Indien dit uw eerste bezoek is, vergeet dan niet de FAQ te lezen door op de bovenstaande verwijzing te klikken. U dient zich te registreren voordat u kunt gaan posten. Klik op de registreer verwijzing hierboven om te vervolgen. Om te beginnen met het tonen van de berichten selecteert u het forumdeel welke u wil gaan bezoeken middels gebruikmaking van de onderstaande selectie.
Ter info:
Mocht er zich onverhoopt een probleem en/of fout voordoen tijdens uw aanmelding, meldt deze dan aub. aan ons (door op de onderstaande gekleurde tekst te klikken).
Wij zullen u dan via email contacteren en zorg dragen voor uw aanmelding zodat u gebruik kunt maken van het forum! Registreren lukt niet, ik kan mij niet aanmelden!
Oorspronkelijk geplaatst door Jo PluymakersBekijk bericht
Dank aan Koelkopke voor zijn bijdrage. Overigens is er na de oorlog nog één maal het Adresboek van Maastricht verschenen en wel met als jaargang 1958, echter zonder een overzicht van bewoners op straatnaam.
Klopt, want dat adresboek heb ik ook. Jammer dat het overzicht van bewoners op straatnaam ontbreekt in dit boek.
n.b. Voor de goede orde: Koeleköpke is een "haar" , maar dat zie je niet aan de naam hè.
't Sjoenste wat Slivvenier aon 'ne mins kin geve
is es Mestreechteneer te mage leve ...
Onderstaand al enige informatie verkregen o.a. door advertenties in dagbladen gevonden via Delpher. Ook blijkt de schrijfwijze van deze straat verschillend te zijn, nl. Stationstraat of Stationsstraat. Dat roept de vraag op: Wat is nu juist?
Stationsstraat 30-32 - Limburgs Dagblad 31.01.1958
Lambert van Sebillen, Stationsstraat 30-32, biedt Jukeboxen aan.
(Dit adres is meer bekend vanwege de wild- en gevogeltehandel Van Sebillen.Tevens verkocht men daar vis, groente en fruit.
De verkoop vond plaats in de twee aansluitende winkels met de huisnummer 30 en 32. Eerder bekend onder de naam Firma Wed. Leunissen).
- Limburgs Dagblad 12.07.1971
Te huur twee winkelpanden Stationsstraat 30-32
- Limburgs Dagblad 01.07.1978
Winkelmeisje gevraagd Fa. Leunissen
Stationsstraat 34-36
- Volkskrant 28.01.1978
Architectenbureau Swinkels-Salemans (zie bijlage).
In eerdere personeelsadvertenties van dit bureau in het Limburgs Dagblad is de huisnummering niet consistent:
16.03.1961: 34-36
01.04.1961: 36
23.11.1968: 36
30.02.1971: 34-36
Stationsstraat 38
- Gids van Maastricht en omstreken1898
Sigaren-Magazijn Firma F. Hollman - Limburger Koerier 11.11.1916 Autogarage de Luxe gedreven door J. Fontenelle-van Kimmenade, Stationsstraat 38 wordt
overgenomen door Antoine van de Poel, Garage en Chauffeursschool.
- Website Transport History
Foto en tekst van de opening op 22 januari 1927 van Garage W. Spronck. dealer Citroen.
(De foto is gelijk aan die ik plaatse bij bovenstaand bericht van 20 mei).
- Adresboek van Maastricht 1958
Garage W. Spronck
In 1961, of al wat eerder, stond de garage op naam van H.D. Lambrechts (Limburgs Dagblad 28.09.1961).
Per 1oktober 1964 was de naam gewijzigd in:
Automobiel- en garagebedrijven Bos (Limburgs Dagblad 17.09.1964).
Eind jaren zestig zal de garagefunctie van het pand verdwenen zijn. Die datering baseer ik op de bouwvergunning van 15 september 1969: verbouwen van de garage-ingang tot winkel. Maar wat die winkel verkocht?
Stationsstraat 40
- Adresboek van Maastricht 1934
Conraads A.H.H. Winkeljuffrouw
Ubben F.F. Heeren- en dameskleermaker
Welters J.M. Chauffeur
- Adresboek van Maastricht 1938
Hotel Excelsior; F.M.V.A, van Dongen
- Limburgs Dagblad 08.03.1950
Hotel Excelsior
- Limburgs Dagblad 01.05.1952
Hotel Excelsior
- Adresboek van Maastricht 1958
Hotel Stijns (eigenaar H.J. Rinkens)
- Limburgs Dagblad 31.12.1965
Hotel Stijns; eigenaar. H.J. Rinkens
- Limburgs Dagblad 22.09.1990
Aankondiging opening op 1 januari 1991 van Hotel Bergère (eigenaar Paul Rinkens),
In 2007 wisselde het hotel van eigenaar en kreeg als nieuwe naam Designhotel Maastricht en werd onderdeel van de Eden Hotelgroup. De drie etalageramen aan het voorfront maakten vroeger deel uit van het restaurant. Maar die ruimte was al in 2002 verhuurd aan Bloemisterij de Rozengaard die er nog altijd huist. In de tijd van de garagefunctie (tot eind jaren zestig) was het een tijdlang de showroom van onder meer van Citroens.
Bijgevoegde foto laat ons Hotel Stijns zien in de jaren zeventig. Zoals te zien is, heeft de ingang rechts van het voormalige garagebedrijf een deur gekregen. Dit zal de ingangsdeur van de winkel zijn waarvoor op 15.09.1969 een bouwvergunning werd afgegeven (zie post 17). Het bovenlicht van de deur heeft een opschrift dat wellicht de vraag zou beantwoorden:
Hoe heette die winkel en wat werd er verkocht? Maar dan moet je dat wel kunnen lezen!
Oorspronkelijk geplaatst door Jo PluymakersBekijk bericht
Onderstaand al enige informatie verkregen o.a. door advertenties in dagbladen, gevonden via Delpher. Ook blijkt de schrijfwijze van deze straat verschillend te zijn, nl. Stationstraat of Stationsstraat. Dat roept de vraag op: Wat is nu juist.
Wat een speurzin en prachtig overzicht! Chapeau.
Wat betreft de naam van de straat: de uitgave 'De straatnamen van Maastricht, hun herkomst en betekenis', Maastricht 2013, pagina 71, vermeldt dat de doorbraak vanaf de Maasbrug naar het station al in 1885 was voltooid, en in de volksmond werd aangeduid als 'de Percée' (de doorbraak, door stadsmuren en vestingwerken). Maar het verlengde deel van de verbrede Wycker Brugstraat kreeg pas de naam Stationsstraat (met twee s-en), toen het nieuwe stationsgebouw, dat in 1915 werd gebouwd, in gebruik genomen was. Het raadsbesluit voor de naamgeving dateert van 4 september 1917.
Aannemer Stitzinger heeft de panden destijds verbouwd naar de plannen van onlangs overleden architect Mans Hofhuis HBO-BNA in 1984, ik weet nog dat er problemen waren met de achterbouw wegens voorschriften inzake vluchten, dat kon alleen aan de Alexander Battalaan. (nu is de Alexander Battalaan ook anders geworden waar voorheen de garage ingang van het taxibedrijf was.)
Maar misschien dat Paul Rinkens dat nog weet toen hij Hotel Stijns heeft laten uitbreiden.
Bureau Swinkels Salemans die zaten 3 panden naast de Hotel L Empereur. Daar werkte een vriend van mij en dat is niet nr 34 of zijn die toen erheen verhuisd ?
Oorspronkelijk geplaatst door Ingrid M.H.EversBekijk bericht
Wat betreft de naam van de straat: de uitgave 'De straatnamen van Maastricht, hun herkomst en betekenis', Maastricht 2013, pagina 71, vermeldt dat de doorbraak vanaf de Maasbrug naar het station al in 1885 was voltooid, en in de volksmond werd aangeduid als 'de Percée' (de doorbraak, door stadsmuren en vestingwerken). Maar het verlengde deel van de verbrede Wycker Brugstraat kreeg pas de naam Stationsstraat (met twee s-en), toen het nieuwe stationsgebouw, dat in 1915 werd gebouwd, in gebruik genomen was. Het raadsbesluit voor de naamgeving dateert van 4 september 1917.
Het Maastrichtse straatnamenboek uit 1989 'n straat en 'n naam van Broeder Godwin Jägers en Broeder Odilo Berns, meldt op blz. 278: Stationstraat en verwijst daarvoor naar het raadsbesluit van 31 maart 1885. Ik neem dat het raadsbesluit van 4 september 1917 heeft geleid tot de toevoeging van een s !
U heeft helemaal gelijk, ook met de waarschijnlijke verklaring van de dubbele s. Niet de eerste keer dat we moeten constateren dat het Straatnamenboek nogal letterlijk uitgaat van de huidige straatnamen. Blijft de vraag, waarom men die naamsverandering voorstond. Ikzelf ben geboren in een Stationstraat, en die straat heet nog altijd zo. Oef, ik krijg een reprimande van de spellingwijzer. Is Stationstraat niet volgens het Groene Boekje?
Oorspronkelijk geplaatst door Ingrid M.H.EversBekijk bericht
U heeft helemaal gelijk, ook met de waarschijnlijke verklaring van de dubbele s. Niet de eerste keer dat we moeten constateren dat het Straatnamenboek nogal letterlijk uitgaat van de huidige straatnamen. Blijft de vraag, waarom men die naamsverandering voorstond. Ikzelf ben geboren in een Stationstraat, en die straat heet nog altijd zo. Oef, ik krijg een reprimande van de spellingwijzer. Is Stationstraat niet volgens het Groene Boekje?
Inderdaad! Het Groene Boekje vermeldt Stationsstraat! Indertijd heb ik eens informatie ingewonnen bij het Genootschap Onze Taal en uit de toen gemaakte aantekening van mijn telefoontje het volgende: We schrijven een extra s in een samenstelling waarvan het rechterdeel begint met een sisklank.
Ik meen dat het straatnaambord tegenwoordig ook de blijkbaar juiste spellingwijze hanteert.
We schrijven een extra s in een samenstelling waarvan het rechterdeel met een sisklank begint, als de aanwezigheid van de tussenklank /s/ blijkt uit een vergelijkbaar geval waarbij het rechterdeel niet met een sisklank begint.
Of er een tussenklank /s/is, is moeilijk te horen als het rechterdeel van een samenstelling met een sisklank* begint.
wandel + straat: wandelstraat
station + straat: Stationsstraat
We schrijven een extra s in Stationsstraat, omdat we die ook vinden in andere samenstellingen met station-: stationshal, stationsklok, Stationsplein.
Andere gevallen:
eenmanszaak (want: eenmansactie)
bedrijfszeker (want: bedrijfsonzeker)
handelszaak (want: handelsmissie)
meisjesschool (want: meisjesnaam)
damessjaal (want: dameshoed)
Soms geeft de Woordenlijst bij een bepaald grondwoord* zowel samenstellingen met als zonder tussen-s. Zo staat er bijvoorbeeld raadkamer en raadgever zonder tussen-s, maar raadsman en raadskelder met tussen- s. Zowel de vormen raadzaal als raadszaal zijn hiermee te verdedigen. Aanbevolen wordt om in deze gevallen de taalpraktijk te volgen
Bureau Swinkels Salemans die zaten 3 panden naast de Hotel L Empereur. Daar werkte een vriend van mij en dat is niet nr 34 of zijn die toen erheen verhuisd ?
Ook in mijn herinnering zat het architectenbureau in het door jou aangegeven pand (heeft als huisnummer acht). Ik ga het uitzoeken!
Oorspronkelijk geplaatst door Jo PluymakersBekijk bericht
[/I]
Ook in mijn herinnering zat het architectenbureau in het door jou aangegeven pand (heeft als huisnummer acht). Ik ga het uitzoeken!
Een oud-medewerker van het architectenbureau Swinkels en Salemans liet mij weten, dat het bureau meerdere vestigingen had in Wyck waaronder het door ons bedoelde. Maar het hoofdkantoor was wel degelijk in de Stationsstraat 34-36 en is daar tot 1991 geweest (zie foto). Toen verhuisde het naar de Alexander Battalaan 7 en daarmee vervielen ook de andere vestigingen.
Het bureau is inmiddels opgegaan in Architecten aan de Maas, Wim Duisenbergplantsoen.
3910 het verbouwen van de voorgevel van de woning, 1959, november 11
Datering:
1959, november 11
Adres:
(gem. Maastricht) Maastricht, Stationsstraat, 34
(gem. Maastricht) Maastricht, Stationsstraat, 36
Bouwwerk:
het verbouwen van de voorgevel van de woning.
Uit bijgaande bouwtekening uit 1959 blijkt dat de voordeur aan de rechterzijde is vervangen door een raam.
Het lijkt mij dat daar de toegang was tot dat deel van het toen nog gesplitste pand dat huisnummer 34 had.
Ik geloof dat u er helemaal uit bent. Het betere detectivewerk!
Dit alles maakt echter wel duidelijk, dat het Register van huisnummers (dat tot 1922 is bijgehouden) voor vragen nà 1922 zijn beperkingen heeft. Door opdeling, splitsing en hernieuwde vergroting in recentere tijden is voorzichtigheid met het 'aanwijzen' van een nummer wel geboden. Of dat nog door de gemeente is bijgehouden, is mij onbekend.
Oorspronkelijk geplaatst door Ingrid M.H.EversBekijk bericht
Ik geloof dat u er helemaal uit bent. Het betere detectivewerk!
Dit alles maakt echter wel duidelijk, dat het Register van huisnummers (dat tot 1922 is bijgehouden) voor vragen nà 1922 zijn beperkingen heeft. Door opdeling, splitsing en hernieuwde vergroting in recentere tijden is voorzichtigheid met het 'aanwijzen' van een nummer wel geboden. Of dat nog door de gemeente is bijgehouden, is mij onbekend.
Ja, ik ben eruit!
Conclusies:
- het huisnummer 34 is "verdwenen" door samenvoeging;
- nummer 36 werd tot voor enige jaren nog gebruikt (zie onderstaande foto geplukt van de website van het Designhotel Maastricht);
- nummer 38 zou feitelijk moeten gelden voor de huidige ingang van het hotel, maar nummer 40 wordt blijkbaar gehanteerd omdat dit van oudsher gold
voor het hotel met toen als ingang de linkervoordeur die nu toegang geeft tot Bloemisterij De Rozengaard.
De horecafunctie van het gebouw is in 1935 tot stand gekomen toen F.M.V.A. van Dongen vergunning verkreeg om het winkelhuis te verbouwen tot café.
De drie etalages waren tot dan in gebruik als showroom van het garagebedrijf met huisnummer 38. Het bedrijf bleef tot 1969 daar wel wel bestaan, echter zonder showroom en met als ingang de huidige toegang tot het Designhotel Maastricht.
Dank voor de suggesties die mij in het rechercheren van dienst zijn geweest. Het zou wel zeer prettig zijn als het Register van huisnummers een update zou kunnen krijgen!
Opmerking