Aankondiging

Sluiten
No announcement yet.

Locatie woonhuis overste Boellard

Sluiten
X

• Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
nieuwe berichten

• Locatie woonhuis overste Boellard

Op een internetveiling werd recent deze foto aangeboden en verkocht. Het bijschrift luidde: 'Overste Boellard, divisiecommandant van de 2e divisie der Marechaussee, maart 1938.'

Het geschilderde huisnummer'bordje' met het witte cijfer 3 op een zwarte ondergrond is typerend voor Maastricht en de vroeger zelfstandige gemeenten Sint Pieter, Heer en Oud-Vroenhoven (Biesland, Wolder, Caberg). Je vind dergelijke nummers nog steeds op oudere panden. Inmiddels is gebleken dat ook in Geleen, Valkenburg en Noorbeek dit zwart ovaal met wit nummer is toegepast. Zuid-Limburg dus, elders in het land is dit systeem onbekend.

Ik vermoed dat deze foto genomen is in Maastricht, temeer omdat hier ook een forse marechaussee-kazerne was. Anderzijds is een dergelijk hoge trap mij in Maastricht niet bekend. Mijn vraag is nu tweeledig:

1. herkent iemand dit huis c.q. adres?
    2. is er iets bekend over een overste Boellard in Maastricht?
    Bestanden bijvoegen
    Last edited by Ingrid M.H.Evers; 9 maart 2012, 14:14.

Oorspronkelijk geplaatst door olijfje
    op Google word ik meteen gecorrigeerd : BOELLAARD is blijkbaar de correcte naam, kan dat?
    Knap van Google die hebben lef om jou te corrigeren!
    Maar je hebt wel gelijk, ook ik heb het gezien
    Iedereen neemt mij zoals ik ben,.....nu ik nog

Opmerking

De naam is inderdaad Boellaard. Overste A.P.H. Boellaard werd in 1938 benoemd tot Commandant van de Burgerwacht in Rotterdam (Gemeente archief Rotterdam)
      Later is hij blijkbaar werkzaam geweest bij de Generale inspectie der Nederlandse Politie gevestigd in Den Haag, getuige deze foto uit het Nederlands Politiemuseum

Opmerking

A.P.H. Boellaard

Boellard bestaat als familienaam, maar deze man blijkt inderdaad Boellaard te heten. Herman heeft de juiste man te pakken. Deze schijnt echt (ook) in Maastricht gestaan te hebben, want de Limburger Koerier van 3 maart 1935 vermeldt dat hij medailles uitdeelt aan acht sportieve marechaussees uit heel Limburg.

In de oorlog schijnt hij een tamelijk scheve schaats gereden te hebben. Zo reorganiseerde hij vanaf eind 1941 voor het Duits bewind de politiediensten. In 1947 krijgt hij (voor andere zaken?) vier jaar gevangenisstraf met aftrek van voorarrest en levenslange ontzegging van stemrechten. Gezien de formulering van het bericht lijkt de krant, het Utrechts Nieuwsblad, zijn reserves te hebben bij de juistheid van dit gerechtelijk vonnis.
        Last edited by Ingrid M.H.Evers; 9 maart 2012, 13:36.

Opmerking

In mijn eigen genealogiebestanden vind ik:

1. Adolf Pieter Hendrikus BOELLAARD

De ouders van Adolf Pieter Hendrikus BOELLAARD zijn:

2. J. W. BOELLAARD
          3. C. G. BOELLAARD

Adolf werd gedoopt 23 januari 1811 te TIEL (NL).
          Adolf huwde Carolina BONHOMME (de dochter van Matheus Gerardus BONHOMME en Maria Victorine (Victoria) Theresia BOSCH) 27 april 1853 te Maastricht.
          Adolf overleed 30 juli 1875 te ROERMOND (NL).
          Officier cavalerie 1832-, laatst. luitenant-kolonel 1864-+, militiecommissaris 2e district van Limburg 1870-+, ordonnansofficier van Koning Willem 11 1848-1849.

Zal dus wel een van zijn voorouders zijn.
          Last edited by Breur; 5 maart 2012, 16:32.
          De leefs mer eine kier .

Opmerking

De zaak Oss

Zijn naam wordt vaak genoemd in verband met de "Zaak Oss", waarvan hier nadere informatie te vinden is.

Op dezelfde site (Marechauseesporen.nl) is ook nog een foto van overste Boellaard te vinden.

Opmerking

Adolf Pieter Hendrik Boellaard

Zoals men zo fraai een slag om de arm pleegt te houden: S.E.& O.:

Adolf Pieter Hendrik Boellaard, geboren in Roermond op 6 maart 1882 als zoon van Edmond Boellaards en Paulina Helena Baronesse van Randwijck.
              Hij is in 1956 overleden in Bilthoven en aldaar begraven op de begraafplaats Den en Rust.
              Op 10 april 1902 is aan hem het Brevet Meester op de sabel uitgereikt, hij was toen bij de cavalarie.
              In 1915 was hij 1e Luitenant der Huzaren, woonachtig te Zutphen, Boompjeswal 17
              Op 25 april 1934 hield hij in Roermond, inmiddels als majoor, een voordracht getiteld: Beschouwingen over de rechtspleging bij de landmacht, in het bijzonder betreffende het vooronderzoek. Deze voordracht is ook in druk verschenen (18 pagina's)
              Hij was betrokken bij enkele onderzoek van de Centrale Inlichtingendienst, zie hiervoor Historici.nl
              Zaken die Rotterdam gespeeld hebben gedurende de oorlog worden pas in 2028 openbaar gemaakt

Bronnen:
              Gendalim 7
              Graftombe.nl
              Legermuseum Delft
              Telefoonlijst Zutphen 1915
              Google Books
              Archieven.nl

Opmerking

Locatie pand

Met al deze informatie weet ik inmiddels een hoop meer over overste Boellaard, waarvoor mijn dank aan Herman en de overige noeste zoekers.

Toch zit ik nog met de vraag: wie herkent dit pand? Het hoeft niet perse het woonhuis van de overste en zijn vrouw te zijn. Misschien is men hier te gast geweest. Echter, vanwege het huisnummer('bordje') is dit zo goed als zeker Maastricht. Maar waar dan?
                Bestanden bijvoegen
                Last edited by Ingrid M.H.Evers; 30 oktober 2017, 16:10.

Opmerking

Ik heb even gedacht aan de Lage Kanaaldijk!
                  Ik ben bij vlagen geniaal, alleen is het nu windstil!

Opmerking

Nr. 3 op de Lage Kanaaldijk heeft volgens mij niet een dergelijke hoge trap. Ook de gevel doet anders aan. Hierbij een foto uit het archief van Boe?
                    Last edited by Ingrid M.H.Evers; 9 maart 2012, 13:43.

Opmerking

We zoeken verder..........
                      Ik ben bij vlagen geniaal, alleen is het nu windstil!

Opmerking

Je zou toch eigenlijk verwachten dat een dergelijk pand een rijksmonument is, maar ik kan het in dit overzicht niet vinden.
                        Als het pand niet in Maastricht zou zijn, maar in een van de andere plaatsen met dergelijke huisnummers, kan Geleen uitgesloten worden. Daar zijn dergelijke panden niet. In Noorbeek kan ik me ook zoiets niet voor de geest halen.

Opmerking

Zou het niet een van de huizen zijn die in de buurt van de Blekerij in de jaren zestig zijn gesloopt t.b.v. de aanleg van de John F. Kennedybrug?

Blijft natuurlijk ook nog de vraag of de foto zelf dateert uit 1938, of dat de foto bijvoorbeeld in 1936 is genomen in Oss of omgeving.
                          Een dag niet gelachen, is een dag niet geleefd

Opmerking

Sleutel is natuurlijk ook het lage huisnummer (3). Een huis op de voormalige Blekerij, maar ook ergens in het doorgebroken villapark, is zeker een optie. Ik heb al eens even naar de Sint Pieterskade gekeken; die loopt door tot aan de Lambertuslaan. Op dat laatste stuk staat lelijke naoorlogse bouw. Wat heeft er daarvoor gestaan?
                            Last edited by Ingrid M.H.Evers; 9 maart 2012, 13:45.

Opmerking

Zijn aan de Prins Bisschopsingel niet ook van die grote panden verdwenen?

Opmerking

Bezig...
                              X