Aankondiging

Sluiten
No announcement yet.

Maastrichtse zoekplaatjes op Wikimedia Commons

Sluiten
X

• Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
nieuwe berichten

• Oorspronkelijk geplaatst door Pier Bekijk bericht
    Een vrij nieuwe foto van "Harmonie St Michael, Heugem-Maastricht. In de ticker tape parade, 75 jaar bevrijding van Maastricht" genomen op 14 september 2019 is vrij gemakkelijk.

Deze is genomen op de Kesselskade in Maastricht.
    Ja, zien is weten! links de brug, rechts de Maastrichter Brugstraat, midden achter Het Bat!

Opmerking

• Oorspronkelijk geplaatst door Pier Bekijk bericht
      De foto van Van Agt van 27 maart 1978 in Maastricht heeft mij ook wat hoofdbreken gekost, maar de oplossing heb ik nu.

De fotograaf staat op de Maasboulevard, met zijn rug naar de Maas, ongeveer 50 meter noordelijker van het huidige Stayokay hotel
      Boven de linkerschouder van Van Agt zien we de panden Sint Pieterskade no. 1 en 2.
      Let op het feit dat huisnummer 1 twee verdiepingen heeft met 4 ramen naast elkaar en huisnummer 2 ook twee verdiepingen maar met 3 ramen. Bovendien zijn de ramen op de tweede verdieping van huisnummer 2 iets lager dan de ramen van huisnummer 1.
      Kortom, ik ben vrij zeker van de locatie.
      Ik heb er Streetview eens bijgehaald https://www.google.com/maps/place/Si...92!4d5.6950501 en ik denk dat je ook deze op punt hebt! Als je met streetview naar links gaat (zuidelijker) zie je het viaduct van de Kennedybrug, daar waar het parkeren is onder de brug. Van Agt staat dan net als de fotograaf ook op de Maasboulevard, mogelijk in de middenberm en kijkt dus richting Wyck. Ne hiele lestige, Pier!
      Driewerf :
      Last edited by Ingrid M.H.Evers; 25 maart 2020, 09:27. Reden: correctie

Opmerking

• Effe niet opgelet en dan heeft Pier er weer drie opgelost. Top! Vooral die van Van Agt op de Maasboulevard is knap gevonden. Maar ze kloppen allemaal.

Wat betreft de ets van Alexander Schaepkens, daar moet ik me nog eens verder in verdiepen. Het is natuurlijk maar helemaal de vraag of die trapgevel nog bestaat, en als dat al zo is, of deze dan nog op dezelfde manier is verbonden met de belendende panden. Op Wikimedia Commons bestaat een categorie met trapgevels in Maastricht, die verre van volledig is, maar misschien toch houvast biedt.

Opmerking

• Oorspronkelijk geplaatst door El Loco Bekijk bericht
          Op Wikimedia Commons bestaat een categorie met trapgevels in Maastricht, die verre van volledig is, maar misschien toch houvast biedt.
          Ik vond er nog een: hoek Tafelstraat/Lang Grachtje, grappig genoeg met een 'vouw' erin, om de hoek te kunnen nemen.

Opmerking

• Oorspronkelijk geplaatst door Ingrid M.H.Evers Bekijk bericht
            Ik vond er nog een: hoek Tafelstraat/Lang Grachtje, grappig genoeg met een 'vouw' erin, om de hoek te kunnen nemen.
            Was ik ook al tegengekomen, inmiddels toegevoegd aan de categorie trapgevels, maar brengt ons helaas niet dichter bij de oplossing. Ik zie nergens in het Jekerkwartier een trapgevel van een dergelijk smal huis, waar een lager pand tegenaan gebouwd is. Er is tussen pakweg 1850 en 1950 heel wat afgebroken in de binnenstad, dus ik ben bang dat deze panden het ook niet overleefd hebben. We zullen misschien toch meer bij de historische afbeeldingen moeten gaan zoeken.

Opmerking

Bezig...
            X