Aankondiging

Sluiten
No announcement yet.

Rue du Jar??

Sluiten
X

• Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
nieuwe berichten

Nummer der percelen

Ongewild heb ik blijkbaar enige onduidelijkheid veroorzaakt, mijn excuses daarvoor. Het nummer in de OAT is blijkens het opschrift van kolom 2:

No der percelen op het kadastrale plan

Nummer 19 is dus niet het huisnummer, maar het nummer op het kadastrale plan.

Opmerking

Oorspronkelijk geplaatst door hermanw
      Ongewild heb ik blijkbaar enige onduidelijkheid veroorzaakt, mijn excuses daarvoor. Het nummer in de OAT is blijkens het opschrift van kolom 2:

No der percelen op het kadastrale plan

Nummer 19 is dus niet het huisnummer, maar het nummer op het kadastrale plan.
      Inderdaad Herman,

je hebt mijn ook even confuus gemaakt. Maaar dat maakt niet uit. Ingrid let wel op .
      Bestanden bijvoegen
      De leefs mer eine kier .

Opmerking

Af en toe 'ns kijken wie er bij de les is ....

Opmerking

Oorspronkelijk geplaatst door olijfje
          Mijn hemel, voor iemand met dyscalculie kun je redelijk met cijfers overweg, ik raak de draad halverwege volkomen kwijt.
          Nou, ik werd er zelf ook gestoord van; drie keer na moeten lezen en daarnet nog een beetje verduidelijkt (hopelijk).

Opmerking

Als je goed kijkt,is er nog best veel te herkennen op die plattegrond. De Abtstraat, Minderbroedersberg, onder hun toenmalige benaming, dan.
            I am not a complete idiot. Some parts are missing

Opmerking

Uitleg OAT

Oorspronkelijk geplaatst door olijfje
              Mijn hemel, voor iemand met dyscalculie kun je redelijk met cijfers overweg, ik raak de draad halverwege volkomen kwijt.
              Nou Olijfje,

Je bent zeker niet de enige die de draad kwijt raakte.
              Ik heb dus eens gezocht wat de OAT (Oorspronkelijk Aanwijzende Tafel) überhaupt was.

Wikipedia:
              De Oorspronkelijke Aanwijzende Tafel (OAT) en de minuutplans zijn het uitgangspunt van de kadastrale administratie. De OAT van een kadastrale gemeente vermeldt de eigenaar van elk perceelnummer binnen een sectie (een deel van de gemeente). Van de eigenaar wordt tevens diens woonplaats en beroep vermeld, en verder gegevens die verband houden met de belastingheffing, zoals oppervlakte van het perceel en het gebruik (o.a. huis, bouwland, tuin, oven, gebouw).
              Voor de genealoog bevatten de OAT's waardevolle informatie over de familiebezittingen.

Nu begrijp ik het
              Een dag niet gelachen, is een dag niet geleefd

Opmerking

gevonden!

Bedankt allemaal,

Ik heb inmiddels het pand van Frederix gevonden, hij was landbouwer en had een alleraardigste boerderij in de Jekerstraat. Leuk dat het pand er nog steeds staat.
                Voor de geïnteresseerden in google maps is het de witte boerderij met blauwstenen omlijstingen en grote poort in het midden.

Frederix is een voorouder van mijn partner. Aangezien ik bezig was met zijn kwartierstaat na te pluizen en ik deze meneer hierin tegenkwam wilde ik toch even weten waar hij dan wel niet woonde. Dit soort dingen maakt een verre voorouder toch 'tastbaarder'.

Bedankt voor de hulp!
                En ik zal zeker iets achterlaten over 'Amie' ik weet alleen niet waar te beginnen haha.

Opmerking

Is dat die boerderij, waarachter nu die appartementen gebouwd zijn, met een Zuid-Europese uitstraling?

Opmerking

Overigens kijk ik wel op van de naam Jar, of Jaer.

Bij mijn weten is/was de franstalige naam voor de Jeker namelijk ''GEER".

Hoe zit dat nou precies?

Opmerking

Oorspronkelijk geplaatst door Haas
                      Bij mijn weten is/was de franstalige naam voor de Jeker namelijk ''GEER".
                      De j en de g liggen dicht bij elkaar in het Frans/Waals. Ee en aa zal wel net zoiets zijn als eu en aa in Meuse en Maas.

Opmerking

Oorspronkelijk geplaatst door hermanw Bekijk bericht
                        Rue du Jar

Volgens het Journal de Province de Limbourg van 28 maart 1819 (http://resources2.kb.nl/010040000/pdf/DDD_010043966.pdf, bladzijde 3 rechts onderaan) is de Rue du Jar de Jekerstraat.
                        dit is idd de Jekerstraat ...franse benaming was Rue Du Jaer

Opmerking

Bezig...
                        X