Aankondiging

Sluiten
No announcement yet.

Meten is weten

Sluiten
X

• Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
nieuwe berichten

• Meten is weten

Hallo allemaal

Iemand heeft mij gevraagd of ik het antwoord wist op de mergelblokmaten die genoemd worden in onderstaande opsomming:

a) inch
    b) de Luikse palm
    c) oud-Hollandse duim
    d) Sibbense el

Weet iemand van jullie één of meerdere antwoorden, of de plek waar ikzelf het antwoord zou kunnen vinden?
    Of wie ik ook nog zou kunnen benaderen?

Verder dan de bekende maten als El en duim kom ik op het internet niet.

Bij voorbaat dank voor de te nemen moeite!

Deze vraag was onderdeel van MestreechOnline Facebook Quiz 7. En daar vind je ook het antwoord! De "iemand" die dat jouw gevraagd heeft, heeft nu niets meer aan het antwoord, want we zijn inmiddels met quiz 9 bezig.
    De leefs mer eine kier .

Opmerking

Ik kreeg de vraag van iemand die met een onderzoek bezig was. Tenminste dat zei hij. Dat dit een kwisvaag was wist ik niet.

Opmerking

Maakt niet uit RobH. De jury waakt .
        De leefs mer eine kier .

Opmerking

Wel leuk dat 'onze' Facebook-quizvragen met een omweg weer bij Mestreech Online terecht komen! Blijf rustig vragen, want iedereen op MO mag natuurlijk rustig antwoorden. Alleen de quizmaster heeft dan een probleempje, de quizer is er weer mee gesteld. Wat de vragen betreft: ik zou niet weten waar ik de Luikse palm zou moeten zoeken. Misschien op een website van grottenlopers of blokbrekers? Het zal wel een verwijzing zijn naar de lengte of breedte van een handpalm.

Quiz 7 op Facebook is inmiddels afgesloten, dus het antwoord zou daar nu te vinden moeten zijn. Misschien dat de quizmaster voor de niet-FB gebruikers het hier ook even wil vermelden?

Opmerking

De Luikse palm en Sibbense el ontsproten uit het brein van Frederik Fluweel. Wellicht werden deze maten ooit gehanteerd, je weet het nooit. En de rest: kwestie van eliminatie en vragen bij mergelbewerkers ... b.v. Dhr. Bemelmans. De juiste vraagstelling luidde: Vraag 4: Meten is weten. Mergelmoten worden verzaagd tot handzame "stenen" voor o.a. woningbouw en restauratie. De afmetingen zijn gebaseerd op een oude maat.
            a. de inch.
            b. de Luikse palm.
            c. de oud-Hollandse duim.
            d. de Sibbense el.

a,b,c of d?
            De leefs mer eine kier .

Opmerking

C dus. Alhoewel niemand in de bergloopwereld deze maat kent.

Opmerking

Bezig...
              X