Aankondiging

Sluiten
No announcement yet.

Politiek café

Sluiten
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
nieuwe berichten

  • Reptielenbrein...... toch iets kleiner als sensibiliseren

    Op 18 maart 2021 heb ik, buiten een postingPieter Omtzigt: Functie Elders;
    - De moties van afkeuring cq wantrouwen richting premier Rutte;
    - Een stagnerende informatieprocedure waarbij zelfs Herman Tjeenk Willink nog moet worden afgestoft;
    - Terugtreden van de gedeputeerden Koopmans en Mackus (CDA) om de IKL-affaire rond oud-gedeputeerde Vrehen;
    - Aftreden van wethouder Jim Janssen (SPM) in Maastricht;
    - Wel of toch weer geen corona-versoepelingen;
    - Val van het gehele Limburgse college van gedeputeerden inclusief de val van Gouverneur Theo Bovens;
    en ten slotte
    - lekkende kabinetsnotulen waaruit (vermoedelijk) zal blijken dat de partijleiders en ministers Sigrid Kaag (D66) en Wopke Hoekstra (CDA) geen plank maar hele parketvloer voor hun hoofd hebben.

    Ik kreeg het niet meer voor elkaar om nog iets zinnigs (.... nou ja dat doe ik waarschijnlijk sowieso niet al te vaak ) op ons forum te posten.
    Uren en uren heb ik (soms live tot midden in de nacht) zitten kijken en luisteren naar politieke debatten. In de tussentijd wel whatsapp-berichten versturend naar kennissen.
    Ik moet daarbij ook bekennen dat ik mij als een kind in een snoepwinkel voelde.
    Ik vind en vond het allemaal fantastisch. Dat zal wel een soort van masochistische afwijking zijn, maar het is top!!
    Er gebeurde zoveel dat mijn pre-historisch reptielenbrein MestreechOnline volledig blokkeerde

    Maar langzaam keer terug naar normaal menselijk brein (hoop ik).

    Misschien wel door het woord sensibiliseren.
    Een fantastisch woord. Een woord dat zeker in de politiek de komende jaren veelvuldig zal worden gebruikt. Let maar op!

    Maar het leukste nieuws is dat vanaf gisteren 'groter/kleiner als' volgens het ANS (Alg. Nederlandse Spraakkunst) officieel niet meer fout is!!!

    Dus..... als een oplettend MO-lid de titel van deze posting om grammaticale redenen schokkender vindt als om politieke redenen, wen er maar aan!


    Last edited by Pier; 24 april 2021, 20:56.
    Een dag niet gelachen, is een dag niet geleefd

    Opmerking


    • Fijn weer van je te horen, Pier. De politiek is op dit moment inderdaad iets om niet vrolijk van te worden. Veel mensen lijken de weg kwijt te zijn. Corona heeft de tegenstellingen alleen maar versterkt. We moeten bij de pinken blijven en horen graag jouw visie op een en ander!

      Opmerking


      • ik ben verguisd

        Opmerking


        • Vivianne Heijnen (CDA) wordt staatssecretaris van Infrastructuur en Waterstaat
          Een dag niet gelachen, is een dag niet geleefd

          Opmerking


          • Vergeet niet de energie netwerk voorzieningen die in de transitie van gas naar "iets anders" zal moeten worden aangelegd zonder NOx NO2 PAS STIKSTOF!
            Zal niet makkelijk worden.
            Ook met de CO2 uitstoot van het verkeer sowieso.

            wanneer zijn ze nu eens eindelijk echt aan het werk? 2022

            p.s. rekeningrijden valt er ook onder HA auto beter verkopen nu de prijzen nog hoog zijn
            ik ben verguisd

            Opmerking


            • Opmerking


              • Ja kom zeg goeie mensen aan den haag schenken, helemaal gek geworden zeker vanwege dat vuurwerk
                ik ben verguisd

                Opmerking


                • Oorspronkelijk geplaatst door Pier Bekijk bericht
                  Een flinke kluif denk ik.
                  Files en knooppunten zullen ongetwijfeld hoofdpijndossiers gaan vormen.
                  Zal ook het tramdossier Hasselt-Maastricht onder deze staatssecretaris vallen?
                  Ik denk dat het doorhakken van de knoop die Tram Maastricht-Vlaanderen heet aan de Belgen wordt overgelaten. Den Haag is wat dat betreft een gepasseerd station. Wat nog geen gepasseerd station is (of juist wel?) is de intercity Randstad-Luik via Maastricht. Het zou fantastisch zijn als Heijnen dat voor elkaar zou krijgen.

                  Oorspronkelijk geplaatst door Breur Bekijk bericht
                  Zelf denk ik dat Mevr. Heijnen te "licht" is voor Den Haag. Zij is veel te vriendelijk. Hopelijk is zij niet uitverkozen omdat er een poppetje ontbrak in de gewenste geslachtelijke equinox.
                  Dat zou erg jammer zijn als het landsbelang wordt opgeofferd voor politieke correctheid. Maar misschien gaat de nieuwe staatssecretaris ons - in positieve zin - verrassen.

                  Opmerking


                  • Ik volg(de) vanaf eind 2009 actief te Maastrichtse politiek.
                    Vivianne kwam toen net in de gemeenteraad. Ja, toen was ze nog te licht.
                    Ook toen ze fractievoorzitter werd, denk in 2013, had ik mijn bedenkingen of ze er wel rijp voor was.
                    Vergeet niet dat ze in die tijd steeds Manon Fokke (PvdA) 'tegenover' zich had. Die was stukken verder dan Vivianne.
                    Maar Vivianne heeft zich wel sterk ontwikkeld.
                    Al jaren verkeert ze, deels onzichtbaar, in de hoogste regionen van het landelijke CDA.
                    Ik denk en hoop daarom dat ze nu deze taak wel aan kan.
                    En ja..... ze is misschien veel te vriendelijk.

                    Ik hoop dat ze voor de komende 2 maanden niet meer als wethouder wordt opgevolgd in Maastricht.
                    Maar wie wordt de nieuwe lijsttrekker bij het CDA in Maastricht?
                    Dat zal nu wel Niels Peeters worden.
                    Peeters, ooit gebracht en opgeleid door de PVM, heeft zich ook zeer goed ontwikkeld.

                    Oorspronkelijk geplaatst door El Loco
                    (..) Wat nog geen gepasseerd station is (of juist wel?) is de intercity Randstad-Luik via Maastricht. Het zou fantastisch zijn als Heijnen dat voor elkaar zou krijgen.
                    Wellicht mis ik even iets, maar wat is de meerwaarde van een intercity Randstad-Luik via Maastricht?
                    Prima als die er komt! Maar voor de ontwikkeling van (Zuid-)Limburg heb ik liever een intercity Randstad-Aken via Heerlen.
                    Of nog beter.... intercity Maastricht-Bilzen-Hasselt-Antwerpen. Maar dan missen we wel een stukje echt spoor tussen Maastricht/Lanaken-Bilzen.

                    Oorspronkelijk geplaatst door Antonius
                    Vergeet niet de energie netwerk voorzieningen die in de transitie van gas naar "iets anders" zal moeten worden aangelegd zonder NOx NO2 PAS STIKSTOF!
                    Zal niet makkelijk worden.
                    Ook met de CO2 uitstoot van het verkeer sowieso. (...)
                    Ik weet niet of energienetwerken onder Infrastructuur vallen. Het zijn wel infrastructurele netwerken kun je zeggen. Dus wellicht heeft Antonius gelijk.
                    Dan wordt het wel een hele kluif
                    Een dag niet gelachen, is een dag niet geleefd

                    Opmerking


                    • die nieuwe fascistische NS Stations architectuur en al die gesloten vreettenten eromheen gewoon voorbij rijden.

                      Als infrastructurele werken ook de vestingwerken betreft is er misschien nog hoop voor de vijf koppen.
                      Last edited by Antonius; 4 januari 2022, 09:32.
                      ik ben verguisd

                      Opmerking


                      • Oorspronkelijk geplaatst door Antonius Bekijk bericht
                        (...)

                        Ach Heerlen wat is Heerlen nou met die nieuwe fascistische NS Stations architectuur en al die gesloten vreettenten eromheen gewoon voorbij rijden.
                        (..)
                        Los van het taalgebruik in bovenstaande zin zou ik - diplomatischer gezegd - inderdaad tot voor pakweg 2 jaar de stelling om Heerlen voorbij te rijden hebben onderschreven.

                        De laatste 2-3 jaar ben ik, deels uit nieuwsgierigheid en deels om eens ergens anders te fietsen dan in Maastricht, de Haspengouw en het Heuvelland, wat vaker gaan fietsen in Parkstad.
                        Bovendien heb ik - louter toevallig - TV Parkstad (Ziggo kanaal 44) ontdekt.
                        TV Parkstad is vele malen leuker en interessanter om te bekijken dan TV Maastricht!

                        Ik moet bekennen dat ik onder de indruk ben van alle ontwikkelingen in Parkstad, incl. Heerlen, Kerkrade, Brunssum, Landgraaf en Simpelveld.
                        Het Maankwartier (NS Station in Heerlen) kan ik inderdaad ook niet waarderen, maar andere delen van Parkstad zijn ontzettend mooi en afwisselend.
                        Op cultureel gebied - maar ik ben absoluut geen kenner en hoop dat bijvoorbeeld El Loco daar wel iets over kan zeggen - heb ik de indruk dat Parkstad enorme stappen maakt en zelfs op het punt staat om Maastricht te benaderen cq op korte termijn in te halen.
                        Ik heb de indruk - maar nogmaals als cultuurbarbaar - dat het in Maastricht allemaal wat conservatiever en traditioneler is, terwijl ik in Parkstad een cultuurontwikkeling zie die ik wel vernieuwd en gedurfd vind.
                        Een klein voorbeeld is dat veel blinde muren (van flats) in Parkstad voorzien worden van prachtige muurschilderingen en dat dit in Maastricht (bijna) niet gebeurt.

                        Mijn tip voor de lezers van MO is dan ook om eens in 2022 naar Parkstad te gaan en daar eens met een open geest te kijken wat er allemaal te zien en te beleven is.
                        Daarna weer lekker terugkomen naar wellicht de mooiste stad van Nederland


                        Een dag niet gelachen, is een dag niet geleefd

                        Opmerking


                        • Disons que c'est un "peutMisschien kunnen ze samen belangrijke wijzigingen tot stand brengen. Wie weet want 2022 is pas begonnen en 10 januari moet het kabinet functioneren.

                          Maar het moet razendsnel vooruit gaan met ons Klimaat en niet achteruit.

                          ik ben verguisd

                          Opmerking


                          • Oorspronkelijk geplaatst door Pier Bekijk bericht
                            Op cultureel gebied - maar ik ben absoluut geen kenner en hoop dat bijvoorbeeld El Loco daar wel iets over kan zeggen - heb ik de indruk dat Parkstad enorme stappen maakt en zelfs op het punt staat om Maastricht te benaderen cq op korte termijn in te halen.
                            Nou Pier, ik kan er wel wat over zeggen, maar absoluut niet als kenner. Verre van! Over die zogenaamde culturele opbloei van Heerlen viel de afgelopen jaren wel regelmatig te lezen in diverse media, waarbij men altijd weer met die muurschilderingen op de proppen kwam als bewijs van de grotere dynamiek van Heerlen. Smaken verschillen, maar persoonlijk vind ik dat de meeste van die muurschilderingen een nogal hoog tatoeage-gehalte hebben; romantische plaatjes waarin alleen nog het hartje met de pijl erdoorheen ontbreekt...

                            Groot waren omstreeks 2010 de verwachtingen van de Internationale Bauausstellung (IBA) Parkstad
                            Last edited by El Loco; 5 januari 2022, 14:19.

                            Opmerking


                            • Inmiddels zijn we totaal off-topic (mijn schuld, sorry...), maar ik ben blij met de reactie van El Loco.

                              Grappig dat ik als cultuurbarbaar juist andere dingen wel/niet leuk vind.

                              Oorspronkelijk geplaatst door El Loco Bekijk bericht
                              (...) waarbij men altijd weer met die muurschilderingen op de proppen kwam als bewijs van de grotere dynamiek van Heerlen. Smaken verschillen, maar persoonlijk vind ik dat de meeste van die muurschilderingen een nogal hoog tatoeage-gehalte hebben; romantische plaatjes waarin alleen nog het hartje met de pijl erdoorheen ontbreekt... (...)
                              Ik vind die muurschilderingen, in een realistische vorm weergegeven, juist heel erg leuk.
                              Ja, het zijn 'tatoeage-achtige' tekeningen, maar daarom juist heel herkenbaar en ze passen bij die regio (vind ik)

                              Oorspronkelijk geplaatst door El Loco Bekijk bericht
                              Groot waren omstreeks 2010 de verwachtingen van de Internationale Bauausstellung (IBA) Parkstad, die dit jaar afloopt. Maar of de verwachtingen bewaarheid zijn? Als ik de lijst van 50 projecten bekijk, zie ik toch voornamelijk stadsvernieuwingsprojecten, die in elke stedelijke regio van die omvang plaatsvinden.
                              Mooi dat je IBA er even bijhaalt. Was ik zelf namelijk vergeten, terwijl ik wel prachtige ontwikkelingen daarvan heb gezien.
                              Mn. de punten 29 t/m 34 (allen in Kerkrade) zijn - vind ik - heel interessant en baanbrekend.
                              Maar ook de projecten 1,2, 5,8 en 11 vind ik een aanwinst.

                              Ook hier ben ik het niet eens met El Loco, al moet ik wel toegeven dat het Glaspaleis (Peutz) wel iets bijzonders heeft.
                              De Interbellemarchitectuur in Heerlen vind ik qua geschiedkundige achtergrond interessanter dan de uitstraling die het heeft.
                              Tijdens het interbellum waren Heerlen, Kerkrade, Brunssum, maar ook Geleen, rijke steden waar de bomen de hemel in rijkten.
                              Maastrichtenaren kwamen bontjassen kopen in Heerlen en genoten van een dagje shoppen in Heerlen (in o.a. het Glaspaleis)
                              Dat is tegenwoordig haast niet meer voor te stellen, toch?

                              Dat werd medio jaren zestig van de vorige eeuw - geheel begrijpelijk ivm de mijnsluitingen - in korte tijd teniet gedaan.
                              Daarna maakte deze regio een zeer diepe crisis door.
                              Ik zie een herstel intreden en dat zag ik enkele jaren geleden niet aankomen.

                              En het Maankwartier?
                              Tja, ik ben er regelmatig geweest. Het is bombastisch en nauwelijks functioneel.
                              Zou ik een cijfer moeten geven, dan zou het een onvoldoende zijn, maar...... Het Maankwartier is zo lelijk dat het bijna weer mooi is.
                              Een dag niet gelachen, is een dag niet geleefd

                              Opmerking


                              • ik heb ook nog een mooie jas gekocht bij Schunck ?
                                Ja dat waren nog tijden toen je voor een eigen "look" in een andere stad moest gaan shoppen. Is al decennia verleden tijd, ook in Amsterdam liggen dezelfde kapot gescheurde jeans broeken als in Maastricht.

                                Het IBA dat El Loco aanhaalde is inderdaad een voornemen dat alle betrokkenen willen vergeten want het is een aanfluiting en waar ook subsidie middelen heen gegaan zijn. De tekenplank hemel. Op enkele uitzonderingen na zoals de mooie verbouwing project 22 St. Servatiuskerk te Vaesrade.

                                Maar dat is zeker niet diplomatisch gezegd of geschreven, zoals Pier dat graag ziet het is een oprechte mening.
                                En dat is weer het politieke aspect er aan want in Maastricht doen politici graag zelf mee aan stedenbouw architectuur en vormgeving.
                                Te zot voor woorden vooral als je ziet hoeveel fouten daardoor ontstaan.
                                Last edited by Antonius; 6 januari 2022, 09:59. Reden: project nummer
                                ik ben verguisd

                                Opmerking

                                Bezig...
                                X