Aankondiging

Sluiten
No announcement yet.

een van mijn betovergrootvader

Sluiten
X

• Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
nieuwe berichten

• Ingrid M.H.Evers
    replied
    Hotel Palanka

Het nieuwe Hotel Palanka moet nogal uniek geweest zijn in Valkenburg en verre omtrek. De nieuwe eigenaar had een goede neus voor reclame, want hij adverteerde vaak en met forse advertenties.

Naast alle dingen die je in die tijd kon verwachten van een gerenommeerd hotel, beschikte Palanka in huis over eigen Kneipp-baden. (Veel goede hotels hadden toen helemaal nog geen baden. Die adverteerden met 'gelegen nabij het badhuis').

Ook exploiteerde men een zwembad in de Geul (28 x 12 meter), met douches (stortbaden) en kleedkamers. Van dat zwembad konden ook niet-hotelgasten op bepaalde tijden en tegen entree gebruik maken. Zwembaden waren toen nog zeldzaam en altijd in rivieren of vennen gesitueerd. Maastricht heeft een burgerzwembad in de Maas en een militair zwembad in de Jeker gekend.

Palanka had nog veel meer te bieden, waaronder een eigen manege. Men kon er niet alleen les krijgen in paard rijden, maar het terrein was zo groot dat er bij gelegenheid een circus voorstellingen op gaf.

Bron: Het Geuldal, zomerweekblad voor Valkenburg en omstreken, juni-augustus 1891-1895.
    Last edited by Ingrid M.H.Evers; 8 september 2013, 05:57.

Leave a comment:

• koiranou
    replied
    Dat is conform de familieverhalen

Leave a comment:

• Breur
    replied
    Hotel Palanka Valkenburg

Hebben zij hier gezeten?

Document type Foto
    BestandsnaamB-C0901
    Collectie Collectie Bemelmans
    Formaat103x140
    Auteur
    Copyright
    Voorstelling Hotel Palanka
    Indicatie datum1900
    Topografie Valkenburg Centrum
    Straat Walramplein
    Personenkoetsier
    OpmerkingenIn 1891 werd het woonhuis van Palanka gekocht door N. Lelieveld en verbouwd tot Hotel - Café
    Drukker
    Uitgever

Bron: Stichting Beeldarchief Valkenburg

Leave a comment:

• koiranou
    replied
    De drie personen lijken mij inderdaad drie geslachten:
    Nicolaas 1 (brander), Nicolaas 2 (koffiehuishouder) en zijn zoon François (bierhandelaar).
    Over Nicolaas 2 bericht Het Nieuws van den Dag. No 6330 Woensdag 24 September 1890: "De heer Lelieveld, Maastricht, heeft aangekocht het landgoed Palanka te Valkenburg. Het zal ingericht worden tot hotel met badinrichting." Maar vanaf 1895 worden de kinderen weer in Maastricht geboren. En in 1914 (bij het huwelijk van zijn dochter, mijn oma) is hij koffiehuishouder in Maastricht.
    Ik herinner me in 1946 een uitspanning tussen Kanaal en Maas ten zuiden van de Ingelsen hoof die volgens mijn moeder tot verre familie zou behoren. Maar ja, jammer genoeg is alles verdwenen, zodat het slechts een vage herinnering is.
    Last edited by koiranou; 22 juli 2018, 12:50.

Leave a comment:

• Clio
    replied
    Leliveld staat niet in het telefoonboek van 1915. Vraag uw familie zoveel mogelijk inlichtingen. Als ze adres(sen) weten, of namen van koffiehuizen (ev/mv), religie, familie naam echtgenote etc., dan kan er nog van alles boven water komen.

Ik zou me overigens kunnen voorstellen dat het ergens binnen de familie is. De heren midden en rechts vertonen zeker enige gelijkenis. De man links heeft eenzelfde hoog voorhoofd, maar van hem ben ik niet erg zeker. Toch zouden het de oude vader met twee zonen van middelbare leeftijd kunnen zijn.

Leave a comment:

• koiranou
    replied
    Bedankt. De rechtse persoon op de foto, gesteld dat hij echt Nicolaas Leliveld is, was in 1914 (bij het huwelijk van zijn dochter, mijn oma) koffiehuishouder in Maastricht. Ik zal de eigenaar van de foto benaderen.

Leave a comment:

• Clio
    replied
    lavasteen?

Ik denk wel dat élk gegeven, al is het nog zo klein, noodzakelijk is. Niet alleen woorden, maar ook losse letters en cijfers. Overigens lijkt hjet mij eerder een terras, hetzij privé, hetzij van een kaffee. De muur rechts lijkt te bestaan uit lavasteen,compleet met druipsteen-effecten. Erg populair tussen ca. 1870-1940, met name voor het maken van Lourdesgrotten (zie bv. hier), maar ook voor rotstuinen.

In de tuin van het huis waarin ik geboren ben, was enig niveauverschil. De muren en treden van de verdieping bestonden uit dit soort steen. Je kon je er gemeen pijn aan doen en onder de stenen barstte het van de vliegmieren. :( Die tuin stamde uit 1935 (ik niet ).
    Last edited by Clio; 22 juli 2013, 17:48. Reden: aanvulling

Leave a comment:

• koiranou
    replied
    een van mijn betovergrootvaders?

Oorspronkelijk geplaatst door Breur
    Is op de originele foto te lezen wat op het glas staat?
    Als het noodzakelijk is, wil ik het origineel bekijken.

Leave a comment:

• Breur
    replied
    Is op de originele foto te lezen wat op het glas staat?

Leave a comment:

• koiranou
    started a topic een van mijn betovergrootvader

een van mijn betovergrootvader

Recent kreeg ik deze afbeelding van ±1910: vermoedelijk enige leden van de Maastrichtse stamreeks Leliveld (oorspronkelijk uit Schiedam). De kamer lijkt een soort gelagkamer. Mijn vraag betreft echter de achtergrond een grotachtig geheel met klimop. Weet iemand waar deze ruimte nog bestaat/bestaan heeft?
    Bestanden bijvoegen
    Last edited by koiranou; 21 juli 2018, 15:15.
Bezig...
X