Aankondiging

Sluiten
No announcement yet.

Oud burgemeester Willem Hubertus Cruts x Kerens

Sluiten
X

• Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
nieuwe berichten

• Amienees
    replied
    Dank je El Loco, interessante informatie! Balthazar overleed ook op de Hagenhof en burgemeester Van Slijpe woonde (buitenverblijf?) op Huize Severen ook in Amby gelegen. Dat maakt het voor mij extra interessant. Dat naslagwerk over Roemers vind ik eveneens erg interessant, merci!

Leave a comment:

• El Loco
    replied
    Een onvolledig artikel over het geslacht Cruts op Wikipedia, maar misschien geeft het toch wat aanknopingspunten: Cruts.

De Crutsen waren niet erg Oranje-gezind, wat geen verwondering wekt bij een familie die in Maastricht de Luikse nativiteit bezat. De jurist Balthazar J.W. Cruts (1788–1841) was in de Maastrichtse gemeenteraad een fervent tegenstander van de Oranje-gezinde burgemeester Jan Godart van Slijpe. Zijn neef Nicolas-Joseph Cruts, geboren in Visé, was Maastrichts afgevaardigde in het Belgisch Nationaal Congres.

Op de Duitstalige Wikipedia een artikel over de bisschop Cruts, die daar ineens Crüts von Creits heet: Gottfried Joseph Crüts von Creits

Verder:
    * Lambert Jacobs: 'De opvoeding van Balthazar Cruts tot honnête homme', in: PSHAL 2003 (deel 139), pp. 101-142
    * Lambert Jacobs: Grenzen verlegd. Charles Roemers (1748–1838 ), een Maaslands regent in roerige tijden [proefschrift] - op blz. 349 wordt de Hagenhof even genoemd
    Last edited by El Loco; 3 augustus 2022, 11:23. Reden: aanvulling

Leave a comment:

• Amienees
    started a topic Oud burgemeester Willem Hubertus Cruts x Kerens

Oud burgemeester Willem Hubertus Cruts x Kerens

Willem Hubertus Cruts trouwde Maria Magdalena Josepha Xaveria Kerens op 29 augustus 1751. Hij was burgemeester (Luikse zijde) tussen 1764-1778. Zijn schoonvader was ook burgemeester geweest en zijn schoonbroer Henricus Joannes Kerens was bisschop in Oostenrijk. Eén van zijn kinderen, Godfried Joseph Cruts werd eveneens bisschop.
    Zij hadden verschillende panden in bezit waaronder de Hagenhof in Amby, wat fungeerde als zomerverblijf. Uit deze periode zijn interessante pachtcontracten bewaard gebleven.
    Ik probeer me een beeld te vormen over de familie Cruts in de 18e eeuw. Is er meer bekend over de levenswandel van W.H. Cruts? Heeft hij bijvoorbeeld als burgemeester 'iets' betekend voor de stad ? Is er meer bekend over de (sociale) omstandigheden waarin zij leefden? Waar woonden zij in de stad bijvoorbeeld?
    Ben erg benieuwd of iemand mij kan helpen!
Bezig...
X