Aankondiging

Sluiten
No announcement yet.

Buurtvoetbal

Sluiten
X

• Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
nieuwe berichten

• Christiaan
    replied
    Nou, ik hoop oprecht dat Harrie Veenhof gezien zijn leeftijd dit nog lezen mag/kan. Ik heb namelijk nog een 8mm filmpje van FCM voetbalclub Maastricht in zwart/wit ergens in de jaren1935 / 1945

Leave a comment:

• Christiaan
    replied
    Ik heb nog een zwart/wit filmpje van FCM voetbalclub Maastricht, Er staan nog genoeg herkenbare mensen op. Ik denk dat de opname tussen de jaren 1935 en 1945 zijn gemaakt.

Leave a comment:

• Breur
    replied
    Oorspronkelijk geplaatst door Ingrid M.H.Evers Bekijk bericht
    Join the club, Sjefke. Ik heb ook wat onderaardse hoofdkwartieren gebouwd, verlicht door kaarsen in uitgeholde straatvondsten tijdens de bietencampagne!
    Nu we toch een beetje off-topic bezig zijn: mijn speelterrein was "de werreke". Zowel nat als droog. Veel van wat ik uitgespookt heb, is verjaard (). Maar om via een omweggetje even terug te komen bij de religieuzen op Annadal: tijdens een grote vakantie viel ik tijdens het spel van een vestingmuur. Mijn val werd gelukkig gebroken door een struik. Mijn voet bleef hierin haken. Beneden aangekomen, kon ik niet meer lopen. Een vriendje bracht mij dragend op zijn rug naar huis. Vervolgens achter op de fiets met mijn vader naar de post aan de Bouillonstraat. Daar konden ze weinig voor mij betekenen. Verder achterop naar Annadal. Kwam op een bedje in een gang terecht. Moest uren wachten op een arts. Mijn vader ging naar huis; hij moest gaan werken en werd opgelost door mijn moeder. Kreeg honger. Toen er een religieuze zuster langs kwam - voor mijn vader waren dat nonnen - vroeg ik iets te eten. Dat hebben we niet, zei de zuster. Maar wacht maar even. Na een kwartiertje of zo kwam zij terug met een papieren zak met drop. Het was een lieve zuster. Het eindigde met een gipsen klompvoet en op het stoepje zitten om te kijken hoe anderen lekker buiten konden spelen. De ellende van gipscontrole laat ik maar buiten beschouwing. Zou dat later nog meermalen moeten meemaken. Een oudere broer van mij was eerder uit een boom gevallen in de werreke. Een tak brak af waar hij aan hing. 2 polsen gebroken bij de landing. Mijn moeder werd er bijgehaald en die hield een toevallig passerende ambulance aan op de Statensingel. Wekenlang moest mijn vader hem helpen met wassen, naar de wc-gaan, eten e.d. Wijlen mijn oudste broer brak zijn arm in de vestingwerken. Het zit blijkbaar in de familie, dat breukengedoe, maar het weegt niet op tegen het genoten buitenspeelplezier.

Leave a comment:

• Ingrid M.H.Evers
    replied
    Oorspronkelijk geplaatst door Sjefke Bekijk bericht
    Daarvoor betrof deze grote parkeerplaats braakliggend (laag begroeid) terrein, waar wij graag speelden en er vele, vaak ondergrondse hutten bouwden.
    Amai, ik besef dat ik behoor tot de generatie 'buiten spelende jeugd' , dit zegt iets over leeftijd.
    Join the club, Sjefke. Ik heb ook wat onderaardse hoofdkwartieren gebouwd, verlicht door kaarsen in uitgeholde straatvondsten tijdens de bietencampagne!

Leave a comment:

• Sjefke
    replied
    Ingrid, dank voor de aanvulling, het nakijken van de korte beschrijvingen behorende bij de afgegeven bouwvergunningen en de verduidelijking van de foto's.
    Er hebben in de korte tijdsperiode dat het ziekenhuis op deze locatie was gevestigd idd. vele uitbreidingen plaatsgevonden.

De tekstuele correctie mbt. religieuzen is doorgevoerd

De (grote) parkeerplaats die Breur noemt is idd op de voorgrond te zien (foto3: parkeerplaats ligt kort tegen Belfort2 aan)
    Daarvoor betrof deze grote parkeerplaats braakliggend (laag begroeid) terrein, waar wij graag speelden en er vele, vaak ondergrondse hutten bouwden.
    Amai, ik besef dat ik behoor tot de generatie 'buiten spelende jeugd' , dit zegt iets over leeftijd
    Last edited by Sjefke; 24 april 2022, 10:11.

Leave a comment:

• Ingrid M.H.Evers
    replied
    Sjefke, de eerste foto, waar jij die ster in hebt geplaatst, is een luchtfoto van de Maastrichtse fotograaf Jef Naseman (1913-1982), RHCL GAM 5816, gedateerd 2 november 1963. Ik vermoed de tweede eveneens. In normale omstandigheden zou hier auteursrecht op zitten, omdat de fotograaf nog geen 70 jaar is overleden. De collectie Naseman is echter jaren geleden aangekocht door het RHCL = Regionaal Historisch Centrum Limburg (Sint Pieterstraat 7) en vrijgegeven.

En nog maar eens: dat vrouwelijk personeel bestond niet uit 'nonnen', maar uit religieuzen, afkomstig van de zusters Onder de Bogen / Liefdezusters van de Heilige Carolus Borromeus.

Overigens zijn er bij het RHCL tientallen bouwvergunningen in te zien. Jammer genoeg wordt in de korte beschrijving daarvan geen enkele keer dat voetbalveld genoemd, dat ongetwijfeld is opgeofferd voor de zoveelste uitbreiding van het ziekenhuis. Ik vermoed dat de parkeerplaats die Breur noemt, op de laatste foto op de voorgrond te zien is.
    Last edited by Ingrid M.H.Evers; 23 april 2022, 20:49.

Leave a comment:

• Sjefke
    replied
    Het zal idd. een voetbalveld zijn welke heeft toebehoort aan het St. Annadal ziekenhuis.
    Op een gegeven moment zal men (bron: Delpher) in competitie- 'verband' zijn toegetreden tot de Maastrichtse BedrijfsSportBond ( M.B.S.B. )
    De ligging van het voetbalveld deed dit al vermoeden, maar ik werd in twijfel gebracht daar er in de 60'er jaren in de ARC enkel vrouwelijk verplegend personeel woonachtig was en in het ziekenhuis veelal nonnen religieuzen, afkomstig van de zusters Onder de Bogen / Liefdezusters van de Heilige Carolus Borromeus werkzaam waren.
    Last edited by Sjefke; 24 april 2022, 09:49.

Leave a comment:

• Breur
    replied
    Ik denk dat er sprake is van een bedrijfsvoetbalclub. Zie: https://www.delpher.nl/nl/kranten/vi...:a0161&rowid=1

Leave a comment:

• Sjefke
    replied
    Hoi Breur,

Later werd dit de de kleine parkeerplaats bij de achteringang, niet de grote (bezoekers) parkeerplaats (deze ligt dichter tegen Belfort2 aan).
    Ik heb de originele plaats van het voetbalveld in de onderstaande luchtfoto (uit 1980) blauw ingekleurd.

Foto3:
    Bronvermelding: Annadal Archief AZM (luchtfoto 1980) - https://medischegeschiedenis.mumc.nl...org-maastricht
    Click image for larger version  Name:	1980luchtfoto_annadal_archief_azm.jpg Views:	0 Size:	174,2 KB ID:	105149

Leave a comment:

• Breur
    replied
    Sjefke, is dat de plek waar later de onverharde parkeerplaats was van het ziekenhuis?
    Last edited by Breur; 23 april 2022, 16:28.

Leave a comment:

• Sjefke
    replied
    Hulp gevraagd - verdwenen voetbalveld (nabij 't Aaid Ziekehoes St. Annadal)

Ik ontving enkele jaren geleden diverse luchtfoto's waarop oa. de opbouw van woonwijk Belfort is te zien.
    Recent vroeg een familielid of ik meer wist omtrent het voetbalveld dat op enkele foto's zichtbaar was.
    Daar mijn focus (mbt. het bekijken van de destijds ontvangen luchtfoto's) lag bij de bouwwerkzaamheden van woonwijk Belfort, was mij dit voetbalveld niet eerder opgevallen

Het voetbalveld ligt aan de achterzijde van het 'aaid ziekehoes St. Annadal' , naast de ARC (verpleegstersflat).
    Ik voeg 2 foto's toe.

De jaartal-datering leid ik af uit de bouw v.d. ARC (laag & hoogbouw) icm. het gereed zijn van de bouwwerkzaamheden van Belfort1 en het (nog) in aanbouw zijn van Belfort2.
    Foto1 - jaartal: 1962 - 1963 -> het voetbalveld is ter verduidelijking gemarkeerd met 'de ster vaan Mestreech' )
    Foto2 - jaartal 1965 -> op deze foto is goed te zien dat de hoogbouw v.d. ARC bijna gereed is

Auteursrecht / rechtenvrije foto's:
    Mijn vermoeden is dat de 2 foto's afkomstig zijn van het Regionaal Historisch Centrum Limburg (RHCL) , maar dit weet ik niet zeker.
    In de Exif-header van beide foto's is geen informatie beschikbaar, vwb. copyright / eigenaar etc.
    Daar ik derhalve niet zeker weet of deze auteursrechtelijk beschermd zijn, heb ik deze foto's geplaatst.
    Mochten hier rechten op staan, dan zal ik deze 2 foto's uiteraard direct verwijderen!

Ik heb meerdere online bronnen geraadpleegd, maar tot op heden blijft dit voetbalveld voor mij een raadsel.
    Heeft iemand enig idee?

Foto1:
    Click image for larger version  Name:	voetbalveld_aaid_ziekehoes-1963.jpg Views:	0 Size:	172,3 KB ID:	105145

Foto2:
    Click image for larger version  Name:	voetbalveld_aaid_ziekehoes-1965.jpg Views:	0 Size:	148,7 KB ID:	105146
    Last edited by Sjefke; 23 april 2022, 14:40.

Leave a comment:

• jefhoeberichts
    replied
    Harry Veenhof Tonie Houbrechts van VCG moet zijn Tonie (Tony) Hoeberichts. Bijgaande foto is van Kimbria uit plm 1924 met rechtsvoor knielend de vader van Tonie: Jef Hoeberichts (1906 Limmel).

Leave a comment:

• Hollender
    replied
    Oorspronkelijk geplaatst door rbastiaens
    Jammer dat er zo weinig foto's en (oude) gegevens zijn van de voetbalclub Kimbria. MVV speelde in de 50er jaren Hoofdklasse, toen de hoogste afdeling tot, dacht ik, 1954. Kimbria speelde een afdeling lager. Kimbria met André Maas en Pie Rondach, enz.. Deze twee spelers kan ik me nog vaag herinneren. Op een oude foto, hier op dit forum, van MVV staat Harrie Verdonschot staande als 2e van links en dus niet als eerste van staand links. De rest van de spelers ken ik alleen van horen zeggen.
    Toch niet dezelfde André Maas die eind jaren zeventig trainer bij MVV was, en later via Vinkenslag in opspraak kwam?

Leave a comment:

• rbastiaens
    replied
    kimbria

Jammer dat er zo weinig foto's en (oude) gegevens zijn van de voetbalclub Kimbria. MVV speelde in de 50er jaren Hoofdklasse, toen de hoogste afdeling tot, dacht ik, 1954. Kimbria speelde een afdeling lager. Kimbria met André Maas en Pie Rondach, enz.. Deze twee spelers kan ik me nog vaag herinneren. Op een oude foto, hier op dit forum, van MVV staat Harrie Verdonschot staande als 2e van links en dus niet als eerste van staand links. De rest van de spelers ken ik alleen van horen zeggen.

Leave a comment:

• Hollender
    replied
    Oorspronkelijk geplaatst door Equinox
    Even wat ik me zo kan herinneren...

Enkele opgeheven clubs:

- Maastrichtse Boys - terrein Statensingel.
    - VNB Borgharen - gefusseerd met SV Itteren in 2003. Nu spelend op De Bos te Itteren
    - VV Sint Pieter - gefuseerd, oude terrein boven op de berg, naast het voetbalterrein van Enci. Nu opgegaan in SC Jekerdal, en spelend aan de Mergelweg,
    - RHC, sportpark Geusselt,
    - White Star - sportpark Geusselt,
    - Amelie - sportpark Geusselt,
    - MKC - sportpark Malberg, momenteel speelt VV Standaard daar. Standaard speelde voorheen op het terrein bij de Ravelijn en later op sportpark West (naast Polaris).
    - MVV'02 - de afgesplitste amateurtak van MVV.
    - FC Vinkenslag - heeft zichzelf opgeheven, dit jaar. Eerst spelend op Vinkenslag, later op de terreinen van VV De Heeg.

Gefuseerd:
    RKVVL/Polaris. Momenteel spelend op sportpark West. RKVVL had vroeger ook een veld op Caberg nabij de velden van SC Caberg.

Toekomstige fusie: Rapid en WVV; gaan verder op sportpark Geusselt als één vereniging.

Nog bestaand (kan er vergeten, maar vul aan)
    - RKASV - Amby
    - RKVCL - Limmel
    - RKBFC - Bosscherveld
    - RKHSV - Heugem
    - DBSV - Studenten/Heugem
    - SV Leonidas - Wolder
    - Rapid - Geusselt/WVveld
    - WVV - Geusselt/WVveld
    - VV Scharn - Scharn
    - RKVV Heer - Heer
    - VV De Heeg - De Heeg
    - RKVVL/Polaris - Malberg
    - Standaard - Malberg
    - Willem 1 - Geusselt/WVveld
    - SC Jekerdal - St Pieter/Jekerdal
    - VV Daalhof - Daalhof
    - IBC'03 - Borgharen/Itteren
    Hoe zit het met de voetbalvereniging Don Bosco? Herinner me ergens bij Heugemerveld, met een oude keet en koeienbak als wasgelegenheid. Ook ik zie met enige weemoed het verdwijnen aan van zoveel karakteristieke voetbalverenigingen.

Wel weer leuk om de foto van het veld van voormalig Mestreechter Boys nog eens te zien. eind jaren zestig wilde deze vereniging nog eens een jeugd beginnen . Ik speelde dus bij een ratjetoe van straatschoffies. We stevenden probleemloos af op het kampioenschap, maar door intern gestrubbel gaf de leider er voor het einde van het seizoen de brui aan. Jongens als Jo Hollanders op doel. Trainen deden we op het terrein van de kazzematten. Daarna bij Standaard veld Ravelein gevoetbald. Bij Polaris en in Maastricht als laatste club SC Caberg, die dus nu ook blijkt opgeheven. Triest maar waar...
    Last edited by Hollender; 23 december 2013, 18:00.

Leave a comment:

Bezig...
X