Aankondiging

Sluiten
No announcement yet.

Lage Barakken

Sluiten
X

• Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
nieuwe berichten

Oorspronkelijk geplaatst door El Loco Bekijk bericht
    [*]jaren 50-60?: De veestallen achter Wilhelminasingel 92 worden gebruikt als paardenstallen door de Marechaussee.
    Is dat zeker? Dat wordt - met telefoonnummer - vermeld in het politieblad uit 1943, en eveneens in het telefoonboek vaan 1943, waar dan vermeld staat: Hulpbureau van politie, Wijk, Lage Barakken 29, tel. 5413.

Maar in het ondanks uitgebreide vermelding van de verschillende dependances van de marechaussee wordt noch in het telefoonboek 1946 (eigenlijk herfst 1947) noch in het telefoonboek van 1949 daar meer iets over vermeld.

NB. Vanaf telefoonboek 1947: alleen de divisiestaf op Wilhelminasingel 71. Niets inzake marechaussee op nr. 92.
    Last edited by Ingrid M.H.Evers; 11 december 2020, 00:34.

Opmerking

En hier hebben we nog iets over de marechaussee op Wijkersingel 73, die eind juli 1944 - een week of zes voor de bevrijding van de stad - verplaatst is naar de Scharnerweg: https://www.delpher.nl/nl/tijdschrif...sortfield=date

Opmerking

Oorspronkelijk geplaatst door Ingrid M.H.Evers Bekijk bericht
        Ik heb het Adresboek van 1938 en hieronder de verschillen aangegeven met de bevindingen van Koeleköpke: [...] Het komt verder misschien niet aan de orde, maar de Wilhelminasingel is in 1942 omgedoopt naar Wijkersingel, omdat de Duitse bezetter geen straatnamen accepteerde van nog levende leden van het koningshuis. Volgens Delpher vraagt op 9 en 16 februari 1944 een mevrouw Nederveen op Wijkersingel 92 een dienstmeisje in klein gezin (was buitenshuis).
        Top! Ik heb het chronologische lijstje in posting 29 aangepast. Wilhelminasingel 101 heb ik daarin weggelaten omdat ik primair geïnteresseerd ben in nr. 92 met bijgebouwen; nr. 101 is dan weer van belang omdat daar eveneens een veehandelaar Markens woonde, die wellicht ook gebruik heeft gemaakt van de stallen bij nr. 92.

Interessant om te weten dat Wilhelminasingel 92 in 1944 bewoond werd door een familie Nederveen. Weten we daar iets van? Dat A. (André) Markens er niet meer woonde, zal niet verbazen. Hij is ofwel tussen 1938 en 1942 overleden, ofwel in augustus 1942 gedeporteerd (en dan hoogstwaarschijnlijk omgekomen of vermoord).

Is dat zeker? Dat wordt - met telefoonnummer - vermeld in het politieblad uit 1943, en eveneens in het telefoonboek vaan 1943, waar dan vermeld staat: Hulpbureau van politie, Wijk, Lage Barakken 29, tel. 5413.
        Nee, dat was een extrapolatie van mij n.a.v. de opmerking van Antonius (maar die noemde geen jaartal) en de toch wel voor de hand liggende aanname dat het na 1942 moest zijn geweest. Ook dat heb ik aangepast in het lijstje.

Opmerking

Interessant om te weten dat Wilhelminasingel 92 in 1944 bewoond werd door een familie Nederveen. Weten we daar iets van?
          In 1938 zijn er drie families Nederveen in de stad; twee zitten in de chemische reiniging en ververij, de derde heeft een groothandel in roomboter en eieren. Geen van drieën woont op de Wilhelminasingel.
          Op 28 februari 1942 vraagt een mevrouw een dienstmeisje op het bovenhuis van Wilhelminasingel 92: https://www.delpher.nl/nl/kranten/vi...0:mpeg21:a0102

Die Nederveen was geloof ik inspecteur van het een of ander. Ik ben het ergens tegengekomen (telefoonboek?), maar heb het niet opgeschreven. Mijn opleider draait zich om in zijn graf... Ik kan het niet meer vinden en misschien zit ik er ook wel helemaal naast.

Bijgaand wat andere Nedervenen. https://www.delpher.nl/nl/kranten/re...0%22)&coll=ddd

Overigens is er in 1937 een Wilhelminasingel 92A, op de hoek van de Bourgognestraat/Lage Barakken, waar een Chemisch Research Laboratorium is gevestigd: https://www.delpher.nl/nl/kranten/vi...9:mpeg21:a0023. Het wordt ook vermeld in het Adresboek 1938, maar alleen in de alfabetische lijst van straten. Niet later te vinden op Delpher.
          Last edited by Ingrid M.H.Evers; 12 december 2020, 01:07.

Opmerking

Hier nog even de openbare verkoop van Wilhelminasingel 71 in 1941, 'om uit de onverdeeldheid te geraken'.
            Last edited by Ingrid M.H.Evers; 12 december 2020, 01:07.

Opmerking

Overigens is er in 1937 een Wilhelminasingel 92A, op de hoek van de Bourgognestraat/Lage Barakken, waar een Chemisch Research Laboratorium is gevestigd: https://www.delpher.nl/nl/kranten/vi...9:mpeg21:a0023. Het wordt ook vermeld in het Adresboek 1938, maar alleen in de alfabetische lijst van straten. Niet later te vinden op Delpher.
              Wow, hier vindt Ingrid 'zomaar' een belangrijke link tussen Silo Markens (1905-1970) en Wilhelminasingel 92A, het stallencomplex op de hoek van de Bourgognestraat en de Lage Barakken. Dit helpt ons een flinke stap verder. Silo runde dus een chemisch onderzoekslaboratorium en opleidingsinstituut in (een deel van) het stallencomplex achter het huis van zijn grootvader en oom, Wilhelminasingel 92. Mogelijk hadden zowel zijn vader als zijn oom wegens gevorderde leeftijd omstreeks 1937 besloten om te stoppen met de veehandel, of was de zaak dusdanig ingekrompen dat er voldoende ruimte was in het stallencomplex om daar een chemisch lab te beginnen. Mijn eerdere suggestie dat Silo's afwezigheid na het overlijden van zijn vader in januari 1941 zou kunnen betekenen dat de twee gebrouilleerd waren, is daarmee nog onwaarschijnlijker geworden.

Ik krijg steeds meer de indruk dat Silo Markens het onheil van de jodenvervolging al vroeg zag aankomen. Hij zal door zijn Akense contacten goed op de hoogte zijn geweest van wat er in Duitsland gaande was. Misschien vreesde hij als afgestudeerd chemicus door het nazi-regime ingeschakeld te worden. Dat zou verklaren waarom hij zich in 1941 en 1942 niet meldde om de erfenis van zijn vader op te eisen. Mogelijk was hij al in 1941 ondergedoken en was het lab gesloten of werd het voortgezet door een zaakwaarnemer. Vast staat dat toen hij zich in 1946 weer in Maastricht vestigde, er weinig over was van zijn vooroorlogse bezittingen.

Hier nog even de openbare verkoop van Wilhelminasingel 71 in 1941, 'om uit de onverdeeldheid te geraken'.
              Ontbreekt hier een link?

Opmerking

Het is altijd oppassen met die online-genealogieën, maar toch, het zal niet allemaal onzin zijn. Opvallend is dat de Markens allemaal (joodse) slachters en/of veehandelaren waren en dat ze ook huwden binnen die kringen. De eerste Maastrichtse Markens die ik op Geneanet tegenkom is Mozes Markens (1803-1880) uit Meurs (D.), in 1829 te Maastricht getrouwd met Helena Walthausen uit Beek (1803-1866). Zij hadden zeven kinderen, waarvan de jongste, Abraham Markens (1840-1932), de vermoedelijke bouwheer van Wilhelminasingel 92 (plus veestallen) is.

Ook interessant, uit deze bron: Silo Markens had waarschijnlijk maar één neef en wel van moeders zijde, Silo de Wijze (1909-1999). Deze was in 1933 in Luik getrouwd met Hélène Wolf (1913-1991). Beiden overleefden dus de oorlog, net als Silo Markens en zijn gezin. Hetzelfde onderduikadres?

Ook niet onbelangrijk: Silo's echtgenote, Zerle Cilli Selka (1912-1989,) was geboren in Berlijn, volgens deze site. Dit versterkt mijn vermoeden dat dit gezin na de inval van de Duitsers wist wat hun te wachten stond en hun ertoe heeft aangezet om vroegtijdig onder te duiken. Mogelijk zijn hun twee kinderen nog in leven.
                Last edited by El Loco; 12 december 2020, 20:23. Reden: aanvulling echtgenote

Opmerking

Ontbreekt hier een link?
                  Nou nee, ik heb nog meer dingen te doen en vergat het. Anderzijds heb jij wat oefening nodig op Delpher...

[Een paar uur later: ]
                  Bij nader inzien ontbrak inderdaad de link en ik weet nu ook weer waarom. De link verwijst naar het Advertentieblad van het Departement van de Wester-Eems in plaats van naar de Limburger Koerier en dat zorgt maar voor verwarring!

Enfin, hier de link: https://www.delpher.nl/nl/kranten/vi...2:mpeg21:a0259 en die is op zich al lastig genoeg. Op de betreffende pagina is alleen een kleine annonce met geel gearceerd, maar veel interessanter is de uitgebreide advertentie waarnaar in die annonce wordt verwezen: letterlijk naar 'LK 9.8.1941'. Dat is dus de Limburger Koerier van 9 augustus 1941. Maar het gaat om dezelfde krant, zelfs om dezelfde pagina van deze krant. De advertentie staat iets meer naar links, in de 2e/3e kolom.

Wie de moeite neemt door te scrollen naar de kop van de pagina, zal zien dat de benaming van de krant onjuist is. Die fout dat de Limburger Koerier op Delpher voor deze jaren Advertentieblad van het Departement van de Wester Eems wordt genoemd, zit er al in sinds deze jaargangen werden toegevoegd, en dat is al jaren geleden. Zie verder het nieuwe draadje 'Limburger Koerier': https://forum.mestreechonline.nl/for...de-wester-eems
                  Last edited by Ingrid M.H.Evers; 12 december 2020, 20:34.

Opmerking

Ik kwam per toeval dit forum tegen dat aansluit bij informatie due ik zoek. Het gaat om een zedenzaak die in 1907 t/m 1909 in Maastricht actueel was en die landelijk publiciteit kreeg onder verwijzing “ a La Duitsche Greet” in navolging van een dergelijke zaak die eerder in Den Haag speelde. In veel kranten, waaronder de Limburgsche koerier werd hierover gepubliceerd. Ik ben in bezit van de proces stukken en uitspraak gerechtshof. Het gaat hierbij om Anna Maria Kansel, echtgenote van Willem Bongers die in een cafe/bar op de hoek Lage barakken/ Bourgogne straat de prostitutie van een 3 tal jonge dames faciliteerde. Eerder had het echtpaar een zaak in Limmel. Ik zou graag de naam
                    willen weten van de etablissementen. De verwijzing naar hoek Lage barakken Bourgogne straat komt uit het proces verbaal. Het echtpaar werd tijdens het proces gesteund door veel Maastrichtenaren, getuige artikelen in de L. Koerier. De 2 dochters van het echtpaar zijn
                    ( eerdere informatie achterhaald met hulp van Ingrid Evers) in 1908 uit huis geplaatst bij de nonnen in Schin op Geul. Anna Maria Kansel is uiteindelijk veroordeeld tot enige maanden gevangenisstraf, ik heb niet kunnen achterhalen waar zij uiteindelijk haar straf uitgezeten heeft.
                    Overige familieleden, Willem Bongers en de 2 zonen, zijn in 1908 verhuisd naar België, Givenchy Luik.
                    gr John

Opmerking

Bonki: de juiste adressen/data zijn hier te vinden: https://www.archieven.nl/mi/1540/?mi...860&miview=ldt
                      De leefs mer eine kier .

Opmerking

Het echtpaar Bongers-Kansel en zijn herberg(en) (1)

Oorspronkelijk geplaatst door Bonki Bekijk bericht
                        Het gaat hierbij om Anna Maria Kansel, echtgenote van Willem Bongers die in een café/bar op de hoek Lage barakken/ Bourgogne straat de prostitutie van een 3 tal jonge dames faciliteerde. Eerder had het echtpaar een zaak in Limmel. Ik zou graag de naam willen weten van de etablissementen. De verwijzing naar hoek Lage barakken Bourgogne straat komt uit het proces verbaal.
                        Ik heb inderdaad drie jaar geleden gecorrespondeerd op MO over die uit huis geplaatste kinderen:https://forum.mestreechonline.nl/for...atie-amerika-1

Ik heb nu even mijn geheugen opgefrist met een bezoekje aan wiewaswie.nl, om de familie weer in beeld te krijgen.
                        Willem Bongers (* Maastricht 1875), glasblazer, huwde in 1897 in Maastricht Anna Maria Kansel (*Maastricht 1876), zonder beroep; vader van de bruid: spoorwegbeambte.
                        Nog in 1897 werd te Meerssen een zoon geboren, gevolgd door een dochter in 1899. Het echtpaar verhuist naar Heer (gem. Heer en Keer), waar in 1901 een tweede dochter wordt geboren. Op dat moment is hij waarschijnlijk spoorwegarbeider van beroep. In 1902 wordt - opnieuw in Meerssen gevestigd - een tweede zoon geboren.
                        Op 4 mei 1906 vestigt het gezin in Maastricht, op het adres Hoogbrugstraat 44, per 8 maart 1907 wordt dat Lage Barakken nr. 4. Op dat adres staan ook een schoonzus en -broer ingeschreven. Als beroep staat dan vermeldt: glasblazer EN herbergier, hetgeen mogelijk ook al gold voor de behuizing in Limmel.

Nu de vraag: de namen van de etablissementen. Daaraan voorafgaand is het belangrijk te weten, dat de gemeente Maastricht voor 1920 maar een heel klein territoir had. Het kruispunt Hoogbrugstraat - Meerssenerweg - Scharnerweg en Heerderweg, waaronder nu de tunnel in de Scharnerweg ligt, markeerde aan de oostkant de grenzen van de stad: Hoogbrugstraat = gemeente Maastricht, Meerssenerweg = gemeente Meerssen, Scharnerweg noordzijde = gemeente Ambij, Scharnerweg zuidzijde = gemeente Heer (en Keer), evenals de Heerderweg.

Als uit de stukken blijkt dat Bongers een etablissement had in Limmel (dan dus gemeente Meerssen), vermoed ik, dat hij helemaal niet zo ver weg zat, maar bijvoorbeeld op De Bek, waar verschillende grote fabrieken waren gevestigd, onder andere een dependance van de kristalfabriek van de Sphinx. En als hij tijdelijk is gevestigd in Heer, kan hij heel goed bij het spoor hebben gewerkt, dat aan de westelijke kant van de Meerssenerweg lag, of de tramlijn naar Vaals (deels over de Heerderweg, deels over de Scharnerweg). Eén straat verder, en hij was inwoner van Maastricht geweest.
                        Last edited by Ingrid M.H.Evers; 5 november 2021, 21:35.

Opmerking

Het echtpaar Bongers-Kansel en zijn herberg(en) (2)

Namen van de herbergen van Brongers in Limmel of Maastricht zijn alleen terug te vinden via een adres. Dat van Maastricht is dus ten tijde van het proces Lage Barakken 4. Ik heb dat gegeven uit het bevolkingsregister (wiewaswie.nl.)Het Adresboek van Maastricht kan hier waarschijnlijk een oplossing geven. Ik verwacht geen echte cafénaam, maar meer een vermelding in de geest van: Bongers, café. Maar wie weet. In de stratenlijst moet de bewoner van het pand vermeld zijn. Enige probleem: is er een Adresboek dat de jaren 1906-1910 (vertrek naar het Luikse) dekt? Ze zijn aanwezig bij de Stadsbibliotheek Maastricht (Centre Céramique) en bij het Regionaal Historisch Centrum op de Sint Pieterstraat (nr. 7). Andere mogelijkheid: als Bongers een vorm van alcoholvergunning had, moet hij zijn vermeld in het Jaarverslag van de gemeente Maastricht, eveneens op beide locaties in te zien.

Wat betreft Limmel: de gegevens voor het echtpaar in Meerssen zijn nog niet te vinden op wiewaswie.nl, en dat geldt deels ook voor Heer. Het is natuurlijk wel na te kijken bij het RHCL. Zolang er geen adres bekend is, is het allemaal speculatief.

Zoals gezegd verwacht ik dat café ergens langs de Meerssenerweg of op De Bek. De Bek is een eeuwenoud toponiem. Er was een Grote en een Kleine Bek, die waren gelegen langs de Borgharenweg, niet in de dorpskern van Limmel. Het gebied omvatte ongeveer het voormalige industrieterrein van De Sphinx en de (tweede) Zinkwitfabriek, dus het terrein tussen de kop van de huidige Franciscus Romanusweg en de Balijeweg, aan de westzijde gemarkeerd door de Maasoever en de Borgharenweg, en aan de oostzijde door ongeveer de huidige Willem Alexanderweg. Hetzelfde gebied waarom momenteel zoveel gesteggeld wordt.

Op De Bek hebben zich verschillende cafés bevonden. Misschien kunt u het beste contact opnemen met de buurtraad Limmel. Wat beeldmateriaal is hier te vinden: https://limmel.maestricht.nl/welkom-...tos-uit-limmel.

Zie ook de Wikipediapagina: https://nl.wikipedia.org/wiki/Limmel
                          Last edited by Ingrid M.H.Evers; 5 november 2021, 21:34.

Opmerking

Ik zie dat Breur inmiddels een link heeft geplaatst naar het Bevolkingsregister van Maastricht.
                            Last edited by Ingrid M.H.Evers; 5 november 2021, 21:30.

Opmerking

Danke alle 2!

Opmerking

Voormalige bioscoop Palace.

Gisteren ontving ik een RaadsInformatie Brief (RIB ), no. 2023.00133, over de voortgang rond de herbestemming van de voormalige bioscoop Palace aande Lage Barakken.

"Het plan Palace in Wyck is een langlopend dossier. De voormalige cinema Palace aan de Lage Barakken staat al jarenlang leeg en de omliggende gemeentelijke panden worden reeds geruime tijd beheert via leegstandsbeheer. Eén pand binnen het plangebied, gelegen aan de Bourgognestraat, is
                                niet in eigendom van de gemeente of ontwikkelaar. (...).
                                Het betreffende gebied in Wyck heeft een matige tot slechte ruimtelijke uitstraling en vraagt als het ware om upgrading. Om (eindelijk) tot ontwikkeling te kunnen komen, heeft de gemeenteraad in februari 2020 ingestemd met de verkoop van de gemeentelijke panden en percelen aan ontwikkelaar 2Rocks.
                                De formele verkoop vindt plaats nadat het bouwterrein door de gemeente in bouwrijpe staat is opgeleverd. In opdracht van de ontwikkelaar heeft Wiel Arets Architecten een plan uitgewerkt met een hotel, een onderliggende parkeergarage en zeven stadswoningen. Tussen de nieuwe gebouwen
                                wordt een openbare wandelroute met binnenstadinrichting gerealiseerd.
                                Het is de bedoeling dat dit plan het gebied een kwaliteitsimpuls geeft. Ter oriëntatie en om een beeld van het plan te krijgen, is
                                een plantekening aan deze brief toegevoegd.​ (...)"

Overigens is dit hele plan nog niet definitief!
                                Er speelt nog een onteigening die onlosmakelijk verbonden blijft met de uitvoering van het bestemmingplan. Helaas is er nog geen overeenstemming bereikt met de betreffende eigenaar over aankoop.​
                                Last edited by Pier; 17 januari 2023, 15:23.
                                Een dag niet gelachen, is een dag niet geleefd

Opmerking

Bezig...
                                X