Aankondiging

Sluiten
No announcement yet.

Vis in Bladerdeeg

Sluiten
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
nieuwe berichten

  • Fien
    replied
    Oeh dat is echt een goed recept zeg! Ik ga het snel uitproberen. Ik ben net nieuw in maastricht, Ik kom eigenlijk uit Noord Holland (ben dus ook geen Limburger), maar ben hierheen gekomen voor mijn studie. Ik ben erg benieuwd naar Maastrichste streekgerechten! Ik vond op het internet ook een recept voor Zoervleis Ben erg benieuwd of iemand anders hier nog een goed recept heeft!

    Leave a comment:


  • elletje
    replied
    Oei, da's lekker Antonius!

    Leave a comment:


  • Antonius
    started a topic Vis in Bladerdeeg

    Vis in Bladerdeeg

    DE Maastrichtse variant van een Freiburg / Baseler gerecht (extreem eenvoudig en zeer voedzaam alsook variabel betreffende alternatief ingredienten)

    ingredienten:

    -vierkante diepvries boter bladerdeeg van Koopmans (als basis grootte en afmeting past het) 10 stuks per pak
    -diepvries visblokken witte vis of zalm (juist mooi qua portie per persoon en teveel terug in vriezer als je alleen bent) vier per verpakking
    - een halve ui in zeer fijne schijfjes gesneden
    - een doosje smeerbare Bresso met Kruiden en knoflook (precies genoeg voor vier porties)
    - een klein potje mierikswortelcreme ( een theelepeltje per portie vis ~ gewenning ~ begin met half theelepeltje)
    - zwarte peper uit de molen + sell de fleur

    bladerdeeg is 10 a 15 minuten uit de vriezer maar net zodanig ontdooid dat men het blad kan rollen en vouwen zonder dat het breekt of scheurt
    (ja vouwen => straks gelijk post pakketje en pakpapier)

    per vispakketje twee bladen bladerdeeg rekenen

    we rollen even met deegroller over de bladen in twee richtingen opdat het net even groter wordt
    visblokken uit het diepvries pak leggen we direkt op een uitgerold blad bladerdeeg dat net een snufje zout en peper uit de molen erop kreeg (houdt de randen 2cm vrij)
    Nu vouwen we de zijkanten van het blad bladerdeeg omhoog en overhoeks zodat een bakje om de diepvries visblok gevormd is.
    Leggen twee ringetjes Ui erop.
    Smeren 1/4 van het doosje Smeerkaas Kruidenkaas erop met een nat mes.
    Smeren die theelepel Mierikswortelcreme erover.
    Nu maken we de hoogstaande kanten bladerdeeg licht vochtig met je vinger of kwastje

    Nemen het tweede marginaal groter uitgerolde blad bladerdeeg en leggen het als deksel erop en vouwen de overmaat over het pakketje / drukken aan opdat het hecht aan de opstaande rand.
    en kunnen de overstaande hoeken laten uitsteken of vormen met een vork.
    15 a 20 minuten voorbereiden (afhankelijk van de oefening erin)

    Meteen in de vooraf verwarmde oven op 200 graden op Blik met bakpapier 25 minuten, om mogelijk onmiddelijk de bladerdeeg goede hitte te geven anders wordt die papperig en niet crocant. (Hete Lucht Oven.)

    U ziet de goudbruine kleur van de bladerdeeg na 20 minuten al mooi ontstaan en dan kan de Oven al uitgeschakeld worden, de restwarmte gaart de vis mals en sappig gedurende de overige 5 minuten.

    Het is tot 20 minuten uit de oven nog steeds warm genoeg om op te dienen met witlof gebakken in boter en gecaramelliseerd in theelepel basterdsuiker en sap van halve citroen dan afgeblust met scheutje witte wijn en een aardappeltje in de schil (naar believen).
    dus voor meerdere uitgenodigden heeft u 1 uur tijd
    smakelijk

    bijgevoegde foto van Jeroen van Rooij Sittard
    Bestanden bijvoegen
    Last edited by Antonius; 12 oktober 2014, 09:56. Reden: bron vermelding van de foto, JPics.nl by Jeroen van Rooij privé
Bezig...
X