Aankondiging

Sluiten
No announcement yet.

Verkiezing Europees Parlement 2024

Sluiten
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
nieuwe berichten

  • Verkiezing Europees Parlement 2024

    Bennie van Est uit Maastricht staat op nr. 3 van de kieslijst Europees Parlement 6 juni 2024.

  • #2
    Ga stemmen 6 juni 2024.
    Bestanden bijvoegen

    Opmerking


    • #3
      Mooie oproep Willy!

      Maar wie staat er nog meer op de lijst van 50PLUS?
      Wellicht ook handig om het verkiezingsprogramma even door te geven
      Een dag niet gelachen, is een dag niet geleefd

      Opmerking


      • #4
        https://limburg50plus.nl/nl/wie-zijn...pees-parlement
        https://50pluspartij.nl/verkiezingsprogramma-voor-het-europees-parlement-2024-2029/
        Last edited by Willy; 10 mei 2024, 11:40.

        Opmerking


        • #5
          Het is hopelijk gepermitteerd om ook op iemand anders te stemmen?
          In ieder geval heel belangrijk om dat Europees Parlement te kiezen en niet naderhand weer te klagen over die EU + de politiek. JIJ KIEST !
          Iets te oud voor re-educatie
          iets te jong voor afdanking
          m.a.w. een stoer Mestreechter joonk

          Opmerking


          • #6
            Stemwijzer EU

            Oorspronkelijk geplaatst door Antonius Bekijk bericht
            Het is hopelijk gepermitteerd om ook op iemand anders te stemmen?
            In ieder geval heel belangrijk om dat Europees Parlement te kiezen en niet naderhand weer te klagen over die EU + de politiek. JIJ KIEST !
            Natuurlijk mag iedereen stemmen op wie hij wil
            Desalniettemin wil ik Willy even bedanken voor het feit dat hij de Europese Verkiezingen onder de aandacht heeft gebracht
            Eerlijk gezegd was ik er (nog) niet mee bezig en heb ik geen idee op wie ik moet stemmen.

            Zwevende kiezers kunnen eventueel terecht bij https://eu.stemwijzer.nl/#/ , maar ik heb daar nooit zoveel vertrouwen in. Ik kom dan meestal uit bij een partij waar ik toch niet op zal stemmen.

            Maar goed, ik heb toch maar even de stemwijzer gedaan.
            Wat blijkt..... ik kom uit op D66.
            Niet geheel verrassend, want ik ben persoonlijk wel erg pro-Europa. Maar ik betwijfel ten zeerste of ik op D66 zal stemmen....

            En voor de bedenker van deze topic, Willy, heb ik nog een beetje goed nieuws. 50PLUS stond op mijn lijstje, dus volgens stemwijzer.nl, op plek vier met 61%.
            Goed nieuws voor mezelf.... de partijen Ja21, BVNL en FvD stonden afgetekend onderaan op mijn lijstje

            Maar als een lid van MO een goede suggestie heeft houd ik mij aanbevolen
            Een dag niet gelachen, is een dag niet geleefd

            Opmerking


            • #7
              Nog anderhalve week........

              Opmerkelijk!
              Nog slechts anderhalve week en we mogen gaan stemmen voor de Europese verkiezingen, maar zelfs ik - al zeg ik het zelf dat ik 'alle' politiek met interesse volg - realiseer mij niet of nauwelijks dat de Europese verkiezingen eraan zitten te komen.

              Column
              Vandaag stond een hele goede column in DDL van Leon Verdonschot met de vraag wie Bas Eickhout (47), Malik Azmani (48 ), Tom Berendsen (41), Reinier van Lanschot (34), Anna Strolenberg (28 ) en Gerben-Jan Gerbrandy (56) kent?
              Alleen de naam Malik Azmani zei mij wel iets, maar ik moest zelf even nakijken van welke partij hij ook alweer was. Ik dacht van de PvdA, maar het blijkt de lijsttrekker voor de Europese verkiezingen van de VVD te zijn.

              Terecht constateerde Leon Verdonschot dat het schandalig is dat deze Europese lijsttrekkers minder aandacht krijgen dan dat geschifte Amerikaanse zangeresje dat 2,5 uur te laat aan haar concert in de Ziggo Dome begon en de helft van de tijd vergat te playbacken.
              Helemaal in het nieuws kwam dat zangeresje toen ze zaterdag op Schiphol (terecht!!!) werd aangehouden omdat ze joints in haar bagage had. Zij, zo stelt Leon Verdonschot terecht, kreeg de afgelopen dagen meer publiciteit dan al deze zes Europese lijsttrekkers samen.
              Nu zou ik eerlijk gezegd ook niet de naam van dat zangeresje hier direct kunnen reproduceren, maar als ik de naam van haar nu zou lezen, zou ik wel weten waarvoor dat aandachtszieke mens was aangehouden.

              Kortom, de spiegel die Leon Verdonschot ons kiezers voorhoudt is volledig terecht.
              Ik heb echt ook nog geen idee op wie ik moet gaan stemmen.

              STEMTENT Plein 1992
              Ik kreeg gisteren wel nog een persbericht van D66 Maastricht met de mededeling dat ze op zaterdag 1 juni op Plein 1992 in discussie willen gaan met inwoners van de stad aan de hand van de stelling:
              “ Ik ga stemmen ”.

              D66 Maastricht wil graag weten of mensen Europa belangrijk vinden en of ze gaan stemmen of niet. En in hoeverre speelt de huidige politiek in Nederland een rol bij hun stemkeuze en op welke manier? Voldoende aanleiding om met elkaar in gesprek te gaan.

              Mensen die ook andere zaken aan de orde willen stellen zijn zaterdag 1 juni tussen 12.00-16.00 uur van harte welkom op Plein 1992.

              Stemadvies.....
              Los van deze mededeling van D66 en het feit dat 50Plus Maastricht deze topic startte, zie ik verder ook weinig (politieke) aandacht voor de Europese verkiezingen.
              Kan aan mij liggen, maar het is wel opmerkelijk!

              Als echte zwevende kiezer zit ik erg verlegen voor een politiek stemadvies

              Een dag niet gelachen, is een dag niet geleefd

              Opmerking


              • #8
                Oorspronkelijk geplaatst door Pier Bekijk bericht
                Nog anderhalve week........
                Als echte zwevende kiezer zit ik erg verlegen voor een politiek stemadvies
                Hoezo jij was toch rasechte PvdA 'er, maakt het wat uit als groen links erbij gekomen is?
                Stemadviezen hebben helemaal geen enkele zin. Dat is alsof je als influencer het brood van Jumbo lekkerder vindt als dat van Albert Heijn en onafhankelijk dus een smaak prefereert.
                Helaas zijn ze niet onafhankelijk.

                Je moet gewoon zelf nadenken en partij programma's lezen, of doe je dat tegenwoordig ook niet meer Pier ?


                Iets te oud voor re-educatie
                iets te jong voor afdanking
                m.a.w. een stoer Mestreechter joonk

                Opmerking


                • #9
                  Oorspronkelijk geplaatst door Antonius Bekijk bericht

                  Hoezo jij was toch rasechte PvdA 'er, maakt het wat uit als groen links erbij gekomen is?
                  (...)
                  Je moet gewoon zelf nadenken en partij programma's lezen, of doe je dat tegenwoordig ook niet meer Pier ?

                  Nou, ik was nooit een rasechte PvdA'er. Ik was altijd zwevend, maar niet zelden landde ik bij de PvdA.
                  En ja, voor mij maakt de samenwerking en op termijn de verwachtte fusie met GroenLinks veel uit!

                  Zelf nadenken is het allerbeste, maar om zelf na te kunnen denken is het wel van belang dat je informatie uit alle hoeken tot je neemt!
                  Een dag niet gelachen, is een dag niet geleefd

                  Opmerking


                  • #10
                    Dan heb je geen stemadvies nodig maar avonden leestijd.
                    Iets te oud voor re-educatie
                    iets te jong voor afdanking
                    m.a.w. een stoer Mestreechter joonk

                    Opmerking


                    • #11
                      Hoe stemde Maastricht bij de Europese verkiezingen?

                      Op donderdag 6 juni 2024 stemden we in Maastricht voor het Europees parlement.

                      GroenLinks-PvdA werd de grootste partij in Maastricht en opvallend genoeg kreeg BBB van alle landelijke coalitiepartijen verreweg het minste aantal stemmen.
                      Partij stemmen percentage
                      Uitgebrachte stemmen
                      Kiesgerechtigden
                      37.650
                      88.054
                      42,74 %
                      GroenLinks-PvdA 10.155 27,1 %
                      VVD 3.911 10,4 %
                      CDA 3.804 10,1 %
                      FvD 922 2,5 %
                      D66 3.646 9,7 %
                      Partij voor de Dieren 2.072 5,5 %
                      50PLUS 701 1,9 %
                      PVV 6.319 16,8 %
                      JA21 192 0,5 %
                      NL Plan EU 36 0,1 %
                      ChristenUnie 191 0,5 %
                      SGP 82 0,2 %
                      BBB 537 1,4 %
                      Meer Directe Democratie 60 0,2 %
                      SP 902 2,4 %
                      vandeRegio 19 0,1 %
                      VOLT Nederland 2.628 7,0 %
                      BVNL 96 0,3 %
                      NSC 1.093 2,9 %
                      Piratenpartij-De Groenen 148 0,4 %
                      Bron: Proces-verbaal van het gemeentelijk stembureau Maastricht. Percentages vlgs berekening gemeente Maastricht.
                      Een dag niet gelachen, is een dag niet geleefd

                      Opmerking


                      • #12
                        Hoe stemde Maastricht bij de Europese verkiezingen?

                        Mooi overzicht, Pier. We worden inmiddels overvoerd met lijstjes en overzichten. Wat mij eigenlijk interesseert is, ​hoe die 42,74 procent van de Maastrichtse kiezers verdeeld zijn over leeftijdsgroepen. Persoonlijk heb ik voornamelijk ouderen bij mijn stembureau gezien, maar dat is natuurlijk een momentopname. Gaan de 18-jarigen naar de stembus, of de twintigers en dertigers?

                        Opmerking


                        • #13
                          Men vergeet dat het een optelsom is van twee partijen
                          mijn mening is dat het samen gaan met Groen links een grote blunder is.
                          Kijk maar wat voor PvdA stemt en wat groen links stemt verder als oud FNV'er PvdA'er stem ik LANDELIJK al jaren niet meer PvdA .
                          Plaatselijk stemmen doe ik op de persoon die binding heeft met bewoners van onze stad..
                          o.a. in samenspraak met mijn vrouw .een stem op Manon en een jo
                          tot heden ben ik nog niet teleur gesteld.
                          Wat landelijk betreft vrees ik toch in de toekomst een afgang voor PVDA
                          zeker met de opstelling van TIMMERMANS dit heeft niks te maken met lands belang maar met eigen belang
                          EN zeker geen persoon die de arbeider vertegenwoordig .
                          tot slot dit is mijn mening. gr ton..

                          En ja ik heb voor de eerste keer wilders gestemd met de hoop dat een grote groep minder gedeelde het beter krijgen

                          Opmerking


                          • #14
                            https://www1.wdr.de/nachrichten/euro...efeld-100.html

                            daar ginds over de grens (België Duitsland) konden zelfs de 16 jarigen stemmen, hetgeen voor hun toekomst ook belangrijker zal zijn en worden.
                            wie mocht al stemmen => https://www.europarl.europa.eu/news/...kiezingen-2024

                            Eigenlijk is stemmen geheim, alleen als je het verklapt zoals Ton.2014 weet wel je zit er misschien 5 jaar aan vast aan die keuze.

                            Er mogen ook geen absolute getallen worden bijgehouden over wat de 18 jarige etc stemde, behalve als hij en of zij dat geheim aan de enquête eurs mededeelt.
                            Ervan uitgaande dat men niks zomaar deelt aan derden is het ondervragen over wat men gestemd heeft irrelevant. En Zo Hoort Het Ook!
                            Ook betreffende de leeftijd.
                            Anders hebben we weer zo'n leeftijdsdiscriminatie die polariserend werkt voor jong en oud.

                            's avonds vertel je wat je gestemd hebt en 's ochtends heb je een cobra bom in je brievenbus.

                            Iets te oud voor re-educatie
                            iets te jong voor afdanking
                            m.a.w. een stoer Mestreechter joonk

                            Opmerking


                            • #15
                              Oorspronkelijk geplaatst door Antonius Bekijk bericht
                              Er mogen ook geen absolute getallen worden bijgehouden over wat de 18 jarige etc stemde, behalve als hij en of zij dat geheim aan de enquêteurs mededeelt.
                              Ik weet niet of je met bovenstaand bericht reageerde op mijn vraag, Antonius, maar voor de goede orde: ik vraag mij niet af WAT jongere generaties hebben gestemd, maar OF ze hebben gestemd.
                              Overigens hebben jongeren in België vanaf 16 jaar opkomstplicht, geen stemplicht. Ze kónden stemmen, maar konden ook het stembiljet gewoon ongeldig maken, of zelfs onbenut in de stembus gooien.

                              Opmerking

                              Bezig...
                              X