Aankondiging

Sluiten
No announcement yet.

Hoge Fronten

Sluiten
X

• Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
nieuwe berichten

• Hoge Fronten

Op onderstaande foto is herkenbaar een niet gerestaureede westelijk flank van een lunet. Ik denk westelijk gelegen naast lunet Gelderland. De naamsteen draagt alleen nog maar het jaartal en niet meer de naam van het lunet. Naast lunet Gelderland lag lunet Holland. Een veronderstelling is dat de werkelijke steen met de naam Holland verdwenen is. Hier is misschien sprake van een andere steen, waarop de nieuwe naam komt te staan. Enig idee welke naam deze steen zou moeten hebben gehad?

Ik krijg de indruk dat dit een steen is waarvan de letters zijn verwijderd en vervolgens opnieuw geplaatst.

Kompleminte

Toller

Zicht op Maastricht had een klein verhaaltje over de steen.
    'Lunet Holland
    De beschadigde naamsteen van de lunet Holland. Het nog aanwezige deel van de naamsteen Holland werd in de voorbereiding op de restauratie terug gevonden op de bedekte weg en weer op zijn oorspronkelijke plaats ingemetseld. De rest van de naamsteen is spoorloos verdwenen.'
    Kompleminte

Toller

Opmerking

naamsteen Holland

Citaat uit 'Gevelstenen in Maastricht' p. 110.

'De naamsteen van HOLLAND is een verhaal apart. De steen was verdwenen, maar het vermoeden bestond dat hij door verwering of vernielzucht waarschijnlijk uit het lunet was gevallen en verborgen lag tussen andere steenresten aan de voet van de muur. In 1992 deed Stichting Vestingstad Maastricht dan ook een opgravingspoging, die resulteerde in de vondst van twee grote stukken steen, waarvan een met het jaartal 1773, en wat kleinere brokken. Het gedeelte met de naam was en bleef weg.
      De restanten zijn ter plekke ingemetseld, waarbij de plek van de naam, die waarschijnlijk wel ergens op een of andere schoorsteenmantel prijkt, met cement werd opgevuld.'

Jos Notermans was bij die zoekpoging (in de krant aangekondigd) en moet er dus nog het fijne van weten.

Kiek ins nao bove !
      http://www.maastrichtsegevelstenen.nl

Opmerking

Hadden ze de missende gedeelten van deze steen niet kunnen reconstrueren ipv er een "blok cement in te duwen"?

Opmerking

Oorspronkelijk geplaatst door Markie
          Hadden ze de missende gedeelten van deze steen niet kunnen reconstrueren ipv er een "blok cement in te duwen"?
          Ik krijg nog een hoge resolutiefoto van betreffende naamsteen toegestuurd. Kunnen we zien wat er precies gebeurd is. Ik kan niet zien of het cement is. De ontbrekende cartouche wijst op "nieuwwerk". Is dat van cement dan is de opvulling geen lang leven beschoren.
          De leefs mer eine kier .

Opmerking

Groot genoeg? klik hier

Aan de voegen rondom te zien niet ter plekke dichtgesmeerd met cement, maar apart als steen gemaakt (gegoten?).
            Houdbaarheid? Die steen zit er zo nu al meer dan 20 jaar!
            Kiek ins nao bove !

Opmerking

Oorspronkelijk geplaatst door Ton
              Heeft iemand enig idee waarom die drie stenen die tegen de muur liggen tegenover de oude berenkuil.
              In plaats van in de muur.
              ik heb er foto's van gemaakt maar ik weet niet onder welk draadje dit geplaats moet worden.

> Mestreech / Maastricht > Gebouwen en infrastructuur Maastricht Vestingwerken Maastricht wellicht?
              De leefs mer eine kier .

Opmerking

Oorspronkelijk geplaatst door Ton
                Heeft iemand enig idee waarom die drie stenen die tegen de muur liggen tegenover de oude berenkuil.
                Ik meen dat het de naamstenen zijn van vestingwerken die hier vóor de muur hebben gelegen. De vestingwerken zijn geslecht en/of opgevuld, maar men heeft de naamstenen willen behouden ter hoogte van hun vroegere locatie. Dat is ook de reden dat de naamsteen van het Aylva-vestingwerk in het driehoekige perkje ligt op de hoek van Hubertuslaan en Aylvalaan. Ik meen dat we ook op het Volksplein een dergelijke herinnering aan de vesting hebben.

Opmerking

stenen en locatie

Oorspronkelijk geplaatst door Ingrid M.H. Evers
                  Ik meen dat het de naamstenen zijn van vestingwerken die hier vóor de muur hebben gelegen. De vestingwerken zijn geslecht en/of opgevuld, maar men heeft de naamstenen willen behouden ter hoogte van hun vroegere locatie. Dat is ook de reden dat de naamsteen van het Aylva-vestingwerk in het driehoekige perkje ligt op de hoek van Hubertuslaan en Aylvalaan. Ik meen dat we ook op het Volksplein een dergelijke herinnering aan de vesting hebben.
                  Als je de vroegere locaties van Bentinck (voor het latere Brandenburgerplein), Stad en Lande (ernaast) en Louise (voor de Brusselse poort) 'ter hoogte' van het Aldenhofpark wilt noemen ........
                  Ze wisten gewoon niet waar zie die klawaje kwijt moesten, dus gooi ze maar ergens neer waar ze niet in de weg liggen.
                  De steen van Aylva kreeg een plekje bij de Aylvalaan. Lijkt goed te matchen, maar is historisch gezien hardstikke fout. Die steen komt oorspronkelijk van het Antoniuseiland en is dus ook, meen in 2011, verplaatst naar de Wilhelminakade recht tegenover de Griend waar vroeger het Antoniuseiland lag.
                  Aan het Volksplein 80 vind je nog Vroenhof 1771 en op de Volksbondweg 2 Overijssel 1773 en die locaties kloppen vrij aardig.
                  Kiek ins nao bove !

Opmerking

@Jef: ik schreef niet voor niets: 'ik meen'.

Opmerking

Oorspronkelijk geplaatst door Ingrid M.H. Evers
                      @Jef: ik schreef niet voor niets: 'ik meen'.
                      Snap ik, Ingrid, nix für Ungut. Ik gooi ook wel eens zo'n 'meen ik, lijkt me'-bommetje om iets uit te lokken.
                      Ben dan teleurgesteld als ik er helemaal geen reactie op krijg

Wat betreft die vestingnaamstenen heb ik makkelijk kletsen, want die heb ik al eerder uitgezocht.

Voor wie het interesseert, een overzicht en geschiedenis van Maastrichtse vestingnaamstenen, klik hier
                      Kiek ins nao bove !

Opmerking

Oorspronkelijk geplaatst door Jef-VMG
                        Voor wie het interesseert, een overzicht en geschiedenis van Maastrichtse vestingnaamstenen, klik hier
                        Geen simpel en vluchtig overzicht, Jef, congrats. Jammer dat een noten- c.q. literatuuropgave ontbreekt.

Opmerking

Bezig...
                        X