Aankondiging

Sluiten
No announcement yet.

Foto’s van de Sint Michaëlschool aan de Boschstraat

Sluiten
X

• Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
nieuwe berichten

• Foto’s van de Sint Michaëlschool aan de Boschstraat

Ik ben onlangs in het bezit gekomen van enkele schoolkasten. De kasten hebben een best bijzondere ‘provenance’, ze zijn afkomstig van de Sint Michaëlschool die tussen 1962 en 1973 gevestigd was in de vroegere Refugie van Hocht aan de Boschstraat. Deze school verhuisde daarna naar Oud-Caberg. Nu heb ik het silhouetje ‘Rondom Boschstraat 73’ erop nageslagen, maar daar staan geen foto’s uit die periode in. Nu zou ik het natuurlijk uiterst leuk vinden om een foto uit die tijd te hebben - liefst met die kast erop...... iemand een idee?

Uiteraard een foto van één van de kasten!

Click image for larger version  Name:	image_4788.jpg Views:	3 Size:	72,3 KB ID:	102544
    Last edited by burgemeester; 25 januari 2021, 13:26. Reden: Datering lokatie school aangepast

Mooie aanwinst! Handig voor de sokken en onderbroeken... Hoe weet je trouwens dat ze van die school afkomstig zijn?

Hier een ongedateerde foto van de Boschstraat, volgens mij wel jaren 70, maar misschien meer eind jaren 70. Zal lastig zijn om een foto uit die tijd met de kasten te vinden, maar we zeggen nooit nooit.

Click image for larger version

Name:	640px-Straatbeeld_met_zicht_op_de_zeer_brede_voorgevel_-_Maastricht_-_20389960_-_RCE.jpg
Views:	59
Size:	88,5 KB
ID:	102546
    Bron: File:Straatbeeld met zicht op de zeer brede voorgevel - Maastricht - 20389960 - RCE.jpg op Wikimedia Commons

Opmerking

Overigens kan ik niks vinden over een Sint-Michaëlschool in Oud-Caberg. Wel in Mariaberg en Heugem.

Opmerking

Ha! Toch wel. Door storm vernield, vermoedelijk in 1983. Het adres was Velijndonk 45. De Donkenbuurt is de nieuwbouwwijk van Oud-Caberg, gebouwd omstreeks 1970, dus dat klopt aardig met Burgemeesters datering van de verhuizing van de school naar Oud-Caberg.

Is er stormschade te zien op de kasten?

Bron: Beeldbank RHCL | id=293823 (helaas zonder foto)

Opmerking

Op Maastricht digitaal vindt je foto's vanuit een hoog standpunt.
          De school lag op de binnenplaats die je bereiken kon langs het Hotel door de gats.

bron
          https://www.maastrichtdigitaalcentru...er/boschstraat
          Bestanden bijvoegen
          Last edited by Antonius; 25 januari 2021, 11:40. Reden: link
          iets te oud voor re-educatie
          iets te jong voor afschrijving
          m.a.w. stoere Maastrichtenaar in buitendienst

Opmerking

Oorspronkelijk geplaatst door El Loco Bekijk bericht
            Mooie aanwinst! Handig voor de sokken en onderbroeken... Hoe weet je trouwens dat ze van die school afkomstig zijn?
            Dat weet ik van de vrouw van wie ik de kasten kocht. Ze stuurde me ook nog een foto van de kasten uit de tijd van de vestiging Oud-Caberg, dus dat verhaal lijkt me helemaal te kloppen.

Opmerking

De Sint-Michaelschool wordt in de jaren 1962-1973 slechts één keer genoemd in de krantenbank op Delpher: in 1970 wordt er ingebroken en een projector gestolen. Een locatie voor de school staat er niet bij, maar ik neem aan dat Boschstraat klopt. Daarnaast is de locatie Velijndonk te vinden: de school staat dan onder leiding van een zuster Imelda. Dat bevestigt, dat het instituut een bijzondere school was, opgericht door de Zusters van het Arme Kind Jezus aan de Boschstraat.

Ik krijg de indruk dat deze school speciaal onderwijs gaf aan kinderen met leer- en opvoedproblemen. Wie wil, zou het even kunnen nazien in de Pius-Almanak, het nog altijd bestaande Jaarboek voor Katholiek Nederland. Het staat in zijn geheel op de website van Delpher ('tijdschriften'). Het is niet de makkelijkste zoektocht, maar met trefwoorden als 'Boschstr.' , 'Boschstraat', of 'Velijndonk' schakel je al heel veel treffers uit. Want Michael komt natuurlijk vaker voor, en de zusters idem.

Het SHCL bezit een brochure, geschreven door Jac. van Term, De Michaelschool, een LOM-school: http://www.shclimburg.nl/sint-michae...een-lom-school (geen jaar van uitgave). Het SHCL is natuurlijk nog tot Aswoensdag of langer gesloten, maar er is wel enig personeel aanwezig. Je zou een mailtje kunnen sturen met de vraag, of er foto's in die uitgave staan.

Een andere mogelijkheid is de website www.schoolbank.nl, een ontmoetingspunt voor oud-leerlingen (misschien hebben ze foto's?). Maar de Michaelschool die ik daar vond, is geloof ik niet degene die je zoekt.

Een laatste mogelijkheid is natuurlijk de Congregatie van de Zusters van het Arme Kind Jezus zelf. Een inleidend artikel is te vinden op Wikipedia: https://nl.wikipedia.org/wiki/Zuster...rme_Kind_Jezus. De belangrijkste punten zijn:
              1. het moederhuis zit tegenwoordig in Aken
              2. er is een functionerend museum in Simpelveld: https://nl.wikipedia.org/wiki/Museum...van_Simpelveld

De vraag is namelijk: Waar zijn de archieven gebleven?
              Mogelijk zitten ze inderdaad in Aken. Voor hetzelfde geld is alles van die scholen vernietigd. Het zijn particuliere archieven, waarvoor geen bewaarplicht bestaat. Navragen dus.

En dan is er het Erfgoedcentrum Nederlands Kloosterleven in Sint Agatha bij Cuyk. Het archief van deze congregatie heb ik daar zo snel niet gevonden (het hoeft er niet te liggen), maar je zou er ook hier een telefoontje/mailtje aan kunnen wijden. Buitengewoon hulpvaardige lieden, daar. Ik vond er wel wat literatuur over de Congregatie van Zusters van het Arme Kind Jezus: https://www.erfgoedkloosterleven.nl/...zus&miview=tbl
              Last edited by Ingrid M.H.Evers; 25 januari 2021, 18:07.

Opmerking

Delpher heeft voor Michaelschool ook een aantal treffers in de tijdschriftenbank die van belang kunnen zijn, al hoeft het niet om Maastricht te gaan: https://www.delpher.nl/nl/tijdschrif...5%22)&coll=dts Probleem is dat die tijdschriften alleen in te zien zijn bij de Koninklijke Bibliotheek. Maar je zou eens kunnen kijken die bewuste tijdschriftentitels in andere bibliotheken beschikbaar zijn, bijvoorbeeld in de Stadsbibliotheek Maastricht (de oude CB-collectie van de Beyart) of bij Hogeschool Zuid.
                Last edited by Ingrid M.H.Evers; 25 januari 2021, 18:27.

Opmerking

Dank, Ingrid! Wat heb je er weer een studie van gemaakt!

Met name die brochure ziet er heel interessant uit. Als het weer kan, ga ik die eens bekijken.

Opmerking

Oorspronkelijk geplaatst door burgemeester Bekijk bericht
                    Wat heb je er weer een studie van gemaakt!
                    Valt wel mee hoor, hooguit een uurtje aan gewerkt, lekker ontspannend. Het kost meer tijd om het op te schrijven, dan om het te bedenken. Niet meer dan een paar wegwijzers. Wat daarná komt, vraagt echt tijd, maar dat laat ik aan jou over.
                    Last edited by Ingrid M.H.Evers; 9 februari 2021, 09:22.

Opmerking

Bezig...
                    X