Aankondiging

Sluiten
No announcement yet.

Column Ad van Iterson

Sluiten
X

• Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
nieuwe berichten

Men kan zeggen wat men wil .
    Maastricht is en blijft in mijn ogen toch een mooie stad met alles .
    Ben er geboren ,opgegroeid en hoop er ook mijn laatste adem uit teblazen.
    Voor sommige is het nergens goed genoeg

Opmerking

Overbruggen.

Voor een beknopt overzicht van Maastricht na de zgn. Tweede Wereldoorlog (wat speelde er allemaal) verwijs ik graag naar http://www.breurhenket.com/V/VJJverkeerenvervoer.pdf
      De leefs mer eine kier .

Opmerking

Oorspronkelijk geplaatst door Ingrid M.H. Evers
        En wie met die gestreepte polo + kraagje worden bedoeld is mij, ondanks het feit dat ik nu 35 jaar in deze stad woon, ook onduidelijk.
        Ik neem aan dat Van Iterson het m/v deel van de studentenpopulatie bedoeld, dat vroeger met 'koorballen' werd aangeduid. Die naam is in Maastricht niet zo van toepassing omdat er, voor zover ik weet, geen traditioneel studentencorps is.
        De opkomst van de industrie ging samen met een neergang van Maastricht als stad van zuivere kennis en kunst. Iedereen vertrok naar Luik en Brussel.
        Die zin was mij ook al opgevallen. Ingrid zei het al: een column is geen historische verhandeling; overdrijven mag en humor is zelfs zeer gewenst (en dat is Van Iterson wel toevertrouwd), maar hier rijdt hij inderdaad een scheve schaats.
        Oorspronkelijk geplaatst door Ingrid M.H. Evers
        Wat wel duidelijk is, is dat Van Iterson een loopje neemt met de geschiedenis en daarnaast Reiners' woorden selectief terugbrengt tot een persoonlijk heimwee naar een verloren gegane creativiteit in de Maastrichtse kunstscene.
        Van Iterson raakt met sommige gechargeerde uitspraken wel een gevoelige snaar bij de Maastrichtenaar, denk ik, misschien verband houdend met het altijd aanwezige minderwaardigheidsgevoel, dat vaak met een sausje van lokaal chauvinisme wordt overgoten...

Met sommige punten uit zijn verhaal kan ik wel wat. Zo zet hij vraagtekens bij het verhaal dat Maastricht zonder de Regouts een soort Tongeren zou zijn gebleven. Dat is inderdaad nog maar de vraag. Andere Nederlandse steden hadden geen of weinig industrie. Zijn Arnhem, Nijmegen, Groningen of Haarlem daardoor achtergebleven? Welnee. Daar heeft zich gewoon een ander soort economie ontwikkeld en die steden kenden in de negentiende en twintigste eeuw een snellere bevolkingstoename dan Maastricht. Dat Maastricht met name in de negentiende eeuw een geringere bevolkingsgroei had dan het Nederlandse gemiddelde - terwijl in Engeland en Duitsland juist de industriesteden een snelle ontwikkeling doormaakten - blijft toch een verbazingwekkend gegeven. En dan heb ik het niet eens over het welvaartspeil en de culturele ontwikkeling...

Opmerking

Geografische pech......

Om de een of andere manier heb ik nooit iets met de columns van Van Iterson gehad.
          Dat zal aan mij liggen en is verder ook niet relevant.

Waar ik wel van geniet is de explicatie van Ingrid Evers in de controverse tussen Van Iterson en Jacques Reiners.
          Subliem!

Oorspronkelijk geplaatst door El Loco
          (..) Dat Maastricht met name in de negentiende eeuw een geringere bevolkingsgroei had dan het Nederlandse gemiddelde - terwijl in Engeland en Duitsland juist de industriesteden een snelle ontwikkeling doormaakten - blijft toch een verbazingwekkend gegeven (..)
          Is dit verbazingwekkend?
          Stel nu eens dat de kolen die in de Oostelijke Mijnstreek lagen gewoon in "onze" mergelgrotten hadden gelegen?
          Dan was Maastricht nu minstens zo groot als Luik en wellicht nog welvarender ook.
          Heerlen en Kerkrade zouden dan nog steeds kleine dorpjes zijn en Brunssum en zeker Hoensbroek zouden niet groter zijn dan een gehucht.

Dus geografie is veel belangrijker dan wat dan ook.

(..) Zijn Arnhem, Nijmegen, Groningen of Haarlem daardoor achtergebleven? (..)
          Neen, zeker niet.
          Haarlem profiteerde van de enorme groei van Amsterdam.
          Groningen heeft geen enkele vorm van concurrentie in een omtrek van zo'n kleine 100 km. en waarom Arnhem en Nijmegen groeiden zal ook wel een reden hebben, al weet ik dat niet
          In Nijmegen hebben zo in ieder geval ook een grote universiteit en in Arnhem ligt de thuisbasis voor Akzo.

Maastricht heeft gewoon een beetje geografisch pech gehad met het feit dat uitgerekend hier geen steenkool lag. Wel in de regio Luik, de regio Genk, Geleen en de Oostelijke Mijnstreek, maar uitgerekend hier net niet...... :(
          Een dag niet gelachen, is een dag niet geleefd

Opmerking

Van Iterson versus Reiners (4)

Met sommige punten uit zijn verhaal kan ik wel wat. Zo zet hij vraagtekens bij het verhaal dat Maastricht zonder de Regouts een soort Tongeren zou zijn gebleven. Dat is inderdaad nog maar de vraag. Andere Nederlandse steden hadden geen of weinig industrie. Zijn Arnhem, Nijmegen, Groningen of Haarlem daardoor achtergebleven? Welnee. Daar heeft zich gewoon een ander soort economie ontwikkeld en die steden kenden in de negentiende en twintigste eeuw een snellere bevolkingstoename dan Maastricht. Dat Maastricht met name in de negentiende eeuw een geringere bevolkingsgroei had dan het Nederlandse gemiddelde - terwijl in Engeland en Duitsland juist de industriesteden een snelle ontwikkeling doormaakten - blijft toch een verbazingwekkend gegeven.
            Nederland Sweeping statements zijn geweldig voor een columnist, maar voorlopig heb ik mijn twijfels bij de teneur van deze column.
            Last edited by Ingrid M.H.Evers; 11 november 2021, 20:51. Reden: Herstel diakritische tekens

Opmerking

Nu ik mijn eigen stukje heb geplaatst, zie ik dat Pier inmiddels ook commentaar heeft geleverd. 'Geografische pech', zegt Pier en hij heeft zeker geen ongelijk. Ook ik heb die factor genoemd, zij het vanuit een andere invalshoek.

Er wordt hier in Maastricht met regelmaat gemeten met verschillende maten (zit dat in dat werkelijke, of vermeende minderwaardigheidscomplex?) en deze discussie is er een uitvloeisel van. Als we hiermee verder gaan denk ik dat we naar een ander draadje moeten.
              Last edited by Ingrid M.H.Evers; 11 november 2021, 20:52.

Opmerking

Vele zaken waar jullie nu over corresponderen zijn uitstekend en uitvoerig beschreven in de Studies over de sociaal-economische geschiedenis van Limburg uitgegeven door het Sociaal Historisch Centrum voor Limburg.

Overigens en wellicht totaal overbodig gemeld: ik heb als geboren en getogen Maastrichtenaar geen enkele last van een minderwaardigheidscomplex.
                De leefs mer eine kier .

Opmerking

Uitzonderingen bevestigen de regel!

Alle gekheid op een stokje: natuurlijk is er een hoop te vinden in de jaarboeken van het SHC, en niet alleen daar. Maar dan staat het nog niet op MO.

Het probleem met zo'n column is dat als je de feiten op een rijtje wilt zetten, als je zulke beweringen wilt weerleggen, dat aanmerkelijk meer tijd en energie vraagt dan de columnist besteedde aan het verbreiden van geloofwaardige onzin. En na een hele zaterdag vind ik het nu wel genoeg.
                  Last edited by Ingrid M.H.Evers; 29 juli 2012, 08:54. Reden: aanvulling

Opmerking

Oorspronkelijk geplaatst door klaas
                    Ik ook niet breur.
                    Heb alleen een hekel aan die personen die
                    Denken alles beter te weten.
                    Daar heb je onze forumtrol weer. Daarmee is voor mij de discussie weer afgelopen.

Opmerking

Ik vind - en nu moet ik oppassen om niet de werkwijze van een forumtrol te gebruiken - dat de laatste postings niet meer op hun plaats zijn binnen dit onderwerp. Teksten kunnen emoties oproepen en ieder heeft recht op reactie en creëert daardoor de kans op tegenreactie. Maar dan komt er als het ware een schaduw over het voorafgaande door "verwijdering" van een intentie om een bijdrage te leveren aan de inhoudelijke discussie, feitenopbouw of beeldvorming en dat kan niet de bedoeling zijn.
                      De leefs mer eine kier .

Opmerking

Sorry olijfje, ik had jouw posting nog niet gelezen.
                        De leefs mer eine kier .

Opmerking

Oorspronkelijk geplaatst door Pier
                          Kunnen de postings #29 e.v. (inclusief deze posting uiteraard) niet gewoon verwijderd worden?

Deze postings zijn volledig off topic!
                          Klopt Pier.
                          Ik wacht nog even op het zelfreinigend vermogen van MO.
                          De leefs mer eine kier .

Opmerking

Zelf ken Adje Itterson al van uit mijn jeugd en Wiggo ook trouwens.

Adje was vroeger al een rustig persoontje met een bepaald gevoel voor humor.

Een rustig persoontje die zich niet snel van de wijs lied brengen.

En Adje kennende zou hij zich ook niet druk maken wat er hier over hem
                            geschreven werd .

Denk dat Wiggo hem nog beter kend dan ik.

PS: wat het "verhit" item tussendoor betreft daar ben het volkomen met Olijfje eens.

Opmerking

Impassant, 24-11-2012

Niet dat er veel informatie in staat, maar gewoon leuk om te lezen, over de aangekondigde groei van de UM van 15.000 naar 25.000 studenten:
                              Groei
                              door Ad van Iterson

Tien voor half zeven. De eerste boemel van Maastricht naar Luik. Het rode rammeltreintje zit vol mensen met bestemming Zaventem.
                              Of ze hebben de luxe van Thalys of Eurostar in het vooruitzicht.
                              Eerst dit helse tochtje overwinnen.
                              Het is nog te vroeg voor ongure types.
                              Maar de trein kan ook angstaanjagend doen. Ter hoogte van de Duitse Poort begint de bovenleiding te flitsen en te knetteren. Alsof Donar, de god van de donder, op het dak zit. Hij zet de voorgevels van de Bloemenweg in lichterlaaie.
                              Ook leuk voor die lui. Gebeurt dit vaak? De reizigers hebben andere zorgen. Ze geven vanmiddag ergens een presentatie, bij de EU, in Londen of Parijs. Heb ik mijn PowerPoint- dia’s op orde? Goede volgorde? „Gebruik jij nog PowerPoint?
                              Ik ben allang overgeschakeld op Prezi. Zoveel dynamischer.” Kennen de reizigers elkaar dusdanig goed dat ze al zo gesprekkelijk zijn? Sommigen. Als ze aan dezelfde kant van de Maas werken is de kans redelijk. Medici en psychologen uit Randwyck zijn vaak geen onbekenden van elkaar. Net zomin als juristen en economen uit de binnenstad. Maar het rivieroverstijgend menselijk verkeer is mager.
                              Maastricht kent in feite twee universiteiten.
                              Twee UM-en. De ene luncht en borrelt in de Tribunal, de andere in Thembi. Het voornaamste dat hen bindt zijn de plannen van het College van Bestuur, beter bekend als ‘de Berg’ (Minnebreureberg).
                              De nieuwe rector, Luc Soete, heeft een klinkende start gemaakt.
                              De UM moet groeien naar 25.000 studenten. „Hoera!” riep de krant die u nu in handen heeft. Er moeten meer studenten komen die ook willen blijven. En dan met vaardigheden in hun ransel waar Limburg behoefte aan heeft. Maar heeft de UM-medewerker daar ook behoefte aan? Die vraag wordt op de Berg zelden gesteld. Vindt iedereen in het boemeltreintje naar Luik. De stemming is flink anti.
                              We hadden toch ingezet op kwaliteit?
                              Waarom moet de UM nu een kwantiteitsslag maken?
                              Visé. Is het nog altijd donker? Je merkt dat het echt winter wordt.
                              Terug naar de 25.000. Met de huidige 15.000 studenten is kwaliteit al een stevig probleem. Er worden anekdotes uitgeruild over de student anno 2012. Kinderen - want dat zijn het - die spreken over ‘school’ en ‘leren’ en ‘moeten we dat kennen?’ „Maar o wee als je een onvoldoende geeft,” roept een medewerker van economie. „Ik heb een beroepszaak lopen. Ik had een student een zeven voor zijn scriptie gegeven en met die zogenaamde ‘schande’ kon hij niet leven.
                              Nu moet ik voorkomen alsof ik een misdadiger ben.” Het treintje knarst de Ourthe en de Maas over. Luik-Guillemins.Waarachtig: het is nog steeds donker!

(bron: Dagblad De Limburger, 24-11-2012)

Opmerking

Dit is het eerste wat ik zaterdagochtend lees, de column zijn erg goed van Ad
                                Iedereen neemt mij zoals ik ben,.....nu ik nog

Opmerking

Bezig...
                                X