Aankondiging

Sluiten
No announcement yet.

Ciné-optiek P. Pans

Sluiten
X

• Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
nieuwe berichten

• Ciné-optiek P. Pans

Pie Pans werd als Pierre Antoine Maria Pans geboren op 12 september 1911, als derde zoon van de banketbakker A.H.H. Pans (Wijker Brugstraat 17) en overleed in 1992. Wie heeft wat aanvullende informatie over de fotohandel van Pie Pans in de Wijker Brugstraat?

Ik krijg de indruk dat hij oorspronkelijk in de optiek werkte, of daar zijn opleiding in kreeg. Hij adverteerde voor het eerst in 1940, met een zaak die hij ‘Foto-optiek’ noemde, maar hij staat al als zodanig vermeld in het Adresboek 1938. Het adres is dan nog W. Brugstraat 49, tel. 5580.
    Na de oorlog is filmen voor hem belangrijker geworden dan fotografie. In 1950 - hij is inmiddels verhuisd naar W. Brugstraat 6 - vermeldt een advertentie nog 'Foto-Optiek', in 1955 is het 'Cine-Optiek’. Maar tegelijkertijd bestaat de 'optiek' dus ook nog.

Na 1965 kan ik geen gegevens meer over de zaak vinden. Weet iemand wanneer Cine-Optiek Pans is gestopt? Wie was de cliëntèle? Had hij concurrenten?
    Last edited by Ingrid M.H.Evers; 19 juni 2020, 08:49.

Zou Koeleköpke eens willen kijken of Pie Pans ook al vermeld staat in het Adresboek 1934?

Opmerking

VIf. Alphonsius Hendrikus Hubertus Pans geboren Maastricht 11 december 1875, overleden Maastricht 26 maart 1939, banketbakker, wonende Wijker Brugstraat 1, , trouwde Sint-Pieter 22 juni 1907 met Maria Leopoldina Hubertina Faulhaber, geboren 28 januari 1879, overleden Maastricht 1 september 1945, dochter van Eduardus Hubertus Faulhaber en Maria Hubertina Clementina Lustermans.

Uit dit huwelijk:
      1. Francois Clement Alphons Maria Pans geboren Maastricht 25 april 1908.
      2. Joseph Hubert Eduard Pans geboren Maastricht 14 april 1909.
      3. Rosalia Anna Maria Pans geboren Maastricht 14 september 1910.
      4. Pierre Antonie Marie Pans geboren Maastricht 12 september 1911, overleden Maastricht 21 september 1982.
      5. Bertha Henriette Maria Pans geboren Maastricht 1913, overleden Maastricht 1993, trouwde Maastricht 16 september 1938 met Louis Antoine Smeets, geboren 1911, overleden Maastricht 1998.
      uit GenWiKi

Mijn Opa, Pa en Oom kocht er wel eens wat foto donkere kamer benodigdheden of gewoon een negatief filmpje.
      Volgens mij is er pas in 1974 ongeveer Foto Grauss in de Wijcker Brugstraat en Foto Schmeck in de Stationsstraat 2 huizen naast de posthoorn gekomen. Waar ik vaak spullen kocht.
      iets te oud voor re-educatie
      iets te jong voor afschrijving
      m.a.w. stoere Maastrichtenaar in buitendienst

Opmerking

p.s. mijn oom kan ik nog eens vragen voor informatie

Opmerking

Nou ik heb hem net gebeld, want er is een nieuwgeboren familie lid bij gekomen. Hij kan het zich wel herinneren, ook dat hij daar vaker kwam maar hoe het met Pie afgelopen is weet hij niet meer. Hij is ook al 90.
          misschien andere, wiekeneers die get dreuver weete.

Opmerking

Ik heb even een foto gemaakt van alle "Pansen" in het adresboek van 1934

Bestanden bijvoegen
            't Sjoenste wat Slivvenier aon 'ne mins kin geve
            is es Mestreechteneer te mage leve ...

Opmerking

Hartelijk dank, Antonius, en ook nog gefeliciteerd met de aanwas in de familie!

Graus (of een voorloper daarvan) schijnt al begonnen te zijn als zaak in 1944, maar zat toen op de Hoogbrugstraat.
              Foto-Optiek Schmeck gaat zelfs nog terug naar vóór de oorlog. J. Schmeck opende zijn pand op 6 oktober 1925 Wijker Brugstraat 35 (/hoek Rechtstraat), en het filiaal in Maastricht op 30 april 1932 (hoek Grote Staat/Muntstraat).

Maar nu nog eens Pans! Had hij zich al vóór 1938 gevestigd, en wanneer is hij opgehouden?

Opmerking

Dat Graus op de Hoogbrugstraat begonnen is wist ik niet, maar dat was ook ver voor mijn tijd. Toen ik begon met fotografie zaten ze op Wycker Brugstraat 17 of 15 en nadien aan de Overzijde 14 en verkochten sindsdien tevens audio en video apparatuur.
                Foto-Optiek Schmeck dito, die zat toen ook in de Stationsstraat 41 en heeft het filiaal opgegeven waarna het prachtig filiaal Muntstraat overbleef. (dat 's ochtend prachtig licht uit oost door de Jodenstraat vangt.
                Volgens mij huppelt een oude medewerker van Foto Daniels nog rond in het Centrum (zag hem afgelopen zomer 2017 ) en die moet wel al zijn concurrenten hebben gekend dus ook Pierre Pans.

Op OpenStreetMap (internet) heb je altijd ook de juiste huisnummers erbij

Opmerking

Oorspronkelijk geplaatst door Koelekopke Bekijk bericht
                  Ik heb even een foto gemaakt van alle "Pansen" in het adresboek van 1934.
                  Hartelijk dank, Koeleköpke! Het is duidelijk dat Pie Pans in 1934 nog niet zelfstandig woonde of werkte. Hij was ook pas 23 op dat moment. Het kan zijn dat hij wel al een baan had bij de opticien-fotohandelaar J. Schmeck. Zo is ook zijn leeftijdgenoot Frans Lahaye begonnen. Of hij net als deze ook een tijdlang elders heeft gewerkt/gestudeerd? Het is vooralsnog allemaal onduidelijk. Wel is duidelijk dat Pans zich op termijn meer ontwikkelde tot filmer, terwijl Lahaye zich meer toelegde op fotografie.
                  Last edited by Ingrid M.H.Evers; 21 juni 2020, 08:27.

Opmerking

Bezig...
                  X