Aankondiging

Sluiten
No announcement yet.

De nieuwe sluis van Ternaaien

Sluiten
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
nieuwe berichten

  • De nieuwe sluis van Ternaaien

    Bij Ternaaien is men een nieuwe sluis aan het bouwen, een joekel.
    Weet iemand waar die voor dient?
    Er kunnen heel grote schepen door, die kunnen dan verder tot aan de Servaasbrug. Die wordt de komende decennia vast niet verhoogd.
    De schepen kunnen ook aanleggen bij de Enci, maar voor zover ik weet hebben ze bij de Enci geen grote uitbreidingsplannen.
    Waar is sluis dan voor?

  • #2
    http://www.l1.nl/nieuws/bouw-vierde-...naaien-gestart

    "De bouw van een vierde sluis bij Ternaaien is begonnen. De sluis ligt gedeeltelijk op Nederlands grondgebied. Het wordt de grootste sluis voor de binnenvaart in Europa.

    De Waalse overheid heeft tot de bouw van de sluis besloten omdat er steeds meer goederen vervoerd worden over het water. De bouw kost 90 miljoen en wordt mede met Europeees geld gefinancierd. Ook Nederland betaalt mee aan de aanleg van de nieuwe sluis.

    Het sluizencomplex bij Ternaaien leidt de schepen van de Maas naar het
    Albertkanaal. Er is daar een hoogteverschil van zo'n 15 meter."

    Opmerking


    • #3
      Yannick,
      Dat is het officiële verhaal maar dat geeft op geen enkele manier een antwoord op mijn vraag. De boten die nu onder de servaas varen en naar de Enci zouden gemakkelijk door een veel bescheidener sluis passen die maar een fractie zou kosten van de kolos die er nu gebouwd wordt.

      Opmerking


      • #4
        2-baksduwvaart
        De drie huidige sluizen zijn te beperkt voor de moderne scheepvaart en daardoor ontstaan er lange wachttijden. De binnenvaart vroeg al jaren om uitbreiding van de capaciteit. Door de nieuw te bouwen sluis kan straks 2-baksduwvaart passeren.
        De sluis is naar verwachting gereed in 2015. Dan is eindelijk de "Stop van Ternaaien" voorbij. Nederland draagt aan het Waals project financieel bij en ondersteunt het ook met studies, vergunningen en natuurcompensatie op Nederlands grondgebied.
        meer info
        http://www.binnenvaartkrant.nl/2/art...20vaarwegennet
        http://www.binnenvaartkrant.nl/2/art..._moz%22%20/%3E
        Fallor ergo sum

        Opmerking


        • #5
          De 4e sluis in Ternaaien

          Laatst passeerde ik de 'werf' in Ternaaien, waar de 4e sluis wordt gebouwd. Ik was zeer onder de indruk van de omvang. Met de dubbele A2-tunnel in Maastricht behoort deze bouw tot de actuele grote infrastructurele projecten in en om Maastricht. Beide projecten zijn zo ongeveer in 2016 klaar. De historie van 'de Stop van Ternaaien' en het bijbehorende Petit Lanaye is boeiend. Er zijn al boeken of verhandelingen over geschreven ( Kanaal Luik - Maastricht en de 'wateroorlog' NL - BE ).
          Verrassend vond ik ook nog ( de foto's over ) de zeer massale protestmanifestatie in Maastricht tegen mogelijke vestiging van een olieraffinaderij in Ternaaien in 1973. Dat was me volledig ontschoten.
          In de Limburger vandaag aandacht voor 75 jaar Albertkanaal. Gisteren een grote foto van de 'werf' in Ternaaien.
          Ternaaien en Albertkanaal staan dus in het midden van de belangstelling.

          Wat een eenvoudige Maastrichtenaar zich wel afvraagt is of die grote schepen ook onder onze smalle Servaasbrug doorkunnen. Er zal over nagedacht zijn.


          Bijgaand beelddocumentje toont heden, verleden en toekomst. Zet op HD (radertje rechtsonder) en rechtsonder full screen. Er zit een muziekje bij.

          [ame]http://www.youtube.com/watch?v=8s_QkGpw0Xs[/ame]
          Last edited by brour00; 2 mei 2014, 09:06.

          Opmerking


          • #6
            Oorspronkelijk geplaatst door brour00
            Bijgaand beelddocumentje toont heden, verleden en toekomst. Zet op HD (radertje rechtsonder) en rechtsonder full screen. Er zit een muziekje bij.
            schjiek schjiek. Als ik die foto's zie van de aanleg van het albert kanaal, krijg ik de indruk dat de mergel wand veel korter op het water staat dan hoe het nu is, klopt dat?
            Fallor ergo sum

            Opmerking


            • #7
              Passage Servaasbrug

              Wellicht, Rubke, dat de indruk van de mergelwanden komt door de zwart-wit foto's. In kleur oogt dat meestal ruimer dan zwart - wit.

              Nog eens even gekeken naar de passage van de Servaasbrug. Tweebaksduwvaart is geen probleem en evenmin scheepvaart tot klasse VB ( schip 135 mtr. lang, breedte 11,40 mtr en diepgang 3,5 mtr. 4000 ton = 160 grote vrachtwagens ). Vierlaagse containervaart kan niet, 3 laagse mogelijk wel. Ondanks de 3e sluis in Ternaaien is er al lang onvrede van EVO en schippers met de situatie daar. De frustratie zit vooral in de wachttijden en het slechte onderhoud. Al in 2002 werd berekend dat bij stremming ( door onvermijdelijke reparatie of onderhoud ) de omvaarkosten € 100.000 per dag zou zijn. In een artikel in de Scheepvaartkrant in 2012 werd gemeld dat de totale passage per jaar van Ternaaien 11,5 miljoen ton bedraagt in 25.000 schepen. Anderzijds vraag ik me nu af ( na het 'ontmantelen' van de staal-industrie in Wallonië ) wat voor een soort vracht vooral passeert in Ternaaien ( en dus ook Maastricht ) ?

              Overigens zie ik in een notitie van de Gemeente Maastricht dat bij klimaatverandering en het inperken van risico's van een regenrivier zoals de Maas de gemeente tot 2050 een voorkeur heeft voor het uitdiepen van de bedding van de Maas en verbreding ( met name rond de Noorderbrug ).
              Ook wordt melding gemaakt van de waterkundige 'flessehals' Servaasbrug. De opstuwing van het water daar kan blijkbaar meer gereguleerd worden door aanpassing van ( de diepte van ? ) de vaargeul tussen de pijlers van de Servaasbrug. Dat lijkt me bouwkundig een forse uitdaging.
              Last edited by brour00; 3 mei 2014, 11:00.

              Opmerking

              Bezig...
              X