Aankondiging

Sluiten
No announcement yet.

Pletzersstraat Wolder

Sluiten
X

• Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
nieuwe berichten

• Pletzersstraat Wolder

Aan wie of waaraan ontleent de Pletzersstraat zijn naam?
    Wie het weet ... mag het zeggen!
    Alvast bedankt voor uw reactie.
    Last edited by Jo Pluymakers; 7 november 2013, 15:15.

De voormalige Dorpstraat van Wilre (Wolder) werd al lang door de lokale bevolking Pletzersstraat genoemd voordat die bij de annexatie in 1920 officieel werd. De naam zal afkomstig zijn van een familie die in een van de boerderijen op die plek woonde / of daar eigenaar van was.

Toch handig dat nieuwe straatnamenboek
    Kiek ins nao bove !
    http://www.maastrichtsegevelstenen.nl

Opmerking

Pletzersstraat

We stellen een goede bronvermelding hier nogal op prijs, Jef, dus nu graag nog wat aanhalingstekens rond de eerste twee regels en eventueel het hele citaat in cursief, zodat het duidelijk is dat het letterlijk is overgenomen uit het nieuwe boek De straatnamen van Maastricht (pag. 98 ).

Opmerking

Pletzersstraat Wolder

Bedankt. De tekst in het nieuwe straatnamenboek blijkt in essentie overeen te komen met de vermelding in "Maastricht 'n straat en 'n naam" uit 1989 van Br. Goswin Jagers en Br. Odilo Berns. Echter deze houden wat meer slag om de arm m.b.t. het relateren van de naamgeving aan een familie Pletzers.
        Overigens welke familie zou dat dan zijn geweest?
        Jo
        Last edited by Jo Pluymakers; 7 november 2013, 13:43.

Opmerking

Plessers

Joannes PLESSERS huwt in 1681 te Veldwezelt Gertrudis Wijnants. De nakomelingen zijn vaak landbouwer en vestigen zich te Wolder (Wilre) en oefenen hun bedrijf uit te Wolder. De schrijfwijze van de naam verandert in Pletzers (Pletsers) omtrent 1714.
          De leefs mer eine kier .

Opmerking

Zou die boerenbedoening niet terug te vinden moeten zijn op de kadasterkaart (en de bijbehorende teksten) van de gemeente Oud-Vroenhoven, waartoe Wolder na de Franse Tijd behoorde?

Opmerking

Boed Marres zal ongetwijfeld meer informatie kunnen geven.
              De leefs mer eine kier .

Opmerking

Zelf heb ik niets, en vroeg het daarom aan André Mares. Zijn tak had daar gedurende drie eeuwen een boerderij. Als hij iets meldt geef ik het door.
                Boed

Opmerking

Van Dorpsstraat naar Pletzersstraat

André Mares stuurde mij het volgende bericht:

In ons artikel over de Maressen in Wolder heb ik een kaartje van Wolder gebruikt waarop de huizen van Mares te zien zijn. Dat kaartje was gebaseerd op kadasterkaarten uit omstreeks 1840. Ik heb dat toen samengesteld op basis van de site http://watwaswaar.nl/ . Helaas een wat gebruikersonvriendelijke site en ook dood. Tis even zoeken naar de juiste info. De Pletzersstraat heette in die tijd nog gewoon de Dorpsstraat. Heb ook nog een paar dagen zitten te neuzen in oude Kadastermateriaal bij het RHCL in Maastricht. Maar toen heb ik me geconcentreerd op de huizen van de Maressen.

Google:
                  We wandelen terug naar de Pletzersstraat. De historische kern van Wolder. Reeds lang voordat deze naam officieel in gebruik kwam werd deze straat al zo genoemd. Wellicht omdat men hier door de modder moest plassen/waden (platsjen). Maar of dit juist is! De naam zou ook kunnen verwijzen naar de eigennaam Pletzers. Vroeger woonden hier nogal wat mensen met deze familienaam. Bron: http://www.heemkundewolder.nl/documents/HistorischepuzzelwandeltochtMaastricht-Wolder.pdf

Rond 1750 was Wolder een dorp van betekenis, maar hoe het er precies uitzag, kunnen we alleen maar raden. Vermoedelijk werd het dorp gevormd door de huidige Kesselterweg, Lammergierstraat, Dorpsstraat (de huidige Pletzers-straat), de Dalingsweg en de Susserweg. Er zijn vermoedelijk twee verbindings-wegen met de vesting Maastricht geweest. De Romeinsebaan liep langs Wolder tot aan de Brusselsepoort, aan de huidige Brusselsestraat. De Winterslag liep over in de Oude Wolderweg en zo tot aan de Tongersepoort aan de Tongerse-straat. Of de Vroenhovenweg met aansluiting aan de Cannerweg toen al bestond, weet ik niet zeker. De Heukelommerweg is later aangelegd. Voorheen is het waarschijnlijk wel een landweg geweest, maar geen weg waar woningen gebouwd waren. We kunnen de namen van de wegen ook verklaren: de Kesselterweg liep naar het dorp Kesselt, de Dorpsstraat was de huidige Pletzersstraat en die naam is ontstaan in 1920 toen Wolder door Maastricht werd geannexeerd. In die Dorpsstraat woonden veel mensen die de naam Pletzers droegen en dat was de reden om de straat deze naam te geven.
                  Bron: http://www.de-vrije-encyclopedie.info/?title=Overleg:Wolder/ArchiefLeon Schoenmakers (stichting heemkunde van Wilre tot Wolder)

Dit lijkt me een duidelijk verhaal.
                  Boed

Opmerking

Merci Boed voor het navragen bij André Mares.

Het is inderdaad een goede uitleg c.q. een duidelijk verhaal.
                    Mestreechter Geis mage beleve
                    en dat door te kinne geve.
                    God, wat is dat sjiek ! © Wigo

Opmerking

Oorspronkelijk geplaatst door marres
                      Dit lijkt me een duidelijk verhaal.
                      Ter aanvulling de kadasterkaart.

Kiek ins nao bove !
                      http://www.maastrichtsegevelstenen.nl

Opmerking

Pletzersstraat

Bedankt voor de reacties.
                        Indien de straatnaam betrekking zou hebben op een specifieke persoon met de naam Pletzers, dan lijkt mij dat diens voornaam er bijgestaan had.
                        Last edited by Jo Pluymakers; 22 november 2013, 20:47.

Opmerking

Bezig...
                        X