De eerste autobezitters in Maastricht/Limburg
Vivinus (een Belgisch fabricaat) kreeg het nummer 31. Lhoest woonde op de Blekerij te Sint Pieter en dat was toen nog geen Maastricht. Dus als we recht in leer willen zijn was de directeur van de "pannenfabriek", M. du Moulin (Dumoulin), de eerste geregistreerde gemotoriseerde Maastrichtenaar. Hij reed vanaf eind mei 1899 rond in een Benz met het nummerbord 68. De vroegst geregistreerde eigenaar in Limburg buiten Sint Pieter/Maastricht was mr. I.H. Tassel, advocaat-procureur te Roermond, die eveneens een Benz reed (rijksnr. 53, registratie 23 maart 1899).
[Met late dank aan Hans Waldeck, die mij op het juiste spoor zette.]
Aankondiging
Sluiten
No announcement yet.
Eerste auto in Maastricht
Sluiten
X
-
Oorspronkelijk geplaatst door burgemeesterVolgens de limburger het eerste auto ongeluk van Nederland.
http://www.limburger.nl/article/2009...ENNU/128549428#Last edited by Ingrid M.H.Evers; 7 oktober 2009, 02:00.
Leave a comment:
-
Nog een foto van de wagen voordat hij verongelukte. Luitenant Van Asbeck die het ongeluk dus niet overleefde, had in garnizoen gelegen in Naarden toen daar de kruitfabriek ontplofte. Voor zijn moedig optreden had hij recent de versierselen van ridder in de (pas ingerichte) Orde van Oranje-Nassau gekregen. Gezien het verhaal van zijn dodemansrit had hij een teveel aan moed!Last edited by Ingrid M.H.Evers; 19 november 2018, 18:24.
Leave a comment:
-
Volgens de limburger het eerste auto ongeluk van Nederland.
http://www.limburger.nl/article/2009...ENNU/128549428#
Leave a comment:
-
De Meerssenerweg zegt mij niet meteen iets. Wel verschenen er in Maastricht enkele foto/prentbriefkaarten van een militaire parade op de Markt op 24 september 1901. In het opschrift wordt gerefereerd aan de op de foto zichtbare automobiel van een militaire bevelhebber, die na afloop in Valkenburg - ik meen bij een stadspoort onder aan de Cauberg - verongelukte (geen remmen?). Het schijnt de eerste keer te zijn geweest dat hier in de regio zoiets gebeurde en het maakte diepe indruk. De handelsgeest van de fotograaf werd er duidelijk door aangesproken.Last edited by Ingrid M.H.Evers; 6 oktober 2009, 20:39.
Leave a comment:
-
Oorspronkelijk geplaatst door Ingrid MH EversDe bierbrouwer W.M.J. van Aubel, wonende aan de Oeverwal 4 te Wijk-Maastricht, was een van de eersten, zo niet de eerste, die hier een auto had.
Ik meen ook eens ergens iets gelezen te hebben over het eerste auto ongeluk van Maastricht. In mijn hoofd heb ik dat dat op de Meerssenerweg is gebeurd. Ik heb wat in mijn boeken lopen rommelen, maar vind het niet.
Leave a comment:
-
Oorspronkelijk geplaatst door SJEFMet grote dank aan Ingrid Evers voor het geven van de informatie.
Leave a comment:
-
Met grote dank aan Ingrid Evers voor het geven van de informatie.
Ik neem aan dat de bierbrouwer van Aubel (Oeverwal 4 te Wyck) dezelfde is van de bekendere brouwerijnaam "De Ridder".
Leave a comment:
-
Gast antwoorddeEerste auto in Maastricht
De bierbrouwer W.M.J. van Aubel, wonende aan de Oeverwal 4 te Wijk-Maastricht, was een van de eersten, zo niet de eerste, die hier een auto had. Hij ontwikkelde zelfs een eigen fabricaat, de Aubel. Achtereenvolgens reed hij in een wagen met het (landelijke) nummerbord Nr. 553 (toewijzing per 29 november 1901), waarvan het merk niet bekend is, maar waarvan wordt aangenomen dat het de Aubel was. Daarna volgden een Renault 10 pk met het nr. 1038 (22 mei 1903) en een De Dion Bouton 6 pk. met het nr. 1181 (31 oktober 1903). Bij de invoering van de provincienummers kreeg Van Aubel het eerste volgnummer toegewezen: P-1.
Leave a comment:
-
Eerste auto in Maastricht
Ik zal in deze rubriek ook eens 'n vraag stellen en waar ik tot nu toe geen antwoord op heb kunnen vinden; ondanks bestudering en doorneming van diverse boeken.
Ooit moet er in Maastricht een eerste automobiel hebben rondgereden.
Dat moet toentertijd toch een bezienswaardigheid van jewelste zijn geweest.
Mijn vragen zijn aldus:- Wat voor een merk of type auto was dat?
- Wie was de eigenaar van dat voiture?
- En via welke straten werd deze eerste automobiel via een 'pronkrit' aan de Mastreechterneren getoond?
Bij voorbaat mijn dank.
SJEF.Tags: Geen
- Wat voor een merk of type auto was dat?
Leave a comment: