Aankondiging

Sluiten
No announcement yet.

Lage Barakken

Sluiten
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
nieuwe berichten

  • Ingrid M.H.Evers
    replied
    Oorspronkelijk geplaatst door El Loco Bekijk bericht
    Ontbreekt hier een link?
    Nou nee, ik heb nog meer dingen te doen en vergat het. Anderzijds heb jij wat oefening nodig op Delpher...

    [Een paar uur later: ]
    Bij nader inzien ontbrak inderdaad de link en ik weet nu ook weer waarom. De link verwijst naar het Advertentieblad van het Departement van de Wester-Eems in plaats van naar de Limburger Koerier en dat zorgt maar voor verwarring!

    Enfin, hier de link: https://www.delpher.nl/nl/kranten/vi...2:mpeg21:a0259 en die is op zich al lastig genoeg. Op de betreffende pagina is alleen een kleine annonce met geel gearceerd, maar veel interessanter is de uitgebreide advertentie waarnaar in die annonce wordt verwezen: letterlijk naar 'LK 9.8.1941'. Dat is dus de Limburger Koerier van 9 augustus 1941. Maar het gaat om dezelfde krant, zelfs om dezelfde pagina van deze krant. De advertentie staat iets meer naar links, in de 2e/3e kolom.

    Wie de moeite neemt door te scrollen naar de kop van de pagina, zal zien dat de benaming van de krant onjuist is. Die fout dat de Limburger Koerier op Delpher voor deze jaren Advertentieblad van het Departement van de Wester Eems wordt genoemd, zit er al in sinds deze jaargangen werden toegevoegd, en dat is al jaren geleden. Zie verder het nieuwe draadje 'Limburger Koerier': https://forum.mestreechonline.nl/for...de-wester-eems
    Last edited by Ingrid M.H.Evers; 12 december 2020, 19:34.

    Leave a comment:


  • El Loco
    replied
    Het is altijd oppassen met die online-genealogieën, maar toch, het zal niet allemaal onzin zijn. Opvallend is dat de Markens allemaal (joodse) slachters en/of veehandelaren waren en dat ze ook huwden binnen die kringen. De eerste Maastrichtse Markens die ik op Geneanet tegenkom is Mozes Markens (1803-1880) uit Meurs (D.), in 1829 te Maastricht getrouwd met Helena Walthausen uit Beek (1803-1866). Zij hadden zeven kinderen, waarvan de jongste, Abraham Markens (1840-1932), de vermoedelijke bouwheer van Wilhelminasingel 92 (plus veestallen) is.

    Ook interessant, uit deze bron: Silo Markens had waarschijnlijk maar één neef en wel van moeders zijde, Silo de Wijze (1909-1999). Deze was in 1933 in Luik getrouwd met Hélène Wolf (1913-1991). Beiden overleefden dus de oorlog, net als Silo Markens en zijn gezin. Hetzelfde onderduikadres?

    Ook niet onbelangrijk: Silo's echtgenote, Zerle Cilli Selka (1912-1989,) was geboren in Berlijn, volgens deze site. Dit versterkt mijn vermoeden dat dit gezin na de inval van de Duitsers wist wat hun te wachten stond en hun ertoe heeft aangezet om vroegtijdig onder te duiken. Mogelijk zijn hun twee kinderen nog in leven.
    Last edited by El Loco; 12 december 2020, 19:23. Reden: aanvulling echtgenote

    Leave a comment:


  • El Loco
    replied
    Oorspronkelijk geplaatst door Ingrid M.H.Evers Bekijk bericht
    Overigens is er in 1937 een Wilhelminasingel 92A, op de hoek van de Bourgognestraat/Lage Barakken, waar een Chemisch Research Laboratorium is gevestigd: https://www.delpher.nl/nl/kranten/vi...9:mpeg21:a0023. Het wordt ook vermeld in het Adresboek 1938, maar alleen in de alfabetische lijst van straten. Niet later te vinden op Delpher.
    Wow, hier vindt Ingrid 'zomaar' een belangrijke link tussen Silo Markens (1905-1970) en Wilhelminasingel 92A, het stallencomplex op de hoek van de Bourgognestraat en de Lage Barakken. Dit helpt ons een flinke stap verder. Silo runde dus een chemisch onderzoekslaboratorium en opleidingsinstituut in (een deel van) het stallencomplex achter het huis van zijn grootvader en oom, Wilhelminasingel 92. Mogelijk hadden zowel zijn vader als zijn oom wegens gevorderde leeftijd omstreeks 1937 besloten om te stoppen met de veehandel, of was de zaak dusdanig ingekrompen dat er voldoende ruimte was in het stallencomplex om daar een chemisch lab te beginnen. Mijn eerdere suggestie dat Silo's afwezigheid na het overlijden van zijn vader in januari 1941 zou kunnen betekenen dat de twee gebrouilleerd waren, is daarmee nog onwaarschijnlijker geworden.

    Ik krijg steeds meer de indruk dat Silo Markens het onheil van de jodenvervolging al vroeg zag aankomen. Hij zal door zijn Akense contacten goed op de hoogte zijn geweest van wat er in Duitsland gaande was. Misschien vreesde hij als afgestudeerd chemicus door het nazi-regime ingeschakeld te worden. Dat zou verklaren waarom hij zich in 1941 en 1942 niet meldde om de erfenis van zijn vader op te eisen. Mogelijk was hij al in 1941 ondergedoken en was het lab gesloten of werd het voortgezet door een zaakwaarnemer. Vast staat dat toen hij zich in 1946 weer in Maastricht vestigde, er weinig over was van zijn vooroorlogse bezittingen.

    Oorspronkelijk geplaatst door Ingrid M.H.Evers Bekijk bericht
    Hier nog even de openbare verkoop van Wilhelminasingel 71 in 1941, 'om uit de onverdeeldheid te geraken'.
    Ontbreekt hier een link?

    Leave a comment:


  • Ingrid M.H.Evers
    replied
    Hier nog even de openbare verkoop van Wilhelminasingel 71 in 1941, 'om uit de onverdeeldheid te geraken'.
    Last edited by Ingrid M.H.Evers; 12 december 2020, 00:07.

    Leave a comment:


  • Ingrid M.H.Evers
    replied
    Oorspronkelijk geplaatst door El Loco Bekijk bericht
    Interessant om te weten dat Wilhelminasingel 92 in 1944 bewoond werd door een familie Nederveen. Weten we daar iets van?
    In 1938 zijn er drie families Nederveen in de stad; twee zitten in de chemische reiniging en ververij, de derde heeft een groothandel in roomboter en eieren. Geen van drieën woont op de Wilhelminasingel.
    Op 28 februari 1942 vraagt een mevrouw een dienstmeisje op het bovenhuis van Wilhelminasingel 92: https://www.delpher.nl/nl/kranten/vi...0:mpeg21:a0102

    Die Nederveen was geloof ik inspecteur van het een of ander. Ik ben het ergens tegengekomen (telefoonboek?), maar heb het niet opgeschreven. Mijn opleider draait zich om in zijn graf... Ik kan het niet meer vinden en misschien zit ik er ook wel helemaal naast.

    Bijgaand wat andere Nedervenen. https://www.delpher.nl/nl/kranten/re...0%22)&coll=ddd

    Overigens is er in 1937 een Wilhelminasingel 92A, op de hoek van de Bourgognestraat/Lage Barakken, waar een Chemisch Research Laboratorium is gevestigd: https://www.delpher.nl/nl/kranten/vi...9:mpeg21:a0023. Het wordt ook vermeld in het Adresboek 1938, maar alleen in de alfabetische lijst van straten. Niet later te vinden op Delpher.
    Last edited by Ingrid M.H.Evers; 12 december 2020, 00:07.

    Leave a comment:


  • El Loco
    replied
    Oorspronkelijk geplaatst door Ingrid M.H.Evers Bekijk bericht
    Ik heb het Adresboek van 1938 en hieronder de verschillen aangegeven met de bevindingen van Koeleköpke: [...] Het komt verder misschien niet aan de orde, maar de Wilhelminasingel is in 1942 omgedoopt naar Wijkersingel, omdat de Duitse bezetter geen straatnamen accepteerde van nog levende leden van het koningshuis. Volgens Delpher vraagt op 9 en 16 februari 1944 een mevrouw Nederveen op Wijkersingel 92 een dienstmeisje in klein gezin (was buitenshuis).
    Top! Ik heb het chronologische lijstje in posting 29 aangepast. Wilhelminasingel 101 heb ik daarin weggelaten omdat ik primair geïnteresseerd ben in nr. 92 met bijgebouwen; nr. 101 is dan weer van belang omdat daar eveneens een veehandelaar Markens woonde, die wellicht ook gebruik heeft gemaakt van de stallen bij nr. 92.

    Interessant om te weten dat Wilhelminasingel 92 in 1944 bewoond werd door een familie Nederveen. Weten we daar iets van? Dat A. (André) Markens er niet meer woonde, zal niet verbazen. Hij is ofwel tussen 1938 en 1942 overleden, ofwel in augustus 1942 gedeporteerd (en dan hoogstwaarschijnlijk omgekomen of vermoord).

    Oorspronkelijk geplaatst door Ingrid M.H.Evers Bekijk bericht
    Is dat zeker? Dat wordt - met telefoonnummer - vermeld in het politieblad uit 1943, en eveneens in het telefoonboek vaan 1943, waar dan vermeld staat: Hulpbureau van politie, Wijk, Lage Barakken 29, tel. 5413.
    Nee, dat was een extrapolatie van mij n.a.v. de opmerking van Antonius (maar die noemde geen jaartal) en de toch wel voor de hand liggende aanname dat het na 1942 moest zijn geweest. Ook dat heb ik aangepast in het lijstje.

    Leave a comment:


  • Ingrid M.H.Evers
    replied
    En hier hebben we nog iets over de marechaussee op Wijkersingel 73, die eind juli 1944 - een week of zes voor de bevrijding van de stad - verplaatst is naar de Scharnerweg: https://www.delpher.nl/nl/tijdschrif...sortfield=date

    Leave a comment:


  • Ingrid M.H.Evers
    replied
    Oorspronkelijk geplaatst door El Loco Bekijk bericht
    [*]jaren 50-60?: De veestallen achter Wilhelminasingel 92 worden gebruikt als paardenstallen door de Marechaussee.
    Is dat zeker? Dat wordt - met telefoonnummer - vermeld in het politieblad uit 1943, en eveneens in het telefoonboek vaan 1943, waar dan vermeld staat: Hulpbureau van politie, Wijk, Lage Barakken 29, tel. 5413.

    Maar in het ondanks uitgebreide vermelding van de verschillende dependances van de marechaussee wordt noch in het telefoonboek 1946 (eigenlijk herfst 1947) noch in het telefoonboek van 1949 daar meer iets over vermeld.

    NB. Vanaf telefoonboek 1947: alleen de divisiestaf op Wilhelminasingel 71. Niets inzake marechaussee op nr. 92.
    Last edited by Ingrid M.H.Evers; 10 december 2020, 23:34.

    Leave a comment:


  • Ingrid M.H.Evers
    replied
    Ik heb het Adresboek van 1938 en hieronder de verschillen aangegeven met de bevindingen van Koeleköpke:

    Oorspronkelijk geplaatst door Koelekopke Bekijk bericht

    Op Wilhelminasingel 71 staat in 1934 vermeld: (in paars de gegevens uit 1938 )
    Stroom H.J. (idem 1938 )
    Wijsmuller E.A. (niet aanwezig)
    N.V. Maastr. Glasverz. Maatschappij (idem 1938 )

    Op Wilhelminasingel 92 staat vermeld:
    Markens A. (idem 1938 )
    Smeets W.J.H. (idem 1938 )

    Als ik vervolgens zoek op de naam Markens dan vind ik die naam twee keer, (tekst letterlijk overgenomen) namelijk:
    Markens A., z.b., Wilhelminasingel 92 (= veehandelaar, telefoon 2052)
    en
    Markens-Lion I., veekoopman, Wilhelminasingel 101, Tel. 11 (telefoon 4396)
    Het komt verder misschien niet aan de orde, maar de Wilhelminasingel is in 1942 omgedoopt naar Wijkersingel, omdat de Duitse bezetter geen straatnamen accepteerde van nog levende leden van het koningshuis. Volgens Delpher vraagt op 9 en 16 februari 1944 een mevrouw Nederveen op Wijkersingel 92 een dienstmeisje in klein gezin (was buitenshuis).

    Leave a comment:


  • El Loco
    replied
    Oorspronkelijk geplaatst door Koelekopke Bekijk bericht
    Tot zover wat ik tegengekomen ben.
    Hey, dankjewel, Koelekopke, da's allemaal hele bruikbare informatie! Als we dit even op een rijtje proberen te zetten met de overige informatie:
    • 1891: A. Markens laat het pand Wilhelminasingel 92 met achterliggend stallencomplex bouwen. Vrijwel zeker betreft dit de joodse veehandelaar Abraham Markens (1840-1932), gehuwd met Fronika Goudberg (1842-1910). Het echtpaar zou volgens enkele online amateur-genealogieën 14 kinderen hebben gehad, waarvan een aantal jong stierf.
    • jaren 1920-ca. 1941: minstens twee zonen, André Markens (1875-?) en Isidore Markens (1877-1941) zijn actief in de (internationale) veehandel
    • 1932: Abraham Markens overlijdt.
    • 1934/1938: op Wilhelminasingel 92 staan ingeschreven A Markens (André?) en één of twee anderen (dienstbodes?);
    • 1934/1938: op Wilhelminasingel 101 woont veekoopman I. Markens-Lion, Isidore Markens dus, getrouwd met Kaatje Lion (1872-1936). Het echtpaar heeft 1 zoon: Silo Abraham Markens (1905-1970), chemisch ingenieur, afgestudeerd aan de TH Aken.
    • 1936: Silo Markens vestigt zich als zelfstandig chemicus met een eigen researchlab in Maastricht. In 1937 en 1938 is dit lab gevestigd in (een deel van) de veestallen, Wilhelminasingel 92A.
    • 1939: Silo Markens verloofd met mej. Cilla Selka uit Amsterdam. Hij staat dan ingeschreven op Wilhelminasingel 101, het huis van zijn vader, die waarschijnlijk omstreeks die tijd verhuisd is naar Wycker Brugstraat 9A.
    • 1941-42: Na het overlijden van Isidore Markens, meldt zich geen erfgenaam. Silo en Cilla Markens zijn met hun kind vanaf 1942 (of eerder?) ondergedoken in Luik.
    • 1943: de veestallen achter Wilhelminasingel 92 worden gebruikt als paardenstallen door de Marechaussee.
    • 1944, feb.: ene mw. Nederveen woont op Wijkersingel 92 (Wilhelminasingel 92).
    • 1944-46: Silo Markens werkt voor de geallieerden, o.a. als vertaler.
    • 1946: Silo Markens meldt zich te Maastricht, maar van het bedrijf en zijn bezittingen is nagenoeg niets over.
    • 1946-1948: Silo Markens werkt bij de Keuringsdienst van Waren te Maastricht en vertrekt daarna naar elders.
    • jaren 1960-90?: de firma Swatch gebruikt het stallencomplex als magazijn.
    • 2014: de stallen worden verbouwd tot studentenhuisvesting
    Vergeet ik iets?
    Last edited by El Loco; 12 december 2020, 12:42. Reden: aanpassingen n.a.v. aanvullende info Ingrid Evers.

    Leave a comment:


  • Koelekopke
    replied
    Ik ben eens gaan snuffelen in het oude adresboek uit 1934 dat we in bezit hebben. Of jullie er veel mee opschieten in dit draadje weet ik niet, maar wellicht is het wel een aanvulling.

    Op Wilhelminasingel 71 staat vermeld:
    Stroom H.J.
    Wijsmuller E.A.
    N.V. Maastr. Glasverz. Maatschappij

    Op Wilhelminasingel 92 staat vermeld:
    Markens A.
    Smeets W.J.H.
    Borgman J.H.

    Als ik vervolgens zoek op de naam Markens dan vind ik die naam twee keer, (tekst letterlijk overgenomen) namelijk:
    Markens A., z.b., Wilhelminasingel 92
    en
    Markens-Lion I., veekoopman, Wilhelminasingel 101, Tel. 11

    (Even off-topic. Leuk hè, dat telefoonnummer)

    Tot zover wat ik tegengekomen ben.

    Leave a comment:


  • El Loco
    replied
    Oorspronkelijk geplaatst door Ingrid M.H.Evers Bekijk bericht
    Daarna niets meer.
    Dank Ingrid. Wel spooky allemaal. Dat die zoon zich in november 1942 niet kwam melden om de erfenis op te eisen, ligt voor de hand. Waarschijnlijk was hij al ondergedoken, want de deportaties in Maastricht vonden al in augustus 1942 plaats. Maar waarom meldde hij zich niet in januari 1941, meteen nadat zijn vader was overleden? Was de situatie voor joden toen al onveilig? Waren vader en zoon gebrouilleerd? Heel bizar is een berichtje in De Telegraaf van 26 april 1942 dat een van de prijswinnaars van het bridgeprobleem van de voorgaande week was gewonnen door: ir. S.A. Markens, W. Brugstraat 9a, Maastricht. In een verlovingsberichtje in het Algemeen Handelsblad van 17 januari 1939 is hij nog woonachtig op Wilhelminasingel 101, schuin tegenover het in opdracht van zijn grootvader gebouwde Wilhelminasingel 92 (het pand op de hoek van de Bourgognestraat, met stallencomplex). Hoe het hem later is vergaan is te lezen in een necrologie uit 1970.

    Isidore Markens in nog tot het laatst actief gebleven. In juli 1939 werd hij opgenomen in het hoofdbestuur van de Bond van Veehandelaren. Uit diverse krantenartikelen blijkt dat hij bij zijn dood niet op Wilhelminasingel 92 woonde, maar op Wycker Brugstraat 9A. Dat is in het rijtje van Boosten-panden in die straat. Van nr. 9 is niet zeker of het een ontwerp van Boosten is, maar het is wel in die stijl. Tegenwoordig bestaat het uit drie appartementen: 9A, B en C; misschien was dat toen ook al zo. Het was waarschijnlijk rond 1940 het modernste wat je kon krijgen in Maastricht; het equivalent van een loft in het Eiffelgebouw anno 2020.

    Interessant is ook dat in kranten van eind jaren 1930, tot maart 1940, melding wordt gemaakt van ene André Markens uit Maastricht, die als jurylid optrad bij diverse paasveetentoonstellingen en ook lid was van de handboogschietvereniging "Sint Sebastiaan". Hij blijkt een oudere broer van Isidore te zijn, geboren in 1875, geen overlijdensdatum bekend. Mogelijk bewoonde hij het ouderlijk huis Wilhelminasingel 92 en deelde hij de stallen met zijn broer(s) of runden ze het bedrijf gezamenlijk.
    Last edited by El Loco; 9 december 2020, 10:26.

    Leave a comment:


  • Antonius
    replied
    Dan ben ik toch blij dat mijn geheugen me niet helemaal in de steek gelaten heeft mbt de stalling van de Marechaussee en jullie nog meer hebben kunnen vinden betreffende de panden.
    Jammer dat die bijdragen destijds allemaal door de server crash in de digitale hemel zijn.

    Op Kadaster kun je natuurlijk ook nog een en ander terugvinden.

    Maar volgens m'n Ma was die SD toen ze gearresteerd werd wegens overtreding van de avondklok op de Wilhelminabrug, komende van haar werk wegens overuren inzake de boekhouding, niet op huisnummer 71 maar bijna aan de hoek Akerstraat op Wilhelminasingel 117. Kan zijn dat ze zich vergist heeft toen ze me dat vertelde.

    Leave a comment:


  • Ingrid M.H.Evers
    replied
    In 1941 is er sprake van een 'onbeheerde nalatenschap' van Isidore Markens: https://www.delpher.nl/nl/kranten/vi...4:mpeg21:a0064

    In 1942: https://www.delpher.nl/nl/kranten/vi...4:mpeg21:a0087 en https://www.delpher.nl/nl/kranten/vi...7:mpeg21:a0007

    Daarna niets meer.
    Last edited by Ingrid M.H.Evers; 9 december 2020, 00:10.

    Leave a comment:


  • Ingrid M.H.Evers
    replied
    In mijn digitale aanvullingen bij de HEM vind ik onder het lemma Sicherheitsdienst:

    "Een filiaal van de sd zat eerst in het Wit Huis* en vanaf juli 1942 in het pand Wilhelminasingel* nr. 71, Wyck."

    Leave a comment:

Bezig...
X