Aankondiging

Sluiten
No announcement yet.

Epidemieën/belegeringen?

Sluiten
X

• Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
nieuwe berichten

• Epidemieën/belegeringen?

Goedenavond,

zojuist een bezoek gebracht aan het Rijksarchief. Nu viel mij op dat in Amby tussen de jaren 1679 - 1706 jaarlijks ca. 3,4 of 5 mensen begraven werden. Soms zelfs een heel jaar niemand, soms 1 of 2. Uitzonderlijk is 6. in 1689, 1693 en 1703 overleden 9 mensen per genoemd jaar. Dit is wel erg veel gezien het gemiddelde. In 1689 overleden 7 van de 9 in het najaar. In 1693 verspreid over het jaar en in 1703 een zestal tussen 7 maart en 9 mei. Vooral 1689 en 1703 vallen op. Immers, zoveel doden in een korte tijd, is dat toeval?

De Amby'se pastoor was niet echt gedreven in het bijhouden van de kerkregisters dus de doodsoorzaak werd nagenoeg altijd achterwege gelaten (in tegenstelling tot sommige andere parochies!) Ik vraag mij dus af, was dit toeval of werd in die jaren (of een jaar eerder!) de stad belegerd waardoor hongersnood was in de omliggende dorpen, misdaden van soldaten, of was er sprake van een epidemie?

Wie weet hier meer over te vertellen?

Alvast bedankt!

Troepenlegering 1703

1689 en 1693 doen niet meteen een belletje rinkelen.

In 1701 brak de Spaanse Successieoorlog (1701-1714) uit, waarin de Republiek in 1702 partij koos tegen Frankrijk. Dat leidde er toe dat in 1703 nogal wat troepen rond Maastricht lagen, zowel Engelse als Franse. Tot een echt beleg is het niet gekomen, maar die troepen leefden wel van het land! En door de gebrekkige voorzieningen in en de aard van een legerkamp waarden gedurig besmettelijke ziekten rond. Niet onmogelijk dat een gehucht als Amby daar mee te maken kreeg.

Er bestaat een plattegrond waarop de locaties van beide legers staan ingetekend, op geruime afstand van de stad. Als ik me goed herinner lagen de Engelsen zuidwestelijk, pakweg Cannerberg-Dousberg. De Fransen lagen ten noorden van de stad deels op de westelijke, deels op de oostelijke oever.

Op deze wikipediapagina wordt een veldtocht in het Maasdal genoemd, in 1702. Kennelijk dateert de situatie die ik bedoel van na die strooptocht, want van 1703.
    Wat betreft de betrokkenheid van de Engelsen: bedenk dat we zitten in de tijd van koning-stadhouder Willem III die, omdat hij gehuwd was met de koningin van Engeland, naast stadhouder van de Republiek tevens koning van Engeland was.
    Last edited by Ingrid M.H.Evers; 14 augustus 2013, 01:49.

Opmerking

Bedankt Ingrid voor de snelle reactie!

In 1702 was die 'plundertocht' door het Maasdal waarbij alle oogsten werden toegeëigend of vernietigd. In 1703 lagen deze troepen nog rondom Maastricht. Dit moet impact hebben gehad op een dorp (geen gehucht Ingrid ) als Amby.

Dat er vooral in maart en april relatief veel doden zijn gevallen zou mogelijk komen doordat de inwoners een hongerwinter achter de rug hadden. Pas vanaf mei breekt het nieuwe seizoen aan en kan men weer aansterken. Natuurlijk kan het ook een epidemie zijn die is uitgebroken. Vreemde soldaten, honger, etc.
      Hoe het ook zij, de link met de Spaanse successieoorlog is hiermee wel aannemelijk, toch?

Opmerking

Bezig...
      X