Aankondiging

Sluiten
No announcement yet.

Watertoren uit 1913

Sluiten
X

• Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
nieuwe berichten

• Breur
    replied
    Locatie Grondbank Maastricht voor sanering.

De gemeente Maastricht exploiteert een eigen grondbank vanaf 1997, op basis van het collegebesluit dd. 12
    februari 1997. Hoofddoel van de eigen grondbank is het minimaliseren van stortkosten door hergebruik van
    overtollige grond bij gemeentelijke projecten. Daarnaast maakt de grondbank het mogelijk snel te handelen bij
    de opslag respectievelijk herverdeling van vrijgekomen grond. Het voeren van een gesloten grondbalans,
    waarbij vraag en aanbod met elkaar in balans zijn, is in beginsel het uitgangspunt geweest. Dit wordt bereikt
    door vrijgekomen grond uit projecten binnen andere projecten te hergebruiken.
    De gemeentelijke grondbank kent drie locaties: het Raccordement aan de Bosscherweg 245, depot Phoenixweg
    en de DBU-groeve aan de industrieweg 4. In de DBU-groeve is een grote hoeveelheid schone grond
    opgeslagen (280.000 ton), die al dan niet na bewerking, breed toepasbaar is in de stad. Op het Raccordement
    ligt licht en sterk verontreinigde grond opgeslagen (18.000 ton). Het depot aan de Phoenixweg bevat vooral licht
    verontreinigde grond (15.000 ton).

Bron: OntwikkelingsBedrijf Maastricht 24-06-11

Voorstel tot sluiting van de gemeentelijke grondbank en opruimen van de locatie Raccordement Bosscherweg.

Binnenkort zal men starten met de sanering locatie Raccordement.

Last edited by Breur; 18 december 2014, 09:19.

Leave a comment:

• Dikkiedik
    Gast antwoordde
    Bestaat het plan nog deze toren in oude luister op te bouwen naast de Kennedybrug?

Zie post 15 en link http://www.dichtbij.nl/maastricht/re...-in-zicht.aspx

Leave a comment:

• burgemeester
    replied
    Oorspronkelijk geplaatst door Toller
    Heb vandaag het ijzeren omhulsel van de watertoren gevonden. De resten liggen op het gemeentewerken van de Grondbank aan de Bosscherweg. Ik zal strak de foto's erbij plaatsen.
    Leuk Toller! Mooie vondst!

Leave a comment:

• Pier
    replied
    Wachten op economische hoogtij dagen?

Oorspronkelijk geplaatst door Breur
    Waar mag MO de gerestaureerde toren straks laten plaatsen?
    Dat is maar helemaal de vraag.....

Een eerste ambtelijk naslag brengt mij naar deze pagina over de raadsvergadering van 18 nov. 2008.

De raad neemt in die vergadering een besluit over het herplaatsen van de "schoorsteen met waterreservoir" en bepaalt o.a. in gewijzigde art. 8 van het Ontwerp Beleidsplan Céramique 2006 om
    de bouw van een oriëntatiepunt in de vorm van een schoorsteen met waterreservoir mogelijk te maken met een maximale hoogte van 45 meter, een doorsnede op de begane grond van maximaal 4,5 meter, met dien verstande dat het waterreservoir een oppervlakte mag hebben van 100m2,
    MAAR
    [dit] mag slechts worden toegepast indien de economische uitvoerbaarheid van het plan nadrukkelijk is gegarandeerd.

Na dit besluit vind ik niets meer over de watertoren of (ambtelijk) de schoorsteen met waterreservoir.

Leave a comment:

• Breur
    replied
    Waar mag MO de gerestaureerde toren straks laten plaatsen?

Leave a comment:

• Pier
    replied
    Oorspronkelijk geplaatst door Toller
    Heb vandaag het ijzeren omhulsel van de watertoren gevonden. De resten liggen op het gemeentewerken van de Grondbank aan de Bosscherweg. Ik zal strak de foto's erbij plaatsen.
    Prachtig!!!!!
    Eens kijken of ik, of wie dan ook, kan achterhalen wat de ambtelijk stand van zaken is rond deze historische watertoren.
    Nu vermoedelijk de resten van de watertoren zijn gevonden wordt dit natuurlijk weer actueel!

Leave a comment:

• Toller
    replied
    Enkele foto's van de resten:
    Bestanden bijvoegen

Leave a comment:

• Toller
    replied

Leave a comment:

• Equinox
    Gast antwoordde
    Vanuit dit draadje post ik hier even verder mbt de 'vermiste watertoren'

Ik miste nl iets hetgeen ik postte; http://forum.mestreechonline.nl/show...5&postcount=60
    Pier verwees terecht naar dit al bestaande draadje.

Ik vond nog wat info op het www.
    http://www.ceramique-maastricht.nl/l...ken/watertoren

http://ceramique-maastricht.nl/lopen...ntre-ceramique

Uit ddl.nl 10/01/2012;

Céramique stap dichterbij
    Zowel de provincie Limburg, de gemeente Maastricht, het bestuur van Buurtplatform Céramique als de Welstands-/ Monumentencommissie zien de historische watertoren in Céramique graag terugkeren. Architect Ab König, die al jaren ijvert voor het plaatsen van een replica, zegt dat het dit jaar moet gebeuren.

door Ruud Maas
    MAASTRICHT

In een brief van de Welstands-/Monumentencommissie aan het college van B en W staat dat de commissie van mening is ‘dat de plaatsing van de ‘watertoren' in relatie met de Kennedybrug als verbinding voor voetgangers een zeer interessante ontwikkeling is'. König wil de 43 meter hoge schoorsteen namelijk door middel van een wenteltrap met de Kennedybrug verbinden. De commissie suggereert wel om in de toren een lift op te nemen, zodat deze daadwerkelijk functioneel is en niet alleen een cultuurhistorisch teken.

Sjo Serpenti, voorzitter van Buurtplatform Céramique, heeft zijn achterban benaderd om zich uit te spreken over het initiatief. "Bij de vijftien reacties die ik nu al heb binnengekregen zit geen enkele negatieve.”

In totaal moet voor het plan tussen de vijf en zes ton worden opgehoest. Volgens König moet van dat bedrag nog tussen de 150.000 en 200.000 euro bekostigd worden.

De schoorsteen wordt niet herbouwd, maar zal als replica naast de Kennedybrug geplaatst worden. "De definitieve vorm is nog afhankelijk van de financiën.”
    Voorts;
    http://www.zuiderlucht.eu/ceramique-toren/

http://maastricht.dichtbij.nl/stad/r...tertoren-zicht

Leave a comment:

• Pier
    replied
    Ben je op zoek naar het een, vind je het ander.....

Op de site www.frerejean.org, waarna verwezen werd in de topic Quartier Amélie kwam ik onderstaande foto van Wijck 1968 tegen met de door ons bedoelde watertoren.

Ik heb de bewuste watertoren jarenlang zien liggen op de (destijds nog) braakliggende terreinen van de huidige wijk Ceramique.
    Ik moet echter zeggen dat de toren in de verste verte niet lijkt op de toren uit het krantenbericht waarmee deze thread begint.
    Volgens mij heeft Ingrid groot gelijk als ze stelt dat we hier de kluts kwijt zijn.

We hebben het hier dus over de op de foto afgebeelde watertoren.
    Waar is die toren nu gebleven?
    Last edited by Toller; 16 december 2014, 18:00.

Leave a comment:

• Ingrid M.H.Evers
    replied
    Waterreservoir van welke fabriekswatertoren?

Back to topic!

Ik moet bekennen dat ik wat betreft die watertoren niet alleen de draad, maar ook de kluts een beetje kwijt ben. Er wordt hier gesproken over een fragment van de watertoren van De Sphinx, dat teruggevonden is op een overwoekerd terrein aan de Fort Willemweg. Ik heb hier toch wel wat vragen bij.

1. Aangenomen dat dit een watertorenreservoir is geweest, tot welke watertoren heeft het dan behoord?
    - Er wordt gesproken over 'De Sphinx', maar als ik het goed begrijp bedoelt men feitelijk de toren op het terrein van de voormalige Société Céramique in Wyck. Toegegeven: die fabriek ging op in De Sphinx, maar aangezien in deze stad ook nog steeds van 'het Sphinxterrein' wordt gesproken (Boschstraat), is het wel handig een beetje specifieker te zijn.
    - Als men bedoelt dat deze watertoren op het Boschstraatcomplex heeft gestaan, waarom hem dan in Wyck plaatsen, waar het nieuw te ontwikkelen Sphinxterrein aan de Boschstraat logischer zou zijn?

2. Waarop baseert men de conclusie dat het om de watertoren van de Sphinx-Céramique gaat?
    - Is (een deel van) het bouwpuin van Céramique gestort op dit niet nader aangeduide terrein aan de Fort Willemweg en is dát de onderbouwing van de herkomst van de vondst?
    - Is de herkomst van Céramique een aanname van de vinders?
    - Kan het niet om een geheel andere herkomst gaan? Er waren meer fabrieken in Maastricht die beschikten over eigen watertorens, zoals De Sphinx en de Zinkwit, om van grotere instellingen in het algemeen maar niet te spreken. Een mooi, niet industrieel voorbeeld is de watertoren van de kweekschool van de broeders van De Beyart aan de Tongerseweg, waarvan het gebouw nog steeds overeind staat. Beschikten de Radium en andere Boscherveldfabrieken over een eigen waterdrukinstallatie?

Een draadje 'watertorens' zou misschien heel wat informatie boven kunnen halen.
    Last edited by Ingrid M.H.Evers; 23 maart 2011, 08:41. Reden: tekstcorrectie en -aanvulling

Leave a comment:

• elletje
    replied
    Ik ook, hoeveel vrouwen zouden we geholpen hebben?

Leave a comment:

• Breur
    replied
    Oorspronkelijk geplaatst door Clio
    Ik vrees dat het dan meteen een pissoir wordt!
    Prima, cradle to cradle. Kan ik eindelijk weer leer gaan looien. Herinner je je nog de zgn. Pisbus?

Waarom elke ochtend met je zwangerschapsmisselijkheid boven een emmertje hurken? Het antwoord ligt in Oss, waar 77 jaar geleden (een voorloper van) Moeders voor Moeders werd opgezet. Deze organisatie zamelt urine van zwangere vrouwen in om er in de fabrieken van Organon het middel Pregnyl uit te maken. Pregnyl wordt door artsen voorgeschreven bij vruchtbaarheidsklachten.
    De urine van vroeg-zwangere vrouwen is namelijk bijzonder. In de eerste zestien weken van de zwangerschap maakt het lichaam humaan ChorionGonadotrofine (hCG) aan, een hormoon dat het embryo helpt bij het innestelen in de baarmoeder. Vrouwen met vruchtbaarheidsproblemen zijn enorm geholpen met hCG-injecties, en ook mannen hebben baat bij het hormoon om de aanmaak van sperma te stimuleren. Bron: http://www.depers.nl/binnenland/2046...van-urine.html

Dus ook in te zetten bij "Krimp".

Leave a comment:

• Clio
    replied
    Ik vrees dat het dan meteen een pissoir wordt!

Leave a comment:

• Breur
    replied
    Een fonteintje van "Boerenbont" zou volgens mij niet misstaan. Gewaagd wellicht, maar in ieder geval kleurrijk.

Leave a comment:

Bezig...
X