(Politieke) zorgen over brandweer
Het zomerreces van de (lokale) politiek is alweer voorbij.
Dus is het weer interessant om de sites van de verschillende partijen en de gemeente te volgen op zoek naar nieuws.
Een interessant gegeven vond ik bij de art. 39 RvO gesteld aan het college van B&W in Maastricht.
Volgens deze vragen zou de veiligheid van ons Maastrichtenaren, als we tenminste niet langs algemeen bekende wegen en paden wonen, mogelijk in het gedrang zijn.
Wat zou het geval zijn?
Op zaterdag 3 september 2011 was er een brand in een woning aan de Weryweg te Maaastricht.
In de woning was een baby aanwezig. Door de buren werd de baby gelukkig in veiligheid gebracht.
Ondanks een melding, die om welke reden dan ook veel te laat bij de brandweer binnenkwam, had de ladderwagen van de brandweer enige tijd nodig om ter plekke te komen.
Door eerdere bezuinigingen zou deze ladderwagen, niet beschikken over een zogenaamd MDT-systeem.
Brandweerwagens die dit systeem wel gebruiken zouden dit in 70% van de gevallen niet kunnen gebruiken vanwege geldgebrek waardoor dit MDT-systeem niet up to date is.
De ladderwagen is wel voorzien van een TomTom, maar die is vanwege bezuinigingen cq geldgebrek niet up to date.
Daarom duurt het langere voordat er een satellietverbinding tot stand is gebracht.
Noodgedwongen maakt het uitrukkende brandweerpersoneel daarom maar gebruik van (oudere) stadsplattegronden.
Door de hoge kosten zijn deze plattegronden ook niet altijd bijgewerkt.
Kortom, als de brandweer uitrukt kan zij niet optimaal gebruik maken van de beste en nieuwste systemen, waardoor zij wellicht sneller ter plaatse zou kunnen zijn bij een (uitslaande) brand.
Naar aanleiding van de genoemde brand aan de Weryweg te Maastricht heeft TON daarom de navolgende ex. art. 39 RvO vragen gesteld aan het college van B&W.
" Op zaterdag 3 september was er een brand op de Weryweg te Mariaberg.
Ondanks een melding, die veel te laat bij de brandweer binnenkwam, had de ladderwagen van de brandweer langere tijd nodig om ter plekke te komen.
Om deze reden willen wij de volgende vragen aan u voorleggen:
1. Bent u op de hoogte dat er door de vorige bezuinigingsronde de ladderwagen van de brandweer niet is voorzien van een MDT-systeem maar van een TomTom?
2. Bent u op de hoogte dat het MDT-systeem, in de wagens waarin dit is aangebracht, in 70% van de gevallen niet werkt omdat door geldgebrek dit systeem niet up to date is?
3. Bent u op de hoogte dat indien deze systemen falen het uitrukkende brandweerpersoneel gebruik moet maken van de boeken die in de wagens aanwezig zijn en dat deze boeken niet up to date zijn door de hoge kosten?
In afwachting van uw antwoord verblijven wij
Met vriendelijke groeten,
Namens de fractie van Trots op Nederland afd. Maastricht
Esmiralda Thieme
Tiny Meese –v.d Venne".
Het zomerreces van de (lokale) politiek is alweer voorbij.
Dus is het weer interessant om de sites van de verschillende partijen en de gemeente te volgen op zoek naar nieuws.
Een interessant gegeven vond ik bij de art. 39 RvO gesteld aan het college van B&W in Maastricht.
Volgens deze vragen zou de veiligheid van ons Maastrichtenaren, als we tenminste niet langs algemeen bekende wegen en paden wonen, mogelijk in het gedrang zijn.
Wat zou het geval zijn?
Op zaterdag 3 september 2011 was er een brand in een woning aan de Weryweg te Maaastricht.
In de woning was een baby aanwezig. Door de buren werd de baby gelukkig in veiligheid gebracht.
Ondanks een melding, die om welke reden dan ook veel te laat bij de brandweer binnenkwam, had de ladderwagen van de brandweer enige tijd nodig om ter plekke te komen.
Door eerdere bezuinigingen zou deze ladderwagen, niet beschikken over een zogenaamd MDT-systeem.
Brandweerwagens die dit systeem wel gebruiken zouden dit in 70% van de gevallen niet kunnen gebruiken vanwege geldgebrek waardoor dit MDT-systeem niet up to date is.
De ladderwagen is wel voorzien van een TomTom, maar die is vanwege bezuinigingen cq geldgebrek niet up to date.
Daarom duurt het langere voordat er een satellietverbinding tot stand is gebracht.
Noodgedwongen maakt het uitrukkende brandweerpersoneel daarom maar gebruik van (oudere) stadsplattegronden.
Door de hoge kosten zijn deze plattegronden ook niet altijd bijgewerkt.
Kortom, als de brandweer uitrukt kan zij niet optimaal gebruik maken van de beste en nieuwste systemen, waardoor zij wellicht sneller ter plaatse zou kunnen zijn bij een (uitslaande) brand.
Naar aanleiding van de genoemde brand aan de Weryweg te Maastricht heeft TON daarom de navolgende ex. art. 39 RvO vragen gesteld aan het college van B&W.
" Op zaterdag 3 september was er een brand op de Weryweg te Mariaberg.
Ondanks een melding, die veel te laat bij de brandweer binnenkwam, had de ladderwagen van de brandweer langere tijd nodig om ter plekke te komen.
Om deze reden willen wij de volgende vragen aan u voorleggen:
1. Bent u op de hoogte dat er door de vorige bezuinigingsronde de ladderwagen van de brandweer niet is voorzien van een MDT-systeem maar van een TomTom?
2. Bent u op de hoogte dat het MDT-systeem, in de wagens waarin dit is aangebracht, in 70% van de gevallen niet werkt omdat door geldgebrek dit systeem niet up to date is?
3. Bent u op de hoogte dat indien deze systemen falen het uitrukkende brandweerpersoneel gebruik moet maken van de boeken die in de wagens aanwezig zijn en dat deze boeken niet up to date zijn door de hoge kosten?
In afwachting van uw antwoord verblijven wij
Met vriendelijke groeten,
Namens de fractie van Trots op Nederland afd. Maastricht
Esmiralda Thieme
Tiny Meese –v.d Venne".
Opmerking