Aankondiging

Sluiten
No announcement yet.

Alternatieve Dodenherdenking 2014 Koningsplein

Sluiten
X

• Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
nieuwe berichten

• Alternatieve Dodenherdenking 2014 Koningsplein

Uiteraard is iedereen welkom.

De leefs mer eine kier .

ik ga er vanuit dat het bevrijdingsmonument op korte termijn weer volledig tot haar recht komt.
    De Wereld gaat aan Vlijt ten onder

Max Dendermonde

Opmerking

Er is sowieso plek in Maastricht voor een alternatieve herdenking. De officiële is nogal gedomineerd door de nationalistisch-religeiuse tendens. Gezien wat er gebeurt is in de jaren '90 in delen van Europa lijkt me dat niet een tendens die je naar voren moet halen tijdens een dodenherdenking. Ik ga om die reden al een paar jaar niet meer naar de officiële. Een alternatieve waar op een waardige manier stil wordt gestaan bij de doden van de 2e wereldoorlog zou me zeker intereseren.

Opmerking

Oorspronkelijk geplaatst door Ivo M
        Er is sowieso plek in Maastricht voor een alternatieve herdenking. De officiële is nogal gedomineerd door de nationalistisch-religeiuse tendens. Gezien wat er gebeurt is in de jaren '90 in delen van Europa lijkt me dat niet een tendens die je naar voren moet halen tijdens een dodenherdenking. Ik ga om die reden al een paar jaar niet meer naar de officiële. Een alternatieve waar op een waardige manier stil wordt gestaan bij de doden van de 2e wereldoorlog zou me zeker intereseren.
        Dit is niet helemaal correct Ivo. Alle slachtoffers van geweld werden de laatste jaren herdacht op het Koningsplein, zonder onderscheid van geloof, nationaliteit of seksuele geaardheid. Wyckerveld laat zich deze officiële plek niet zo maar afnemen. Overigens niets tegen een alternatieve herdenking, maar dan wel vrijwillig en niet gedwongen.
        De leefs mer eine kier .

Opmerking

Oorspronkelijk geplaatst door Breur
          Dit is niet helemaal correct Ivo. Alle slachtoffers van geweld werden de laatste jaren herdacht op het Koningsplein, zonder onderscheid van geloof, nationaliteit of seksuele geaardheid. Wyckerveld laat zich deze officiële plek niet zo maar afnemen. Overigens niets tegen een alternatieve herdenking, maar dan wel vrijwillig en niet gedwongen.
          Formeel werden inderdaad alle slachtoffers herdacht. Ik heb het meer over de sfeer die de herdenking uitstraalt. Als voormalig vrijwilliger van het Volunteer Project Pakrac heb ik genoeg ellende gezien veroorzaakt door juist een nationalistisch-religieus getint conflict

Opmerking

nationalistisch-religieuze tendens

Oorspronkelijk geplaatst door Ivo M
            (...) De officiële [dodenherdenking] is nogal gedomineerd door de nationalistisch-religeiuse tendens. (..)
            Wat bedoel je precies met nationalistisch-religieuze tendens???
            Een dag niet gelachen, is een dag niet geleefd

Opmerking

Oorspronkelijk geplaatst door Pier
              Wat bedoel je precies met nationalistisch-religieuze tendens???
              De nadruk op Nederlandse slachtoffers, zeer prominent zingen van het Wilhelmus en nogal prominent bidden. En dan natuurlijk de overheersing van uniformen. Ik ben vaak genoeg geweest, ik heb dat de laatste keren dat ik was steeds overheersender voelen worden.

Opmerking

Ja, die tradities. Overigens stellen veel mensen het op prijs, wel zo te herdenken. En die uniformen horen bij hun representatieve taak. Maar ik heb dit draadje gestart om aan te geven dat een comité van boven af nog geen uitspraak durft (wil) doen over de officiële plek van herdenking nadat de werkzaamheden op het Koningsplein zijn afgerond.

Nieuws en Actualiteiten van donderdag 1 mei 2014 RTV Maastricht (vanaf 05:03):

De leefs mer eine kier .

Opmerking

Wat betreft de plek, kan ik me vinden in deze actie.

Wat betreft het tijdstip, absoluut niet. Dodenherdenking hoort op 4 mei plaats te vinden. Geen dag eerder. Het is immers een Nationale herdenking.

Dat er in Maastricht om praktische redenen een alternatief gezocht werd, is tot daar aan toe. Maar om de herdenking vanwege godsdienstige redenen te verplaatsen, daar kan ik met mijn verstand niet bij.

Heel simpel: die zwarte kousen hebben zich niet te bemoeien met het toevallige feit dat Dodenherdenking op een zondag valt. Immers: wat zouden zij hebben gedaan wanneer de geallieerden op zondag hun woonplaats zouden hebben bevrijd?

"Nu even niet, het is vandaag de dag des heren, kom morgen maar terug? ":(:(

Te idioot voor woorden, ze moeten zich diep schamen. Voor mij mag er nooit een discussie ontstaan over het tijdstip van de Dodenherdenking. Die hoort op 4 mei.

Punt.
                  I am not a complete idiot. Some parts are missing

Opmerking

Gewoon houden op de plek en het tijdstip zoals het altijd was. Sinds de jaren '60 al herdenkt men ruimer en niet alleen de slachtoffers uit WO2. Wat dit laatste betreft, een beetje jammer dat men in Nederland op deze manier minder 'respect' toont voor de geschiedenis waar deze dag echt voor stond. Maar dat is Nederland wel eigen.
                    Trust me, I know what I am doing

Opmerking

'Alternatieve' Dodenherdenking Koningsplein 2014

Evenals in 2013 werd in 2014 een dodenherdenking door de buurt georganiseerd op het Koningsplein te Maastricht. Door werkzaamheden aan A2 en Koningsplein werd de officiële dodenherdenking tijdelijk verplaatst naar het Herdenkingsplein. Er werd gekozen voor de datum 3 mei om de aanwezigen fysiek in staat te stellen de officiële dodenherdenking (4 mei) op het Herdenkingsplein bij te wonen.

Van het voorbijgaand verkeer werd weinig hinder ondervonden. Een enkele ambulance verstoorde de stilte maar dat is onvermijdbaar. Een aanvliegroute naar vliegveld Zuid-Limburg was prominent constateerbaar, maar dat is al jaren zo. Een handvol bankjongeren kon zich niet gedragen, maar ook dat is niet uitzonderlijk.

De buurt gaat er vanuit dat de officiële dodenherdenking weer zal plaatsvinden op de officieel aangewezen plek na beëindiging werkzaamheden omgeving Koningsplein. Een aantal mensen van buiten de buurt bezochten deze bijeenkomst informeel of formeel. Overigens kan de vlam op 4 mei rustig branden op het Koningsplein. "Draag de fakkel en laat zien dat U herdenken en vieren belangrijk vindt".

Deze dodenherdenking is niet bedoeld als protest. Herdenken staat voorop. Gelukkig leven wij in een vrij land en kan ieder zijn eigen streven manifesteren binnen de afgesproken regels.

Last edited by Breur; 9 maart 2015, 18:38.
                      De leefs mer eine kier .

Opmerking

Bezig...
                      X