Presentatie Handhaving openbare ruimte
Domeinvergadering 12 december 2023
Aangezien het thema handhaven nadrukkelijk de aandacht heeft van de leden van de gemeenteraad en ook gelet op het belang van dit onderwerp wilde portefeuillehouder, burgemeester Wim Hillenaar, hierover een open gesprek voeren met de (burger-)raadsleden van het domein Algemene Zaken (AZ).
Aldus geschiedde afgelopen dinsdag.
Samen met Wil Peute, teammanager handhaving openbare ruimte van de gemeente Maastricht, had de burgemeester een PowerPointpresentatie voorbereid.
Les 1 van een dergelijke presentatie is: Nooit meer dan 8-10 pagina's!!
De presentatie Handhaving van burgemeester Hillenaar en Wil Peute bestond echter uit 19 pagina's.
En dus gebeurde het onvermijdelijke!
Na ongeveer pagina 8 zat het geduld bij Gabrielle Heine (CDA) erop.
Toen men op het punt kwam dat het wellicht wenselijk is om een denktank cq klankbordwerkgroep in te richten om te kijken naar de (nieuwe) taakstelling cq prioriteiten van het team Handhaving waren de raadsleden niet meer te houden.
In de denktank zou o.a. een vertegenwoordiging van Vastgoedbeheerders en het Centrummanagement zitting moeten nemen.
Wat heeft een dergelijke denktank nou voor meerwaarde?
De problemen (bijvoorbeeld met fietsparkeren) zijn bekent.
En die worden niet opgelost, maar plotseling is het uitstallingsverbod, aldus Gabrielle Heine, een prioriteit en wordt door Handhaving opgetreden.
Niet geheel toevallig dat Gabrielle Heine hierover begint, want zij is hiervoor bekeurd
Nu is het spreekwoordelijke hek van de dam. De emoties tussen de burgemeester en Heine, gesteund door Stephanie Blom (SP), lopen op. Gelukkig treedt de voorzitter Anita van Ham dan op en attendeert iedereen erop om te spreken via de voorzitter.
Los van de wild geparkeerde fietsen en de mentaliteit van de veelal fietsende studenten om fietsen overal te parkeren maar juist niet op de daarvoor bestemde plaatsen is er nog het probleem van de structurele onderbezetting van team Handhaving.
Zo ziet Jos Martin (SAB ) dat er 23,4 medewerkers in tijdelijke dienst zijn. Op een totaal van 62 fte's is dit wel een behoorlijk scheve verhouding.
Burgemeester Hillenaar erkent dit direct, maar alles heeft te doen met (tijdelijke) financien voor Handhaving.
Feit is dat Handhaving steeds vaker wordt ingezet voor allerlei evenementen en/of demonstraties. Dat maakt dat er elders gaten vallen.
Jean Pellaers (PvdA) vraagt burgemeester Hillenaar of het niet verstandig is om, zoals vroeger het geval was, Handhaving in te kwartieren bij de politie in Maastricht.
Dat werkt vroeger veel beter. Politie en Handhaving beschouwden elkaar veel meer als gelijkwaardige partners en de samenwerking kwam dit ten goede.
Nu zit Handhaving in een ander gebouw - in Randwijck - en de politie zit op de Prins Bisschopsingel. Dat bevordert niet de samenwerking.
Hillenaar is het daar roerend mee eens. Wat hem betreft gaan team Handhaving en de Politie in Maastricht weer onder een dak werken.
Maar, daar moet de mogelijkheid voor zijn en dat moet ook de wens van de politie zijn.
Na pakweg 45 minuten kan ik het niet meer aanzien en verlaat ik de raadszaal.
Van de nog slechts 20 aanwezige raadsleden hadden de meesten een eigen mening en hopen zij dat ze invloed kunnen uitoefenen op de werkzaamheden van Handhaving.
Ik vind dit een bijzonder slecht idee!!
Dit staat haaks op de trias politica.
De overheid, in dit geval het gemeentebestuur, mag wel verordeningen invoeren, maar hoe die worden gehandhaafd is aan de opsporingsambtenaren (o.a. politie) en de BOA's.
Achteraf mag je daar iets van vinden, maar inhoudelijk mag en moet de overheid (lees: gemeenteraad) gedurende het onderzoek en de (eventuele) vervolging daar vanaf blijven.
Maar ja, dat blijkt moeilijk te zijn.
Zeker het CDA in Maastricht heeft op dat gebied bij mij geen goede naam.
Denk bijvoorbeeld aan de bekeuringen voor het zitten op het trottoir van een winkelier in de Rechtstraat en het wel/niet staand drinken op het terras van cafe Zondag aan de Wijcker Brugstraat.
Toen stond het CDA Maastricht ook op de barricaden, nog voor er een gerechtelijke uitspraak was.
Over hoe het uiteindelijk zal aflopen met de doelstelling om inzicht te gegeven in waar men nu staat en er besproken kan worden waar men met de actualisatie van Handhaving uiteindelijk naar toe wil, laat ik mij op termijn nog verrassen.
Maar volgens mij is, mede vanwege een slechte voorbereiding/presentatie door de burgemeester, het idee om zaken op te halen aan de hand van het gevoerde debat, om uiteindelijk te komen tot een actualisatie van het meerjarenbeleid Handhaven openbare ruimte begin 2024, vooralsnog geen succes.
Maar dat mogen de raadsleden zich, misschien wel vanwege hun vooringenomenheid, ook aanrekenen!
Domeinvergadering 12 december 2023
Aangezien het thema handhaven nadrukkelijk de aandacht heeft van de leden van de gemeenteraad en ook gelet op het belang van dit onderwerp wilde portefeuillehouder, burgemeester Wim Hillenaar, hierover een open gesprek voeren met de (burger-)raadsleden van het domein Algemene Zaken (AZ).
Aldus geschiedde afgelopen dinsdag.
Samen met Wil Peute, teammanager handhaving openbare ruimte van de gemeente Maastricht, had de burgemeester een PowerPointpresentatie voorbereid.
Les 1 van een dergelijke presentatie is: Nooit meer dan 8-10 pagina's!!
De presentatie Handhaving van burgemeester Hillenaar en Wil Peute bestond echter uit 19 pagina's.
En dus gebeurde het onvermijdelijke!
Na ongeveer pagina 8 zat het geduld bij Gabrielle Heine (CDA) erop.
Toen men op het punt kwam dat het wellicht wenselijk is om een denktank cq klankbordwerkgroep in te richten om te kijken naar de (nieuwe) taakstelling cq prioriteiten van het team Handhaving waren de raadsleden niet meer te houden.
In de denktank zou o.a. een vertegenwoordiging van Vastgoedbeheerders en het Centrummanagement zitting moeten nemen.
Wat heeft een dergelijke denktank nou voor meerwaarde?
De problemen (bijvoorbeeld met fietsparkeren) zijn bekent.
En die worden niet opgelost, maar plotseling is het uitstallingsverbod, aldus Gabrielle Heine, een prioriteit en wordt door Handhaving opgetreden.
Niet geheel toevallig dat Gabrielle Heine hierover begint, want zij is hiervoor bekeurd
Nu is het spreekwoordelijke hek van de dam. De emoties tussen de burgemeester en Heine, gesteund door Stephanie Blom (SP), lopen op. Gelukkig treedt de voorzitter Anita van Ham dan op en attendeert iedereen erop om te spreken via de voorzitter.
Los van de wild geparkeerde fietsen en de mentaliteit van de veelal fietsende studenten om fietsen overal te parkeren maar juist niet op de daarvoor bestemde plaatsen is er nog het probleem van de structurele onderbezetting van team Handhaving.
Zo ziet Jos Martin (SAB ) dat er 23,4 medewerkers in tijdelijke dienst zijn. Op een totaal van 62 fte's is dit wel een behoorlijk scheve verhouding.
Burgemeester Hillenaar erkent dit direct, maar alles heeft te doen met (tijdelijke) financien voor Handhaving.
Feit is dat Handhaving steeds vaker wordt ingezet voor allerlei evenementen en/of demonstraties. Dat maakt dat er elders gaten vallen.
Jean Pellaers (PvdA) vraagt burgemeester Hillenaar of het niet verstandig is om, zoals vroeger het geval was, Handhaving in te kwartieren bij de politie in Maastricht.
Dat werkt vroeger veel beter. Politie en Handhaving beschouwden elkaar veel meer als gelijkwaardige partners en de samenwerking kwam dit ten goede.
Nu zit Handhaving in een ander gebouw - in Randwijck - en de politie zit op de Prins Bisschopsingel. Dat bevordert niet de samenwerking.
Hillenaar is het daar roerend mee eens. Wat hem betreft gaan team Handhaving en de Politie in Maastricht weer onder een dak werken.
Maar, daar moet de mogelijkheid voor zijn en dat moet ook de wens van de politie zijn.
Na pakweg 45 minuten kan ik het niet meer aanzien en verlaat ik de raadszaal.
Van de nog slechts 20 aanwezige raadsleden hadden de meesten een eigen mening en hopen zij dat ze invloed kunnen uitoefenen op de werkzaamheden van Handhaving.
Ik vind dit een bijzonder slecht idee!!
Dit staat haaks op de trias politica.
De overheid, in dit geval het gemeentebestuur, mag wel verordeningen invoeren, maar hoe die worden gehandhaafd is aan de opsporingsambtenaren (o.a. politie) en de BOA's.
Achteraf mag je daar iets van vinden, maar inhoudelijk mag en moet de overheid (lees: gemeenteraad) gedurende het onderzoek en de (eventuele) vervolging daar vanaf blijven.
Maar ja, dat blijkt moeilijk te zijn.
Zeker het CDA in Maastricht heeft op dat gebied bij mij geen goede naam.
Denk bijvoorbeeld aan de bekeuringen voor het zitten op het trottoir van een winkelier in de Rechtstraat en het wel/niet staand drinken op het terras van cafe Zondag aan de Wijcker Brugstraat.
Toen stond het CDA Maastricht ook op de barricaden, nog voor er een gerechtelijke uitspraak was.
Over hoe het uiteindelijk zal aflopen met de doelstelling om inzicht te gegeven in waar men nu staat en er besproken kan worden waar men met de actualisatie van Handhaving uiteindelijk naar toe wil, laat ik mij op termijn nog verrassen.
Maar volgens mij is, mede vanwege een slechte voorbereiding/presentatie door de burgemeester, het idee om zaken op te halen aan de hand van het gevoerde debat, om uiteindelijk te komen tot een actualisatie van het meerjarenbeleid Handhaven openbare ruimte begin 2024, vooralsnog geen succes.
Maar dat mogen de raadsleden zich, misschien wel vanwege hun vooringenomenheid, ook aanrekenen!
Opmerking