Aankondiging

Sluiten
No announcement yet.

Verkiezingen 1925: wie weet waar?

Sluiten
X

• Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
nieuwe berichten

• Verkiezingen 1925: wie weet waar?

Deze foto toont een groep propagandisten voor de lijst Vliegen, de grote Limburgse sociaal-democraat van het eerste uur. Voor wat digitale achtergrond van de SDAP zie dit draadje.

Onderstaande foto moet gemaakt zijn in 1925. In dat jaar had de SDAP bij de verkiezingen voor de Tweede Kamer het lijstnummer 12, en was nr. 1 op de lijst nog altijd Vliegen. Vliegen kwam voor de partij uit in 's-Hertogenbosch, Tilburg, Middelburg, Maastricht. Is de foto genomen in Maastricht?

De foto toont een gezelschap propagandisten, met hun leuzen op plakkaten. In het gezelschap drie mandolinespeelsters. Links een bereden politieagent, die de orde moet handhaven door eventueel elkaar ontmoetende partijen uit elkaar te jagen.

In gedachten houdend dat deze foto niet perse in Maastricht hoeft te zijn genomen, doet zich de vraag op: wáár in de stad dan wel? Het terrein is een ruim grasveld, omzoomd door een bomenrij. Het is te weinig geaccidenteerd om in de Kommen/ Koompe te kunnen zijn.

Waar dan wel? Misschien dat een MO-er een oplossing heeft? Links op de achtergrond bevindt zich een houten (?) of betonnen (?) schutting. Deze loopt van links naar het midden uit op een houten keet. Herkent iemand misschien de rand van een sportveld in Maastricht?

Ik heb er nog eens over zitten piekeren. Zou dit een hoekje van het voetbalveld bij Villa Ceres kunnen zijn geweest, in Bosscherveld? Welke voetbalfanaat heeft oude foto's van dat veld?

Opmerking

Is de beredene een agent of een marechaussee, aan de foto is dit namelijk niet goed te zien. Als het een agent is weet Tedje denk ik of er in 1925 sprake was van beredenen bij de gemeentepolitie Maastricht.
      Kompleminte

Toller

Opmerking

Bij nader inzien lijkt het me noch een politieruiter, noch een marechaussee. De man is in burger en lijkt een trompet of zoiets tegen zijn heup te hebben gezet. Een 'heraut' om voor de optocht uit te gaan?

Opmerking

Politie Maastricht heeft nooit levende have gehad.

Oorspronkelijk geplaatst door Ingrid M.H. Evers
          Bij nader inzien lijkt het me noch een politieruiter, noch een marechaussee. De man is in burger en lijkt een trompet of zoiets tegen zijn heup te hebben gezet. Een 'heraut' om voor de optocht uit te gaan?
          Ik ben blij dat ook hier geconcludeerd wordt dat het noch bereden politie, noch Kon. Marechausse is.
          Ik had de foto al eerder uitvoerig en vergroot bekeken en twijfelde aan de versie van politie of Marechaussee.
          In iedere geval heb ik wat naslagen gedaan en kwam ik tot de conclusie dat de politie in Maastricht, tot op de dag van vandaag, nooit "levende have", zoals het in vakjargon heet, heeft gehad.

Dus ALS het al iemand van de "overheid" was, dan kan het alleen maar Marechaussee zijn geweest.
          Maar ook ik neig erg naar een burger "heraut".

De locatie in mij overigens totaal onbekend.

Opmerking

Bezig...
          X