Olijfje
Goed gedaan Wigo, want ik zat er al over te denken dat stukje rekenwerk naar hier te verplaatsen.
Op het artikel in de Limburger komen ook nogal wat (uiteraard "rare" reacties) maar deze wil ik graag naar hier kopiëren:
Er is 40.000 € nodig is omMinckeleers vlam een jaar te laten branden.
Ik kon het bijna niet geloven.
Omdat veel mensen "slecht" rekenen wil ik het wel eens precies weten.
1 kubieke meter gas kost 0,40 €.
Voor 40.000,- € krijg ik dus makkelijk 100.000 kuub gas.
Honderd duizend delen door 365
is 270 kuub per dag als de vlam een jaar lang dag én nacht brandt.
Ik verbruik in een halfvrijstaande woning met 3 personen zo'n 8 kubieke meter gas per dag voor de C.V. douchen en koken. Vreemd toch!
Aankondiging
Sluiten
No announcement yet.
Einde vlam Minckeleers?
Sluiten
X
-
Wigo
Inderdaad zijn bepaalde MO leden bij ‘Antwoord en vraag’ al ingegaan op ‘Het einde van de vlam Minckeleers’.
Zelf heb ik ook gereageerd, toch wil ik hier graag nogmaals reageren.
Misschien is dit dubbelop, maar ik denk dat het wel bij het onderwerp past, tot nadenken aanzet en/of hopelijk tot een oplossing leidt.
Een gemiddeld huishouden gebruikt jaarlijks 3.500 kilowattuur stroom en 1.600 kubieke meter gas.
De gasprijs is € 0,6311 per kuub en het vastrecht is ca. € 90,00 per maand.
Ervan uitgaande dat de vlam van Minckeleers even veel gas verbruikt als een gemiddeld huishouden dan zijn de kosten:
Voor het gas: 1.600 x 63,11 = 1009,76 afgerond € 1010,00 per jaar
Voor het vastrecht: 12 x 90,00 = € 1080,00 per jaar
Totaal dus: € 2090,00 per jaar.
Een zeer groot verschil met het genoemde, niet meer te subsidiëren, bedrag van € 40.000,00
Met andere woorden: Waar hebben wij het eigenlijk over !
Is er werkelijk geen mogelijkheid om dit ‘klein’ bedrag ergens vandaan te halen ?
Ligt hier ook niet een taak voor de Gemeenteraad om nog eens serieus naar dit onderwerp te kijken en tevens om de berekening die tot het bedrag van € 40.000,00 leidt, nog eens goed te bekijken en na te rekenen ?
Of maak ik ergens een denk- en/of rekenfout ?
Leave a comment:
-
Einde vlam Minckeleers?
Deze discussie is gevoerd van 27 mei 13.39 uur tot 29 mei 17.55
Olijfje
Op "Antwoord en Vraag" zijn we er al uitgebreid op ingegaan, maar misschien hebben anderen ook zo hun gevoelens bij dit bericht:
Als voor 1 juli geen geldschieter wordt gevonden, wordt de vlam van het standbeeld van Jan-Pieter Minckeleers op de Markt zo goed als zeker gedoofd.
Essent heeft het stadsbestuur laten weten te stoppen met sponsoring van het beeld van de Maastrichtse uitvinder van het lichtgas. Aangezien het stadsbestuur nog geen nieuwe geldschieter heeft gevonden die het benodigde bedrag van 40.000 euro wil ophoesten, dreigt nu het einde voor de 'eeuwig brandende vlam'. Maastricht wil volgende week met een voorstel komen om de vlam te redden. Het is zo goed als zeker dat het stadsbestuur zelf geen geld steekt in het beeld. Reden daarvoor zijn de bezuinigingen die Maastricht moet doorvoeren.
©De Limburger: 25.05.11
Het bedrag van € 40.000,- lijkt ons aan de (zeer)hoge kant. Maar wie weet 'n leuke oplossing voor het probleem? En kom niet aanzetten met 'n nepvlam.Last edited by elletje; 28 juli 2011, 15:43.Tags: Geen
Leave a comment: