Ik hoor vaak in de praktijk en heb ook zelf ervaren dat veel jongeren in opleiding "soft" zijn. Bang voor hard werken, geen zin in vies werk of werk in slechte weersomstandigheden: kortom verkeerd opgeleid (opgevoed?) en zo geïntroduceerd worden op de arbeidsmarkt. Werkgevers zijn blij dat een stage afgelopen is (als de stage al volgemaakt wordt) en deze gasten verdwenen zijn. Noodgedwongen huurt men elkaar in of zoekt het heil in arbeidsmigranten. Dit verschijnsel manifesteerde zich al voor de zgn. krimp.
Het relatienetwerk heeft altijd een rol gespeeld bij het vinden van werk. Momenteel zal dat circuit belangrijker zijn dan voorheen. De schaarse banen worden verdeeld. Arbeidsrehabilitatieprojecten hebben weinig kans op slagen. Hoogstens worden middels veel geld schijnbanen gecreëerd.
Mobiliteit en flexibiliteit zal steeds belangrijker worden bij het accepteren van een baan. Bovendien krijg ik vaker het idee dat mensen hun eigen kunnen en kennen overwaarderen waardoor op vaak korte termijn een baan verloren gaat.
Men zal moeten accepteren dat opleidingen nog veel huiswerk te doen hebben, evenals ouders en partners. Bovendien, ga eens kijken naar economische gebieden waar het wel goed gaat, ook over de landsgrenzen heen. Het begeleidingswerk zou een oplossing kunnen zijn voor de vele oudere werknemers die nu met al hun ervaring thuiszitten. Personal coaching zal zeker haar vruchten op korte termijn "afwerpen".
Aankondiging
Sluiten
Financiële situatie van ons forum (april 2025)
Beste lezers, volgers en leden van MestreechOnline,
Tijdens de vergadering van 9 april 2025 hebben wij als stichtingsbestuur van MestreechOnline helaas weer moeten vaststellen dat de financiële situatie van ons forum verre van rooskleurig is.
We hebben eerder, in september 2021, een soortgelijk bericht de wereld ingestuurd.
In 2021 konden wij een crisis afwenden door ruimhartige donaties van leden en sympathisanten.
Voor de exploitatie en het online houden van ons forum was rond de € 300,- per jaar nodig.
Inmiddels - en dat zal niemand verbazen - zijn alle prijzen en rekeningen drastisch gestegen.
Om ons forum anno 2025 in de lucht te houden hebben we minstens € 650,- per jaar nodig en dan is het nog passen en meten.
In de komende jaren zullen de exploitatiekosten waarschijnlijk alleen maar oplopen.
Gelet op onze huidige financiële positie kunnen wij t/m september 2025 aan onze betalingsverplichtingen voldoen.
Tot nu toe hebben wij als stichting sponsoring en/of reclame van ons forum afgewezen.
Dit is overigens altijd in overleg geweest met de leden.
In 2024 zijn we wel een samenwerkingsverband aangegaan met De Nieuwe Ster.
Dit heeft ons enige financiële ruimte gegeven, maar dit samenwerkingsverband is inmiddels weer beëindigd.
Concreet betekent dit, dat onze data vanaf september 2025 niet meer online opvraagbaar zijn en dat feitelijk het forum MestreechOnline moet stoppen.
Uiteraard is dit niet wat wij willen!
Om ons forum voort te zetten zullen wij, vier jaar later, helaas weer een beroep moeten doen op donaties van leden, lezers en volgers.
Iedere donatie is uiteraard welkom, dit kan eenmalig, jaarlijks of maandelijks.
Enkele leden doneren tot op de dag van vandaag maandelijks (automatisch) een klein bedrag, laten we zeggen een kopje koffie per maand, dit waarderen wij enorm.
In de tussentijd gaan we als bestuur uiteraard ook op zoek naar wellicht een oplossing, zodat we hopelijk niet jaarlijks deze boodschap moeten verkondigen.
Uiteraard staan we ook open voor andere ideeën.
Los daarvan zijn wij als bestuur, dat nu uit 4 leden bestaat, op zoek naar uitbreiding en frisse impulsen.
Dus als u interesse heeft horen wij dit graag.
Als u wilt doneren kan dat via bankrekening (IBAN): NL73 ABNA 0615 0242 54 o.n.v. Stichting MestreechOnline Maastricht.
Als u een donatie wenst te doen en reeds een geregistreerd lid bent van MestreechOnline, kunt u uw gebruikersnaam, indien u dat wenst, vermelden bij de overschrijving.
U krijgt dan bij uw avatar de toevoeging “Vriend van M.O.” vermeld.
Het stichtingsbestuur MestreechOnline
Klik hier om naar het artikel (posting) te gaan
Meer lezen
Minder zien
Onno Hoes en de krimp
Sluiten
X
-
Gast antwoorddeIk wil er wel mijn mening over geven.
Misschien zit ik er naast .
per dag wordt maastricht overspoelt door ca 30.000a 35.000 forensen
die hier in maastricht komen werken.// Leren.
is krimp goed.?
Misschien voor de maastrichtse bevolkings groep.
ca gezondheid zeker wel (fijnstof ).
Het grote probleem is maastricht is een groot dorp
wilt van alles en nog wat (niks mis mee)
Maar. maakt dan maastricht bereikbaar.
en groei dan uit
Leave a comment:
-
Arbeidsmarkt en krimp
We dwalen af van het onderwerp "krimp"
Helaas moet ik toegeven dat er voor oudere werknemers nagenoeg geen plaats meer is op de arbeidsmarkt. Het wordt echter voor de jongere generatie ook telkens moeilijker om aan de slag te komen en vervolgens met enig succes carrière te maken. Omdat een hogere opleidingen een eis is geworden moet er langer doorgeleert worden. Hogere studies van meer dan 10 jaar zijn geen uitzondering. Er blijft dus weinig tijd om werk te vinden en zich in dit werk te ontplooien. Bij een leeftijd van 35-40 moet je tegenwoordig op je eindplaats zitten en "arrivé" zijn. Succesvol solliciteren (naar een functie een hogere opleiding waardig) boven deze leeftijd lijkt haast onmogelijk.
Als afgestudeerde en starter op de arbeidsmarkt heb je het nadeel, door je lange studie tijd, dat je niet meer tot de allerjongste behoord en wordt dit je als minpunt aangerekend eveneens het feit dat je nog geen praktijkervaring hebt, en hiermee scoor je dan het tweede minpunt. Ja......inderdaad tegen de tijd dat je die praktijk ervaring wel hebt ben je in feiten te oud.
Het lijkt erop dat je enkel nog aan de slag komt als je over een goed relatienetwerk beschikt (relatienetwerk, ja ook kruiwagen genoemd)
De conclusie zou kunnen zijn: Het is dus niet zo belangrijk wat je kunt..... belangrijker is het wie je kent.
Doch met deze discussie dwalen we steeds verder af van ons onderwerp. Ik zou dan ook graag naar ons onderwerp terugkeren met de vraag of de krimp al dan niet gunstig uitwerkt op de arbeidsvoorziening.
Leave a comment:
-
Gast antwoorddeOorspronkelijk geplaatst door Painterartist Bekijk berichtNu kun je ook nog overal werk krijgen mits je: 25 jaar bent, over een eigen afnemerskring beschikt, minimaal academicus bent, 25 jaar ervaring hebt en geen looneisen stelt.
Ja en merkwaardigere wijze wordt heden het werk niet beter gedaan dan 50 jaar geleden.
de zoon van mijn buurman met papieren die tot de hemel reiken
solliciteert zich rot.
steeds het verhaal hij heeft te hoge opleiding/
dan het verhaal de verkeerde opleiding.:(
vergeet het maar.
het werkelijke verhaal hij is 56.
punt
Leave a comment:
-
Maarja de goeie ouwe tijd komt niet meer terug
Toen je in de jaren 60
Overal werk kon krijgen. zelfs met 5 klasjes.
Ja en merkwaardigere wijze wordt heden het werk niet beter gedaan dan 50 jaar geleden.
Leave a comment:
-
Gast antwoorddeOorspronkelijk geplaatst door Painterartist Bekijk berichtWie kan mij de "negatieve gevolgen van krimp duidelijk maken? Mijnsinziens heeft krimp zeker ook vele positieve kanten. Vooral is de sfeer van de infrastructuur lijkt mij dat bijzonder voordelig uit te werken. Veel dure projecten kunnen dan uitgesteld of zelfs afgesteld worden. Tja denk het je eens in eindelijk weer een Maastricht voor de Maastrichtenaar (en die zich zo voelt). Eindelijk genoeg betaalbare woningen in Maastricht en hoeven mensen niet meer jaren lang ingeschreven te staan bij een woningbureau. Eindelijk weer eens parkeerplaatsen in Maastricht. Eindelijk kun je in de stadmaasricht in het spitsuur gewoon doorrijden eindelijk geen maanden langen wachtlijsten bij het AZM, eindelijk direct plaats in een aanleunwoning of verzorgingshuis. Tja en op het "gemeente loket" ben je dan eindelijk binnen een uur geholpen.
als maastricht onder de 100.000 zakte
met name
De burgemeester en gemeenteraad
Maarja de goeie ouwe tijd komt niet meer terug
Toen je in de jaren 60
Overal werk kon krijgen. zelfs met 5 klasjes.
Leave a comment:
-
Ja beste Painterartist; zoals sommigen weten ben ik ook een voorstander van kwaliteit boven kwantiteit, uitgezonderd de inhoud van mijn beurs.
Leave a comment:
-
Wie heeft voordeel aan een expanderende regio?
Er wordt gepiept, gejammerd en geklaagt over de bevolkingskrimp in onze regio. Maar is krimp zo erg nadeling vroeg ik me al eerder af, wie jammeren er het hardst over de te verwachten krimp? Zijn dat niet alleen maar de mensen die aan expansie voordeel hebben, zoals gemeentelijke ambtenaren, ambtenaren van de provincie en burgemeesters?
Hoe wordt het als er minder inwoners in deze regio zouden wonen? Er ontstaant dan een geheel nieuwe situatie, met geheel nieuwe mogelijkheden en natuurlijk andere beperkingen. Met wat creatiever bestuur is minder wellicht meer! Tja ook daar liggen nieuwe kansen!
Leave a comment:
-
Werkt de te verwachten krimp wel negatief uit op de Maastrichtse samenleving
Wie kan mij de "negatieve gevolgen van krimp duidelijk maken? Mijnsinziens heeft krimp zeker ook vele positieve kanten. Vooral is de sfeer van de infrastructuur lijkt mij dat bijzonder voordelig uit te werken. Veel dure projecten kunnen dan uitgesteld of zelfs afgesteld worden. Tja denk het je eens in eindelijk weer een Maastricht voor de Maastrichtenaar (en die zich zo voelt). Eindelijk genoeg betaalbare woningen in Maastricht en hoeven mensen niet meer jaren lang ingeschreven te staan bij een woningbureau. Eindelijk weer eens parkeerplaatsen in Maastricht. Eindelijk kun je in de stad Maastricht in het spitsuur gewoon doorrijden, eindelijk geen maanden langen wachtlijsten bij het AZM, eindelijk direct plaats in een aanleunwoning of verzorgingshuis. Tja en op het "gemeente loket" ben je dan eindelijk binnen een uur geholpen.Last edited by Painterartist; 16 januari 2012, 18:36.
Leave a comment:
-
Krimpen aan de Maas
Wat erg; ik heb hem zelf gemist, doordat het na m'n werk net iets te gezellig werd aan de bar...
Ik zal kijken of ik 'm via internet nog kan terugkijken. Maar ik moet zeggen dat het begeleidende artikel in de VPRO-gids me ook al tegenviel. Het ging daar vooral over de inrichting van het kerkplein in Spaubeek en de lokale PLUS, die graag alle 12 smaken Hero-jam wil verkopen, maar van de gemeente niet mag uitbreiden.
Niks over Mestreech aan de Maas dus.
Leave a comment:
-
Oorspronkelijk geplaatst door Pier Bekijk bericht[slaat] (...) m.i., totaal nergens op.
Leek wel een aflevering van "Man bijt hond"........ :(
Leave a comment:
-
Nou El Loco,
Ik veronderstel dat je de aflevering van Tegenlicht ook gezien hebt ?
Ik heb de documentaires van de VPRO hoog in het vaandel staan, maar deze aflevering "Krimpen aan de Maas, deel II" sloeg, m.i., totaal nergens op.
Leek wel een aflevering van "Man bijt hond"........ :(
Leave a comment:
-
Krimpen aan de Maas
Vanavond op de buis:
Tegenlicht - over de toekomst van de Nederlandse grensregio's
Aflevering 2, 'Krimpen aan de Maas'.
20:55u, Nederland 2
Leave a comment:
-
Bij mij werkt-ie wel, Pier, maar het is altijd tobben met dit soort Flash-achtige pagina's. Anders zou het volgens deze aanwijzingen van SJEF in elk geval moeten lukken (registreren hoefde niet bij mij):
Oorspronkelijk geplaatst door SJEF Bekijk berichtOpen: http://www.aencmedia.nl/ .
Klik op: E-Paper en op de nieuwe pagina klik je onderaan op De Ster.
http://www.aencmedia.nl/e-paper.html .
Je kunt dan kiezen uit de 3 edities die in het archief zijn opgeslagen.
Klik bovenaan op het 'groene pijltje' icoontje met de tekst Download.
En Stadkrant De Ster wordt als PDF gedownload.
Doe je dit voor de eerste keer: eenmalig registreren.
Bekijk dan wel rustig de instructies tijdens het registreren.
Zo heb ik het de afgelopen weken gedaan: probleemloos!
Leave a comment:
Leave a comment: