Aankondiging

Sluiten
No announcement yet.

Genealogisch zoekertje

Sluiten
X

• Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
nieuwe berichten

• Genealogisch zoekertje

Ik hoop dat ik niet direct van MO gegooid worden, omdat dit onderwerp niet direct met Maastricht te maken heeft, maar wellicht kan iemand me helpen.

Ik ben in bezit gekomen van een kistje met daarop de vermelding 1914 en 1915; daarnaast de namen ‘v.d. Zande’ en ‘v. Harderwijk’. Ik zal er een foto van plaatsen, maar ik heb het kistje nu niet bij de hand. Op wiewaswie.nl kon ik geen link leggen tussen de twee namen, maar ik zie dat er een functionaliteit is voor abonnementhouders om op twee namen tegelijk te zoeken. Kan iemand dit op het forum?

Zul je zien dat ze in Maastricht geboren zijn!

Oorspronkelijk geplaatst door burgemeester Bekijk bericht
    ... ik zie dat er een functionaliteit is voor abonnementhouders om op twee namen tegelijk te zoeken. Kan iemand dit op het forum?
    De zoekcombinatie Zande Harderwijk geeft enkel één resultaat: een testament uit 04-08-1777 te Amsterdam opgemaakt door notaris Philippus Dorfling.

De leefs mer eine kier .

Opmerking

Danke, breur!!!

Opmerking

Geachte burgemeester, u zoekt het in de genealogische sfeer, maar zou het ook niet kunnen gaan om een Van der Zande van (=uit) Harderwijk? Zie Delpher: https://www.delpher.nl/nl/kranten/re...&redirect=true

Opmerking

Dank, Ingrid! Tja, daar had ik uiteraard ook aan gedacht. Eerst wat even achtergrond. Een foto zal ik plaatsen, maar het kistje staat bij mijn buurman.

Het kistje dat ik kocht is een prima voorbeeld van wat tegenwoordig ‘tramp art’ of ‘trench art’ genoemd wordt. Deze kunstvorm werd populair aan het einde van de 19de en begin van de 20ste eeuw. Doordat grondstoffen duur waren werd er binnen deze stroming gebruik gemaakt van restproducten, met name luciferdoosjes en sigarenkistjes. Het is een echte volkskunst, al zijn er in Amerika enkele makers die denk ik tot de hoge kunst gerekend mogen worden. Ik ken de stroming uit het televisieprogramma van Drew Pritchard: Salvage Hunters. Af en toe kom ik het tegen als ik op markten struin. Als de prijzen niet te gek zijn wil ik het weleens kopen. Dit tot groot ongenoegen van mijn lieftallige echtgenote die het uiterst lelijk vindt. Toegegeven, je moet ervan houden. Ik heb het leren waarderen.

Terug naar kistje. In de bovenzijde staat duidelijk ‘j.v.d. Zande’ aan de onderzijde staat een letter (c? w?) gevolgd door ‘v. Harderwijk’. Ik dacht daarom dat het initialen waren.

Inmiddels heb ik ook een andere theorie. Het kistje zou gemaakt kunnen zijn in Harderwijk, waar de genoemde Van de(r) Zande op dat moment verbleef. In Harderwijk was een aardig groot toevluchtsoord voor gevluchte Belgische militairen en burgers. Het zou ook verklaren waarom er zowel 1914 als 1915 in het kistje staat. Bij een huwelijk zou je immers geen twee jaartallen verwachten, bij een verblijf wel. Daarnaast heb ik op internet nog twee gelijkende ‘tramp art’ kistjes gevonden waarin Harderwijk uitgezaagd is. Ten slotte: ik kocht het kistje in België. Zou dus plausibel zijn dat een vluchteling het kistje maakte en mee terugnam naar zijn of haar thuisland.

Probleem met deze theorie is natuurlijk de letters die vooraf gaan aan Harderwijk. Als dat een initiaal is, gaat bovenstaande theorie niet op. Maar ik kan geen sluitende verklaring voor die letters vinden. Andere verklaringen kunnen er natuurlijk ook zijn. Bijv. twee bevriende militairen die in 1914 en 1915 samen dienden, om maar een zijstraat te noemen. En misschien was het ook weer heel anders…..

Helaas, nog steeds geen relatie met Maastricht.
          Last edited by burgemeester; 30 januari 2022, 22:04.

Opmerking

Er bestaat een lijst van geïnterneerden in Harderwijk: 3x Van der Zande. https://europeana1914-1918.s3.amazon...1.original.pdf
            Last edited by Ingrid M.H.Evers; 30 januari 2022, 22:43. Reden: correctie

Opmerking

Geweldig !! En ook nog een echte kanshebber, Jozef Van de Zande uit Moll, arriveerde in december 1914.

Opmerking

Als je googelt met 'Interneringskamp Harderwijk' e.d., komt er heel veel informatie naar boven. Ik zou wel graag die foto('s) zien. Misschien dat die C of W dan ook duidelijk wordt. Want ik denk wel dat je gelijk hebt met die Belgische geïnterneerden.

Opmerking

Zo dan maar…..

Opmerking

Wow, typical trampart!

http://www.iisg.nl/collections/refugees/zo541.php
                    Last edited by Ingrid M.H.Evers; 30 januari 2022, 23:52.

Opmerking

Net als 'burgemeester' heb ik wat moeite met de letters vóór 'Harderwijk'. Ongelukkig genoeg is het een letter die niet voorkomt in de overige tekst. Het is zeker geen W, want die zou dan dezelfde vorm hebben gekregen als de W in Harderwijk. Het is duidelijk een ronde vorm. C is goed mogelijk (Camp), maar indien er iets is weggebroken zou een O ook kunnen. Misschien hebben deze letters iets te maken met een nummering/aanduiding van de barakken in het Kamp Harderwijk, maar een oplossing heb ik niet kunnen vinden. Misschien de plaatselijke historische/heemkunde verenigingen eens raadplegen?

Opmerking

Het zal niet carnavals vereniging Harderwyk zijn..

Dit is nog een aardige video over het kamp:

Fallor ergo sum

Opmerking

Bezig...
                        X