Aankondiging

Sluiten
No announcement yet.

Fort Willem-voetpad

Sluiten
X

• Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
nieuwe berichten

• Fort Willem-voetpad

Elders op deze site wordt gesproken van het Fort Willem Voetpad. Het bestaat niet meer maar zou ergens tussen Brusselsestraat en Brusselseweg hebben gelegen. Dat is een heel ruime omschrijving en voor zover ik weet, hebben die twee locaties nooit echt met elkaar in verbinding gestaan.

Weet iemand waar precies het Fort Willem Voetpad heeft gelegen?

Fort Willem Voetpad

Van JuJu kreeg ik via de e-mail de volgende inlichtingen en een kaartje:

'Het Fort Willem voetpad liep van de Brusselseweg onderlangs Fort Willem I naar de Cabergerweg. Nu liggen daar bij de Brusselseweg het Frans van de Laarplein en de Frans van de Laarstraat. Het huidige wegdek volgt min of meer het voormalige pad.'

Op het kaartje staat naast de Brusselseweg (de oranjerode weg links) ongeveer in het midden een hoofdletter A. De min of meer parallel aan de Brusselseweg lopende 'witte' straat bestaat volgens mij niet meer niet meer. Links naast de letter A zien we de huidige kruising Nobelstaat (links) - Frans van de Laarstraat (rechts). De laatste loopt dood en vervolgens zien we een stippellijntje richting Fort Willem I en onderlangs de versterkingen daar. (zie de hoofdletter B ). Dat was het Fort Willem Voetpad.

JuJu plaatste de letters A en B op dit kaartje, het pad aangevend. Als men goed kijkt, loopt het pad echter ook rechts van de B door. Dat is ook logisch: een pad dat dood loopt op een ontoegankelijke flank van het fort heeft geen bestaansrecht. Op het laatste stuk loopt het pad parallel aan de door Olijfje genoemde Kastagnelaan, die heel herkenbaar is omdat de bomen op de kaart zijn aangegeven!

De Cabergerweg bestond op dit kaartje nog niet, evenmin als de Fort Willemweg. De Kastagnelaan liep van de ingang van het fort in zuidoostelijke richting ten oosten van de Hoge Fronten naar de Statensingel. Hij kwam dichtbij het huidige kruispunt uit. Tegenwoordig is er nog slechts de helft van over en alleen ten noorden van de Fort Willemweg staan de bomen nog. Ten zuiden daarvan zijn ze gesneuveld om de daar geplempte grootwinkelbedrijven bereikbaar te maken voor vrachtwagens. Achter de meubelwinkel aan de Cabergerweg houdt de Kastagnelaan nu op.

Kijkend naar de huidige stadsplattegrond lijkt mij dat er aan dat pad nooit bebouwing is geweest voordat de Frans van de Laarstraat werd aangelegd. Maar misschien kun je alle bebouwing ten noorden van genoemde straten zien als aangelegd 'aan het Fort Willem Voetpad'. Dat geldt waarschijnlijk ook voor De Ravelijn, ten zuiden ervan. Het hangt er een beetje van af over welke tijd we spreken, vóór of ná de aanleg van de huidige wegen.
    Bestanden bijvoegen
    Last edited by Ingrid M.H.Evers; 29 maart 2014, 08:01. Reden: Correctie en aanvulling tekst

Opmerking

Ik veronderstel dat we weer wat geleerd hebben, mede dankzij de 'Juju'!

Maar 54 jaar geleden moeten er dus huizen hebben gestaan, tenzij dhr. Steijns tussen de aardappelen werd geboren.
      Dus zolang kan dat voetpad nog niet weg zijn.

Ik blijf nog even zoeken naar foto's.
      Een dag niet gelachen, is een dag niet geleefd

Opmerking

Zoeken maar Pier, maar ik denk dat het ook heel goed mogelijk is dat de heer Steyns een globale indicatie wilde geven.

Ter informatie: De Ravelijn werd gebouwd vanaf 1955. Wanneer de woonwijk ten noorden van de Frans van de Laarstraat en het gelijkenamige plein werd ontwikkeld, weet ik niet. De bebouwing van de Zoetmanstraat lag natuurlijk ook heel dicht bij het voormalige pad, maar liep/loopt in noordelijke richting om de westelijke en noordelijke verdedigingswerken van het fort heen.
        Last edited by Ingrid M.H.Evers; 15 februari 2010, 13:51.

Opmerking

Luchtfoto Statensingel -Brusselseweg - Peter Huyssenslaan - Fort Willem I

Oorspronkelijk geplaatst door Pier
          Ik blijf nog even zoeken naar foto's.
          Er staat een prachtige grote luchtfoto van het gebied voorin in het silhouetboekje De Ravelijn (Frank Jansen, 1999, nr. 55).
          Last edited by Ingrid M.H.Evers; 15 februari 2010, 12:26. Reden: correctie tekst

Opmerking

Waarom moeilijk doen....

Ik heb dhr. Steijns zojuist een e-mail gestuurd met het verzoek om informatie.
            Tevens verzocht ik om informatie omtrent de 'Kinderwagenrace' in Heer.

Ik hoop dat hij reageert, maar als het goed is is hij nu met vakantie in Spanje zoals we hebben kunnen lezen in het becommentarieerde TV interview

Afwachten dus.

Opmerking

Kinderwagenrace

Naar die kinderwagenrace ben ik erg benieuwd! Wanneer, waar, hoe, door wie, met welk doel? Een historicus heeft altijd tenminste vijf beginvragen (om van de rest nog maar niet te spreken). Ik denk dat het antwoord straks onder 'Sportgeschiedenis' een goede plaats kan vinden. Amateur- en 'kindersport' is tenslotte ook sport, nietwaar? Of was het een soort zeepkistenrace, maar dan anders? Hebben we ergens een thread met folkloristische gebruiken?

Opmerking

Het weinige dat ik kan toevoegen, is de volgende kaart c.q. plattegrond.
                De voetpaden zijn door mij ingekleurd.
                Deze plattegronden zijn allemaal te downloaden via:

http://www.computergenealogie.org/ka...burg/index.htm .

Historie is niet alleen het weergeven van de as, maar ook het doorgeven van het vuur.
                Thomas More

Opmerking

Het gekke is, dat er een Koning Willem I- straat in de maak is, en die loopt dus vlak langs de voormalige Pabo/Pedac. Er ijn momenteel huizen in aanbouw (casco's, verder af te werken door de bewoners zelf. Het kan geen toeval zijn dat die straat net DAAR loopt.
                  I am not a complete idiot. Some parts are missing

Opmerking

Suringar gemeenteplattegrond

Oorspronkelijk geplaatst door SJEF
                    Het weinige dat ik kan toevoegen, is de volgende kaart c.q. plattegrond. De voetpaden zijn door mij ingekleurd.
                    Met die inkleuringen een heel duidelijke versie van de kaart van Suringar, Sjef. Van dat gebied is niet zo heel veel bekend in het publieke domein en deze aanpassing is zonder meer een aanwinst. Je plattegrond laat echter de voetpaden zien die ten noordwesten van het fort naar het Station Boschpoort liepen en naar de daar gelegen (nieuwe) sluis 19 in de Zuid-Willemsvaart. Nu is het station al lang verdwenen, maar de Fort Willemweg loopt richting Bosscherweg nog altijd over de ophaalbrug van sluis 19!

Het Fort Willem Voetpad liep echter langs de zuidelijke kant van het fort, en dat is op de Suringarplattegrond niet te zien. Het pad was dus waarschijnlijk van later datum.
                    Last edited by Ingrid M.H.Evers; 15 februari 2010, 18:14.

Opmerking

Straatnamencommissie

Oorspronkelijk geplaatst door olijfje
                      Ik heb een keer mogen meemaken hoe het er daar aan toe gaat.
                      Ik ook, Olijfje, en erg democratisch gaat het niet, eerder ambtelijk. Inderdaad: een paar keer tegen de muur gelopen.
                      Maar ja, het IS een ambtelijke commissie en waar betalen wij onze ambtenaren anders voor?!

Mag ik je troosten? Zowel voor dr. Fouquet als voor Petrus Regout heb ik mij - en met mij anderen - decennialang ingespannen. Voor beiden is nu na jaren van lobbyen een plaatsje gevonden! HOERA

Moraal: gewoon elke zes maanden een nieuwe brief sturen en nieuwe pressiegroepen erbij proberen te betrekken! Het is een kwestie van lange adem.
                      Last edited by Ingrid M.H.Evers; 15 februari 2010, 16:33. Reden: Aanpassing tekst

Opmerking

Raadsbesluit 1959: opheffing Fort Willemsvoetpad

Bij toeval liep ik tegen het volgende raadsbesluit aan tot wijziging van straten en straatnamen in Bosscherveld, gedateerd 11 september 1959 (bijlage I van raadsstuk 1959, volgnummer 269). Men geeft een duidelijke omschrijving van wat precies hoort onder de Industrieweg, de Fort Willemweg, de Lage Frontenweg, Phoenisweg, Cabergerweg en Carl Smulderssingel. Tegelijkertijd worden de eerdere omschrijvingen voor elk van hen uit respectievelijk 1920, 1927, 1943, 1920, 1903 en 1955 ingetrokken.

Verder krijgt de verbindingsweg tussen de Carl Smulderssingel en de Theo Zoetmanstraat de naam Theo van der Schuerlaan.

Besloten wordt de namen Kloostraat en Fort Willemsvoetpad in te trekken, 'omdat beide straten thans zijn opgenomen in respectievelijk de Cabergerweg en de Fort Willemweg'.

Bron:
                        A. van Rooij, S. Minis en W. Mes, Bosscherveld & Belvédère, industrieterrein en uitbreidingsgebied van Maastricht, (Deelrapport nr. 6, Stichting Werkgroep Industriële Archeologie Maastricht [WIAM]), Maastricht 2003, 62.

Opmerking

Met deze wetenschap zal ik zo dadelijk dhr. Steijns (nogmaals) een e-mail sturen.
                          Misschien dat hij nog beschikt over foto's van zijn ouderlijk huis. Dan kunnen wij deze thread als afgehandeld beschouwen.

Misschien dat het wel informatie oplevert over de 'Kinderwagenrace' in Heer.
                          Zo blijven we lekker historisch verantwoord bezig.

Opmerking

Fort Willemvoetpad

In een politiek draadje in 2010 kwam ik onderstaande quote tegen:

Oorspronkelijk geplaatst door Pier Bekijk bericht
                            het Fort Willemvoetpad, een niet meer bestaand straatje in Maastricht in de buurt van de Brusselsestraat.
                            Het Fort Willemvoetpad was zoals de naam zegt een voetpad dat liep vanaf het Fort Willem in oostelijke richting naar de Zuid-Willemsvaart. Op 12 augustus 1959 werden door B & W twee straatnamen, de Kloosterstraat en het Fort Willemvoetpad ingetrokken. De Kloosterstraat ging op in de Cabergerweg en het Fort Willemvoetpad in de Ford Willemweg.
                            Kompleminte

Toller

Opmerking

Er bestaat overigens nog steeds een Kloosterstraat in Maastricht, te weten in Scharn, de basisschool Scharn ligt daar. Zou de opheffing van de oude Kloosterstraat te maken hebben met de annexatie van de gemeente Heer?

Opmerking

Bezig...
                              X