Aankondiging

Sluiten
No announcement yet.

Burgemeester van Maastricht?

Sluiten
X

• Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
nieuwe berichten

• Burgemeester van Maastricht?

Geacht Forum,

Namens een FB-vriend stel ik hier de vraag: Beste mensen, ik zoek hulp bij onderstaande schilderij. Van een bekende uit Zuid Frankrijk die dit schilderij in zijn bezit heeft wilt graag weten wie dit is ! Het zou gaan om "Bourgmestre de Maastricht". De schilder is eventueel Philippe de Champaigne (1602-1674) maar dit is heel niet zeker. Er is geen enkele handtekening te vinden. Wie kan ons de juiste richting opsturen!!

Wikipedia zegt over de schilder: https://nl.wikipedia.org/wiki/Philippe_de_Champaigne

Verder is er een lijst van burgemeesters van Maastricht: https://nl.wikipedia.org/wiki/Lijst_...richt#17e_eeuw Er komen nogal wat mannen in aanmerking.

Wie heeft er wat suggesties?

Click image for larger version

Name:	272883695_10222179439415836_3290578853640816163_n.jpg
Views:	54
Size:	148,1 KB
ID:	104737

Bij zo'n zoekactie is de achterkant van het schilderij net zo belangrijk als de voorkant. Zowel de achterkant van de lijst (veilingstickers, vorige eigenaars, ed) als de achterkant van het doek. Misschien kan de eigenaar daar foto's van maken? Verder zoveel mogelijk informatie over de herkomst (provenance). Belangrijk is ook om te weten waar de aanwijzing "Bourgmestre de Maastricht" vandaan komt. Ik zou de naam Philippe de Champaigne - tenzij daar concrete aanwijzingen voor zijn - meteen laten vallen. Bezitters van anonieme werken zijn vaak geneigd (wishful thinking) om bij de grotere namen te gaan zoeken.
    Last edited by El Loco; 3 februari 2022, 11:00.

Opmerking

Oorspronkelijk geplaatst door El Loco Bekijk bericht
      ... Misschien kan de eigenaar daar foto's van maken? …
      Uitstekende suggestie, dank je. Ik heb het doorgegeven aan degene die de vraag stelde, ik ben benieuwd naar verdere ontwikkelingen.

Opmerking

Bezig...
      X