  http://www.ombudscommissiezuidlimbur...1-2012%202.pdf

                  Opmerking


                  • Oorspronkelijk geplaatst door Kermit Bekijk bericht
                    Aanbeveling
                    De taken en verantwoordelijkheden van de buurtplatforms en de relatie tot het college zijn vastgelegd in een convenant, waarin een grote mate van autonomie voor de buurtplatforms is bepaald. Desalniettemin is en blijft het welzijn van de burger primair een verantwoordelijkheid van de gemeente. Het college kan bij disfunctioneren van een buurtplatform de zaak niet op z’n beloop laten, zeker niet in geval een of meer buurtbewoners bij de gemeente ‘aan de bel’ trekken. De gemeente zou zich in zo’n geval meer bewust moeten zijn van haar verantwoordelijkheid naar de burgers toe en zich actiever en klantvriendelijker moeten opstellen. Wij gaven het college in overweging passende maatregelen daartoe te nemen.
                    De formulering is wel erg vrijblijvend. "Zou zich" etc. Sancties?
                    De leefs mer eine kier .

                    Opmerking


                    • Oorspronkelijk geplaatst door Breur Bekijk bericht
                      De formulering is wel erg vrijblijvend. "Zou zich" etc. Sancties?
                      De ombudsman is geen rechter... uit vraag en antwoord:

                      "De overheidsinstantie waarover de klacht gaat, bepaalt zelf welke gevolgen het oordeel van de Nationale ombudsman heeft. Daarin is het oordeel van de Nationale ombudsman anders dan de uitspraak van de rechter. Een uitspraak van een rechter is bindend. Uitspraken van de Nationale ombudsman kunnen niet worden afgedwongen. De Nationale ombudsman moet het dus hebben van zijn gezag. Dat gezag wordt vooral bepaald door de kwaliteit van het werk: een zorgvuldig onderzoek naar de feiten, een goed onderbouwde en overtuigende beoordeling en een rapportage in leesbare vorm."

                      http://www.nationaleombudsman.nl/

                      Opmerking


                      • Raadsvergadering buurtgelden

                        Vanavond, 19 februari 2013, staat het rapport Rekenkamer buurtgelden op de agenda van de gemeenteraad in Maastricht.

                        Als ik het raadsvoorstel lees, dan blijkt dat mn. D66 veel problemen heeft met de aanbevelingen.
                        Overigens ook de PvdA, SBM, GroenLinks en VVD hebben veel problemen met diverse aanbevelingen.
                        De coalitiepartij SPM heeft alleen moeite met aanbeveling no. 7 over de jaarlijkse externe (accountants)toets op de exploitatiecijfers van de buurtplatforms.

                        De enige partijen die het min of meer als een hamerstuk beschouwen en dus alle conclusies en aanbevelingen overnemen zijn de PVM, MVP (voorheen CVP) en het CDA.

                        Voor degenen die even hun herinneringen willen ophalen, HIER staat het rapport van de Rekenkamer nogmaals en vanaf pagina 41 staan de conclusies opgesomd met commentaar van Loen Schroeders, namens het college van B&W Maastricht.
                        Een dag niet gelachen, is een dag niet geleefd

                        Opmerking


                        • Oorspronkelijk geplaatst door Pier Bekijk bericht
                          Vanavond, 19 februari 2013, staat het rapport Rekenkamer buurtgelden op de agenda van de gemeenteraad in Maastricht.

                          Als ik het raadsvoorstel lees, dan blijkt dat mn. D66 veel problemen heeft met de aanbevelingen.
                          Overigens ook de PvdA, SBM, GroenLinks en VVD hebben veel problemen met diverse aanbevelingen.
                          De coalitiepartij SPM heeft alleen moeite met aanbeveling no. 7 over de jaarlijkse externe (accountants)toets op de exploitatiecijfers van de buurtplatforms.

                          De enige partijen die het min of meer als een hamerstuk beschouwen en dus alle conclusies en aanbevelingen overnemen zijn de PVM, MVP (voorheen CVP) en het CDA.

                          Voor degenen die even hun herinneringen willen ophalen, HIER staat het rapport van de Rekenkamer nogmaals en vanaf pagina 41 staan de conclusies opgesomd met commentaar van Loen Schroeders, namens het college van B&W Maastricht.
                          commentaar:
                          Ik kan alleen maar concluderen dat geen enkele politieke partij in Maastricht zich de moeite neemt, om eens over de stadsgrenzen heen te kijken. Ook niet de zgn door de partijen die de burgers serieus zouden nemen. Zowel bij de VNG, als het LSA in Utrecht is informatie te krijgen hoe je initiatieven van bewoners succesvol kunt ondersteunen. Deze raad heeft m.i. geen enkele visie met betrekking tot deze zaak, daarnaast zijn er politieke partijen die alleen uit zijn op het behoud van controle, invloed en macht. Men denkt alleen tot en met 'de besturen' van de stichtingen in de wijken, alles wat daar achter zit, de bewoners zelf valt gemakshalve buiten het blikveld.

                          Opmerking


                          • amendement idee

                            De Seniorenpartij komt met een niet geheel onlogisch amendement dat hier is te vinden.
                            schreef Pier in het forum nav de gemeenteraadsvergadering. Niet geheel onlogisch, ik zeg onlogisch.

                            We hebben het over stichtingen, sommigen geven aan het niet aan te kunnen en hulp nodig te hebben. Daarnaast is er een zekere behoefte aan controle bij de raadsleden.
                            Nu wat zou het zijn om de buurten zélf de controle en de administratie te laten uitvoeren. Klinkt mogelijk vreemd in de oren. Kascommissies had men vroeger daarvoor. In andere steden is er naast een stichtingsbestuur in de wijk een aparte werkgroep in de wijk, die zich ontfermd over de financiën en/of over de bewonersinitiatieven. Onder strikte regels en voorwaarden opgesteld door de gemeenteraad wordt dat dat daar uitgevoerd door de bewoners zélf in de wijk. Het voordeel daarvan is dat de 'macht' en de betrokkenheid in de buurt verbreedt wordt. Bovendien het vertrouwen dat men geeft door zelf verantwoordelijkheid voor iets te nemen motiveert mensen en zet hun aan om er de schouders onder te zetten. In een wijk is voldoende potentieel aanwezig, je moet elkaar wel iets gunnen en bereid zijn om 'macht' af te staan. Het vergt een mentaliteitsverandering. Buurten die deze kant niet opwillen of die zich niet aan de regels houden kan je (tijdelijk) uitsluiten van subsidie.

                            Opmerking


                            • Oorspronkelijk geplaatst door Ton
                              Klinkt Mooi....
                              Maar omdat te bereiken zal het huidige sijsteem hier in Maastricht op de schop moeten.
                              Met name buurtgericht werken.
                              Dus vergeet het maar.:(
                              Ik ga ervan uit dat men bij buurtgericht werken ook wel moet inzien, dat het de kant op moet van zelfwerkzaamheid en eigen verantwoording nemen, je kan niet buurten eeuwig blijven bemoederen via allerlei afspraakjes waar ook de buurt verder geen weet van heeft. Ook voor hun lijkt me dat frustrerend om zo te werken, het dient geen enkel doel, behalve het behoud van het bestaande, m.i. een ongezonde verhouding. Als verantwoordelijkheden duidelijker zijn en bij de buurt liggen, kunnen ambtenaren ook doelgerichter te werk gaan en de buurten daarbij ondersteunen mocht hulp gewenst zijn.

                              Opmerking


                              • Wellicht is buurtgericht werken compleet een mislukking. Een onderdeel van schijndemocratie.
                                De leefs mer eine kier .

                                Opmerking

                                Bezig...
                                X