Aankondiging

Sluiten
No announcement yet.

Lage Barakken

Sluiten
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
nieuwe berichten

  • #31
    Oorspronkelijk geplaatst door El Loco Bekijk bericht
    [*]jaren 50-60?: De veestallen achter Wilhelminasingel 92 worden gebruikt als paardenstallen door de Marechaussee.
    Is dat zeker? Dat wordt - met telefoonnummer - vermeld in het politieblad uit 1943, en eveneens in het telefoonboek vaan 1943, waar dan vermeld staat: Hulpbureau van politie, Wijk, Lage Barakken 29, tel. 5413.

    Maar in het ondanks uitgebreide vermelding van de verschillende dependances van de marechaussee wordt noch in het telefoonboek 1946 (eigenlijk herfst 1947) noch in het telefoonboek van 1949 daar meer iets over vermeld.

    NB. Vanaf telefoonboek 1947: alleen de divisiestaf op Wilhelminasingel 71. Niets inzake marechaussee op nr. 92.
    Last edited by Ingrid M.H.Evers; 10 december 2020, 23:34.

    Opmerking


    • #32
      En hier hebben we nog iets over de marechaussee op Wijkersingel 73, die eind juli 1944 - een week of zes voor de bevrijding van de stad - verplaatst is naar de Scharnerweg: https://www.delpher.nl/nl/tijdschrif...sortfield=date

      Opmerking


      • #33
        Oorspronkelijk geplaatst door Ingrid M.H.Evers Bekijk bericht
        Ik heb het Adresboek van 1938 en hieronder de verschillen aangegeven met de bevindingen van Koeleköpke: [...] Het komt verder misschien niet aan de orde, maar de Wilhelminasingel is in 1942 omgedoopt naar Wijkersingel, omdat de Duitse bezetter geen straatnamen accepteerde van nog levende leden van het koningshuis. Volgens Delpher vraagt op 9 en 16 februari 1944 een mevrouw Nederveen op Wijkersingel 92 een dienstmeisje in klein gezin (was buitenshuis).
        Top! Ik heb het chronologische lijstje in posting 29 aangepast. Wilhelminasingel 101 heb ik daarin weggelaten omdat ik primair geïnteresseerd ben in nr. 92 met bijgebouwen; nr. 101 is dan weer van belang omdat daar eveneens een veehandelaar Markens woonde, die wellicht ook gebruik heeft gemaakt van de stallen bij nr. 92.

        Interessant om te weten dat Wilhelminasingel 92 in 1944 bewoond werd door een familie Nederveen. Weten we daar iets van? Dat A. (André) Markens er niet meer woonde, zal niet verbazen. Hij is ofwel tussen 1938 en 1942 overleden, ofwel in augustus 1942 gedeporteerd (en dan hoogstwaarschijnlijk omgekomen of vermoord).

        Oorspronkelijk geplaatst door Ingrid M.H.Evers Bekijk bericht
        Is dat zeker? Dat wordt - met telefoonnummer - vermeld in het politieblad uit 1943, en eveneens in het telefoonboek vaan 1943, waar dan vermeld staat: Hulpbureau van politie, Wijk, Lage Barakken 29, tel. 5413.
        Nee, dat was een extrapolatie van mij n.a.v. de opmerking van Antonius (maar die noemde geen jaartal) en de toch wel voor de hand liggende aanname dat het na 1942 moest zijn geweest. Ook dat heb ik aangepast in het lijstje.

        Opmerking


        • #34
          Oorspronkelijk geplaatst door El Loco Bekijk bericht
          Interessant om te weten dat Wilhelminasingel 92 in 1944 bewoond werd door een familie Nederveen. Weten we daar iets van?
          In 1938 zijn er drie families Nederveen in de stad; twee zitten in de chemische reiniging en ververij, de derde heeft een groothandel in roomboter en eieren. Geen van drieën woont op de Wilhelminasingel.
          Op 28 februari 1942 vraagt een mevrouw een dienstmeisje op het bovenhuis van Wilhelminasingel 92: https://www.delpher.nl/nl/kranten/vi...0:mpeg21:a0102

          Die Nederveen was geloof ik inspecteur van het een of ander. Ik ben het ergens tegengekomen (telefoonboek?), maar heb het niet opgeschreven. Mijn opleider draait zich om in zijn graf... Ik kan het niet meer vinden en misschien zit ik er ook wel helemaal naast.

          Bijgaand wat andere Nedervenen. https://www.delpher.nl/nl/kranten/re...0%22)&coll=ddd

          Overigens is er in 1937 een Wilhelminasingel 92A, op de hoek van de Bourgognestraat/Lage Barakken, waar een Chemisch Research Laboratorium is gevestigd: https://www.delpher.nl/nl/kranten/vi...9:mpeg21:a0023. Het wordt ook vermeld in het Adresboek 1938, maar alleen in de alfabetische lijst van straten. Niet later te vinden op Delpher.
          Last edited by Ingrid M.H.Evers; 12 december 2020, 00:07.

          Opmerking


          • #35
            Hier nog even de openbare verkoop van Wilhelminasingel 71 in 1941, 'om uit de onverdeeldheid te geraken'.
            Last edited by Ingrid M.H.Evers; 12 december 2020, 00:07.

            Opmerking


            • #36
              Oorspronkelijk geplaatst door Ingrid M.H.Evers Bekijk bericht
              Overigens is er in 1937 een Wilhelminasingel 92A, op de hoek van de Bourgognestraat/Lage Barakken, waar een Chemisch Research Laboratorium is gevestigd: https://www.delpher.nl/nl/kranten/vi...9:mpeg21:a0023. Het wordt ook vermeld in het Adresboek 1938, maar alleen in de alfabetische lijst van straten. Niet later te vinden op Delpher.
              Wow, hier vindt Ingrid 'zomaar' een belangrijke link tussen Silo Markens (1905-1970) en Wilhelminasingel 92A, het stallencomplex op de hoek van de Bourgognestraat en de Lage Barakken. Dit helpt ons een flinke stap verder. Silo runde dus een chemisch onderzoekslaboratorium en opleidingsinstituut in (een deel van) het stallencomplex achter het huis van zijn grootvader en oom, Wilhelminasingel 92. Mogelijk hadden zowel zijn vader als zijn oom wegens gevorderde leeftijd omstreeks 1937 besloten om te stoppen met de veehandel, of was de zaak dusdanig ingekrompen dat er voldoende ruimte was in het stallencomplex om daar een chemisch lab te beginnen. Mijn eerdere suggestie dat Silo's afwezigheid na het overlijden van zijn vader in januari 1941 zou kunnen betekenen dat de twee gebrouilleerd waren, is daarmee nog onwaarschijnlijker geworden.

              Ik krijg steeds meer de indruk dat Silo Markens het onheil van de jodenvervolging al vroeg zag aankomen. Hij zal door zijn Akense contacten goed op de hoogte zijn geweest van wat er in Duitsland gaande was. Misschien vreesde hij als afgestudeerd chemicus door het nazi-regime ingeschakeld te worden. Dat zou verklaren waarom hij zich in 1941 en 1942 niet meldde om de erfenis van zijn vader op te eisen. Mogelijk was hij al in 1941 ondergedoken en was het lab gesloten of werd het voortgezet door een zaakwaarnemer. Vast staat dat toen hij zich in 1946 weer in Maastricht vestigde, er weinig over was van zijn vooroorlogse bezittingen.

              Oorspronkelijk geplaatst door Ingrid M.H.Evers Bekijk bericht
              Hier nog even de openbare verkoop van Wilhelminasingel 71 in 1941, 'om uit de onverdeeldheid te geraken'.
              Ontbreekt hier een link?

              Opmerking


              • #37
                Het is altijd oppassen met die online-genealogieën, maar toch, het zal niet allemaal onzin zijn. Opvallend is dat de Markens allemaal (joodse) slachters en/of veehandelaren waren en dat ze ook huwden binnen die kringen. De eerste Maastrichtse Markens die ik op Geneanet tegenkom is Mozes Markens (1803-1880) uit Meurs (D.), in 1829 te Maastricht getrouwd met Helena Walthausen uit Beek (1803-1866). Zij hadden zeven kinderen, waarvan de jongste, Abraham Markens (1840-1932), de vermoedelijke bouwheer van Wilhelminasingel 92 (plus veestallen) is.

                Ook interessant, uit deze bron: Silo Markens had waarschijnlijk maar één neef en wel van moeders zijde, Silo de Wijze (1909-1999). Deze was in 1933 in Luik getrouwd met Hélène Wolf (1913-1991). Beiden overleefden dus de oorlog, net als Silo Markens en zijn gezin. Hetzelfde onderduikadres?

                Ook niet onbelangrijk: Silo's echtgenote, Zerle Cilli Selka (1912-1989,) was geboren in Berlijn, volgens deze site. Dit versterkt mijn vermoeden dat dit gezin na de inval van de Duitsers wist wat hun te wachten stond en hun ertoe heeft aangezet om vroegtijdig onder te duiken. Mogelijk zijn hun twee kinderen nog in leven.
                Last edited by El Loco; 12 december 2020, 19:23. Reden: aanvulling echtgenote

                Opmerking


                • #38
                  Oorspronkelijk geplaatst door El Loco Bekijk bericht
                  Ontbreekt hier een link?
                  Nou nee, ik heb nog meer dingen te doen en vergat het. Anderzijds heb jij wat oefening nodig op Delpher...

                  [Een paar uur later: ]
                  Bij nader inzien ontbrak inderdaad de link en ik weet nu ook weer waarom. De link verwijst naar het Advertentieblad van het Departement van de Wester-Eems in plaats van naar de Limburger Koerier en dat zorgt maar voor verwarring!

                  Enfin, hier de link: https://www.delpher.nl/nl/kranten/vi...2:mpeg21:a0259 en die is op zich al lastig genoeg. Op de betreffende pagina is alleen een kleine annonce met geel gearceerd, maar veel interessanter is de uitgebreide advertentie waarnaar in die annonce wordt verwezen: letterlijk naar 'LK 9.8.1941'. Dat is dus de Limburger Koerier van 9 augustus 1941. Maar het gaat om dezelfde krant, zelfs om dezelfde pagina van deze krant. De advertentie staat iets meer naar links, in de 2e/3e kolom.

                  Wie de moeite neemt door te scrollen naar de kop van de pagina, zal zien dat de benaming van de krant onjuist is. Die fout dat de Limburger Koerier op Delpher voor deze jaren Advertentieblad van het Departement van de Wester Eems wordt genoemd, zit er al in sinds deze jaargangen werden toegevoegd, en dat is al jaren geleden. Zie verder het nieuwe draadje 'Limburger Koerier': https://forum.mestreechonline.nl/for...de-wester-eems
                  Last edited by Ingrid M.H.Evers; 12 december 2020, 19:34.

                  Opmerking

                  Bezig...
                  X