Aankondiging

Sluiten
No announcement yet.

Rue du Jar??

Sluiten
X

• Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
nieuwe berichten

• Rue du Jar??

Hallo,

Ik ben betrekkelijk nieuw hier, maar heb met grote interesse jullie threads gevolgd (deels dan, het zijn er zoveel!) Ik heb een vraag, rond 1800 woonde ene Frederix in de Rue du Jar. Deze straatnaam werd tweemaal genoemd, wie weet waar dit was/is? Mij zegt het niets, maar ik ben erg benieuwd!

P.s. wel jammer dat er nog zo weinig over Amby is gediscussieerd! Geen Amieneze hier te vinden?

Welkom Amienees, je vraag zal ongetwijfeld beantwoord worden!
    En wie weet, komt er meer aandacht voor Amie!
    Ik ben bij vlagen geniaal, alleen is het nu windstil!

Opmerking

aanvulling: deze straat lag in de sectie Liberté, als ik goed begrepen heb is dit het gedeelte ten zuiden van de Maastrichter Brugstraat....

Wellicht kan Jar een verbastering van char zijn (kar) was er ergens een karrenstraat misschien? Of van Jardin?

Opmerking

Oorspronkelijk geplaatst door olijfje
        (..) want alle "zoekmachines" zitten van het voetbal te genieten.

Ik betwijfel of ze genoten hebben....

Overigens welkom Amienees!!
        We horen graag wat informatie over Amby. Dus ga ons eens verrassen
        Een dag niet gelachen, is een dag niet geleefd

Opmerking

Oorspronkelijk geplaatst door Amienees
          aanvulling: deze straat lag in de sectie Liberté, als ik goed begrepen heb is dit het gedeelte ten zuiden van de Maastrichter Brugstraat....
          Zou het een verdwenen straatnaam in het Jekerkwartier zijn geweest? Jar/Jaar is een oude Franse naam voor Jeker (zie nl.wikipedia.org/wiki/Jeker). De huidige Jekerstraat (in het Kommelkwartier) is, dacht ik, nog niet zo oud, maar ik kan me vergissen.

Opmerking

Rue du Jar

Volgens het Journal de Province de Limbourg van 28 maart 1819 (http://resources2.kb.nl/010040000/pdf/DDD_010043966.pdf, bladzijde 3 rechts onderaan) is de Rue du Jar de Jekerstraat.

Opmerking

Yep. De Jeker heet Jar bij onze Waalse buren

Opmerking

Oorspronkelijk geplaatst door El Loco
                De huidige Jekerstraat (in het Kommelkwartier) is, dacht ik, nog niet zo oud, maar ik kan me vergissen.
                Ik heb het nog even nagezocht, maar de Jekerstraat is wel degelijk een oude straat en is al op de oudste stadsplattegronden te herkennen. Volgens de HEM werd de straat al in de 14e eeuw genoemd. Vóór de bouw van de Tweede Stadsmuur zou het een veldweg zijn geweest, die buiten de stadswal om naar de Jeker leidde (bron: Ubachs/Evers, Historische Encyclopedie Maastricht. Zutphen, 2005, p.253).

Opmerking

Rue du Jaer 1850.

De leefs mer eine kier .

Opmerking

Mais oui, la Rue Haute France est presente aussi........
                    I am not a complete idiot. Some parts are missing

Opmerking

Rue de Jaer grens westzijde komelkwartier.

Mensen die de maquette van Maastricht (1749-1752) in Centre Ceramique bestuderen zullen zien dat er in die tijd nog veel ruimte in deze wijk bestond. Twee grote gebouwencomplexen voeren duidelijk de boventoon, het Kruisherenklooster en het Minderbroedersklooster. Beide bestaan nog, het eerste als luxe stadshotel en de ander als hoofdkwartier van de Universiteit Maastricht. Op dezelfde maquette is te zien dat de huidige Jekerstraat, toen 'Rue de Jaer', destijds de grens van de wijk aan de westzijde vormde

http://www.kommelkwartier-maastricht...-stuk-historie
                      De leefs mer eine kier .

Opmerking

Frederix

Volgens de OAT (Oorspronkelijk Aanwijzende Tafel) woonde Jan Frederix inde Jekerstraat op nummer 19. De Jekerstraat (op het minuutplan aangegeven als Rue du Jaer) is Maastricht, sectie B, blad 01
                        Last edited by hermanw; 14 juni 2012, 10:30. Reden: toevoeging opmerking minuutplan

Opmerking

Oorspronkelijk geplaatst door hermanw
                          Volgens de OAT (Oorspronkelijk Aanwijzende Tafel) woonde Jan Frederix inde Jekerstraat op nummer 19. De Jekerstraat (op het minuutplan aangegeven als Rue du Jaer) is Maastricht, sectie B, blad 01
                          Ik zie dat nummer inderdaad staan op je laatste link, Herman, maar begrijpen doe ik dat niet. Geven de OAT de huidige nummering? Die OAT dateren toch van 1830-1840, als ik het goed heb? Als het huidige nummer 19 wordt bedoeld, woonde Frederix volgens de huisnummeringsconcordans in de Franse Tijd op nr. 271.

Overigens, volgens je plattegrond was dat dan in of bij de manege-schouwburg die elders op deze site uitgebreid aan de orde is geweest!

Opmerking

Oorspronkelijk geplaatst door Ingrid M.H. Evers
                            Ik zie dat nummer inderdaad staan op je laatste link, Herman, maar begrijpen doe ik dat niet. Geven de OAT de huidige nummering? Die OAT dateren toch van 1830-1840, als ik het goed heb? Als het huidige nummer 19 wordt bedoeld, woonde Frederix volgens de huisnummeringsconcordans in de Franse Tijd op nr. 271.

Overigens, volgens je plattegrond was dat dan in of bij de manege-schouwburg die elders op deze site uitgebreid aan de orde is geweest!
                            De OAT's zijn in Limburg tussen 1840 en 1843 vastgesteld, de informatie op die OAT's is echter al eerder vergaard. In de rest van Nederland is de OAT in 1832 ingevoerd. Het huisnummer 19 is dus het toenmalige nummer!

Opmerking

huisnummers versus kavelnummers

Oorspronkelijk geplaatst door hermanw
                              De OAT's zijn in Limburg tussen 1840 en 1843 vastgesteld, de informatie op die OAT's is echter al eerder vergaard. In de rest van Nederland is de OAT in 1832 ingevoerd. Het huisnummer 19 is dus het toenmalige nummer!
                              Tja, dat stelt ons voor een probleem. Zijn die nummers op de plattegrond en in de OAT nu huisnummers of zijn het perceelnummers?

De huisnummering in Maastricht is elders op de site uitgebreid aan de orde geweest, dus de finesses zijn daar te lezen. Echter: tot 1888 was er één doorlopende huisnummering door de gehele stad; na 1888 krijgt elke straat zijn eigen nummering.

- Vóór 1850 is in Maastricht het huisnummer 19 gelegen in de Hoogbrugstraat (het huidige pand Hoogbrugstraat 36).

- Tussen 1850 en 1888 is huisnummer 19 eveneens gelegen in de Hoogbrugstraat, maar dan is het het huidige Hoogbrugstraat 10.

- Na 1888 ligt huisnummer 19 nog steeds in de Hoogbrugstraat, maar is dan het pand 'In 't Swart Schaep', volgens een notitie in de concordans een "goed logis te voet en te paard". Als het goed is heeft dat pand nu nog steeds het huisnummer 19.

Kortom, ik denk dat de nummers op de plattegrond kavelnummers zijn, geen huisnummers.
                              Last edited by Ingrid M.H.Evers; 14 juni 2012, 22:11. Reden: uitbreiding tekst

Opmerking

Bezig...
                              X